Fraktskada eller ny metod att montera cpu-kylare?

Permalänk

Fraktskada eller ny metod att montera cpu-kylare?

Hej kamrater!
Fick tillslut hem min skräddarsydda dator där jag använt er montage-tjänst.
Öppnar datorlådan och möts till min förvåning av att cpu-kylaren är monterad snett.
Min enda fundering är egentligen bara om detta är gjort av en anledning eller om det rör sig om fraktskada/felmontage.
Frågade alla bekanta med datorkunskap och ingen hade sett något liknande innan.

BILD:
http://m.imgur.com/gallery/uxxNJsm

Med vänlig hälsning,
En som hoppas på det bästa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där kylaren ligger flytande på processorn och spänns fast med hjälp av skruvar, antingen har skruvarna inte dragits åt ordentligt eller så har lådan hoppat till rejält under transport som gjort att den vridit sig.
Eller så är den monterad så men troligtvis inte så det är nog nått av dom 2 tidigare alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bästa är att antingen invänta svar från Inet (Vilket kan ta lååång tid). Eller så mailar du helt enkelt Inet själva. De har mycket bra kundservice och kan säkert hjälpa dig vidare med detta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på detta då det ser precis likadant ut på jobbdatorn som vi köpte från Inet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

hyper 212 evo har väl inte världens bästa fästanordning heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

hyper 212 evo har väl inte världens bästa fästanordning heller.

Dock ser det inte ut som att en häst har trampat på den heller..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Oj! Här var det snabba svar. Tack för det.
Jag har känt lite på kylaren. Vill inte använda för mycket våld, men enligt mitt tycke sitter den såpass hårt att det känns som att det är en tanke bakom att den är snett monterad.
Mailade inet vid lunchtid idag och har inte fått svar, så börjar bli väldigt otålig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

@FelixKihlstedt - Tror inte det är menat att den ska sitta så där :/ dock så är den ju riktad upp mot utblåset?

@inet <- skriver du så här så får deras konto på sweclockers en notifikation.
vilken kan vara bra om du vill ha hjälp som till exempel nu

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att den är rätt monterad men på något mystiskt vis har heatpipesen böjt sig?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

@FelixKihlstedt - Tror inte det är menat att den ska sitta så där :/ dock så är den ju riktad upp mot utblåset?

Ja, man blir ju lite skeptisk. Hade ju inte varit något snack om den hade lutat åt andra hållet

Jag är på jobbet till 00.30 inatt, återkommer med fler bilder då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Känns det som att kylaren sitter så är det nog som det ska vara. Kylflänsen och dess fläkt ser ut att vara riktad mot utblåset bak i chassit dessutom.

En bild som visar hur det ser ut kring CPU-sockeln hade nog kunnat vara bra. Samt en bekräftelse på om någon del av kylaren eller fläkten nuddar grafikkortet kan möjligen vara bra med.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Känns det som att kylaren sitter så är det nog som det ska vara. Kylflänsen och dess fläkt ser ut att vara riktad mot utblåset bak i chassit dessutom.

En bild som visar hur det ser ut kring CPU-sockeln hade nog kunnat vara bra. Samt en bekräftelse på om någon del av kylaren eller fläkten nuddar grafikkortet kan möjligen vara bra med.

Jag återkommer med bilder inatt.
Kan bekräfta att kylare/fläkt INTE är nära gpu:n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ser lite annorlunda ut men med tanke på att utflödet får en bättre riktning mot fläkten så skulle jag tro att det är gjort avsiktligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FelixKihlstedt:

Jag återkommer med bilder inatt.
Kan bekräfta att kylare/fläkt INTE är nära gpu:n

Skickades från m.sweclockers.com

Bra!

Jag tror nog det är som det ska vara isåfall. Kylaren sitter fast trots riktningen den är vriden, kylfläns och fläkt siktar på utblåset, kylningen tar inte i grafikkortet. Men är du osäker kan det vara klokt att invänta @Inet med. Förhoppningsvis kommer de kunna bekräfta redan på morgonen.

Permalänk

NYA BILDER!

Dom tre översta bilderna visar hur kylaren satt innan.
Jag provade att ta i lite mer än innan för att vrida kylaren och det funkade prima att få den rak.
Provade att dra åt skruvarna lite, men dom är åtdragna till max.

Är det verkligen så dålig presskraft på hyper 212 evo?
Finns det nackdelar med att inte ha kylaren åtpressad tillräckligt?
Vill poängtera att det inte är något som helst glapp mellan cpu och kylare, endast möjligheten att vrida paketet.

MVH

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixKihlstedt:

NYA BILDER!

Dom tre översta bilderna visar hur kylaren satt innan.
Jag provade att ta i lite mer än innan för att vrida kylaren och det funkade prima att få den rak.
Provade att dra åt skruvarna lite, men dom är åtdragna till max.

Är det verkligen så dålig presskraft på hyper 212 evo?
Finns det nackdelar med att inte ha kylaren åtpressad tillräckligt?
Vill poängtera att det inte är något som helst glapp mellan cpu och kylare, endast möjligheten att vrida paketet.

MVH

Bara en fråga, varför bryr du dig? Datorn ska ju stå still. Det är bara nog på grund av en stor smäll under transporten som fick den bli sned.

Har du kollat temperaturerna?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Om du inte kan rubba kylaren utan att ta i så kan vi nog dra slutsatsen att det är avsiktligt. En ganska underlig lösning men jag förstår samtidigt hur montören tänkte där.
Aldrig sett något liknande förut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixKihlstedt:

NYA BILDER!

Dom tre översta bilderna visar hur kylaren satt innan.
Jag provade att ta i lite mer än innan för att vrida kylaren och det funkade prima att få den rak.
Provade att dra åt skruvarna lite, men dom är åtdragna till max.

Är det verkligen så dålig presskraft på hyper 212 evo?
Finns det nackdelar med att inte ha kylaren åtpressad tillräckligt?
Vill poängtera att det inte är något som helst glapp mellan cpu och kylare, endast möjligheten att vrida paketet.

MVH

Kylaren sitter nog så bra den kan, rätt dålig fästanordning på denna kylare så den kan glida runt lite i början. Den bör "sätta sig" när kylpastan börjat torka lite, inget att oroa sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Fått svar av inet nu och detta är INTE avsiktligt.
Blivit hänvisad att skicka tillbaks datorn, men tror jag kan lösa detta själv.

Tack för alla svar!

Visa signatur
Permalänk
Inet
Skrivet av FelixKihlstedt:

Fått svar av inet nu och detta är INTE avsiktligt.
Blivit hänvisad att skicka tillbaks datorn, men tror jag kan lösa detta själv.

Tack för alla svar!

Bara höra av dig till oss direkt om du har mer frågor/funderingar.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

För länge sedan hade jag en thermaltake kylare monterat som KKay nämde när kylarpastan va färskt gick det att snurra denna på cpun som jag då medvetet lät vara sned för att få luftflödet mera i den rätta vinkeln mot utsuget i ett tight chassi som när det väl hade torkats satte sig ordentligt.

Permalänk
Inet

Monteringsanordningen kan se väldigt annorlunda ut på kylare. Tar du t ex Pure Rock från bequiet! så är designen så att den inte kan vrida sig när du väl spänt fast den.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Tog bort kylaren och kunde konstatera att TRE distanser satt löst varav en inte var åtdragen över huvud taget.

Efter lite pill och t-sprit sitter kylaren som berget, vilket självklart förväntas från början av en tjänst som kostat 799kr.
Förstår att ni har det stressigt och så, men att missa en såpass viktig grej känns lite sådär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur