Permalänk
Medlem

Hoppande VCore

Blir smått tokig på ASUS'en..

Sätter VCore manuellt till 1.26 i BIOS, ändå ska den ösa på så mkt vid load. Upp mot 1.39-1.4 ibland. Måste väl gå stänga av den där grejen? Vad de nu är...

Inte för att de gör så mycket, bara lite otrevligt om den kasta på för mycket. Å andra sidan blir det sällan så brutal load vid normalt användade. Märks rätt fint vid bench dock.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du?
Prime tex brukar öka på volten har jag för mig

Kan ha fel dock😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Vilket program använder du?
Prime tex brukar öka på volten har jag för mig

Kan ha fel dock😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle precis redigera, svarar dig istället.

Verkar så vara fallet. Kör AIDA64 nu istället, ligger på 100% på alla 8 - precis som prime såklart. Men, inte lika hett och vcore stiger från 1.26 -> 1.28-1.29 och även stabilt. den ökningen vid full load kan ja köpa.

Frågan är.. va f-n gör Prime med stackars skylake som inte exempelvis AIDA64 gör??

kanske ligger något i att prime + 6700K är en dålig idé.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

kolla så inte volten står i adaptive mode. Du vill ha den i Manual Mode om du inte vill att den ska öka

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Skulle precis redigera, svarar dig istället.

Verkar så vara fallet. Kör AIDA64 nu istället, ligger på 100% på alla 8 - precis som prime såklart. Men, inte lika hett och vcore stiger från 1.26 -> 1.28-1.29 och även stabilt. den ökningen vid full load kan ja köpa.

Frågan är.. va f-n gör Prime med stackars skylake som inte exempelvis AIDA64 gör??

kanske ligger något i att prime + 6700K är en dålig idé.

Bra fråga! Är samma på Haswell, har ingen aning om varför dock. Men skönt att det löste sig någorlunda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har väl med AVX2-instruktioner att göra om jag inte missminner mig!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Japp.. en stum vcore oavsett load är nog orealistiskt.

Men nu fick jag reda på att den ligger på ~50c efter 1 timma AIDA64 .. helt OK. Den spårade ur rätt omgående i Prime. AIDA bör väl vara det närmaste man kommer rätt vanligt användande.

Fyndade detta iallafall

"Thermal Testing:

Prime95 version 26.6 Small FFT's is ideal for testing processor core temperatures because;

(1) It more closely replicates Intel's laboratory TDP load than any other utilities.
(2) It is a steady-state 100% workload which provides non-fluctuating temperatures.
(3) Only a 10 minute test is needed to achieve results.

Stability Testing:

Prime95 Small FFT's in any version is no longer the best choice for stability testing because;

(1) It requires an excessive amount of time (often many hours) to verify processor stability.

AVX Stress Testing:

As previously mentioned in this thread, Asus discourages the the use of Prime95 versions later than 26.6 due to the excessive motherboard amperage load that must be sustained for several hours, typical of Small FFT's testing.

Intel also discourages the use of Prime95 versions later than 26.6 for similar reasons.

So here's the bottom line:

(1) If you overclock and game, and DON'T run apps which use AVX code, there's no need to test for it, because a higher stable overclock can be reached while keeping sustained core temperatures under 80C.

(2) If you overclock and DO run apps (commonly encoding tasks) which use AVX / AVX2 / FMA3 code, it often requires a lower overclock and Vcore to keep sustained core temperatures under 80C.

Regardless, all installed games and apps should be run to verify stability, and to also verify that sustained core temperatures are under 80C.

The best AVX utility for stability testing is Asus RealBench. It's a fluctuating workload which runs also provides core temperatures within a degree or two of Prime95 v26.6 Small FFT's."

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd