Posten skickar fel hela tiden - Fått massa avgifter.

Permalänk
Medlem

Posten skickar fel hela tiden - Fått massa avgifter.

Så min tjej bor i en lägenhet (men spenderar typ all tid hos mig).
Hur som helst så drar hon och hämtar sin post 2-3 ggr i veckan.

Men nu visar det sig att posten har lagt hennes post hos grannen i ett bra tag. Hon fick idag 6 månader med gamla brev och räkningar.
Tex. en tandregleringstid som hon skulle få inom 3 månader. Det var 1 månad sedan hon bokade så hon tänkte ju inte på det. Men nu får hon straff avgift där.

Hon fick sin sån dära cellprovningstid som tjejer får typ var tredje år osv.

Hur som helst så har hon idag fått över 1000kr i inkasso / påminnelseavgifter på saker som hon inte får VARJE månad om ni fattar vad jag menar?

Hon har även fått TV tjänst krav (hon har ingen tv, men bor i en omgjord vind typ).

Vad kan hon göra? Detta är helt sinnessjukt, hon har ringt till posten flera gånger som inte gör ett skit.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Så min tjej bor i en lägenhet (men spenderar typ all tid hos mig).
Hur som helst så drar hon och hämtar sin post 2-3 ggr i veckan.

Men nu visar det sig att posten har lagt hennes post hos grannen i ett bra tag. Hon fick idag 6 månader med gamla brev och räkningar.
Tex. en tandregleringstid som hon skulle få inom 3 månader. Det var 1 månad sedan hon bokade så hon tänkte ju inte på det. Men nu får hon straff avgift där.

Hon fick sin sån dära cellprovningstid som tjejer får typ var tredje år osv.

Hur som helst så har hon idag fått över 1000kr i inkasso / påminnelseavgifter på saker som hon inte får VARJE månad om ni fattar vad jag menar?

Hon har även fått TV tjänst krav (hon har ingen tv, men bor i en omgjord vind typ).

Vad kan hon göra? Detta är helt sinnessjukt, hon har ringt till posten flera gånger som inte gör ett skit.

vet precis hur det är, har själv fått skulder på en bit över 20 000kr hos olika inkassobolag just på grund av att posten vart inkompetenta å inte kunnat lämna brev till rätt adress och sanningen är tyvärr att det är bara att bita i det sura äpplet å betala..

jag hade tur som har en underbar chef som belånade mig det jag behövde för att betala av allt. men i slutändan så är det upp till en själv att hålla koll på vilka tider man har och vilka räkningar man ska betala varje månad, mitt tipps är att fixa autogiro eller e-faktura på allt för att slippa liknande saker i framtiden.

sen angående tv-licens så ring till dom och säg som det är, om hon nu inte äger någon tv och inte har sagt att hon har någon till dom så får dom inte skicka någon faktura på det men dom hittar alltid kryphål och har även jag haft problem med dom vilket löste sig efter lite påläsning samt "hot" om att ta det vidare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Vad säger idioterna på Posten om det? Vi flyttade i somras och det var 5-6 fakturor och annat viktigt som bara försvann under de första månaderna, trots flyttanmälan osv. Posten bara rycker på axlarna och man får beskedet att "Ja, då har nog brevbäraren lagt brevet fel, sorry".

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet precis hur det är, har själv fått skulder på en bit över 20 000kr hos olika inkassobolag just på grund av att posten vart inkompetenta å inte kunnat lämna brev till rätt adress och sanningen är tyvärr att det är bara att bita i det sura äpplet å betala..

jag hade tur som har en underbar chef som belånade mig det jag behövde för att betala av allt. men i slutändan så är det upp till en själv att hålla koll på vilka tider man har och vilka räkningar man ska betala varje månad, mitt tipps är att fixa autogiro eller e-faktura på allt för att slippa liknande saker i framtiden.

sen angående tv-licens så ring till dom och säg som det är, om hon nu inte äger någon tv och inte har sagt att hon har någon till dom så får dom inte skicka någon faktura på det men dom hittar alltid kryphål och har även jag haft problem med dom vilket löste sig efter lite påläsning samt "hot" om att ta det vidare.

Det är saker som man inte kan hålla koll på. "Du får en tid om 1-3 månader", En tid man får varje tredje år etc

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan:
Måste vara en redig skithög till granne som inte går lägger breven i hennes låda direkt. Fått några fåtal brev som min granne skulle fått. Men bara ta med dom när man går ut och lägga dom i deras brevinkasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är saker som man inte kan hålla koll på. "Du får en tid om 1-3 månader", En tid man får varje tredje år etc

ja nej då är det bara att ringa till dom och säga som det är och hoppas på att dom är snälla å drar tbx avgiften men i slutändan så är det tyvärr nog inget rättsligt som står på er sida.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Kan ju inte direkt lita på posten som påminnelse, tänkte på bokning ..etc

Posten lär inte ta något ansvar för missade tider eller avgifter på grund av det, det enda tipset är ju att lägga över så mycket ni kan på e-faktura och autogiro samt regga er på kivra.

Permalänk
Medlem

Men då har hon också betalningsanmärkningar nu med tanke på att TV-avgiften är statlig och går direkt till KF?

Har ingen skickat ärendet vidare till KF? De borde ju ha sökt upp henne och delgivit henne i så fall.
Speciellt om vissa saker är flera månader gammalt.

Sen har man ju ett eget ansvar att hålla koll på sånt man ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Men då har hon också betalningsanmärkningar nu med tanke på att TV-avgiften är statlig och går direkt till KF?

Har ingen skickat ärendet vidare till KF? De borde ju ha sökt upp henne och delgivit henne i så fall.
Speciellt om vissa saker är flera månader gammalt.

Sen har man ju ett eget ansvar att hålla koll på sånt man ska betala.

Läste du tråden?

Hur kan man ha eget ansvar på saker man inte VET kommer? Ingen räkning har varit försenad som hon VET OM att hon ska ha.

Det är saker (SOM JAG SKREV I TRÅDEN) tex. Cellprovning som varje kvinna gör varje tredje år. Det finns ingen fixerad datum på när man gör det utan varje tredje år så får du ett brev med en tid, kommer du inte får du betala 150-200kr~

Du menar på fullaste allvar att det är sånt som du håller koll på?

Eller när hon var hos tandläkaren och de sa "Du får ett brev inom 3 månader". Ringer du till tandläkaren varje dag i 3 månader för att vara säker eller hur menar du att man ska hålla koll på sånt?

Låt höra hur du tycker att man ska fixa detta. Du som har koll menar jag.. Du måste ju ha ett sjukt bra sätt att hantera detta.

Skrivet av plygv92:

Kan ju inte direkt lita på posten som påminnelse, tänkte på bokning ..etc

Posten lär inte ta något ansvar för missade tider eller avgifter på grund av det, det enda tipset är ju att lägga över så mycket ni kan på e-faktura och autogiro samt regga er på kivra.

Tack för Kivra, ska säga till henne att regga sig där.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips för att minimera den här typen av problem är att vara noga med att inkludera sitt lägenhetsnummer när man uppger adress.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är saker (SOM JAG SKREV I TRÅDEN) tex. Cellprovning som varje kvinna gör varje tredje år. Det finns ingen fixerad datum på när man gör det utan varje tredje år så får du ett brev med en tid, kommer du inte får du betala 150-200kr~

Really? Vad är det för allmän cellprovstagning som varje kvinna gör var tredje år som om man inte dyker upp på får betala för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Really? Vad är det för allmän cellprovstagning som varje kvinna gör var tredje år som om man inte dyker upp på får betala för?

livmoderhalscancer (HPV).
"Kallelsen skickas till den adress där du är folkbokförd och det är alltid frivilligt att delta." - 1177.se

Även om det är frivilligt att delta så måste man alltid avböja kallelsen om man får någon och inte vill kolla.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av FBGKimpan:

Så min tjej bor i en lägenhet (men spenderar typ all tid hos mig).
Hur som helst så drar hon och hämtar sin post 2-3 ggr i veckan.

Men nu visar det sig att posten har lagt hennes post hos grannen i ett bra tag. Hon fick idag 6 månader med gamla brev och räkningar.
Tex. en tandregleringstid som hon skulle få inom 3 månader. Det var 1 månad sedan hon bokade så hon tänkte ju inte på det. Men nu får hon straff avgift där.

Hon fick sin sån dära cellprovningstid som tjejer får typ var tredje år osv.

Hur som helst så har hon idag fått över 1000kr i inkasso / påminnelseavgifter på saker som hon inte får VARJE månad om ni fattar vad jag menar?

Hon har även fått TV tjänst krav (hon har ingen tv, men bor i en omgjord vind typ).

Vad kan hon göra? Detta är helt sinnessjukt, hon har ringt till posten flera gånger som inte gör ett skit.

Är hon folkbokförd? Är posten kontaktad angående detta? Har ni ringt erat lokala kontor och gnällt? Har ni faktiskt pratat med brevbärarn angående detta? Och om hon inte fått post på 6månader har hon inte funderat vart den har tagit vägen? Har jag inte fått ett enda brev på 1 månad blir jag fundersam.

Och vilket jävla pucko till granne som inte säger till om att posten hamnar hos han till brevbärarn eller lägger ner en lapp i hennes brevlåda....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Kort sagt, ingen delgivning ingen skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Är hon folkbokförd? Är posten kontaktad angående detta? Har ni ringt erat lokala kontor och gnällt? Har ni faktiskt pratat med brevbärarn angående detta? Och om hon inte fått post på 6månader har hon inte funderat vart den har tagit vägen? Har jag inte fått ett enda brev på 1 månad blir jag fundersam.

Och vilket jävla pucko till granne som inte säger till om att posten hamnar hos han till brevbärarn eller lägger ner en lapp i hennes brevlåda....

Ja. Ringt alla flera gånger.
Det är 1 brev lite då och då, saker som man inte alltid får som försvinner och man aldrig tänker på som jag skrivit 4 ggr i tråden nu.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Kort sagt, ingen delgivning ingen skuld.

Jodå. Om den är statlig. Den första skulden kan bli sekretessbelag men då gäller vissa regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Läste du tråden?

Hur kan man ha eget ansvar på saker man inte VET kommer? Ingen räkning har varit försenad som hon VET OM att hon ska ha.

Det är saker (SOM JAG SKREV I TRÅDEN) tex. Cellprovning som varje kvinna gör varje tredje år. Det finns ingen fixerad datum på när man gör det utan varje tredje år så får du ett brev med en tid, kommer du inte får du betala 150-200kr~

Du menar på fullaste allvar att det är sånt som du håller koll på?

Eller när hon var hos tandläkaren och de sa "Du får ett brev inom 3 månader". Ringer du till tandläkaren varje dag i 3 månader för att vara säker eller hur menar du att man ska hålla koll på sånt?

Låt höra hur du tycker att man ska fixa detta. Du som har koll menar jag.. Du måste ju ha ett sjukt bra sätt att hantera detta.

Tack för Kivra, ska säga till henne att regga sig där.

Inför framtiden så kanske tillfällig eftersändning kan vara ett alternativ om det nu inte löser sig med posten dvs.

Men ni har ringt alla flera gånger och inget händer?
Det är ingen som har föreslagit att hon skriver sig hos dig? Beställer eftersändning?

Permalänk
Medlem

Fick reda på att jag skulle till tandläkaren för några månader sedan, dom ringde och undrade varför jag inte kommit, hade inte fått något brev som tydligen skulle skickats någon/några månader innan. Normalt betalar man ju en straffavgift av något slag för att inte ha kommit men det strök dom eftersom det var postens fel. Alla är väl inte lika generösa dock

Permalänk
Skrivet av hahavaffan:

Vad säger idioterna på Posten om det? Vi flyttade i somras och det var 5-6 fakturor och annat viktigt som bara försvann under de första månaderna, trots flyttanmälan osv. Posten bara rycker på axlarna och man får beskedet att "Ja, då har nog brevbäraren lagt brevet fel, sorry".

Vadå flyttanmälan? Om du inte skickat in en betald eftersändning kommer ALL post som skickas till din gamla adress skickas tillbaka till avsändaren.

@FBGKimpan

Kan vara olika faktorer brevet hamnar fel, kan ge dig några jag vet

Tjejen heter något väldigt likt grannen, dvs samma efternamn och samma bokstav på förnamnet t.ex om din tjej heter Erika Eriksson och grannen heter Elin Eriksson.

Hon kanske heter något utländskt och bor i en trappuppgång med bara andra utländska namn? Är i praktiken en omöjlighet för en brevbärare att lägga rätt utan lägenhetsnummer i dom situationerna då det är folkbokfört över minst 10 namn i samma lägenhet med ett namn skrivet på dörren.

Är det fastighetsboxar så är det bra ifall man uppmärkt namn på insidan utav boxen då brevbärare öppnar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

livmoderhalscancer (HPV).
"Kallelsen skickas till den adress där du är folkbokförd och det är alltid frivilligt att delta." - 1177.se

Även om det är frivilligt att delta så måste man alltid avböja kallelsen om man får någon och inte vill kolla.

Fel.

Från mitt kylskåp;

"Kallelsen gäller 1 år, du behöver inte avboka tiden!" Ordagrant.

Så min fråga till TS kvarstår..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Vadå flyttanmälan? Om du inte skickat in en betald eftersändning kommer ALL post som skickas till din gamla adress skickas tillbaka till avsändaren.

Flyttanmälan osv... jag var otydlig. Flyttanmälan, eftersändning, informerat företagen, etc. Allt man bör göra vid flytt alltså.