Permalänk
Administrativ avgift

Andras 20K Water

Hejsan jag heter Markus och nu när jag sålt av mitt 350D har jag planer på att gå upp till X99 för streaming och #Framtiden? så här nedan kommer lite planer på bygget med en budget på 20k.

Vad jag har införskaffat för 10k på Sweclockers marknaden:

Asus X99-A
Intel Core i7 5820K 3,3GHz Socket 2011-3 Box
Crucial DDR4 4X4
EVGA 970
Newton R3 600W PSU
Corsair R200
512GB Crucial MX + 256GB Crucial

Det som ska säljas av och bytas ut är Nätagg,SSD och chassit för att inhandlas nytt köpte det för att jag fick det för ett bra pris. Ett ljudkort + hörlurar + modmic ska inhandlas, 1/2 970´s ska inhandlas för att kunna driva min Overlord Tempest i 1440P 120HZ. Det jag inte har klurat ut än:

Chassi - vilket ska jag använda?
Nätagg - Hur mycket watt kommer jag behöva , inhandlas 2 eller 1 grafikkort även trots 3,5GB Vram?
Ljudkort + hörlurar + modmic - budget 2,5k (1,5k hörlurar, 500 beg ljudkort, 500kr modmic)
Sleeve - köpa eller göra egen?
Vattenkylning - ska jag köra 1 eller 2 loops för att göra det skitsnyggt eller blir det för dyrt?

Jag hoppas kunna uppdatera när jag inhandlar mer och mer hårdvara. Var inte rädda för att kanske PM:a mig om frågor gällande bygget jag väntar på lite svar angående sponsring för bygget! Jag kommer ta hjälp av Metallicacid för rådfrågning och eventuellt bygga senare i augusti , jag räknar att bygget kommer hålla på ända fram till Augusti. Så vad tror ni? var inte rädda för att ge tips om ett snyggt ATX chassi har funderat lite på P380 från Antec. Uppdateringar kommer när de kommer så håll koll och kom in hit 1 gång i veckan ^^

Update 2

Allting inom vattenväg är planerat och nästan köpt bara radiatorer + GPU block till mina nya 980TI´s <3

Uppdaterat processorn med 5960X det tråkiga är att ett av mina ram minnen har dött så dessa kommer bytas ut mot 8x4GB minnen så vi fyller moderkortet. H440 införskaffades för ynka 300kr så det chassit vart väldigt enkelt val.

De lyser så fint

Vattenkylningskit + 980TI <3

Ducky tangentbord och Razer Deathadder 2013 vilken kombo right?

Ursäktar såklart nattfotona då S6:an suger på just nightshoots Bättre bilder kommer när jag väl fått min 5% kod från EK slänger även in denna:

Som tack för de fina 5% på mitt köp:

Ska bli kul att bända akryl för första gången vi hoppas att det kommer gå bra EK säger att det kommer fram den 22:a så vi kan ju alltid hoppas på tidigare.

MvH Markus "Andra94" Andersson

Dold text

Uppdatering 3 sista innan galleriet ev nytt nätagg + sleeve inkommande innan.

Så nu är man tillbaka efter julen, jobbsökningar familj middagar you name it. Satt hela julen utan sista biten av akrylslang vilket var lite surt såklart men vi kör på med massor av bilder på bygget och sedan gör jag en sista update till galleriet senare. Jag började med att ta lite kort på byggandet inte enklaste då jag skulle iväg på julmiddag så var lite halvstressad. Sedan så började rörböjningarna ta fatt och läckagetestet. Var även tvungen att blåsa ur datorn för att få ur eventuella rörrester/damm.

PS vart lite utomhus bilder så jag hoppas ni njuter

Dold text
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

chassi kan du ju ta vilket du ser snyggt ut som passar ditt moderkort, själv är favoriten fractal design define s som lär vara fin att bygga vattenkylning i.

nätagg hade jag nog bytat mot ett som har lite högre om du kanske kommer vilja överklocka dessutom är newton agget halvmodulärt.

Ljudet, bara att skaffa vilket ljudkort du känner du vill ha för det priset, hörlurar kan jag rekomendera audio technica ath-m50x som jag själv har och älskar, kör modmic till dom också o de funkar briljant

sleeve hade jag köpt färdig ( är fett lat och är inte så bra på sånt pill)

vattenkyling, klart du kan göra två loops de beror helt på din budget men jag förstår inte riktigt meningen med två lopps..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

chassi kan du ju ta vilket du ser snyggt ut som passar ditt moderkort, själv är favoriten fractal design define s som lär vara fin att bygga vattenkylning i.

nätagg hade jag nog bytat mot ett som har lite högre om du kanske kommer vilja överklocka dessutom är newton agget halvmodulärt.

Ljudet, bara att skaffa vilket ljudkort du känner du vill ha för det priset, hörlurar kan jag rekomendera audio technica ath-m50x som jag själv har och älskar, kör modmic till dom också o de funkar briljant

sleeve hade jag köpt färdig ( är fett lat och är inte så bra på sånt pill)

vattenkyling, klart du kan göra två loops de beror helt på din budget men jag förstår inte riktigt meningen med två lopps..

Lägre temps, enklare att byta ut delar och ofta snyggare än single loops..

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Adnerhill:

chassi kan du ju ta vilket du ser snyggt ut som passar ditt moderkort, själv är favoriten fractal design define s som lär vara fin att bygga vattenkylning i.

nätagg hade jag nog bytat mot ett som har lite högre om du kanske kommer vilja överklocka dessutom är newton agget halvmodulärt.

Ljudet, bara att skaffa vilket ljudkort du känner du vill ha för det priset, hörlurar kan jag rekomendera audio technica ath-m50x som jag själv har och älskar, kör modmic till dom också o de funkar briljant

sleeve hade jag köpt färdig ( är fett lat och är inte så bra på sånt pill)

vattenkyling, klart du kan göra två loops de beror helt på din budget men jag förstår inte riktigt meningen med två lopps..

Lite de sakerna du sagt som jag har tänkt att göra i framtiden men Fractal Design define S kanske vore något

Skrivet av djnaden:

Lägre temps, enklare att byta ut delar och ofta snyggare än single loops..

Men kostar en extra pump +reservoar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Lägre temps, enklare att byta ut delar och ofta snyggare än single loops..

Låter lite flummigt. Vari består det "enklare" momentet att byta delar när det de fakto blir fler delar och trängre? Och hur uppnår man lägre temperatur med hälften av radiatorytan (förutsatt att det plats för dubbla uppsättningar)?
Det må vara snyggar men kostar nästan dubbelt så mycket för samma uppgift.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter lite flummigt. Vari består det "enklare" momentet att byta delar när det de fakto blir fler delar och trängre? Och hur uppnår man lägre temperatur med hälften av radiatorytan (förutsatt att det plats för dubbla uppsättningar)?
Det må vara snyggar men kostar nästan dubbelt så mycket för samma uppgift.

Det blir lättare för att du slipper draina hela loopen. Lägre temps beror väl på vilken setup man har, men om man har två reservoarer så är det ju mer vatten än om man skulle ha bara en och därmer mer vatten att värma upp vilket oftast ger lägre temps

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Det blir lättare för att du slipper draina hela loopen. Lägre temps beror väl på vilken setup man har, men om man har två reservoarer så är det ju mer vatten än om man skulle ha bara en och därmer mer vatten att värma upp vilket oftast ger lägre temps

Låter snarare jobbigare att behöva tömma och underhålla två kretsar när det väl ska göras. Antar att det beror på om man ska leka med sakerna (konstant moddande) eller använda dom?
Ja, vi kan leka med tanken att du har två gigantiska cisterner och radiatorer på taket med oändlig kylkapacitet men det är knappast realistisk eller relevant. Mitt resonemang utifrån någorlunda jämförbara förhållanden mellan två standard ATX-kabinett med intern lösning av kylsystem. Någon mätbar värmeväxling kommer du inte se i någon cistern (så mycket vatten ryms helt enkelt inte), det sker helt och hållet i radiatorn.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Administrativ avgift

Ljudkort + Hörlurar + Modmic på väg , det som saknas ett 970 EVGA(helst) och sedan så har vi chassi och vattnet kvar sedan! Så tips på chassin har lite funderingar att gå på Fractal Design S eller Thermaltake Core V41

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

STOR UPDATE:

Allting inom vattenväg är planerat och nästan köpt bara radiatorer + GPU block till mina nya 980TI´s <3

Uppdaterat processorn med 5960X det tråkiga är att ett av mina ram minnen har dött så dessa kommer bytas ut mot 8x4GB minnen så vi fyller moderkortet. H440 införskaffades för ynka 300kr så det chassit vart väldigt enkelt val.

De lyser så fint

Vattenkylningskit + 980TI <3

Ducky tangentbord och Razer Deathadder 2013 vilken kombo right?

Ursäktar såklart nattfotona då S6:an suger på just nightshoots Bättre bilder kommer när jag väl fått min 5% kod från EK slänger även in denna:

Som tack för de fina 5% på mitt köp:

Ska bli kul att bända akryl för första gången vi hoppas att det kommer gå bra EK säger att det kommer fram den 22:a så vi kan ju alltid hoppas på tidigare.

MvH Markus "Andra94" Andersson

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

Så nu förväntar jag mig bara att hitta 6 stycken bra fläktar Har en som funderar på att sälja 6st plast doppade noctua fläktar ! Idag blev jag tyvärr fattig

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

http://i.imgur.com/OzCZTOH.jpeg

Så nu förväntar jag mig bara att hitta 6 stycken bra fläktar Har en som funderar på att sälja 6st plast doppade noctua fläktar ! Idag blev jag tyvärr fattig

kul bygge
men....
ett påpekande men är du inte brydd att du sprider ditt mobilnr,adress och viktigaste av allt
ditt ordernummer ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Häftigt, ska kika in här om några veckor och se hur det blev. Riktig monsterdator

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av erieri02:

ett påpekande men är du inte brydd att du sprider ditt mobilnr,adress och viktigaste av allt
ditt ordernummer ?

Ordernummer vad ska de göra? Det länkar inte till något och adress ja det kan man hitta på Eniro de som vill hitta hittar det annars får väl folk ringa och sedan komma över på kaffe , PS allt det jag länkar förutom ordernummer kan man hitta lite var som helst, men man kan inte avbeställa ordern eller spåra den eller något. Om någon skulle få för sig att trakassera mig via telefon blockar jag bara numret. Men man får uppskatta oron

Skrivet av Gustav.Henrik:

Häftigt, ska kika in här om några veckor och se hur det blev. Riktig monsterdator

Man tackar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ordernummer vad ska de göra? Det länkar inte till något och adress ja det kan man hitta på Eniro de som vill hitta hittar det annars får väl folk ringa och sedan komma över på kaffe , PS allt det jag länkar förutom ordernummer kan man hitta lite var som helst, men man kan inte avbeställa ordern eller spåra den eller något. Om någon skulle få för sig att trakassera mig via telefon blockar jag bara numret. Men man får uppskatta oron

Man tackar

man vet vilket företag det gäller och har ordernummer

nån kanske ringer nu ikväll/mejlar under helgen och säger/skriver jag gjorde en beställning med nr xxxxxx med fel leveransadress....
kan ni ändra till adress xxxxxx

tänkt den tanken?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av erieri02:

man vet vilket företag det gäller och har ordernummer

nån kanske ringer nu ikväll/mejlar under helgen och säger/skriver jag gjorde en beställning med nr xxxxxx med fel leveransadress....
kan ni ändra till adress xxxxxx

tänkt den tanken?

Dels måste de ringa från mitt telefonnummer och dels tillåter inte EK att man ändrar adressen utan att logga in på hemsidan så det kan dom ju lyckas med Och ringer någon och ändrar leveransadressen med ordernummer osv så blir EK skyldiga ersättning inte jag. De får inte ändra adress eller något utan att kolla att telefonnummer, personnummer och adress. Den går ändå till posten som inte får ge ut den till någon annan än mig "Markus Andersson" XXXXXXX-XXXX med giltigt ID för då blir posten skyldia till ersättning istället för att inte varit noga nog.

Tror ingen gör detta för ynka 3000kr då jag själv är lite insatt vad fejkid kostar , straffet och vad som faktiskt händer med personen som är skyldig till brottet vi hade en snubbe som gjorde detta i hallsberg.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

man vet vilket företag det gäller och har ordernummer

nån kanske ringer nu ikväll/mejlar under helgen och säger/skriver jag gjorde en beställning med nr xxxxxx med fel leveransadress....
kan ni ändra till adress xxxxxx

tänkt den tanken?

Och då bör företaget se vilken mail-adress det är skickat från. Stämmer det inte med vad som står på kontot är det väl knappast så att de bara byter adressen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Dels måste de ringa från mitt telefonnummer och dels tillåter inte EK att man ändrar adressen utan att logga in på hemsidan så det kan dom ju lyckas med Och ringer någon och ändrar leveransadressen med ordernummer osv så blir EK skyldiga ersättning inte jag. De får inte ändra adress eller något utan att kolla att telefonnummer, personnummer och adress. Den går ändå till posten som inte får ge ut den till någon annan än mig "Markus Andersson" XXXXXXX-XXXX med giltigt ID för då blir posten skyldia till ersättning istället för att inte varit noga nog.

Tror ingen gör detta för ynka 3000kr då jag själv är lite insatt vad fejkid kostar , straffet och vad som faktiskt händer med personen som är skyldig till brottet vi hade en snubbe som gjorde detta i hallsberg.

har inte läst något om EK så kan inte uttala mig om vilka garantier dom lämnar på denhär fronten
har du läst detta i klartext på deras sida ?
men du verkar ha stort förtroende på detta

nog har folk jobbat mer än vad som behövs här för mindre en den summan

påpekar bara risken och hoppas att du får paketet levererat till dig

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Och då bör företaget se vilken mail-adress det är skickat från. Stämmer det inte med vad som står på kontot är det väl knappast så att de bara byter adressen.

om man ringer från en fast telefon?
påpekar bara att risken finns och om han reflekterat över detta innan han la upp bilden med ordernummer

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av erieri02:

om man ringer från en fast telefon?
påpekar bara att risken finns och om han reflekterat över detta innan han la upp bilden med ordernummer

Japp reflekterat Finns inget dom kan göra då EK dels kommer ställa massor av frågor de inte kan svara på för att få igenom detta. Och dels har EK redan skeppat ordern därför jag väntade en dag med att posta bilden. EK tillåter inte en att ändra adress efter att paketet skeppats isf får man göra en ny best

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

Här kommer jul uppdateringen jag hoppas folk gillar bilderna kommer att köra en till photoshoot någon gång framöver och sedan får det bli ett fint galleri nytt nätagg + sleeve ska nog inhandlas också blir så tråkigt utan vit sleeve. Några tips på färg på vätskan ni tycker? Jag själv har börjat funderat på något svart istället för vit vätska?

MvH Markus

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Snygga bilder, och snyggt bygge! Jag hade nog testat pastellvit färg ändå eller grå, svart kanske ser lite trist ut om du inte slänger i lite såndär snajsigt glitter i.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jakepravo:

Snygga bilder, och snyggt bygge! Jag hade nog testat pastellvit färg ändå eller grå, svart kanske ser lite trist ut om du inte slänger i lite såndär snajsigt glitter i.

Svart o glitter haha , hmm grå skulle väl se ännu tristare ut ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ser kanon bra ut, snyggt bygge!
Vad kostade som allt?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Jättefint Är det ett H440 New Edition?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av andra94:

Svart o glitter haha , hmm grå skulle väl se ännu tristare ut ?

Jo det skulle det nog förvisso göra. Om du inte är beredd att lägga in någon tredje färg i någon av detaljerna så är det nog svart eller vitt som gäller.

Fult blir det i alla fall inte

Permalänk
Avstängd

Hade nog varit lite lättare att bocka rören i fram partiet med lite vinkelfittings i pump och radiatorer . men imponerande att du fick till alla bockar . Det är inte så lätt som det ser ut . snyggt jobbat

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hytin:

Hade nog varit lite lättare att bocka rören i fram partiet med lite vinkelfittings i pump och radiatorer . men imponerande att du fick till alla bockar . Det är inte så lätt som det ser ut . snyggt jobbat

Jag märkte det också gick åt mycket rör ^^ nu saknas bara sli bridge sleeve o nytt nätagg

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3