Permalänk
Medlem

Vad vill du ha på julbordet?

Hej!
Jag tycker det skulle kunna vara intressant att höra vad alla Sweclockare vill ha på julbordet!
Sedan finns det väl en viss risk att jag stjäl lite idéer härifrån oxå men det hör till Självklart blir jag glad om jag lyckas ge någon annan inspiration oxå!
Det som jag har planerat in för årets julbord är:
-Sill
-Lax
-Rödbetssallad
-Vildsvinsjulskinka
-Köttbullar
-Prinskorv
-Potatis
-Potatissallad
-Mimosasallad
-Tjälknöl
-Senap
-Äppelmos
-Ägghalvor

Där allt utom prinskorven är helt hemlagad.

God Jul!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Jag personligen är löjligt förtjust i Janssons frestelse.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vafalls, julbord utan Janssons frestelse?! Kan det ens kallas julbord?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Potatis/potatissallad, nej det äter jag jämt.

-Rödkål

-Ris à la Malta hör till.

Permalänk
Medlem

Janssons, sill, diverse laxar, nån korv/skinka och en snaps

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Julskinka (ugnsbakad eller rökt)
Rökt kalkonfilé
Morotslåda
Kålrotslåda
Lutfisk med kryddpepparsås
Ärter
Kokt potatis
Risgrynsgröt

Så är jag nöjd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Skäggbiff måste vara med. Är grymt förtjust i det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ägg, sill och rökt ål så klarar jag mig

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt dopp i grytan? Vad är ni för ena människor?!

Permalänk
Medlem

Friterade pommes och en grillad kyckling. Kan ta ett par köttbullar men mer "julmat" än så vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem

Lax (några sorter) typ gravad, varmrökt, kallrökt, grillad på olika sätt.
Sill 10-20 sorter brukar vara fint.
Mjuk kaka/klådda som man bakat själv.
Prinskorv.
Skagen, västkust och liknande röror.

Detta är typ vad jag äter på julbordet.
Tar skinkan direkt den kommer ur ugnen (dagen före jul dvs).
Samma med Janssons, kan smaka om den är gjord av någon okänd för att se om de kan laga mat eller ej.

Går ju inte att fylla magen med stärkelse på julbordet =D

Sveper dock alltid en redbull efter maten, känns som att de får lite fart på magen.
Man är ju lite seg när det ligger 1kg döda djur i magen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vill ha mackor med julskinka, senap och äppelmos tillgängligt hela julhelgen.

På själva julbordet bryr jag mig inte om något förutom senapssill och mammas revbensspjäll.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Aalborg och Linie akvavit.

Permalänk
Medlem

Ett 980ti vore inte dumt.

Permalänk
Medlem

Köttbullar
Potatis

Så är jag nöjd )

Gillar inte fisk/havet och jansons har jag aldrig lärt mig gilla :/

Ett bra julbord är ngt i stil med:
Köttbullar, Potatis, Prinskorv, Julskinka, Ägg, Kyckling, Revbenspjäll, Älg/Vilt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vad alla är lätt tillfredsställda...:
Ett urval:
-Julöl och julmust
-Massor med sill
-Massor med rökt fisk, makrill, kallrökt lax, havskräftor etc.
-Pressylta, rullsylta, pastejer, pateer
-Sillsallad
Varmt:
-Skinka, revben, PK etc...
-Grönkål, rödkål, brunkål etc...
-Bruna bönor
-Janssons
-Kokt lax, kanske lite bräckt kallrökt lax

Ett måste som efterrätt är ris a la malta, ingen kan göra den rätt, måste göras själv, det enda man ska ha till är riktigt god jordgubbsslyt. Många dödansare häver i citrusfrukter...smakar ej bra.
Sedan toppar man med gott kaffe och klenäter + nåt halvt kilo choklad.

Får man fråga varför ni sitter och häver i er potatis, potatissalllad? Det är väl inget man längtar efter på jul direkt? Tjälknöl, var nytt på julbord för mig, kanske lite pizza också?

Rökt ål skrev någon, varför inte lite rimmad noshörning eller gravad tiger?

Permalänk
Medlem

Omelett med kantarellstuvning, egengjord julkorv på nöt- och älgkött, honungsmarinerade kycklinglår, konsumcharkens löksill och mormors köttbullar är personliga favoriter som står på bordet varje julträff.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Ostkaka är ett måste på julbordet.

Permalänk
Medlem

Bruna bönor för i helvete människa, b r u n a b ö n o r. Kryddigt och mustigt julbröd är ett måste till skinkmackorna också, helst hembakat. Julmust är måste likaså

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Julskinka, helst utan griljering då jag avskyr senap, jag vet jag hädar när jag ber om julskinka utan senap

Ett riktigt gott vörtbröd samt ett gott knäcke till mackorna.

Prinskorv av hög kvalité! Riktigt ordentligt skinn ska det vara inte det skiten som ligger i gemene livsmedelsbutik.

Olika korvar, gärna av ren, älg, vildsvin m fl

Kan ta någon enstaka sillbit men inte så förtjust i det.

Lax, kallrökt, också den av hög kvalité gärna hemrökt om det går att ordna.

Rökt fårfiol är något som alltid funnits på mina julbord och något jag gärna tar ett par bitar utav.

Hemmagjorda köttbullar förstås, men är en sån som faktiskt uppskattar vissa köpeköttbullar ex felix små delikatess så dessa slinker ner utan större problem.

Ägghalvor med majonnäs och kräftskärtar/färska räkor.

Lagrad julmust, blev kär i den som fanns på systembolaget förra julen. Lagrad på Bourbon eller Romfat, tror det var Apotekarnes, var riktigt goda. Den på romfat lite sötare i smaken förstås.

Permalänk
Medlem

Julskinka
Dopp i grytan
Julkorv
Prinskorv
Kötbullar, hemlagade ska det vara.
Sill inte så förtjust men det tilllhör julen.
Nubbe måste det finnas till sillen.
Julmust.
Inte så förtjust i Janssonsfrestelse.
Potatis.
Gravad lax.
Hemlagade kötbullar.

Har säkert glömt något men finns detta är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Här var det heta känslor, uppskattar alla svar. Listan jag skrev ner är nog inte komplett, det är ju trots allt 12 dagar kvar till jul och så har jag nog glömt något.
Med lax menar jag gravad lax, men tack vare tråden kom jag på att man vill ju gärna ha rökt också!
Hembakat bröd blir det såklart också.
Någon form av dessert känns också troligt inte bestämt vad än dock. Kanske nymodigheten Pepparkaksparfait eller klassikern Ris á la malta.
Janssons är inte någon favorit direkt, och ingen av mina gäster har efterfrågat det heller, det är ett ganska ungt klientel som kommer och äter.
Ang. Pizza på julbordet så har jag faktiskt fått det som önskemål!

Sedan vill jag stilla lite heta känslor med att säga att tänk på att vi troligen bor i olika delar av landet (de flesta av er har nog inte ens varit så långt norrut som var jag är ifrån!) och därför finns det lite olika traditioner när det kommer till Julbordet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Rostbiff är ett måste för mig, och det kommer att vara hemlagat och i 5-millimeters skivor.

Permalänk

Janssons frestelse och snaps så är julen räddad

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Grisfot är inte fel.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Glöm inte julmusten!

Permalänk
Medlem

Lutfisk med bacon, smör, potatis och sås. Blir inte godare än så.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

En redig potatisgratäng, en fläskytterfilé och ett par liter mjölk!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Janson
Köttbullar
Rödbetssallad
Julmust
Sill
Julvört (Med russin)
Ris à la Malta

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hur kan inte äggost vara nämnt med så här många inlägg?
Viktigaste av allt ju.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."