köpråd: tystaste tangentbordet under 1000kr

Permalänk
Medlem

köpråd: tystaste tangentbordet under 1000kr

jag ska införskaffa mig ett nytt tangentbord i helgen. jag kan inte vänta på reor så ha det i tanken. behöver ett nu.

mitt krav är att dom ska vara så tysta som fysiskt är möjligt. tänker inte betala mer än 1000kr så mx silent är utom synhåll.
skiter i funktioner som att det kan blinka i alla möjliga färger (även om det får existera är det inte viktigt) och har macroknappar. det behöver inte vara fullstort men om numpadden saknas så ska inte piltangenterna vara intryckta i resten av tangentbordet. ser dock gärna att numpadden finns, dock inget krav.
det behöver inte vara mekaniskt, det ska bara vara det tystaste jag kan komma över.

kan jag få något tips? tack på förhand

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag ska införskaffa mig ett nytt tangentbord i helgen. jag kan inte vänta på reor så ha det i tanken. behöver ett nu.

mitt krav är att dom ska vara så tysta som fysiskt är möjligt. tänker inte betala mer än 1000kr så mx silent är utom synhåll.
skiter i funktioner som att det kan blinka i alla möjliga färger (även om det får existera är det inte viktigt) och har macroknappar. det behöver inte vara fullstort men om numpadden saknas så ska inte piltangenterna vara intryckta i resten av tangentbordet. ser dock gärna att numpadden finns, dock inget krav.
det behöver inte vara mekaniskt, det ska bara vara det tystaste jag kan komma över.

kan jag få något tips? tack på förhand

Ett riktigt billigt är ju Microsoft sidewinder x4, hade själv ett rätt skönt att knappa på, annars har du qpad mk50(röda brytare) låter lite men inte farligt.

Jag tycker dessa är helt okej och bra basic bord om man inte har för höga krav.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag ska införskaffa mig ett nytt tangentbord i helgen. jag kan inte vänta på reor så ha det i tanken. behöver ett nu.

mitt krav är att dom ska vara så tysta som fysiskt är möjligt. tänker inte betala mer än 1000kr så mx silent är utom synhåll.
skiter i funktioner som att det kan blinka i alla möjliga färger (även om det får existera är det inte viktigt) och har macroknappar. det behöver inte vara fullstort men om numpadden saknas så ska inte piltangenterna vara intryckta i resten av tangentbordet. ser dock gärna att numpadden finns, dock inget krav.
det behöver inte vara mekaniskt, det ska bara vara det tystaste jag kan komma över.

kan jag få något tips? tack på förhand

Skrivet av bärplockaren:

Ett riktigt billigt är ju Microsoft sidewinder x4, hade själv ett rätt skönt att knappa på, annars har du qpad mk50(röda brytare) låter lite men inte farligt.

Jag tycker dessa är helt okej och bra basic bord om man inte har för höga krav.

Personligen tycker jag att mekaniska tangentbord är allt annat än tysta. Jag skulle valt ett bord med saxbrytare, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022522
Det saknar macroknappar vilket jag uppfattar att du inte vill ha?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag ska införskaffa mig ett nytt tangentbord i helgen. jag kan inte vänta på reor så ha det i tanken. behöver ett nu.

mitt krav är att dom ska vara så tysta som fysiskt är möjligt. tänker inte betala mer än 1000kr så mx silent är utom synhåll.
skiter i funktioner som att det kan blinka i alla möjliga färger (även om det får existera är det inte viktigt) och har macroknappar. det behöver inte vara fullstort men om numpadden saknas så ska inte piltangenterna vara intryckta i resten av tangentbordet. ser dock gärna att numpadden finns, dock inget krav.
det behöver inte vara mekaniskt, det ska bara vara det tystaste jag kan komma över.

kan jag få något tips? tack på förhand

Bästa vore väl att glida in i någon butik och prova knappa på en drös av dom.
Jag har ett mekaniskt Func KB-460 med cherry mx red (tror dom görs i mx röd och mx blå) , jag tycker inte det gör så mycket ljud ifrån sig då knapparna är så pass känsliga
att du inte behöver trycka så hårt.

Jag betala 599kr för mitt och det är rätt bra för ett mekaniskt. Jag är supernöjd och bör även lägga till att det är bakgrundsbelyst och designat som ett ganska traditionellt tangentbord. Finns säkert något klipp på YT där dom "visar" hur det låter att skriva på ett sådant m.m.

Lycka till i sökandet

Permalänk
Inaktiv

Detta ska vara väldigt tyst att skriva på men det är allt annat än ett gamingtangentbord så klarar kanske inte fler än 3 knappar nedtryckta samtidigt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354729

Permalänk
Medlem

Vet ej hur tyst det är men Cdon har Razer DeathStalker Chroma till mycket bra pris idag.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Tystaste utan tvekan är ju att skaffa ett silikontangentbord?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Detta ska vara väldigt tyst att skriva på men det är allt annat än ett gamingtangentbord så klarar kanske inte fler än 3 knappar nedtryckta samtidigt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354729

"All annat än.." är väl att ta i, för ett tangentbord ifrån Cherry? Mitt intryck av företaget, även om jag inte personligen ägt något av deras produkter, är att det är stabila grejer.

Men det vore intressant att få se ett litet quick fox-test på den. För oss som inte vill vara med i mx-hysterin så såg det ut som ett trevligt alternativ i den billigare klassen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

"All annat än.." är väl att ta i, för ett tangentbord ifrån Cherry? Mitt intryck av företaget, även om jag inte personligen ägt något av deras produkter, är att det är stabila grejer.

Men det vore intressant att få se ett litet quick fox-test på den. För oss som inte vill vara med i mx-hysterin så såg det ut som ett trevligt alternativ i den billigare klassen.

Jag tyckte det såg intressant ut tills jag läste lite användarrecensioner på det. Hittade t.ex. denna på Inet:
"Detta tangentbordet är vackert och tyst men är tyvärr rätt dåligt när det gäller spel (speciellt om man spelar med piltangenterna som vi mediokra människor gör)
då begränsas man av en limit på 2-3 knappar nedtryckta samtidigt , normalt klarar de flesta andra tangentbord 5-6 tangenter samtidigt här"

Gamingtangentbord må vara blinkande lampor, ful design etc. men de har verkligen bra kvalitet, anti-ghosting och respons. Så vill bara höja ett varningens finger på icke gamingtangentbord då många av Swec-användarna spelar på sina datorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett riktigt billigt är ju Microsoft sidewinder x4, hade själv ett rätt skönt att knappa på, annars har du qpad mk50(röda brytare) låter lite men inte farligt.

Jag tycker dessa är helt okej och bra basic bord om man inte har för höga krav.

har faktiskt ett sidewinder x4 på en annan plats och personen i fråga skriver otroligt hårt på det. så tänkte leta efter ett tystare.

Skrivet av smkr:

Personligen tycker jag att mekaniska tangentbord är allt annat än tysta. Jag skulle valt ett bord med saxbrytare, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022522
Det saknar macroknappar vilket jag uppfattar att du inte vill ha?

håller med dig om mekaniska. det tangentbordet var mycket fint, kanske blir det. men är inte saxbrytare det man har i laptops?

Skrivet av Sohl:

Bästa vore väl att glida in i någon butik och prova knappa på en drös av dom.
Jag har ett mekaniskt Func KB-460 med cherry mx red (tror dom görs i mx röd och mx blå) , jag tycker inte det gör så mycket ljud ifrån sig då knapparna är så pass känsliga
att du inte behöver trycka så hårt.

Jag betala 599kr för mitt och det är rätt bra för ett mekaniskt. Jag är supernöjd och bör även lägga till att det är bakgrundsbelyst och designat som ett ganska traditionellt tangentbord. Finns säkert något klipp på YT där dom "visar" hur det låter att skriva på ett sådant m.m.

Lycka till i sökandet

personligen har jag ett mk50 (detta tangentbordet är inte till mig) och det är högljutt som bara den. så vill verkligen inte skaffa personen i fråga ett mekaniskt tangentbord för personen trycker in knapparna stenhårt.

Skrivet av Ferrat:

Tystaste utan tvekan är ju att skaffa ett silikontangentbord?

ja, men silikontangentbord känns inte ens som ett vettigt alternativ. borde kanske ha varit lite mer tydlig gällande det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley:

Jo saxbrytare är det som brukar sitta i laptops, gillar man inte sådana så kanske ruberdome kan vara ett alternativ.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag tyckte det såg intressant ut tills jag läste lite användarrecensioner på det. Hittade t.ex. denna på Inet:
"Detta tangentbordet är vackert och tyst men är tyvärr rätt dåligt när det gäller spel (speciellt om man spelar med piltangenterna som vi mediokra människor gör)
då begränsas man av en limit på 2-3 knappar nedtryckta samtidigt , normalt klarar de flesta andra tangentbord 5-6 tangenter samtidigt här"

Gamingtangentbord må vara blinkande lampor, ful design etc. men de har verkligen bra kvalitet, anti-ghosting och respons. Så vill bara höja ett varningens finger på icke gamingtangentbord då många av Swec-användarna spelar på sina datorer.

Säg inte det, det finns spel-tangentbord med dålig ghostning och media-tangentbord med bra anti-ghostning. Jag upplever att det i mångt och mycket beror på tillverkare, men sen är det ju individuellt bland respektive produkt.

Men det var synd att just detta tangentbord inte var så bra!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather