Hjälp en klåpare med hemautomation

Permalänk

Hjälp en klåpare med hemautomation

Halloj!

Ber redan nu om ursäkt för ett massivt inlägg, men hoppas kunniga orkar läsa ändå. Jag har lite brådis med att få igång ett enklare system för hemautomation och behöver lite råd. De funktioner som jag vill kunna nyttja i nuläget är de mest grundläggande. Problemet för mig är tid, jag måste få allt att lira innan senast fredag nästa vecka och har väldigt begränsat med tid innan det tyvärr. Jag är dessutom total novis på Linux och kan därför enbart följa detaljerade guider.

Funktionskrav:
- Styra strömbrytare, bara av/på-funktion behövs.
- Fjärrstyra över nätet, helst via en enkel app för Android (helst) eller iOS i nödfall. Men via ett webGUI går också såklart.

Den utrustning jag i skrivande stund sitter på är följande:
- Tellstick classic
- 6st brytare från Clas Ohlson
- 6st brytare från Kjell
- 1st Raspberry Pi Model B 512Mb
- 1st Raspberry Pi 2
- 1st HP N54L-server körandes Xpenology (ej virtualiserad)
- 1st Asus N66U med Shibbys Tomato Firmware
- 1st Asus Zenbook UX31E

Det enklaste är såklart att installera TelldusCenter på Zenbooken och låta den stå på. Det undviker jag dock helst, utan ses som den yttersta nödlösningen. Med ovan bakgrund har jag kikat på följande alternativa lösningar:

  1. Tellstick direkt i routern via USB-port.
    Kanske den bästa lösningen egentligen. Men verkar knepigt baserat på min kunskapsnivå, har inte hittat några bra guider för detta.

  2. Tellstick i någon av ovan Raspberry Pi. Då har jag kikat på följande alternativ:

    • a.) NexaHome med tillhörande android-app. Verkar finnas en färdigkompilerad modifierad raspbian-image. Har inte hunnit testa den ännu dock. Ej helt estetisk tilltaland, men verkar i övrigt skapligt lätt att sätta få igång.

    • b.) Ubuntu eller Ubuntu Mate direkt på Raspberry Pi 2 och sedan installera TelldusCenter för Linux enligt denna guide. Detta känns i nuläget som den mest tidseffektiva lösningen på mitt problem. Både att installera Ubuntu och sedan TelldusCenter verkar klart hanterbart av vad jag läst.

    • c.) Homeautomation verkar potent och dessutom en snygg android-app till. Verkar dock svår att konfiguera då de guider jag hittat förutsätter att man redan har en webserver, PHP, MySQL och annat jag knappt ens kan stava till.

    • d.) OpenHAB är väl den lösning jag helst hade sett. Väldigt stor potential och klart snyggaste web-interfacet och android-app, men inser att detta har jag inte tid att pilla med.

  3. Konfiguera om min N54L som nu kör Xpenology enligt denna guide. Tanken är då att lägga in någon MS Windows Server-variant och sedan köra Xpenology virtualiserat (måste hitta bra guide för det då). Då borde jag väl kunna köra TelldusCenter och kanske Switchking eller liknande direkt på Windows-servern och samtidigt få bevara full Xpenology-funktionalitet bevarad genom att köra den virtualiserad? Eller tänker jag helt fel? Kan ju tillägga att jag försökt hitta någon bra guide för att köra TelldusCenter direkt i

Jag är ytterst, ytterst tacksam för hjälp med detta.
Börjar känna mig rejält stressad... :/

Fixade länkar.
Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det känns som om du skulle kunna få igång någon tellsticklösning på din raspberry. Jag hade rent spontant gått på nexahome, du kommer nog snabbast i mål där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Halloj!

Ber redan nu om ursäkt för ett massivt inlägg, men hoppas kunniga orkar läsa ändå. Jag har lite brådis med att få igång ett enklare system för hemautomation och behöver lite råd. De funktioner som jag vill kunna nyttja i nuläget är de mest grundläggande. Problemet för mig är tid, jag måste få allt att lira innan senast fredag nästa vecka och har väldigt begränsat med tid innan det tyvärr. Jag är dessutom total novis på Linux och kan därför enbart följa detaljerade guider.

Funktionskrav:
- Styra strömbrytare, bara av/på-funktion behövs.
- Fjärrstyra över nätet, helst via en enkel app för Android (helst) eller iOS i nödfall. Men via ett webGUI går också såklart.

Den utrustning jag i skrivande stund sitter på är följande:
- Tellstick classic
- 6st brytare från Clas Ohlson
- 6st brytare från Kjell
- 1st Raspberry Pi Model B 512Mb
- 1st Raspberry Pi 2
- 1st HP N54L-server körandes Xpenology (ej virtualiserad)
- 1st Asus N66U med Shibbys Tomato Firmware
- 1st Asus Zenbook UX31E

Det enklaste är såklart att installera TelldusCenter på Zenbooken och låta den stå på. Det undviker jag dock helst, utan ses som den yttersta nödlösningen. Med ovan bakgrund har jag kikat på följande alternativa lösningar:

  1. Tellstick direkt i routern via USB-port.
    Kanske den bästa lösningen egentligen. Men verkar knepigt baserat på min kunskapsnivå, har inte hittat några bra guider för detta.

  2. Tellstick i någon av ovan Raspberry Pi. Då har jag kikat på följande alternativ:

    • a.) NexaHome med tillhörande android-app. Verkar finnas en färdigkompilerad modifierad raspbian-image. Har inte hunnit testa den ännu dock. Ej helt estetisk tilltaland, men verkar i övrigt skapligt lätt att sätta få igång.

    • b.) Ubuntu eller Ubuntu Mate direkt på Raspberry Pi 2 och sedan installera TelldusCenter för Linux enligt denna guide. Detta känns i nuläget som den mest tidseffektiva lösningen på mitt problem. Både att installera Ubuntu och sedan TelldusCenter verkar klart hanterbart av vad jag läst.

    • c.) Homeautomation verkar potent och dessutom en snygg android-app till. Verkar dock svår att konfiguera då de guider jag hittat förutsätter att man redan har en webserver, PHP, MySQL och annat jag knappt ens kan stava till.

    • d.) OpenHAB är väl den lösning jag helst hade sett. Väldigt stor potential och klart snyggaste web-interfacet och android-app, men inser att detta har jag inte tid att pilla med.

  3. Konfiguera om min N54L som nu kör Xpenology enligt denna guide. Tanken är då att lägga in någon MS Windows Server-variant och sedan köra Xpenology virtualiserat (måste hitta bra guide för det då). Då borde jag väl kunna köra TelldusCenter och kanske Switchking eller liknande direkt på Windows-servern och samtidigt få bevara full Xpenology-funktionalitet bevarad genom att köra den virtualiserad? Eller tänker jag helt fel? Kan ju tillägga att jag försökt hitta någon bra guide för att köra TelldusCenter direkt i

Jag är ytterst, ytterst tacksam för hjälp med detta.
Börjar känna mig rejält stressad... :/

Varför Jonny Bråttom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla upp Samsung smart things och Vera Edge. Tror att dem är mer pålitliga, populärare men även dyrare.

https://www.smartthings.com/

http://getvera.com/controllers/veraedge/

Edit: Trött som jag är läste jag inte inlägget ordentligt..

Edit 2:

Domoticz tycker jag är bra. Det kan du installera på din pi.

https://www.domoticz.com/wiki/Basic_Tellstick_functionality_with_Domoticz

domoticz.com

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det känns som om du skulle kunna få igång någon tellsticklösning på din raspberry. Jag hade rent spontant gått på nexahome, du kommer nog snabbast i mål där.

Jag testade NexaHome igår och har fått det att fungera via en Raspberry Pi och Tellsticken direkt på den, samt tillhörande android-app. Funktionellt men allt annat än estetiskt tilltalande
Kommer nog köra på denna lösning tills jag får mer tid att ge mig på ett lite mer seriöst alternativt.

Skrivet av sithson:

Varför Jonny Bråttom?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag disponerar en lokal som jag nu under en tid kommer tappa den fysiska tillgången till. Under en kortare tid kommer jag därför vilja kunna styra en del grunkor på distans. Det hela uppkom lite hastigt och därför blev det så bråttom. En mer seriös lösning är på gång, men just nu fanns inte tid bara

Skrivet av mSebbe:

Kolla upp Samsung smart things och Vera Edge. Tror att dem är mer pålitliga, populärare men även dyrare.

https://www.smartthings.com/

http://getvera.com/controllers/veraedge/

Edit: Trött som jag är läste jag inte inlägget ordentligt..

Edit 2:

Domoticz tycker jag är bra. Det kan du installera på din pi.

https://www.domoticz.com/wiki/Basic_Tellstick_functionality_with_Domoticz

domoticz.com

Mycket intressant! Jag gillade användargränssnittet helt klart! Ska kolla upp det där då jag får tid sedan, just nu får nog NexaHome, enligt ovan, sköta det hela. Likt en del andra lösningar så får man konfigurera inställningarna via en config-fil, vilket gör det lite mer meckigt. Men har man bara tid så är det nog inga problem. Tack för ett mycket bra tips!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Full Strike:

För att jag inte äger en sådan och inte har lust att punga ut närmare en tusenlapp på något som jag kanske har användning för i ett par veckors tid. Har nämligen inte bestämt mig för att köra på tellstick-lösning i framtiden då jag ska ta mig tid att bygga hemautomation lite mer seriöst.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

En liten uppföljning.

Det fick bli NexaHome som blev den hastigt införda hemautomations-lösningen i nuläget. Det gick lätt och snabbt att installera och via denna länk går det smidigt att kunna fjärrstyra Raspbian, NexaHome och TelldusCenter på distans, eftersom jag är en klåpare på att hantera linux via kommandon:P
Nackdelen med NexaHome dock är att det är kraftigt grafiskt frånstötande, framförallt "appen" till mobiltelefonen, men det kan jag leva med.

Med hjälp av RPi-monitor kan jag även plocka ut lite nördig statistik över hur raspberryn sköter sig. Fiffigt.

Då tillfälle bjuds och jag har mer tid att disponera, kommer jag överväga en mer seriös lösning, mest troligt Domoticz som @mSebbe tipsade om.

Stort tack till de som tipsat och kommenterat i tråden.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM