Permalänk
Avstängd

Hur väljer jag skärm idag?

Jag undrar hur jag vet vilka skärma som är mest prisvärda idag?

Jag vill läsa på mer om vad jag skall ha för min kommande trippelskärm.

Skulle vilja att den fungerar bra för grafik men gärna även fungerar bra om man vill spela.
Dvs skapligt högupplöst.

24" är ett minimikrav gärna bredare.

Hög byggkvalitet och lång livslängd är prioriterat.

inga döda pixlar (om de inte sitter alldeles i kanten eller liknande)

Har för närvarande mest kört BenQ och liknande tyckte de var helt ok för visso, men har inte så mycket referenser på andra skärmare av nyare snitt.

Prisnivå max runt ca 3000 (kan diffa några hundralappar men helst inte mer än 500:- per skärm om det inte är extremt motiverat, önskar som sagt 3 st.) De skall vara widescreenformat "storbild" då jag kommer att ha dem liggande och synkade mot varandra.

Vilka fabrikat bör jag titta närmare på?

Hur noga är det med frekvensen i praktiken?

Sverige eller utlandet?
vill helst undvika att handla utanför EU/Japan om det går, men är öppen för förslag.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Spelar du mycket fps spel kan det vara skönt att ha 144hz skärmar. Annars rekommenderar jag IPS skärmar. Ska se om jag hittar något intressant.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Idag får man tyvärr välja mellan hög uppdateringsfrekvens eller en bra panel om man ska landa på rimliga pengar.

Jag har 3x dell u2414h som du kan se i sign. Jag gick på en finare panel men med 60hz, det jag gillar mest är det tunna kanterna i min trippelmonitorsetup. Har ca 15mm svart mellan bildskärmarna.

Men flytet ifrån 144hz skärmar är ju riktigt najs... Jah ångrar verkligen inte mitt köp och är asnöjd. Men här är det högst personligt om du vill ha en bra IPS-panel eller hög uppdateringsfrekvens.

Ska du ha både och så snackar vi mycket pengar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s24924989...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd

Mmm... uppdateringsfrekvens tror jag inte är så blodigt kritiskt (även om det så klart vore najs...)
Kan leva med kanter och annat om jag måste om det innebär bättre tekniska egenskaper.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt spela för spel?

Permalänk
Avstängd

om vi tar som exempel för illustration så tror jag att dessa spel kan motsvara det jag söker:

Skyrim med senaste moddar satta på fullt.

Fallout4 med allt satt på max.

Jag tror att det är tillräckliga krav.

Grafik är som sagt prioriterat då jag jobbar mycket med grafik annars också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

om vi tar som exempel för illustration så tror jag att dessa spel kan motsvara det jag söker:

Skyrim med senaste moddar satta på fullt.

Fallout4 med allt satt på max.

Jag tror att det är tillräckliga krav.

Grafik är som sagt prioriterat då jag jobbar mycket med grafik annars också.

Då rekommenderar jag IPS skärmar. Asus MX279H passar perfekt till din budget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Då rekommenderar jag IPS skärmar. Asus MX279H passar perfekt till din budget.

Har för mig att den där har mycket ghosting

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Har för mig att den där har mycket ghosting

Jag har inte märkt ghosting alls med min. Har använt det i två år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Då har man ju i allafall litet mer kött på benen att gå efter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Spelar du mycket fps spel kan det vara skönt att ha 144hz skärmar. Annars rekommenderar jag IPS skärmar. Ska se om jag hittar något intressant.

eller köper man ips skärm med 144 hz och g sync

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Då rekommenderar jag IPS skärmar. Asus MX279H passar perfekt till din budget.

1080p på 27"? Nej tack.

Ska man ha 27" så bör det köras med 1440p om man vill att det ska se bra ut.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

IPS för bilden, TN för pris och responsivitet. Tävlingsinriktad: 144hz, 24 tummare (TN). 27' IPS för singleplayer finsmakaren.

Permalänk

Vill du ha hög kvalité och längre garanti än resten så är det Eizo som gäller.

Deras nya EV-serie har jättetunna ramar, fast ändå inte. Den där svarta kanten utanför pixelmatrisen är samtidigt lite tjockare.

Eizo FlexScan EV2450
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2834720
2800, billigt för att vara Eizo

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Stort tack för bra input på en så dåligt formulerad fråga. Det uppskattas *varmt*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Idiotfråga, men Vad är det för praktisk skillnad mellan den och Eizo 24" LED Foris FS2434-BK ?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar hur jag vet vilka skärma som är mest prisvärda idag?

Jag vill läsa på mer om vad jag skall ha för min kommande trippelskärm.

Skulle vilja att den fungerar bra för grafik men gärna även fungerar bra om man vill spela.
Dvs skapligt högupplöst.

24" är ett minimikrav gärna bredare.

Hög byggkvalitet och lång livslängd är prioriterat.

inga döda pixlar (om de inte sitter alldeles i kanten eller liknande)

Har för närvarande mest kört BenQ och liknande tyckte de var helt ok för visso, men har inte så mycket referenser på andra skärmare av nyare snitt.

Prisnivå max runt ca 3000 (kan diffa några hundralappar men helst inte mer än 500:- per skärm om det inte är extremt motiverat, önskar som sagt 3 st.) De skall vara widescreenformat "storbild" då jag kommer att ha dem liggande och synkade mot varandra.

Vilka fabrikat bör jag titta närmare på?

Hur noga är det med frekvensen i praktiken?

Sverige eller utlandet?
vill helst undvika att handla utanför EU/Japan om det går, men är öppen för förslag.

.

Hur jag valde, bordet är inte tillräckligt brett för 3 st 24" IPS. Det fick bli en 32" 4K-monitor istället. Det är virtuellt som 4 st FullHD-skärmar. Skall köpa en till när jag får lite mer plats på bordet. 2st 32" 4k. 8 "virtuella" FullHD-skärmar i två.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Utrymme är inget problem i mitt fall, (jag bygger ett nytt bord om det krisar... Har gjort det förut... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag är fortfarande intresserad av om man ställer de båda skärmarna mot varandra vad skiljer i praktiken?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Köpte precis denna godingen:) http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222995-s...

Sjuk skärm! 4k är galet men det kräver en även en galen data! Men är du en finsmakare som mig när det kommer till spel kan detta vara något mycket bra! Men är det typ CS eller Cod och så du spelar hade jag satsat på en 1080p skärm med 144hz. Kör mest offline spel som The Witcher och så, tycker du grafiken är jätte viktig som mig köp en 1440p eller bättre. Spelar du CS mm köp 144hz.

Skärmen jag länkade har många fina funktioner! PLS skärm det är Samsungs egna version av IPS, dem säger att den är bättre men tror det är samma typ. PLS/IPS får mycket klarare bild än TN skärmar. Har du ett Amd grafikkort så är där Freesync i skärmen, det tar bort screen tearing. Har du ett Nvidia kort så finns där Gsync till det!

God jul

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är fortfarande intresserad av om man ställer de båda skärmarna mot varandra vad skiljer i praktiken?

Antagligen inte mer alls än chassit.
Ev. kan Forisskärmen ha något aggresivare overdrive men du har ju läst recensionen av EV2450 hos TFT Central, eller hur?
Där framkommer det att så värst mycket snabbare 60-Hertzskärm är svårt att få.

Du kan ju alltid mejla Eizo och fråga.

Tittar du på Prisjakt så ser du att något oroande omdöme om storebror EV 2455? (1920*1200-modellen). Men det kan till viss del bero på att han kör Linux och inte Windows.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Tackar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number