Permalänk
Medlem

Styra fläktar med PWM HUB

Hej!
Installerade för första gången en custom vattenloop i fredags men har haft ett rent h*lvete med att försöka få ned fläktarna i varv. Jag köpte en Phanteks PWM Fan HUB. Dragit huben till CPU_fan1 och 2, även prövat ha den i Systemfansen.. Fläktarna som jag har är EK-Fan. Har febrilt försökt ändra hastigheten i MSI Command Center, men fläktarna snurrar på i nästan fulla muggar ändå.

Fläktarna är 3pin. Letade reda på min gamla Noctua-fläkt så ser jag att den har 4pin PWM och den minns att jag kunde styra med hur bra som helst, från 0 RPM till Max. Fan huben kopplas ju dock in med 4pins och sedan finns det 6platser för 3pins-fläktar samt plats för strömförsörjning via en molex-kabel men om jag kopplar in den så går fläktarna fullt ut.

Jag vill kunna ställa in fläktarna så att de går så tyst som möjligt och sedan vid behov öka hastigheten.

Utförligare beskrivning
Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Inte så att du måste ställe om fläkt platserna att det ska va 3 pin i bios o inte pwm på dom.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Du måste ha pwm fläktar för att få det att fungera.

Edit:
Såg att den ska klara 3pin fläktar men prova som sagt att ändra i bios att du har 3pin...

Visa signatur
Permalänk

har du installerat den enligt manualen?
http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-PWHUB.pdf

dvs anslutit den till en 4pin pwm kontakt på moderkortet, en sataström kontakt på nätagget och PWM kompatibla fläktar (4pin)?

sen tror jag den bara styrs genom uefi/bios dvs det är i där du får ställa in din fläktkurva.
möjligen har msi en mjukvara för att göra detta genom windows.
tror det är command center du använder för detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Inte så att du måste ställe om fläkt platserna att det ska va 3 pin i bios o inte pwm på dom.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har du installerat den enligt manualen?
http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-PWHUB.pdf

dvs anslutit den till en 4pin pwm kontakt på moderkortet, en sataström kontakt på nätagget och PWM kompatibla fläktar (4pin)?

sen tror jag den bara styrs genom uefi/bios dvs det är i där du får ställa in din fläktkurva.
möjligen har msi en mjukvara för att göra detta genom windows.
tror det är command center du använder för detta.

@Boax du råkar inte veta hur man ändrar till det på ett MSI-mb?

Du tror inte det går med vilka 3pins som helst?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

MSI Command Center låter mig justera Speed Range mellan 20%-100% eller om jag vill ha det statiskt så kan jag ha det mellan 25-100%. Men oavsett hur jag ställer in fläktarna så går dom runt 1450 RPM+ och 1600RPM är vad de ska maxa...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av MexxII:

@toddelina du råkar inte veta hur man ändrar till det på ett MSI-mb?

Du tror inte det går med vilka 3pins som helst?

nej 3pin fläktarna kan endast spänningsregleras de saknar elektroniken för att PWM styras vilket är styrd via den 4e sladden.

PWM fläktar stur hastiheten genom att den i fläkten matas med 12V spänning men i pulser
t.ex.100% hastighet är spänningen på 100% av tiden
50% hastighet så är spänningen bara på 50% av tiden
osv

spänningsreglerade fläktar styrs med att man varierar spänningsmatningen mellan ~6V och 12V

Skrivet av MexxII:

MSI Command Center låter mig justera Speed Range mellan 20%-100% eller om jag vill ha det statiskt så kan jag ha det mellan 25-100%. Men oavsett hur jag ställer in fläktarna så går dom runt 1450 RPM+ och 1600RPM är vad de ska maxa...

är som jag sa ovan pga att fläktarna saknar elektroniken i dem och kabeln för PWMstyrsignalen ända du kan göra med dessa är att spänningsreglera dem därför de går fullt oavsett vad du sätter för hastighet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte kolla nu för mitt msi moderkort är inte inkopplat. Men har för mig set finns inställning i BIOS för om du kör pwm eller med 3 pin fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MexxII: Har också lite problem, skulle vilja sänka hastigheten på mina fläktar men det funkar inte riktigt