Jag måste spela alla tidigare spel i samma serie, någon som har samma problem?

Permalänk

Jag måste spela alla tidigare spel i samma serie, någon som har samma problem?

Hej alla SweC:are!

Ledsen för den diffusa titeln men allt annat blev för långt.

Jag har alltid haft det problemet att om jag ska spela ett nytt spel så måste jag spela alla tidigare spel i samma serie, exempelvis har jag varken spelat Mass Effect eller Assissn's Creed. Så om jag vill spela senaste Assassin's, så tar mina story/completionist känslor över och jag måste börja med det första spelet i serien. Detta slutar ofta i att jag tröttnar efter första spelet eller inte ens spelar klart det eftersom det inte är spelet jag egentligen vill spela. Så nu undrar jag egentligen bara om det är någon som haft liknande problem? Hur kom ni ur det?

Det må låta fånigt, men det är ganska jobbigt att känna så här...

Jag menar det är ju egentligen ganska få spel som man måste spela tidigare spel för att kunna spela spelet. Även om de ligger i samma story är de ju ganska separata, typ Fallout serien, vilket gör mina känslor ännu fånigare. Eller har jag fel?

Tack på förhand för de råd ni har!

§3.1
Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

@Skillzore: Tror inte det finns så mycket annat att göra än att gå till en svindyr psykolog så att du får hjälp att reda ut detta.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

@Skillzore: Tror inte det finns så mycket annat att göra än att gå till en svindyr psykolog så att du får hjälp att reda ut detta.

Hade hoppats på billig hjälp här ;), men får väl kanske överväga det. Annars helt enkelt försöka spela det spel jag faktiskt vill istället för att börja med det första i serien "bara för att..."

Ingen annan som känner igen sig alltså?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Hedersmedlem

@Skillzore *rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@skillzore Jag har faktiskt samma "problem", dock brukar det vara så att är inte 1an bra brukar resterande vara kassa, jag har t.ex inte spelat Elderscrolls och jag lär väl knappt spela GTA 5 någonsin pga av samma sak..
Ett annat fall där jag faktiskt köpt alla 3 spelen i serien är Bioshock där jag fastnat på ett "uppdrag" och inte kommer vidare, tröttnat på spelet och nu har alla spelfiler försvunnit så det blir i såfall att installera om spelet!

Så jag har faktiskt samma problem, lösningen vet jag inte och jag har tyvärr förmycket annat att tänka på!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan förstå hur du känner även om jag inte har känt av samma problem själv. Låter som någon fix idé och jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa dig med det men jag vill tillägga att psykologi behöver inte alls vara svindyrt om du går via vårdcentral.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har liknande "problem" som du men i mitt fall ligger problemet i att hitta tid, inte ork eller vilja.
Men jag har en lösning, hör och häpna! Det kallas för "Lets play"

Hitta en youtubare som spelar igenom de serier av spelserien som du inte vill spela, sen ta över när det kommer till en serie i spelet du vill köra. Och tänk va gött att du kan smaska in en massa chips å sånt utan att smutsa ner tangentbord, mus eller handkontroll medans tubaren spelar.

Mina tips på tubare som du kan leta igenom efter dina önskade spelserier; Pews, Cry (cryaotic) och SuperJeenius.

Hoppas detta hjälper

Permalänk
Avstängd

Har samma problem, du är inte ensam

Permalänk
Medlem

AC serien har ju visserligen en överhängande story, dock känner jag att man inte behöver spela alla i "rätt" turordning då storyn inte alltid är så värst uppenbar i alla spel.

Mass Effect däremot måste man spela hela serien för att få rätt "känsla" eller vad man ska kalla det, då du har möjlighet att importera din savefile från tidigare spel och på så sätt har DIN karaktär och DITT team liksom, väldigt mycket i 3e spelet hänger på vad du gjorde i dom tidigare spelen, och att få att sånt fixat för sig med hjälp av ett litet frågeformulär ger ju inget djup

The Elder Scrolls kan man göra lite som man vill med, alla spelen utspelar sig under olika eror med en satans massa år emellan dom, klart att det är nice att känna till lore och sådant som omnämns i spelet man spelar, men det går att få koll på det mesta sådant efter 10min på Wikin eller från in-game böcker.

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Skillzore *rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Tack för det!

Och tack alla andra för svar, skönt att veta att jag inte är ensam! Lustigt nog verkar det bara gälla vissa spelserier för min del. Exempelvis drar jag mig för att spela Assassin's Creed eller Mass Effekt pga detta, men har inga problem att spela Skyrim trotts att jag inte spelat tidigare Elder Scrolls spel. Tror inte heller jag skulle ha problem att spela GTA V, är bara inte intresserad utav spelserien. Är väl förmodligen pga att storyn hänger ihop mer i ME och AC (även om det inte är mycket som @TheYardBird säger) än i Elder Scrolls och GTA-Serien. Känns konstigt nog redan bättre/skönt bara att får lägga ut det här. Kanske kan hjälpa mig att kunna spela AC: Syndicate utan att spela alla andra. ME får jag väl försöka planera in i kalendern, håller på med Shadow of Mordor och Fallout 4 just nu.

Off Topic: Eller vilket AC spel borde man börja med, vilket är "bäst"?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Hänger de föregående spelens story ihop så spelar jag alltid från början. Spel som GTA eller Final Fantasy (med vissa undantag) spelar dock ingen roll.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Skillzore:

Tack för det!

Och tack alla andra för svar, skönt att veta att jag inte är ensam! Lustigt nog verkar det bara gälla vissa spelserier för min del. Exempelvis drar jag mig för att spela Assassin's Creed eller Mass Effekt pga detta, men har inga problem att spela Skyrim trotts att jag inte spelat tidigare Elder Scrolls spel. Tror inte heller jag skulle ha problem att spela GTA V, är bara inte intresserad utav spelserien. Är väl förmodligen pga att storyn hänger ihop mer i ME och AC (även om det inte är mycket som @TheYardBird säger) än i Elder Scrolls och GTA-Serien. Känns konstigt nog redan bättre/skönt bara att får lägga ut det här. Kanske kan hjälpa mig att kunna spela AC: Syndicate utan att spela alla andra. ME får jag väl försöka planera in i kalendern, håller på med Shadow of Mordor och Fallout 4 just nu.

Off Topic: Eller vilket AC spel borde man börja med, vilket är "bäst"?

Jag gillade 1,2, brotherhood, revelations (avstickare på 2an) mest men de är min åsikt, dom är värda att spela!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låter som ett i-lands problem
Läs ngn sammanfattning om de tidigare spelen så slipper du ju spela dem i dagar kanske veckor ?

Skrivet av Skillzore:

Hej alla SweC:are!

Ledsen för den diffusa titeln men allt annat blev för långt.

Jag har alltid haft det problemet att om jag ska spela ett nytt spel så måste jag spela alla tidigare spel i samma serie, exempelvis har jag varken spelat Mass Effect eller Assissn's Creed. Så om jag vill spela senaste Assassin's, så tar mina story/completionist känslor över och jag måste börja med det första spelet i serien. Detta slutar ofta i att jag tröttnar efter första spelet eller inte ens spelar klart det eftersom det inte är spelet jag egentligen vill spela. Så nu undrar jag egentligen bara om det är någon som haft liknande problem? Hur kom ni ur det?

Det må låta fånigt, men det är ganska jobbigt att känna så här...

Jag menar det är ju egentligen ganska få spel som man måste spela tidigare spel för att kunna spela spelet. Även om de ligger i samma story är de ju ganska separata, typ Fallout serien, vilket gör mina känslor ännu fånigare. Eller har jag fel?

Tack på förhand för de råd ni har!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Unity var grymt !

Skrivet av Skillzore:

Tack för det!

Och tack alla andra för svar, skönt att veta att jag inte är ensam! Lustigt nog verkar det bara gälla vissa spelserier för min del. Exempelvis drar jag mig för att spela Assassin's Creed eller Mass Effekt pga detta, men har inga problem att spela Skyrim trotts att jag inte spelat tidigare Elder Scrolls spel. Tror inte heller jag skulle ha problem att spela GTA V, är bara inte intresserad utav spelserien. Är väl förmodligen pga att storyn hänger ihop mer i ME och AC (även om det inte är mycket som @TheYardBird säger) än i Elder Scrolls och GTA-Serien. Känns konstigt nog redan bättre/skönt bara att får lägga ut det här. Kanske kan hjälpa mig att kunna spela AC: Syndicate utan att spela alla andra. ME får jag väl försöka planera in i kalendern, håller på med Shadow of Mordor och Fallout 4 just nu.

Off Topic: Eller vilket AC spel borde man börja med, vilket är "bäst"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skillzore: Mitt favorit AC hittills har nog varit det första spelat samt 4:an "Black Flag". Men Black Flag var typ bara bra ur ett piratspels-perspektiv, som AC spel så var det väl ganska medelmåttigt, haha

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som hade liknande problem... Appro på Fallout.

Han kom aldrig längre än Shady Sands i Fallout (precis i början) eftersom han blev helt galen av alla uppdrag, fraktioner och konsekvenser. Han spelade om första 5 % av spelet i hur många timmar som helst men klarade psykiskt inte av att gå vidare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag är likadan, måste spela spelserier från början, men för mig är inte detta ett problem. Om jag är intresserad av del tre i en serie så borde jag rimligtvis vara intresserad av del ett och två också så det ger mig bara mera spel att spela.

I fallet Mass Effect specifikt så är jag jäkligt glad att jag spelade dom i ordning för hade jag börjat med tvåan eller spypåsen som är trean så hade jag aldrig rört ett Mass Effect spel igen. Nu var ju ettan helt underbart så jag väljer att glömma bort uppföljarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006