Permalänk

Fiber på gång via Bredbandsbolaget

Hej
Kommer få fiber inkopplat till våren via BBB, det är tydligen BBB själva som kommer äga kabeln, men det kommer vara Open Fiber med fler operatörer att välja på också, dock är BBB väldigt billiga första året.

Min fråga är vad man ska ha för router för att få ut 250Mbit trådlöst, om det ens är möjligt ?
Vad kan man förvänta sig för hastigheter med 250Mbit fiber, är det som vanligt bara rent teoretiskt eller är fiber stabilare med hastigheten?

Själv spelar jag en del online och jag vill kunna köra med öppna portar, antar att det inte ska vara något problem ?
Har svårt att hitta någon riktig info om man får egen ip adress med BBB.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Personligen så hatar jag BBB för mitt fiber vart verkligen skit efter de köpte Tele2s fiber och det finns inget annat att välja på för mig. men när det väl fungerar som det ska så ligger hastigheten några mbit över utlovade och de har nyligen börjat med 100mbit upp inkluderat i priset vilket inte är fel.

Se till att inte köra med deras egna "router" som de skickar ut för den är också skit.

Tror inte man kan få en "riktig" egen ip-adress men har för mig de kan se till att dela ut samma varje gång.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Du får det du betalar för. Får ut ca. 280Mbit/s på min 250Mbit/s-lina från BBB.
Köp en router med AC-standard för WiFi runt tusenlappen.

Såna hastigheter trådlöst kräver naturligtvis att du har dator/telefon/platta med stöd för AC för att kunna utnyttja hastigheten..

Hur bra trådlöst kommer funka just hos dig kan ingen säga då det har med din miljö att göra.
Men gör du enligt ovan så får du ut så mycket du kan få ut.

Rekommenderar ASUS-router.

Du får 5 riktiga IP-adresser från BBB, iallafall får jag det. Fråga BBB vad du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

de har nyligen börjat med 100mbit upp inkluderat i priset vilket inte är fel.

Tack för det tipset, jag har själv BBB och pröjsar just nu 100kr/månad extra för att få 100 upp istället för 10.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Har redan en Asus Router, en AC660, men man kanske behöver en bättre nu?

Jag kan välja upp till 1000Mbit men det känns inte direkt nödvändigt, men 500Mbit kanske vore trevligt att ha senare

Antar att det kan vara sämre kapacitet där BBB själva inte äger kabeln, men här ska dom lägga en helt ny fiberkabel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.