Hjälp med val utav modell på LG 65" tv. *SOLVED*

Permalänk

Hjälp med val utav modell på LG 65" tv. *SOLVED*

Hej jag behöver lite hjälp med val utav TV.

För en dryg vecka sen så köpte jag en
LG 65" 65UF772V åt min pappa och fick ett grymt pris på elgiganten (18000). Ett par dagar senare så packar min tv ihop efter ett strömavbrott och bestämmer mig för att åka och köpa en likadan. Tyvärr så är produkten slut och när den skulle komma in igen så var nettot mycket högre än dom som kom in under black friday så priset skulle sluta på 21999:-.

Nu hittade jag en tv som enligt mig är precis likadan om inte bättre för 19900:-

Min fråga är följande:

Vad är skillnaden på dessa två?

Tv´n jag köpte åt pappa LG 65UF772V

Den nya tv´n jag hittade LG 65UF852V

Jämför man på prisjakt så verkar den tv jag hitta i efterhand bättre men det känns som att jag har missat någonting.

Såhär ser jämförelsen ut på LG´s egna hemsida: LG
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker du att din pappas tv uppfyller dina krav på bild är jag säker på att du tycker det samma om UF852V som du hittat. Har själv en 65UB950V & är helnöjd med bilden

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Pratade med LG´s Support och svaret jag fick var: -Skillnaden är att UF852V har bättre bildprocessor, ljuddesign av Harman Kardon och 3D funktion.

Så alltså får man en bättre TV för mindre pengar.

Win win! Och ett plus i kanten för att få en bättre TV än farsgubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Wettervik:

Pratade med LG´s Support och svaret jag fick var: -Skillnaden är att UF852V har bättre bildprocessor, ljuddesign av Harman Kardon och 3D funktion.

Så alltså får man en bättre TV för mindre pengar.

Win win! Och ett plus i kanten för att få en bättre TV än farsgubben.

Hitta ...
65UF855V 65" LED 4K För 16500kr på Dustin bör vara typ samma tv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

@Bulan75: Men vafan!

Då var jag tillbaka till gå igen.. Jag skulle precis åka och köpa den andra..

Men den du länkade hade bara 100Hz.. Försökte läsa mig till lite om "Hz" i tv och blev inte ett dugg klokare..

Syftet med TV'n är att streama det mesta i filmväg ifrån en ny dator + att spela The witcher, fallout 4 etc med så bra upplösning, kvalite, hz som möjligt.. Behöver man mer än 100 hz då eller ska man sikta in sig på en som har 200hz och framtidssäkra sig på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Wettervik:

@Bulan75: Men vafan!

Då var jag tillbaka till gå igen.. Jag skulle precis åka och köpa den andra..

Men den du länkade hade bara 100Hz.. Försökte läsa mig till lite om "Hz" i tv och blev inte ett dugg klokare..

Syftet med TV'n är att streama det mesta i filmväg ifrån en ny dator + att spela The witcher, fallout 4 etc med så bra upplösning, kvalite, hz som möjligt.. Behöver man mer än 100 hz då eller ska man sikta in sig på en som har 200hz och framtidssäkra sig på en gång?

Haha sorry

Jag tror att det sitter samma panel i båda ...
Allt över 100hz brukar sitta i mjukvaran så ingen skillnad i verkligheten, ställ frågan till supporten ?
Jag skulle ta den jag billigare
Häls/Bulan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan UF85X-modellerna är endast foten på dem, se t.ex. denna sida för info.

Men oavsett så säger Hz på TV inte så mycket egentligen, det är mest bara en reklamsiffra. Kopplar du datorn till en TV så kan du sällan driva den i mer än 60 Hz ändå, frekvensen som tillverkaren anger är bara vad TV:n internt kan uppdatera panelen i (med hjälp av interpolering och en kreativ tolkning av "uppdatera"). Om du spelar via en dator på TV:n så är såna funktioner antagligen inte så önskvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaden mellan UF85X-modellerna är endast foten på dem, se t.ex. denna sida för info.

Men oavsett så säger Hz på TV inte så mycket egentligen, det är mest bara en reklamsiffra. Kopplar du datorn till en TV så kan du sällan driva den i mer än 60 Hz ändå, frekvensen som tillverkaren anger är bara vad TV:n internt kan uppdatera panelen i (med hjälp av interpolering och en kreativ tolkning av "uppdatera"). Om du spelar via en dator på TV:n så är såna funktioner antagligen inte så önskvärda.

Intressant tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Skickade denna till supporten och får se vad dom säger.

Hej supporten!

Jag skickade en fråga angående skillnaden på LG 65UF772V och LG 65UF852V.

Svaret var att UF852V har bättre bildprocessor, ljuddesign av Harman Kardon och 3D funktion.

Nu har jag en till fråga!

Jag fick tips om 65UF855V 65" LED 4K För 16500kr på Dustin och undrar nu vad skillnaden mellan 65UF855V och 65UF852V är.

Enligt http://en.tab-tv.com/?p=11263 så är det samma tv men att det är olika fötter. Stämmer det eller finns det fler skillnader i mjukvaran så som prisjakt och eran hemsida visar? Som tex 100hz vs 200hz, Bättre 3D stöd på 52V, etc.

Anledningen till att jag frågar är att 65UF852V kostar 16500:- på Dustin och 65UF855V kostar 19990:- på Netonnet.
Om det är samma tv men med en annan fot så slipper jag gärna betala 3500:- extra då tv´n ändå kommer hänga på väggen..

Tack på förhand!

//Tony Wettervik

Permalänk

Det är ju enligt deras sida exakt samma TV.

Såg det här nu efter att jag maila supporten.

Dustin får det bli!

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Sparade 3500:- på att fråga er.

Permalänk
Medlem

Annars om du är beredd att lägga 20k på en tv så kanske det kan vara värt att spana in LG 55eg920v, visserligen lite dyrare och "bara" 55" men sen har du en tv som håller måttet lång tid framöver. Iaf så intalar jag mig det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Lustigt att du nämner just den tv'n. Jag har den hemma just nu Blev pålurad den utav en säljare på elgiganten så jag tog hem den och provade. Blev tyvärr inte alls imponerad. På tok för liten för det avståndet jag har i vardagsrummet och att den är curved i den storleken blev mest irriterande. Så det blir retur på den i eftermiddag.

Permalänk
Bildexpert 📺

UF85x-modellerna är identiska sånär som kosmetiska skillnader och/eller skillnader i en siffra för att en eller flera handlare vill kunna ställa sig utanför prisjämförelser.

Permalänk
Medlem

@Tony Wettervik:

Ja avståndet är ju helt klart en avgörande faktor, själv har man cirka 3 meter till tvn så tycker den är alldeles lagom

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Wettervik:

Det är ju enligt deras sida exakt samma TV.

Såg det här nu efter att jag maila supporten.

Dustin får det bli!

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Sparade 3500:- på att fråga er.

God Jul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix