Oculus Rift fungerar för virtuella rum

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift fungerar för virtuella rum

HTC Vive prisas för sina upplevelser i virtuella rum genom Lighthouse-tekniken. Nu gör Oculus grundare Palmer Luckey åter gällande att Oculus Rift har motsvarande funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och alla kan bygga sina egna virtuella rum för några enstaka hundratusen kronor här och där.

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill

"Trots att möjligheten för virtuell rum finns med Oculus Rift påpekar Luckey att det inte är någonting de uppmuntrar utvecklare att dra nytta av. Fokus ligger istället på stationära upplevelser, för att inte utesluta en stor skara potentiella användare som inte har ett helt rum till övers."

Permalänk
Medlem

@anon214934:
Syftar på att det är helt poänglöst, VR bubblan kommer spricka snart i alla fall.

Permalänk
Medlem

Svårt att se att folk kommer börja med detta, inte direkt så de flesta har ett rum över.

Däremot så kan det börja dyka upp vr-kafén likt internetkafén. Yta per person/ rum samt lokalhyror kan dock sätta press på priset. Å andra sidan finns det laserdome och dylikt som tar upp en hel del plats och inte är så dyrt så, kan nog komma.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Haikarainen:
Syftar på att det är helt poänglöst, VR bubblan kommer spricka snart i alla fall.

Vad baserar du det på?
Ines Uusmann varning.
Kanske skulle säga till Nvidia, Facebook, Valve, htc, Starbreeze, Dice, Asus, Samsung o.s.v. att lägga ner och spara pengarna istället.

Permalänk
Medlem

Så förvånande... "Vi kan också" från Oculus...
Fast, matchar deras lösning den från HTC Vive eller är det "Vi kan också, men vår lösning suger så vi satsar inte på det"?

Själv tror jag på att VR behöver mogna ytterligare, men någonstans måste man börja på allvar.
Hoppas verkligen inte det slutar som förra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Svårt att se att folk kommer börja med detta, inte direkt så de flesta har ett rum över.

Däremot så kan det börja dyka upp vr-kafén likt internetkafén. Yta per person/ rum samt lokalhyror kan dock sätta press på priset. Å andra sidan finns det laserdome och dylikt som tar upp en hel del plats och inte är så dyrt så, kan nog komma.

Typ så här? https://thevoid.com/#home
Laser Dome fast VR.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Så förvånande... "Vi kan också" från Oculus...
Fast, matchar deras lösning den från HTC Vive eller är det "Vi kan också, men vår lösning suger så vi satsar inte på det"?

Snarare "extremt få kommer använda det så vi lägger inte ner mycket tid eller resurser på det".

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Jaha? Och? Det lät ju mest som en dålig ursäkt "Jodå, vi har funktionaliteten.. Men koda inte för den för då kommer ni märka hur dålig den ä... öh.. För det är så få som kommer använda den!"

Facebooculus blir bara mer och mer löjligt för varje dag som går. Det som började så bra har fortsatt så tragiskt. Men men.. Det är väl bara att hämta en skål popcorn och se färdigt förfallet som pågår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nja tror inte många fattat vinken, lighthouse och liknande tekniker är vinklade mot företag.

Om man ska spela så står man då inte upp i längre än MAX 30 min, på tok för jobbigt att ha det som vardaglig sak, denna sortens teknik kommer vara högst nischad hos privatpersoner. Sen att det skulle fungera i miljöer som laser dome som @Zicsoen skrev tror jag mycket väl kan bli en grej.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Svårt att se att folk kommer börja med detta, inte direkt så de flesta har ett rum över.

Däremot så kan det börja dyka upp vr-kafén likt internetkafén. Yta per person/ rum samt lokalhyror kan dock sätta press på priset. Å andra sidan finns det laserdome och dylikt som tar upp en hel del plats och inte är så dyrt så, kan nog komma.

En gång i tiden sa vår IT avdelning: "Om ni vill låna datorn så kan ni komma ner hit på IT avdelningen så har vi en dator här". Senare blev dem så generösa att dem ställde ut en dator per våning (6st datorer på ca 250 anställda).

En gång i tiden sa man att inte är lönt för alla att skaffa dator. Istället kan man använda dem på Internetcafér. Idag har ju alla en dator (ja även smartfån är en dator) och internetcaférna är döda.

Det måste ju börja någonstans. Sen går det ofta ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Typ så här? https://thevoid.com/#home
Laser Dome fast VR.

Har sett den där i förbifarten ett par gånger och tyckt att det där en jäkla plojgrej för det förutsätter (ju) trådlöst vr-set... tills nu då jag såg att dom har som ryggsäckar med hårdvara och sladdar upp till grejerna. Smart, ändrade åsikt... bra länk.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Typ så här? https://thevoid.com/#home
Laser Dome fast VR.

Se där, yeap

Skrivet av OrlMrt:

En gång i tiden sa vår IT avdelning: "Om ni vill låna datorn så kan ni komma ner hit på IT avdelningen så har vi en dator här". Senare blev dem så generösa att dem ställde ut en dator per våning (6st datorer på ca 250 anställda).

En gång i tiden sa man att inte är lönt för alla att skaffa dator. Istället kan man använda dem på Internetcafér. Idag har ju alla en dator (ja även smartfån är en dator) och internetcaférna är döda.

Det måste ju börja någonstans. Sen går det ofta ganska fort.

Fortfarande inte så att jag har plats i min lägenhet på 52kvm. Tekniken måste bli bättre och kräva mindre yta så det enda som krävs är att man flyttar undan ett bord samt ingen sladd att snurra in och snubbla på så man undviker att trilla in och paja sin tv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Näe hemmavid blir det väl nån form av treadmill-liknande lösning kanske?

Permalänk
Medlem

Men med Vive så kan du både gå runt samt sitta still om du så vill det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kul att det redan finns så mycket fanboys som bestämt vilket headset som kommer vara bäst trots att det är månader kvar innan de släpps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Men med Vive så kan du både gå runt samt sitta still om du så vill det.

Kanske är lite pessimistiskt nu men det låter som att man kommer riva ner hälften av inredningen i hemmet, alternativt snubbla över grejer till höger och vänster.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill: Förmodar att du aldrig överhuvudtaget provat en Oculus förr.

Permalänk
Medlem

@anon214934:
Snarare tvärt om, kanske testade dem lite för tidigt.
VR har samma framtid, om inte ännu kortare, än vad 3D skärmar hade för spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Haikarainen:
Snarare tvärt om, kanske testade dem lite för tidigt.
VR har samma framtid, om inte ännu kortare, än vad 3D skärmar hade för spel.

Jisses. Själv provade jag första DK och blev helt amazed. Att du ens jämför Rift med 3D-skärmar. Finner inga ord.

Permalänk
Avstängd

Jag tror mer på mobila lösningar som folk kan sätta på sig på morgonen för att se dagens nyheter i VR och liknande. Finns ju redan appar från NY Times VR och ABC med reportage.

Dessa som kräver kablar och stånkande PC för 13000 är jag rädd kommer göra VR till en extremt liten nishmarknad för ett fåtal.

Permalänk
Medlem

@anon214934:
Folk var helt amazed och sade att 3D skärmar var framtiden för spel, snart skulle vanliga 2D skärmar vara ett minne blott!
VR är en ännu mindre nisch med högre prislapp, sämre tillgång och en splittrad marknad när det väl släpps, det har ingen framtid.

Permalänk
Medlem

Nja. Skulle säga att VR-tekniken kommer vara minst lika nichad som joysticks för flygfantaster och då säger jag MINST. Visst finns det en marknad här som behöver mättas. Är trött på att försöka leva sej in i en tv-skärm. Det blir helt enkelt inte "på riktigt".

Sen bör man nog vänta å köpa vr tills både OR och Vive släppt sina mogänger och sedan låta sweclockers göra ett test på båda. SEN kan man köpa den som är bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Oculus Rift använder sig utav IR-strålning istället för lasrar som HTC Vive gör. Det märkliga är dock att fastän Valve har släppt Lighthouse-tekniken till allmänheten så vägrar fjollorna på Oculus att använda sig utav det. Jag har testat HTC Vive och blev djuuupt imponerad.

Det som skrämmer mig är att Oculus med en filosofi som det instängda Apple med exklusiva spel som BARA fungerar med Oculus Rift kommer att dra ner framdriften av VR. Till skillnad från Valve som ser på VR:s bästa och bidrar till utvecklingen. JA TACK! Säger jag och kommer stå i kö för att förboka HTC Vive, nu saknas det bara ett garage för utrymmet som behövs...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Haikarainen:
Folk var helt amazed och sade att 3D skärmar var framtiden för spel, snart skulle vanliga 2D skärmar vara ett minne blott!
VR är en ännu mindre nisch med högre prislapp, sämre tillgång och en splittrad marknad när det väl släpps, det har ingen framtid.

Tycker du ska testa eller läsa på lite mer innan du säger att det inte har någon framtid. Jag tror starkt på att VR är framtiden, och i slutet av 2016 kan vi se tillbaka hit så får vi se vem av oss som har rätt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på detta med VR & kommer att hoppa på tåget, av flera anledningar.

Ska bli intressant att se tester & jämförelser mellan dom olika när dom väl släpps.

I "värsta" fall blir det en total flopp såklart, men även då tänker jag mig att man kan dra fram glasögonen nån gång ibland & kanske typ imponera på barnbarnen framöver. Tänker typ som med 8bitars, pistolen & Duckhunt

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Sjukt sugen på detta med VR & kommer att hoppa på tåget, av flera anledningar.

Ska bli intressant att se tester & jämförelser mellan dom olika när dom väl släpps.

I "värsta" fall blir det en total flopp såklart, men även då tänker jag mig att man kan dra fram glasögonen nån gång ibland & kanske typ imponera på barnbarnen framöver. Tänker typ som med 8bitars, pistolen & Duckhunt

Helt rätt tänkt, jag tänker likadant!

Vill absolut att detta ska gå framåt och därmed kommer jag att stödja Valve (som min post ovan) då de har den bästa HMD:n än så länge.

StarVR tror jag kan bli riktigt bra också om de använder sig av den öppna Lighthouse-tekniken som Valve utvecklat. Tror absolut inte det kommer att bli en flopp då jag testat det och blev extremt imponerad!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Titta här gott folk. Tror ni att detta är ett bra för utvecklingen av VR?
Ännu ett spel som bara släpps till Oculus Rift, vill folk verkligen stödja det? Särskilt innan något släppts!
Nej, jag tycker absolut inte att man ska se VR / HMD:s som konsoler, som är slutna. Nej, det ska snarare ses som ett tillbehör, som en datormus eller joystick.

Här är till exempel två spel spel som redan har blivit utnämnda till att bara komma till Oculus Rift och det är bara början tror jag:

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Oculus Rift använder sig utav IR-strålning istället för lasrar som HTC Vive gör. Det märkliga är dock att fastän Valve har släppt Lighthouse-tekniken till allmänheten så vägrar fjollorna på Oculus att använda sig utav det. Jag har testat HTC Vive och blev djuuupt imponerad.

Det som skrämmer mig är att Oculus med en filosofi som det instängda Apple med exklusiva spel som BARA fungerar med Oculus Rift kommer att dra ner framdriften av VR. Till skillnad från Valve som ser på VR:s bästa och bidrar till utvecklingen. JA TACK! Säger jag och kommer stå i kö för att förboka HTC Vive, nu saknas det bara ett garage för utrymmet som behövs...

Men Oculus Rift SDK är väl öppet så vem som helst kan utveckla hårdvara som använder den? Det är väl snarare HTC Vive som bestämde sig för att göra ytterligare ett SDK och Oculus tänker inte betala utvecklare för att utveckla för någon annans hårdvara.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯