Permalänk

Sprang på källor att köpa PBT ISO-caps från, både blanka samt med print, då med nordic. Båda ska, enligt användare på /r/mechanicalkeyboards, vara legit.

https://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-se...
http://leandren.bigcartel.com/product/iso-pbt-keycaps

Billigt också, runt 40 dollar. Den andra länken har till och med fri frakt inom Europa.

Edit: La in en beställning. Återkommer när jag fått varan.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES:

Blir galet sugen på Vortex-setet nu men har lite svårt att bestämma mig.. Svårt att veta hur man klarar sig utan bakgrundsbelysning nu när man vant sig. Även om Vortex-tangenterna lär vara mer synliga utan belysning än de tangenter jag använder idag.. Svårt det här!

Vilket set beställde du?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Sprang på källor att köpa PBT ISO-caps från, både blanka samt med print, då med nordic. Båda ska, enligt användare på /r/mechanicalkeyboards, vara legit.

https://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-se...
http://leandren.bigcartel.com/product/iso-pbt-keycaps

Billigt också, runt 40 dollar. Den andra länken har till och med fri frakt inom Europa.

Edit: La in en beställning. Återkommer när jag fått varan.

Finns en dröse med bilder på olika användare med vortex-settet i visa ditt tangentbord tråden. Jag har side print versionen och är rätt nöjd med den.. Stemsen syns lite på ovansidan på vissa knappar i viss belysning, men vet man det innan så är ändå känslan i dem go. Corus-kb är den officiella återförsäljaren av pok3r i eu.

Edit. När jag beställde så var frakten $2 om man beställde från french warehouse. Tar lite längre tid men är såklart fortfarande tullfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

Vortex PBT

Permalänk
Skrivet av SYRE:

@I_KILL_HORSES:

Blir galet sugen på Vortex-setet nu men har lite svårt att bestämma mig.. Svårt att veta hur man klarar sig utan bakgrundsbelysning nu när man vant sig. Även om Vortex-tangenterna lär vara mer synliga utan belysning än de tangenter jag använder idag.. Svårt det här!

Vilket set beställde du?

Beställde de som är postade under, alltså blanka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

beställde zhuque tangentbordet som man kan byta switchar på så nu försöker jag komma på vad det är för switchar jag vill prova. så jag tänkte höra vad ni kan tipsa om för switchar / moddade switchar.

det jag vill ha är lite hårdare att klicka ner än röda men lättare än svarta samt att dom gärna får åka upp lite lättare och låta lite mindre än cherrys röda (känns som att dom röda inte hunnit upp innan man ska trycka på dom igen)

har ett trasigt tbord med svarta switchar som jag ska löda lös så man kan ju bygga på dom ifall det finns delar att få tag i.

uppskattar all hjälp / tips.

Permalänk
Medlem

@fax110
1) Köp lite smörja (Jag har använt det som säljs av Elite Keyboards, men det finns Krytox-blandningar som brukar anses bättre, dock är jag osäker på hur du får tag på dem idag)
2) Byt fjädrarna i dina svarta till något lite lättare, men inte så lätt som röda. Notera att eftermarknadsfjädrar ofta mäts på "koreanskt" vis, dvs kraften som uppges häller vid fullt kompression. Cherry uppger istället kraften som krävs för att brytaren skall registrera. Köper du eftermarknadsfjädrar bör du sikta strax över 60 cN om du vill hamna mellan röda och svarta.
3) Om du inte är nöjd med hur brytarna känns efter detta kan du köpa svarta Gaterons och transplantera slidern från dessa till dina svarta.

Permalänk
Medlem

Hur är kina switcharna i känsla? Helt ok? Funderar på att försöka få ihop lite delar till ett billigt tangentbord åt en arbetskollega... (de kanske duger?)

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig särskilt länge och har varit sugen på Vortex-caps ett tag nu så det fick bli ett set.

Härifrån

Återkommer med lite bilder och en recension så snart jag fått hem dom.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@fax110
1) Köp lite smörja (Jag har använt det som säljs av Elite Keyboards, men det finns Krytox-blandningar som brukar anses bättre, dock är jag osäker på hur du får tag på dem idag)
2) Byt fjädrarna i dina svarta till något lite lättare, men inte så lätt som röda. Notera att eftermarknadsfjädrar ofta mäts på "koreanskt" vis, dvs kraften som uppges häller vid fullt kompression. Cherry uppger istället kraften som krävs för att brytaren skall registrera. Köper du eftermarknadsfjädrar bör du sikta strax över 60 cN om du vill hamna mellan röda och svarta.
3) Om du inte är nöjd med hur brytarna känns efter detta kan du köpa svarta Gaterons och transplantera slidern från dessa till dina svarta.

Förhoppningsvis får jag fingrarna ur och fixar en diverseannons här i dagarna, bland annat Krytox 103 och 107 på ca 12-13g/st.
Krytoxoljorna är riktigt bra och hållbara, men inte direkt billiga.

http://store.tmcindustries.com/Krytox-GPL-103-Oil-11-lb-05-kg...

Permalänk
Medlem

Förresten!

Är det någon som har ett Vortex-set eller liknande PBT-tangenter på ett bakgrundsbelyst tangentbord och har möjlighet att visa lite bilder på hur det ser ut? De kommer till en början sitta på mitt Ozone Strike Battle (bruna brytare) och är lite nyfiken på bakgrundsbelysningens effekt när den inte lyser igenom tangenterna..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Förhoppningsvis får jag fingrarna ur och fixar en diverseannons här i dagarna, bland annat Krytox 103 och 107 på ca 12-13g/st.
Krytoxoljorna är riktigt bra och hållbara, men inte direkt billiga.

http://store.tmcindustries.com/Krytox-GPL-103-Oil-11-lb-05-kg...

Det låter intressant beroende på priset såklart finns det några andra alternativ? Och angående fjädrar har ni något inköpsställen att rekommendera samt är det någon som vet vad mx red å black,s fjädrar har för gram i koreanskt sätt att mäta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Det låter intressant beroende på priset såklart finns det några andra alternativ? Och angående fjädrar har ni något inköpsställen att rekommendera samt är det någon som vet vad mx red å black,s fjädrar har för gram i koreanskt sätt att mäta på?

Jag är också nyfiken på vilka typer av fett man kan smörja med. Finns det inget på Biltema eller Clas Ohlson som funkar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SYRE:

Förresten!

Är det någon som har ett Vortex-set eller liknande PBT-tangenter på ett bakgrundsbelyst tangentbord och har möjlighet att visa lite bilder på hur det ser ut? De kommer till en början sitta på mitt Ozone Strike Battle (bruna brytare) och är lite nyfiken på bakgrundsbelysningens effekt när den inte lyser igenom tangenterna..

Det lyser inte igenom.

Man ser bara ljuset mellan tangenterna, vortex = de gråa

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

finns det några andra alternativ?

Jag har kört med dessa (spring + thick) från zealpc, tycker det funkade riktigt bra, han har även fjädrar.

EDIT: Finns visst en V3 av fett-blandningen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Det låter intressant beroende på priset såklart finns det några andra alternativ? Och angående fjädrar har ni något inköpsställen att rekommendera samt är det någon som vet vad mx red å black,s fjädrar har för gram i koreanskt sätt att mäta på?

Skrivet av twk:

Jag är också nyfiken på vilka typer av fett man kan smörja med. Finns det inget på Biltema eller Clas Ohlson som funkar?

Har för mig att de kostade $16/st hos GON, och nu när jag kommer att tänka på det så har jag möjligtvis andra användningsområden själv
PTFE-baserade/syntetiska smörjmedel är att föredra, jag misstänker att petroleumbaserade produkter kan skada plasterna som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

Det lyser inte igenom.

Man ser bara ljuset mellan tangenterna, vortex = de gråa

Jo, det vet jag Var bara nyfiken på om bakgrundsbelysningen gör någon skillnad för att se ovansidan på tangenterna trots att belysningen lyser igenom själva capen

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Avstängd

Lyser inge vidare bra på mitt turtle beach 600, bara om man tittar ner rakt uppifrån, vilket man inte brukar göra

Gissar på det ser olika ut beroende på mellanrummet av keycapsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoz:

Har för mig att de kostade $16/st hos GON, och nu när jag kommer att tänka på det så har jag möjligtvis andra användningsområden själv
PTFE-baserade/syntetiska smörjmedel är att föredra, jag misstänker att petroleumbaserade produkter kan skada plasterna som används.

Detta funkar väll?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Varda-din-cykel/PTFE-fe...

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ifall det finns vita keycaps med sidoprintade bokstäver som även är gjorda för LED belysning och passar på ett K65?

Permalänk
Medlem

Den här borde fungera gissar jag. Har använt den själv

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

kan någon tipsa om vad man kan göra med ett filco majestouch 2 (ej tkl), har ett med bruna brytare.
planerar att köpa en slevad usb kabel från pexon samt att skaffa granite caps när dom blir tillgängliga igen.

undrar kanske mest om man kan göra bruna brytarna skönare?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

kan någon tipsa om vad man kan göra med ett filco majestouch 2 (ej tkl), har ett med bruna brytare.
planerar att köpa en slevad usb kabel från pexon samt att skaffa granite caps när dom blir tillgängliga igen.

undrar kanske mest om man kan göra bruna brytarna skönare?

Låter som en bra idé. Vad är det du ogillar med brytarna? Du kan ju göra ghetto-clears om du köper hårdare fjädrar, vet inte hur det blir med mjukare dock. Ett annat förslag är o-ringar. Förkortar slaglängden samt tar bort ljudet när/om du bottnar mycket när du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Jag vet inte riktigt, svårt o sätta finger på det men skulle vilja att dom kändes lite mer smooth.
O-ringar har jag beställt.

Förresten gud vad dyrt det blir när man kommer in i tangentbordsträsket.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@fax110
1) Köp lite smörja (Jag har använt det som säljs av Elite Keyboards, men det finns Krytox-blandningar som brukar anses bättre, dock är jag osäker på hur du får tag på dem idag)
2) Byt fjädrarna i dina svarta till något lite lättare, men inte så lätt som röda. Notera att eftermarknadsfjädrar ofta mäts på "koreanskt" vis, dvs kraften som uppges häller vid fullt kompression. Cherry uppger istället kraften som krävs för att brytaren skall registrera. Köper du eftermarknadsfjädrar bör du sikta strax över 60 cN om du vill hamna mellan röda och svarta.
3) Om du inte är nöjd med hur brytarna känns efter detta kan du köpa svarta Gaterons och transplantera slidern från dessa till dina svarta.

Verkar ha missat att svara dig men tack för tipsen, jag ska göra exakt som du skriver och se om jag får till något. 62 å 65 fjädrar skulle jag vilja få tag i från samma leverantör men det verkar vara svårt, guldpläterade från zealpc blir lite över budget så försöker hitta normala istället.

Är det någon som har svarta gaterons över så får ni gärna kontakta mig, skulle vilja ha 1-3 och pröva med

Skrivet av Applet:

Jag har kört med dessa (spring + thick) från zealpc, tycker det funkade riktigt bra, han har även fjädrar.

EDIT: Finns visst en V3 av fett-blandningen nu.

Tack för tipset på fett, angående fjädrarna blir det lite över budget med guldpläterade så jag letar vidare

Permalänk
Medlem

Tjenare.
Någon som har koll på vad man ungefärligt vad som brukar ges för ett IMB model M samt Lexmark producerat Model M?

Finns det någon anledning att inte gå för Lexmark producerat om man hittar det för vettigt pris?

Permalänk
Medlem

@imo Ett vanligt Model M med svensk ISO-layout får du nog räkna med att hosta upp uppemot tusenlappen för, men det beror på hur gammalt det är (se nedan). Om du inte hittar det på en loppis, då blir det nog ditt för en tjuga.

Som regel kan man säga att ett äldre Model M är ett bättre Model M. IBM, och senare Lexmark, ströp kostnader där de kunde under tiden de producerade Model M. För att nämna några exempel bantade de ner tjockleken på metallplattan som är basen för tangentbordet (nyare tangentbord är alltså lättare) och minskade mängden bläck de använde för att trycka bokstäver på tangenterna. En tumregel är att ett tangentbord med en fyrkantig silverlogga är mer värt än ett med en vit pillerlogga, som i sin tur är mer värt än ett med blå pillerlogga. Lägger bilder i slutet av posten för att förklara vad jag menar och kan tillägga att mitt 1390131, med den fyrkantiga loggan, är mitt bästa Model M, men på grund av formatet inte det jag föredrar (SSK FTW).

Utöver dessa punkter finns ingen direkt anledning att inte välja ett Lexmark, men jag hade betalat mindre för ett Lexmark än ett IBM, precis som jag betalar mer för tangentbord med fyrkantiga loggor än för de med piller.

Fyrkantig logga:

Vita pillerloggor och ett Realforce som bonus:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@imo Ett vanligt Model M med svensk ISO-layout får du nog räkna med att hosta upp uppemot tusenlappen för, men det beror på hur gammalt det är (se nedan). Om du inte hittar det på en loppis, då blir det nog ditt för en tjuga.

Som regel kan man säga att ett äldre Model M är ett bättre Model M. IBM, och senare Lexmark, ströp kostnader där de kunde under tiden de producerade Model M. För att nämna några exempel bantade de ner tjockleken på metallplattan som är basen för tangentbordet (nyare tangentbord är alltså lättare) och minskade mängden bläck de använde för att trycka bokstäver på tangenterna. En tumregel är att ett tangentbord med en fyrkantig silverlogga är mer värt än ett med en vit pillerlogga, som i sin tur är mer värt än ett med blå pillerlogga. Lägger bilder i slutet av posten för att förklara vad jag menar och kan tillägga att mitt 1390131, med den fyrkantiga loggan, är mitt bästa Model M, men på grund av formatet inte det jag föredrar (SSK FTW).

Utöver dessa punkter finns ingen direkt anledning att inte välja ett Lexmark, men jag hade betalat mindre för ett Lexmark än ett IBM, precis som jag betalar mer för tangentbord med fyrkantiga loggor än för de med piller.

Fyrkantig logga:
http://i.imgur.com/m8KZoTa.jpg

Vita pillerloggor och ett Realforce som bonus:
http://i.imgur.com/2lVkiUO.jpg

Tack för informationen!.
Då verkade det som att jag hade fattat det hyfsat rätt från den informationen jag läst mig till på annat håll.
Det enda jag fick lite delade uppfattningar om var hurvida tangenterna var PBT eller ej. Det verkade som att det INTE skulle vara det men att där finns vissa käller som säger motsatsen. Det var i alla fall vad någon skrev på, vad jag vill minnas vara, geekhack.

Har inte testat något Model M så känns lite som ett måste. Lika bra att försöka reda ut allt så man har koll på läget när man väl hittar en öppning.

Let the hunt begin!

Btw, skysst med tangentbord i orignalförpackning!

Permalänk
Medlem

@imo: Tangenterna är av PBT, inklusive space (utom några specialversioner som verkar ha tillverkats i Greenwich UK). Enklast att se det på är det faktum att tangenterna inte gulnar med åldern som ABS gör. Det gör heller inte chassit för den delen, det är tillverkat i PVC.

Vill du ha tag på ett utan att behöva jaga finns alltid Unicomp. Men jakten är ju halva nöjet.

Permalänk
Medlem

@Khers:
Det bord man kanske kunna komma fram till själv om man bara tänkt... Man kan inte alltid ha tur!

Jo visst är jakten nästan det största nöjet.
Lite som att ha i bakhuvudet att någon dag kommer man inte kunna hålla sig från ett HHKB heller... Men då måste jag först komma över ANSI tröskeln, vilket är ännu mindre chans sedan jag sluta hålla på med programmering. Ser inte mycket vinst i det nu :/
Men lik väl sitter man och suktar efter ett i geekhack trådarna lite då och då.