Vad gäller angående likvärdig vara?

Permalänk
Medlem

Vad gäller angående likvärdig vara?

Hej.

Har en 60" LG plasma som ska iväg på ett garanti ärende och efter att ha varit i kontakt med LG så kommer TVn troligtvis krediteras till butiken den är köpt i. Eftersom plasma inte tillverkas längre och den köptes billigt så fick jag alternativen, pengarna tillbaka eller välja en ny för pengarna jag gav.

Mina frågor är:

  • Måste jag acceptera pengarna tillbaka?

  • Borde jag inte få en Tv som är likvärdig den jag har?

Jag ville egentligen bara ha den lagad men känns surt om jag måste gå ner till 40" eller ta pengarna och sitta utan Tv.

Tack på förhand,

Mvh

Tog bort butikens namn och la till lite info
Permalänk
Permalänk
Medlem

En likvärdig borde nästan vara en OLED tv idag? Försök få en sån imo

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för infon har läst på en del men problemet ligger i att jag köpte TVn pga att det var plasma och storleken, nu var det en slump och trevligt att priset var så pass lågt som det var.

Problemet är ju att plasmor tillverkas inte längre och det finns ingen TV som är likvärdig som inte skapar oskälig kostnad för säljaren vilket då tyder på att jag måste nöja mig med pengarna tillbaka då det kommer vara det billigaste alternativet för dom.

Så i slutändan så lär det väl bli så att jag ta dom 5555:- och börja spara och kanske köpa ny TV om 1-2 år haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelzzor:

Måste jag acceptera pengarna tillbaka?

Ja.

Skrivet av Kelzzor:

Borde jag inte få en Tv som är likvärdig den jag har?

Ja, om det är möjligt. Är det inte det så är det frågan ovan som är aktuell.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

En likvärdig borde nästan vara en OLED tv idag? Försök få en sån imo

Nej, eftersom en OLED är avsevärt mycket dyrare är den inte att anse som likvärdig.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

OLED är absolut inte en likvärdig produkt det enda jag egentligen vill ha är en lika stor TV men det är bara önsketänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

OLED är absolut inte en likvärdig produkt det enda jag egentligen vill ha är en lika stor TV men det är bara önsketänkande.

De säljer ju rätt billiga och helt OK TV-Apparater. De säljs ju 55" LED/LCD för 5-6k på reorna!

Men ta pengarna och vänta på mellandagsrean. 60" blir nog tight för pengen men med tillägg kommer du nog få en schysst TV.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, eftersom en OLED är avsevärt mycket dyrare är den inte att anse som likvärdig.

Beror ju på vad man anser vara likvärdigt, priset eller bildkvalitén som jag jämförde

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

De säljer ju rätt billiga och helt OK TV-Apparater. De säljs ju 55" LED/LCD för 5-6k på reorna!

Men ta pengarna och vänta på mellandagsrean. 60" blir nog tight för pengen men med tillägg kommer du nog få en schysst TV.

Sant, hade jag kunnat lägga till så hade jag mer än gärna gjort det men måste hålla hårt i varenda liten slant nu när man är arbetslös och och väntar nytillskott i familjen.

Får rådgöra med regeringen då det är hon som är mest besviken över att behöva gå ner i storlek

Permalänk
Medlem

nej, du behöver inte få en likvärdig. det dom ska försöka är att ersätta dig med en likvärdig i mån om pris.
jag lämnade in ett 780ti till webhallen under garantitiden och eftersom dom inte säljer 780ti längre så fick jag pengarna tillbaka och kunde beställa ett 390.
så dom gör så gott dom kan, annars ger dom fulla summan tillbaka

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Kelzzor:
Storleken har ingen betydelse, säger de ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Beror ju på vad man anser vara likvärdigt, priset eller bildkvalitén som jag jämförde

Ingetdera är ju likvärt, OLED har mycket bättre bildkvalité och högre pris.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, du behöver inte få en likvärdig. det dom ska försöka är att ersätta dig med en likvärdig i mån om pris.
jag lämnade in ett 780ti till webhallen under garantitiden och eftersom dom inte säljer 780ti längre så fick jag pengarna tillbaka och kunde beställa ett 390.
så dom gör så gott dom kan, annars ger dom fulla summan tillbaka

Det är lite luddigt hur allt det fungerar. Jag hade R9 290 som slutade fungera under garantitiden och då erbjöd dom mig inte full återbetalning utan fick valet att få 3000kr tillbaka eller betala 300kr till för ett 290 från en annan tillverkare som då även var lägre klockat.

Som jag har förstått det så ska dom erbjuda dig en liknande vara om den ursprungliga varan inte finns att tillgå och om det inte är en oskälig kostnad för säljaren, i dom fallen så är säljaren skyddad och kan då erbjuda full återbetalning. Med det sagt så sitter jag i situationen då det blir en oskälig kostnad för säljaren att erbjuda mig en liknande produkt då dom som jag anser vara likvärdiga är mer än dubbelt så dyra mot vad jag betalade.

Skrivet av superpwnguin:

@Kelzzor:
Storleken har ingen betydelse, säger de ju...

Dom säger det ja

felstavning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Beror ju på vad man anser vara likvärdigt, priset eller bildkvalitén som jag jämförde

Både och är det som ska vara likvärdigt. En produkt som kostar fem gånger så mycket är inte likvärdig, oavsett egenskaper.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Likvärdig kan den visst vara, vad man ursprungligen betalat för en vara är egentligen inte relevant.

Det är bland annat därför man kan begära ersättning för att köpa en likvärdig vara hos en konkurrent( ett s.k ersättningsköp) om företaget man ursprungligen gjorde inköpet hos inte kan utföra reparation eller omleverans. Butiken/företaget kan i regel aldrig välja att häva köpet utan huvudregeln är att köparen väljer bland avhjälpande/omleverans eller hävning.

Avhjälpande av felet har dock säljaren rätt att välja om de övriga alternativen innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@Kelzzor: Glöm inte att anmäla det till din hemförsäkring så kan du få ut en slant.
Dom baserar ersättnignen på priset på en likvärdig vara med samma spec, tex 60".
I vissa fall har även föräkringsbolag tillgång till riktigt bra priser på nytt.

Permalänk
Medlem

@Kelzzor Är det ett reklamationsärende eller ett rent garantiärende?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelzzor:

Det är lite luddigt hur allt det fungerar. Jag hade R9 290 som slutade fungera under garantitiden och då erbjöd dom mig inte full återbetalning utan fick valet att få 3000kr tillbaka eller betala 300kr till för ett 290 från en annan tillverkare som då även var lägre klockat.

Som jag har förstått det så ska dom erbjuda dig en liknande vara om den ursprungliga varan inte finns att tillgå och om det inte är en oskälig kostnad för säljaren, i dom fallen så är säljaren skyddad och kan då erbjuda full återbetalning. Med det sagt så sitter jag i situationen då det blir en oskälig kostnad för säljaren att erbjuda mig en liknande produkt då dom som jag anser vara likvärdiga är mer än dubbelt så dyra mot vad jag betalade.
Dom säger det ja

Jag hade ett 7970 som gick sönder på sista dagen av garantin så jag fick lite panik och ringde komplett och dom erbjöd mig ett 280x, helt ok eftersom det är samma kort, så jag var ok med det men frågade om man fick byta upp sig om man la pengar emellan och det var inga problem så jag tog ett 290x då sa dom att prisskillnaden var så låg så den bjuder dom på
När man köper dator prylar som har en förmåga att gå sönder ska man gå efter hur bra support ett företag har och inte stirra sig blind på vem som är billigast.
<3 Komplett

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Kelzzor: Glöm inte att anmäla det till din hemförsäkring så kan du få ut en slant.
Dom baserar ersättnignen på priset på en likvärdig vara med samma spec, tex 60".
I vissa fall har även föräkringsbolag tillgång till riktigt bra priser på nytt.

Du menar att TS skall, efter att ha fått tillbaka köpesumman av butiken, även försöka bluffa av ett försäkringsbolag extra slantar?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du menar att TS skall, efter att ha fått tillbaka köpesumman av butiken, även försöka bluffa av ett försäkringsbolag extra slantar?

Nej, jag menar att TS kanske får ut mer ur hemförsäkringen än om han reklamerar produkten.
Går han till hemförsäkringen bör han få ut en summa baserad på likvärdig produkt, billigaste 60" på Prisjakt kostade 9.999kr, vilket är betydligt mer än 5.500 eller vad han skrev tidigare i tråden. Jag säger inte att det blir så, jag sa bara att det är värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

@Kelzzor Är det ett reklamationsärende eller ett rent garantiärende?

Rent garantiärende.

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt vara klart. Fick ett mejl att pengarna blir utbetalda inom 10 arbetsdagar eller att besöka hemsidan för att beställa något annat, vilket förmodligen betyder att jag har dom 5555:- jag betalat att röra mig med. Det som är frustrerande är att jag varken fått någon information eller val. Kunde nästan behållt den trasiga TVn då den funkade men hade extrem linbleed.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du hade inte behövt acceptera hävning av köpet från deras sida, utan kunnat kräva avhjälpande eller omleverans.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Som sagt, du hade inte behövt acceptera hävning av köpet från deras sida, utan kunnat kräva avhjälpande eller omleverans.

Precis men jag har inte godkänt något utan fick bara ett mejl. Jag kan ju kräva avhjälpande eller omleverans men det är enbart om det inte blir en oskälig kostnad för säljaren, vilket det blir i detta fall då en likvärdig kostar det dubbla om inte mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kelzzor:

OLED är absolut inte en likvärdig produkt det enda jag egentligen vill ha är en lika stor TV men det är bara önsketänkande.

En ersättningsprodukt ska vara så likvärdig som möjligt, och vad som accepteras är väldigt mycket upp till dig. Säljaren kan föreslå en ersättningsprodukt och sedan är det upp till dig om den uppfyller anledningarna till varför du köpte TV'n i fråga. Samtidigt får det ju vara rimligt som du själv är inne på.

Att få en lika stor TV ska inte vara något problem. Det behöver inte alls vara samma kostnad som TV'n du köpte. Dubbla priset mot vad du betalade och förmodligen en bit till är inte oskäligt med tanke på att du köpte din TV på erbjudande.

Ser att de billigaste 60" apparaterna ligger runt 10k. Om butiken vägrar ge dig en TV kan du även hävda att du vill göra täckningsköp av en annan 60" TV och de blir då tvungna att betala mellanskillnaden. Att göra så blir garanterat dyrare för butiken, eftersom det pris som du betalar för en TV inte är det samma som butiken betalar till sin leverantör. Det är nästan alltid billigare för butiken att ersätta med en produkt än med pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hej.

Har en 60" LG plasma som ska iväg på ett garanti ärende och efter att ha varit i kontakt med LG så kommer TVn troligtvis krediteras till butiken den är köpt i. Eftersom plasma inte tillverkas längre och den köptes billigt så fick jag alternativen, pengarna tillbaka eller välja en ny för pengarna jag gav.

Mina frågor är:

  • Måste jag acceptera pengarna tillbaka?

  • Borde jag inte få en Tv som är likvärdig den jag har?

Jag ville egentligen bara ha den lagad men känns surt om jag måste gå ner till 40" eller ta pengarna och sitta utan Tv.

Tack på förhand,

Mvh

Butiken kan alltid häva köpet och ge dig pengarna tillbaka dvs. du måste ta pengarna. Du kan inte få en bättre vara än den du haft. Likvärdig är knappats en OLED som någon skrivit

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En ersättningsprodukt ska vara så likvärdig som möjligt, och vad som accepteras är väldigt mycket upp till dig. Säljaren kan föreslå en ersättningsprodukt och sedan är det upp till dig om den uppfyller anledningarna till varför du köpte TV'n i fråga. Samtidigt får det ju vara rimligt som du själv är inne på.

Att få en lika stor TV ska inte vara något problem. Det behöver inte alls vara samma kostnad som TV'n du köpte. Dubbla priset mot vad du betalade och förmodligen en bit till är inte oskäligt med tanke på att du köpte din TV på erbjudande.

Ser att de billigaste 60" apparaterna ligger runt 10k. Om butiken vägrar ge dig en TV kan du även hävda att du vill göra täckningsköp av en annan 60" TV och de blir då tvungna att betala mellanskillnaden. Att göra så blir garanterat dyrare för butiken, eftersom det pris som du betalar för en TV inte är det samma som butiken betalar till sin leverantör. Det är nästan alltid billigare för butiken att ersätta med en produkt än med pengar.

Jag har precis avslutat ett samtal med butiken vilket resulterade i att dom stod fast vid att det blir oskäliga kostnader för dom att byta till en lika stor produkt och det närmsta dom kunde erbjuda var en fjuttig phillips 50" vilket jag inte accepterar. Då jag inte har tålamod och problem med mitt humör så blir pengarna utbetalda då dom redan hade gjort innan jag ens accepterat något.

Nu är problemet löst och jag och familjen får vara utan TV ett tag och butiken har förlorat en kund Får hoppas att det dyker upp nått trevligt erbjudande under mellan dagarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Butiken kan alltid häva köpet och ge dig pengarna tillbaka dvs. du måste ta pengarna. Du kan inte få en bättre vara än den du haft. Likvärdig är knappats en OLED som någon skrivit

Detta stämmer inte. Butiken ska i första hand ersätta med en likvärdig eller bättre vara. Det finns inget som säger att butiken har rätt att häva köpet på grund av att utvecklingen gått framåt. Det som ska beaktas när det gäller likvärdig är vad kunden har för krav på produkten. Har man köpt TV'n för att den var 60" är det en 60" TV som ska ersätta. Är det bildkvaliteten är det det man ska titta på. Sedan ska det inte vara oskäligt för butiken, så att ersätta med en >10ggr så dyr OLED TV går bort.

Skrivet av Kelzzor:

Jag har precis avslutat ett samtal med butiken vilket resulterade i att dom stod fast vid att det blir oskäliga kostnader för dom att byta till en lika stor produkt och det närmsta dom kunde erbjuda var en fjuttig phillips 50" vilket jag inte accepterar. Då jag inte har tålamod och problem med mitt humör så blir pengarna utbetalda då dom redan hade gjort innan jag ens accepterat något.

Nu är problemet löst och jag och familjen får vara utan TV ett tag och butiken har förlorat en kund Får hoppas att det dyker upp nått trevligt erbjudande under mellan dagarna

Tycker att du ska tala om vilken butik det är så att andra kan undvika dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Butiken kan alltid häva köpet och ge dig pengarna tillbaka dvs. du måste ta pengarna. Du kan inte få en bättre vara än den du haft. Likvärdig är knappats en OLED som någon skrivit

Så kanske det är men har inte hittat något om butiken rätt att häva. Jag har inte påstått att jag vill ha en bättre vara, utan jag vill bara ha något som motsvarar produkten jag köpte. Nu är fallet över vilket fall som helst.

För övrigt så OLED verkligen inte likvärdigt