Permalänk

Stockholms Stadsnät som bredband?

Tänkte fråga er hur är Stockholms Stadsnät som bredband? Hur funkar de? Är de bra? Har de mycket strul, jag kommer få 1000/1000 Mbit/s tror ni de kommer ge upp till den nivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Tänkte fråga er hur är Stockholms Stadsnät som bredband? Hur funkar de? Är de bra? Har de mycket strul, jag kommer få 1000/1000 Mbit/s tror ni de kommer ge upp till den nivån?

Jag har ingen egen erfarenhet men ett bolag som har 1,8 MSEK i lönekostnad och ett aktiekapital på 100k är knappast en storspelare.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag har ingen egen erfarenhet men ett bolag som har 1,8 MSEK i lönekostnad och ett aktiekapital på 100k är knappast en storspelare.

Så du tror inte de kommer va så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Så du tror inte de kommer va så bra?

De kan de säkert vara.

Men med tanke på storleken på bolaget så lär de inte drifta och underhålla nätet själva utan det är outsourcat till ett annat bolag. Och din fråga är väl egentligen hur bra det bolaget är...

Och vad händer den dagen de måste uppgradera switchar och routrar? Eller skriva nytt peeringavtal?
Är de likvida nog?

Min personliga åsikt är att ett bolag med 3 anställda inte är en seriös ISP.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att de är faktiskt 4 anställda enligt allabolag.se
Jag gissar att deras konsultbolag, High Performance Solutions Svenska AB sköter hela eller olika delar av driften.

Mindre operatörer ger mer anslutning för pengarna. Dock så måste vi komma ihåg att de har sparat in på något. De har inte finansiella muskler som de stora har, vilket kan påverka prestandan över tid.

Tittar man Stockholms standsnät så har de Cogent, vilket är bra operatör för trafik utanför Sverige.
Sedan har de Portlane, vilket inte längre finns, typ. Avslutningsvis så har de Hurricane Electric.

Då får inte lika bra ping till spelservrar via dessa som du får via BBB eller Telia. Båda dessa operatörer
har väldigt bra nät både i Sverige och i Europa. Du får helt enkelt det du betalar för.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Nu är det så att de är faktiskt 4 anställda enligt allabolag.se
Jag gissar att deras konsultbolag, High Performance Solutions Svenska AB sköter hela eller olika delar av driften.

Mindre operatörer ger mer anslutning för pengarna. Dock så måste vi komma ihåg att de har sparat in på något. De har inte finansiella muskler som de stora har, vilket kan påverka prestandan över tid.

Tittar man Stockholms standsnät så har de Cogent, vilket är bra operatör för trafik utanför Sverige.
Sedan har de Portlane, vilket inte längre finns, typ. Avslutningsvis så har de Hurricane Electric.

Då får inte lika bra ping till spelservrar via dessa som du får via BBB eller Telia. Båda dessa operatörer
har väldigt bra nät både i Sverige och i Europa. Du får helt enkelt det du betalar för.

Exakt så är det.

"HPS ingår i High Performance, där också Stockholm Colocation AB, High Performance Software och Stockholms Stadsnät finns."

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

När ni säger Stockholms stads nät menar ni att dom är sin egen leverantör eller bara förmedlare?

Jag har "Stockholm stadsnät" med T3 som ISP genom (telia) öppen fiber och det fungerar strålande.
Låga ping tider, och det är super stabilt
Haft det på två olika orter o lika bra på båda

100/10/för 170kr i månaden
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

När ni säger Stockholms stads nät menar ni att dom är sin egen leverantör eller bara förmedlare?

Jag har "Stockholm stadsnät" med T3 som ISP genom (telia) öppen fiber och det fungerar strålande.
Låga ping tider, och det är super stabilt
Haft det på två olika orter o lika bra på båda

100/10/för 170kr i månaden
Skickades från m.sweclockers.com

Stockholms stadsnät är en fristående privatägd Tripleplay ISP

www.stosn.se

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

@CyrusRNetWork:

Har Sthlms stadsnätet som förses via Qmarket (Zitius) och Bahnhof som internetleverantör.
I princip aldrig nertid på tjänsten (vad jag ens kan komma ihåg) och har 100/100 som ligger stabilt.

Vet inte om det du menar är samma sak som Zitius.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

100/100 fungerar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Tänkte fråga er hur är Stockholms Stadsnät som bredband? Hur funkar de? Är de bra? Har de mycket strul, jag kommer få 1000/1000 Mbit/s tror ni de kommer ge upp till den nivån?

Nu har jag fått Stosn inkopplat i år och är skapligt nöjd med tjänsten måste jag säga.

Att jämnföra mot BBB som jag hade innan så är ping tider till servrar runt om i världen rätt lika, men i vissa fall tom lite lägre, eller lite högre (pratar skillnader på 1-4ms enligt mina jämnförelser) Kan också tillägga att IPv6 fungerar galant.

Störningar eller avbrott har jag ej upplevt.

Rätt värt för under en hundring i månaden

Hur gick det för dig OP?