Permalänk
Medlem

Bästa filmlösning (för mig)

Har idag en apple tv 2nd gen och en plasma 720p tv som jag förhoppningsvis inom 1-2 år uppgradera till full hd eller 4k oled. Idag så hyr jag strömmad film via iTunes på apple tv'n och kollar men skall nu skicka denna till barnens rum och skaffa en ny lösning. Vilken lösning är bäst utifrån bild och ljud kvalité om jag vill fortsätta hyra film strömmat över nätet? Har idag en 100Mbit fiber lina in och har möjlighet att koppla mig trådat till den lösning jag väljer. Är inte intresserad av att bygga någon htpc utan det skall i princip vara en out-of-the-box lösning som exempelvis Apple Tv eller Nexus Player. Jag har precis skaffat mig Telia IPTV och noterar att man kan hyra HD-film via min nya HD IPTV box. Är denna bättre, sämre eller samma som att hyra filmen från Apple TV i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Shield TV kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Shield TV kanske

Intressant. Vad gör den bättre än Apple TV eller Nexus Player? Goda omdömen på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Senaste Apple tv? Eller är det något som inte är bra med den?
Hyr också ibland via ATV och det kan ju inte bli smidigare tycker jag.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant. Vad gör den bättre än Apple TV eller Nexus Player? Goda omdömen på prisjakt.

Den har 4K output. Jag äger själv en Shield TV och kan rekomendera den. Android TV gränssnittet är bra, och även om enheten är en spel/film enhet så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Jag har spelat lite Geforce Now spel på den men tittar mest på film med Netflix/Plex/Viaplay/Svtplay och i båda fallen gör den ett utmärkt jobb.

Det finns ju såklart Google Movies som du kan hyra film ifrån, du har ju inte längre möjligheten att hyra från iTunes på en Shield TV.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Den har 4K output. Jag äger själv en Shield TV och kan rekomendera den. Android TV gränssnittet är bra, och även om enheten är en spel/film enhet så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Jag har spelat lite Geforce Now spel på den men tittar mest på film med Netflix/Plex/Viaplay/Svtplay och i båda fallen gör den ett utmärkt jobb.

Det finns ju såklart Google Movies som du kan hyra film ifrån, du har ju inte längre möjligheten att hyra från iTunes på en Shield TV.

Spelar ingen roll för mig om jag hyr från google eller apple. Har en nexus telefon men en apple dator och både en iPad och en nexus 7 så jag "funkar" i båda ekosystemen. Men är det någon skillnad på kvalité på bild och ljud beroende på googles respektive apples hartjänst? Och får jag 4k på exempelvis house of cards oavsett om jag kör netflix appen på shield respektive apple tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Den har 4K output. Jag äger själv en Shield TV och kan rekomendera den. Android TV gränssnittet är bra, och även om enheten är en spel/film enhet så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Jag har spelat lite Geforce Now spel på den men tittar mest på film med Netflix/Plex/Viaplay/Svtplay och i båda fallen gör den ett utmärkt jobb.

Det finns ju såklart Google Movies som du kan hyra film ifrån, du har ju inte längre möjligheten att hyra från iTunes på en Shield TV.

Castar du Viaplay då? Försökte hitta den som t ex netflix appen men det funkade inte, annars måste jag nog säga att den tillhör toppskiktet gällande mediaspelare, dock lite skralt med appar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Plex!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det något som jag (och kanske ännu värre) min fru skulle sakna om man går från Apple TV till Shield TV? Jag tänker på exempelvis svt play app, netflix, airplay/google cast stöd mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Spelar ingen roll för mig om jag hyr från google eller apple. Har en nexus telefon men en apple dator och både en iPad och en nexus 7 så jag "funkar" i båda ekosystemen. Men är det någon skillnad på kvalité på bild och ljud beroende på googles respektive apples hartjänst? Och får jag 4k på exempelvis house of cards oavsett om jag kör netflix appen på shield respektive apple tv?

Kvalitén på Googles tjänst när jag använt den har varit bra, men det där beror väl lite på internet uppkoppling osv. hur lång tid det tar innan den automagiskt ger dig högsta bitrate. Men det symptomet att bilden blir pixlig kan man uppleva på alla Play tjänster, så det är inte unikt för Google. Angående 4K så måste du ju först och främst ha ett abonnemang hos Netflix som tillåter dig att streama 4K, och Apple TV4 har inte stöd för 4K så där har du ju ett självklart svar gällande den produkten. Annars får man 4K automagiskt bara man har rätt abonnemang och en enhet samt TV som kan spela upp UltraHD 4K, läs mer.

Skrivet av Necrophor:

Castar du Viaplay då? Försökte hitta den som t ex netflix appen men det funkade inte, annars måste jag nog säga att den tillhör toppskiktet gällande mediaspelare, dock lite skralt med appar.

Ja jag castar, jag har även "sideloadat" Viaplay appen men eftersom gränssnittet inte stödjer click-click-with-a-remote så bra så är det inte lönt att hålla på. Och bara sedan jag köpte min Shield i början på November så har det ploppat upp fler appar som inte fanns i början, typ TwitchTV och en Spotify app (dock ej officiell men den funkar). Så det kommer nog fler appar allt eftersom, precis som med Chromecast i början så var ju ingen intresserad men ser man nu så är det ju nästan ett krav på en mediaapp att den har Cast-funtionalitet om inte pöbeln skall löpa amok i Playstore kommentarerna, samma lär det nog bli med Android TV om jag ska titta i spåkulan lite.

Skrivet av BobbyM:

Finns det något som jag (och kanske ännu värre) min fru skulle sakna om man går från Apple TV till Shield TV? Jag tänker på exempelvis svt play app, netflix, airplay/google cast stöd mm.

Det är ju en helt annan app-marknad än Apples Appstore så det måste man ju ha klart för sig att det som finns i Appstore finns inte nödvändigtvis i Google Play store, och i sin tur så är ju Google Play store på Android TV som Shield TV spelaren använder sig av inte sådär proppfullt med appar än så länge. Men dom du nämner finns och fungerar ,jag har testat dom själv, och Cast-stöd finns det också så för allt det inte finns en app till men Cast så kan du istället Casta till din Shield TV i väntan på att en app dyker upp.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min apple tv 4, visst är det synd att den saknar 4K stöd, men finns ändå inte mkt mer än vissa serier på Netflix tillgängliga, den dagen 4K-material är mer allmänt tillgängligt finns det förhoppnigsvis en ATV5

Interfacet är rent, maskinen är snabb, och app-store svämmar över av appar.

Visst att den kostar mer än en chromecast, men jag gillar konceptet av att köra appar direkt på enheten med en traditionell fjärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Så det kommer nog fler appar allt eftersom, precis som med Chromecast i början så var ju ingen intresserad men ser man nu så är det ju nästan ett krav på en mediaapp att den har Cast-funtionalitet om inte pöbeln skall löpa amok i Playstore kommentarerna

Haha så jävla sant!

OnT: Jag tror du begränsar dig i onödan om du väljer appleTV över shield, mer funktionalitet helt enkelt och ett öppnare ekosystem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ett plus är ju att både nVidia och Google verkar lägga ner massor av energi för att få Android TV att bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Haha så jävla sant!

OnT: Jag tror du begränsar dig i onödan om du väljer appleTV över shield, mer funktionalitet helt enkelt och ett öppnare ekosystem.

Kanske sant att man är mer begränsad med Apple TV men frågan är om jag kommer använda alla dessa större möjligheter med Shield eller snarare riskerar få strul när man väl skall kolla film på en fredagskväll. Har ägt vår Apple TV 2nd gen nu i flera år och det bara funkar och det enda vi gör med den är hyra film och kolla på svt play och netflix. Kommer kanske använda viaplay appen nu när jag skaffat det också och den fanns väl inte på Google Tv. Som parallell till detta så skaffade jag mig precis Telia IPTV med inspelningsbar HD-box och även där finns filmbutik och play tjänster men det ser för j*****t ut så man är snabbt tillbaks till Apple TV och detta vill jag naturligtvis undvika om jag nu skaffar mig en ny och annorlunda box. Kollade snabbt på följande klipp och noterade dock att det verkade se ganska modernt ut i gränssnittet på Shield.

https://www.youtube.com/watch?v=LnSUX4XwM7Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Kanske sant att man är mer begränsad med Apple TV men frågan är om jag kommer använda alla dessa större möjligheter med Shield eller snarare riskerar få strul när man väl skall kolla film på en fredagskväll. Har ägt vår Apple TV 2nd gen nu i flera år och det bara funkar och det enda vi gör med den är hyra film och kolla på svt play och netflix. Kommer kanske använda viaplay appen nu när jag skaffat det också och den fanns väl inte på Google Tv. Som parallell till detta så skaffade jag mig precis Telia IPTV med inspelningsbar HD-box och även där finns filmbutik och play tjänster men det ser för j*****t ut så man är snabbt tillbaks till Apple TV och detta vill jag naturligtvis undvika om jag nu skaffar mig en ny och annorlunda box. Kollade snabbt på följande klipp och noterade dock att det verkade se ganska modernt ut i gränssnittet på Shield.

https://www.youtube.com/watch?v=LnSUX4XwM7Y

Du kan ju även köra Kodi på en Shield TV.
Du kan du välja vilket skin du vill för den där extra bling faktorn.

Permalänk
Medlem

Rasp pi med Openelec(kodi) är en jävligt bra lösning tycker jag. Tror dock inte den har kräm nog att driva 4k tyvärr. Det finns ju massor av addons, bland annat netflix eller genesis om man är lite mer ekonomisk=)

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju även köra Kodi på en Shield TV.
Du kan du välja vilket skin du vill för den där extra bling faktorn.

Jag har fattat att man kan visa bilder, filmer mm från sin dator via Kodi och att man kan komma åt en del play appar. Men kan man kolla på live sändningar, dvs tablå tv vilket därmed skulle göra det traditionella tv-paketet onödigt? Om så är fallet är det då i HD-format och vilka kanaler kommer man åt?

Permalänk

Invänta en mediaspelare med stöd för Hdmi 2.0a , just (a) står för HDR kompatibilitet och du vill inte köpa en ny 4k tv utan HDR stöd.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Shield TV kanske

den är så otroligt onödig sålde min efter ett par veckor, nexus player är helt klart ett vettigare alternativ.

men visst vill man köra 4k så är shield tv det enda alternativet idag men i princip inga streamingtjänster har stöd för det och för att få shield tv + fjärrkontroll går den på 3000+ och då börjar vi närma oss HTPC priser.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den är så otroligt onödig sålde min efter ett par veckor, nexus player är helt klart ett vettigare alternativ.

men visst vill man köra 4k så är shield tv det enda alternativet idag men i princip inga streamingtjänster har stöd för det och för att få shield tv + fjärrkontroll går den på 3000+ och då börjar vi närma oss HTPC priser.

Handlade en för under 2000:- inklusive fjärr.
Hävdar inte att den är bättre än en väl konfigurerad HTPC, men den är å andra sidan ett rejält steg upp från vanliga mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Handlade en för under 2000:- inklusive fjärr.
Hävdar inte att den är bättre än en väl konfigurerad HTPC, men den är å andra sidan ett rejält steg upp från vanliga mediaspelare.

åfan, köpte iofs min importerad från USA vid lansering utan handkontroll och då var stödet för appar och allt under all kritik.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

åfan, köpte iofs min importerad från USA vid lansering utan handkontroll och då var stödet för appar och allt under all kritik.

(<2000:- inkluderar även en handkontroll.)

Det har hänt extremt mycket med dom sedan launch =).
Lite trist att de flesta reviews är så gamla att dom inte alls visar hur dom är nu.

Och Kodi folket verkar ha tagit den till sig:
http://kodi.wiki/view/NVIDIA_SHIELD_TV

Så näst efter en "riktig" HTPC så är nog en Shield TV det bästa man kan ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

åfan, köpte iofs min importerad från USA vid lansering utan handkontroll och då var stödet för appar och allt under all kritik.

Du skulle ha hållit ut mannen, förstår att det känns surt att ha pungat ut 3k för din, jag köpte min för 2600kr (inkl. fjärr) och nu kostar den typ 1600kr för samma setup. Men det har kommit mycket fler appar bara senaste veckorna.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Du skulle ha hållit ut mannen, förstår att det känns surt att ha pungat ut 3k för din, jag köpte min för 2600kr (inkl. fjärr) och nu kostar den typ 1600kr för samma setup. Men det har kommit mycket fler appar bara senaste veckorna.

sålde den för 2500kr på tradera så det är lugnt och nöjer mig med min chromecast

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.