Asrock lanserar Sky OC – överklockning av låsta Skylake-processorer

Permalänk
Melding Plague

Asrock lanserar Sky OC – överklockning av låsta Skylake-processorer

Moderkortsmakaren Asrock öppnar för överklockning av låsta processorer med nya versioner av BIOS för sina modeller med styrkretsen Z170.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Intel tycker om detta?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad är grejjen med låsta cpus om dom ändå går att klocka? Är det något skillnad förövrigt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tycker detta känns som ett långt långfinger uppkört i näsan på de som köpt k processorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker detta känns som ett långt långfinger uppkört i näsan på de som köpt k processorer...

?

du är med på att det inte är asrock som låst intels processorer?

Permalänk

På ett sätt är det intressant, nörden i mig tycker om det. Det finns väl dock inte särskilt mycket pengar att spara? En k-modell kostar inte många hundra mer än motsvarande låsta processor. Och man behöver fortfarande ha ett Z170-moderkort, vilket inte heller är gratis.

Permalänk
Medlem

Har intel godkänt detta? annars kan vi få se en schyst stämning!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Tycker detta känns som ett långt långfinger uppkört i näsan på de som köpt k processorer...

Bara att huka och tacka intel.

Permalänk
Medlem

altså jag ser dock ingen fördel med icke K processorer. Menar ingen dynamisk M som gör att processorn kommer stanna på 4300mhz nonstop utan paus och därmed kommer den konstant kräva en jävla kylning.. en K modell går iaf ner mot 500mhz då den inte använder kraft, som dessa inte kommer göra om jag förstår artikel rätt.. Så för mig känns detta helt fel...

Men Intel kommer nog inte bry sig så mycket, då detta inte kommer gynna någon alls i längden, då den bryter garantin direkt, en K modell har väll ändå någon typ av garanti kvar vid överklockning eller är jag ute och cyklar där?

Permalänk
Medlem

Tja, det finns väl en liten mängd kunder som man kan fånga in såhär, entusiaster som vill spara några kronor och roa sig.

Skulle själv kunna tänka mig en sån lösning, med tanke på hur få timmar per vecka speldatorn går (till skillnad från HTPCn som går nästan jämt) så är det en OK kompromiss om C-states och annan strömbesparning går bort. Men det är ju inte så elegant kanske.
Köpa en pryl specad för 2,7 som eventuellt kan krypa över 4,0 känns ju fint.

Lite som min E8400 som såldes som 3,0 och körde på 3,8 utan några extrema kylare eller volt eller så, lite extra gratis livslängd på den burken.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare

Svårt att se hur Intel överhuvudtaget bryr sig om detta. Redan med K-serien så är den garanti man får från Intel att CPUn fungerar som den ska i oklockat läge.

Nackdelen med "icke-K" modellerna är att BCLK justering fortfarande påverkar fler delar så kommer vara svårare att nå en viss frekvens med bibehållen stabilitet. AnandTech har en bra illustration

Dold text

När man höjer multiplikatorn för CPU-kärnan är det bara CPU-kärnan som får högre frekvens, vid BCLK justering påverkas även iGPU (irrelevant för de flesta överklockar gissar jag), ring-bussen där CPU, L3-cache och iGPU kommunicerar via samt samt RAM (fast är går det typiskt att kompensera genom att minska multiplikator).

Så länge denna typ av överklockning medför att man inte kan ändra C-states och därmed blir fast i C0 så är det ju en annan klar nackdel då strömförbrukning i "idle" blir rätt rejält mycket högre om CPUn inte en kan gå in i C1 när den inte jobbar.

Men visst är det intressant, vill själv se hur pass mycket man kan kräma ur i3-6100/6300/6320 med denna typ av överklockning och vad prestandaresultatet blir i applikationer och spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hoppas intel inte gör något åt saken och går ut med att de faktiskt tillåter detta så att flera tillverkare gör fler modeller som man kan överklocka non-k cpuer med!

dessutom kan detta gynna entusiaster genom att intel då "tvingas" att plocka ut de ALLRA bästa K cpuerna till försäljning? Dvs högre oc på K modellerna..

vilket det borde vara från början enligt mig..

Detta är bara positivt enligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

altså jag ser dock ingen fördel med icke K processorer. Menar ingen dynamisk M som gör att processorn kommer stanna på 4300mhz nonstop utan paus och därmed kommer den konstant kräva en jävla kylning.. en K modell går iaf ner mot 500mhz då den inte använder kraft, som dessa inte kommer göra om jag förstår artikel rätt.. Så för mig känns detta helt fel...

Men Intel kommer nog inte bry sig så mycket, då detta inte kommer gynna någon alls i längden, då den bryter garantin direkt, en K modell har väll ändå någon typ av garanti kvar vid överklockning eller är jag ute och cyklar där?

Den vanliga garantin på en k-processor spräcker du så fort du börjar fiffla med den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Men visst går det väl också att höja multiplikatorn en aning även på icke K modeller? Så även tidigare har man kunnat överklocka dem litegrann.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Den vanliga garantin på en k-processor spräcker du så fort du börjar fiffla med den

Skickades från m.sweclockers.com

Men man kan ju köpa Intels extraförsäkring (som man ju faktiskt kan köpa även efter man haft sönder processorn vad jag hört).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker detta känns som ett långt långfinger uppkört i näsan på de som köpt k processorer...

Efter att ha fått hela Intels arm uppkörd i röven känns inte ett långfinger i näsan så farligt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Som med Core2Duo/Quad-tiden där man köpte billig modell med det antal kärnor man ville ha och sen skruvade upp FSB så man fick valuta för pengarna. Hade E5200 och en Q8400 som jag körde skiten ur

Just av denna anledning som jag tror Intel visst kan komma att bry sig. Även om det visst finns fördelar med att fortsatt köpa K-modell så kan man säkert spara någon femhundring på att inte göra så och det kan leda till lite mindre vinst för dem.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Men man kan ju köpa Intels extraförsäkring (som man ju faktiskt kan köpa även efter man haft sönder processorn vad jag hört).

Det kan man mycket väl göra, men tänkte mera på dom vanliga garantierna, vad jag vet är det inte många som köper Intels "drulle" försäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

varför stängs den interna grafikdelen av om man överklockar med blck? fattar inte det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Max 60%? Gamla Nehalem i7 920 gjorde ju samma på stock vcore nästan haha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av celoz:

Efter att ha fått hela Intels arm uppkörd i röven känns inte ett långfinger i näsan så farligt.

Om det hela sker i den ordningen så ger det senare ett visst extra mått av obehag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Den vanliga garantin på en k-processor spräcker du så fort du börjar fiffla med den

Skickades från m.sweclockers.com

Aight, har inte kollat garantier på 100år då jag aldrig lyckats bränna en CPU som man gjort med GPUer

Men oavsett, så känns ändå en icke K modell helt ointressant i mitt tycke.. Då jag hellre lägger ner 300-500kr mer på en K modell än en icke K. Speciellt då det dynamiska försvinner iom detta.. Så känns bara som att låta en enhet stå och tugga i maxkraft konstant inte kan vara så nyttigt :/ samt all värme huuua vet jag.. iofs på vintern hade de varit gött ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

varför stängs den interna grafikdelen av om man överklockar med blck? fattar inte det

För att man påverkar BCLK. Så av vad jag gissar är säkerhetsskäl så fimpar Asrock den så inte frekvensen skenar.

Skrivet av biorrith:

Max 60%? Gamla Nehalem i7 920 gjorde ju samma på stock vcore nästan haha

Ja, men 920 låg på 2.66 Ghz i basfrekvens. Procentuellt var en i7 975 betydligt sämre med den logiken.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att man påverkar BCLK. Så av vad jag gissar är säkerhetsskäl så fimpar Asrock den så inte frekvensen skenar.

Ja, men 920 låg på 2.66 Ghz i basfrekvens. Procentuellt var en i7 975 betydligt sämre med den logiken.

kan man istället inte göra så att grafiken inte påverkas? detta vore något jag skulle vilja göra fast på en server, och då vill jag inte ha grafikkort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

kan man istället inte göra så att grafiken inte påverkas? detta vore något jag skulle vilja göra fast på en server, och då vill jag inte ha grafikkort

Inte om du ska pilla med BCLK. iGPU beror ju av den.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

1300 för ett moderkort, 1700 för en i3 6320 som de flesta verkar klara dra upp till 4,5ghz enkelt med luftkylning. 2 core och 2 HT i 4,5ghz för 3000 spänn. Kan ju bara vara win med detta för gamers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Aight, har inte kollat garantier på 100år då jag aldrig lyckats bränna en CPU som man gjort med GPUer

Men oavsett, så känns ändå en icke K modell helt ointressant i mitt tycke.. Då jag hellre lägger ner 300-500kr mer på en K modell än en icke K. Speciellt då det dynamiska försvinner iom detta.. Så känns bara som att låta en enhet stå och tugga i maxkraft konstant inte kan vara så nyttigt :/ samt all värme huuua vet jag.. iofs på vintern hade de varit gött ;D

Kör min cpu med alla c-states etc avslagna. Går alltid i max clock med max volt. I idle blir dock strömförbrukning försumbart högre då processorn drar mindre ström utan belastning. Kommer inte ihåg vad jag mätte upp men var några få watt mer. Lättare med stabil överclock dock

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur Intel överhuvudtaget bryr sig om detta. Redan med K-serien så är den garanti man får från Intel att CPUn fungerar som den ska i oklockat läge.

Nackdelen med "icke-K" modellerna är att BCLK justering fortfarande påverkar fler delar så kommer vara svårare att nå en viss frekvens med bibehållen stabilitet. AnandTech har en bra illustration

När man höjer multiplikatorn för CPU-kärnan är det bara CPU-kärnan som får högre frekvens, vid BCLK justering påverkas även iGPU (irrelevant för de flesta överklockar gissar jag), ring-bussen där CPU, L3-cache och iGPU kommunicerar via samt samt RAM (fast är går det typiskt att kompensera genom att minska multiplikator).

Så länge denna typ av överklockning medför att man inte kan ändra C-states och därmed blir fast i C0 så är det ju en annan klar nackdel då strömförbrukning i "idle" blir rätt rejält mycket högre om CPUn inte en kan gå in i C1 när den inte jobbar.

Men visst är det intressant, vill själv se hur pass mycket man kan kräma ur i3-6100/6300/6320 med denna typ av överklockning och vad prestandaresultatet blir i applikationer och spel.

Tycker om något att denna typ av OC är betydligt mer "retro" och roligare att pilla med. Det på något sätt får fram det roliga i att köpa en AMD 1700+ och leka, än att köpa värsting i7an och "höja den tills kylaren smälter".
Man måste, precis som förr med FSB titta på att anpassa allt mot allt annat, få rätt latch på timings och pilla... får tom mig att vilja köpa något av dessa, bara för att kunna pilla med det igen.

Tycker det är synd att iaf inte C1 fungerar dock... om inte de andra fungerar så okej.. men en low/high frekvens hade gjort detta till perfekta leksystemet, men man får väl ta den nackdelen, så länge Intel ger F i att pilla i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Aight, har inte kollat garantier på 100år då jag aldrig lyckats bränna en CPU som man gjort med GPUer

Men oavsett, så känns ändå en icke K modell helt ointressant i mitt tycke.. Då jag hellre lägger ner 300-500kr mer på en K modell än en icke K. Speciellt då det dynamiska försvinner iom detta.. Så känns bara som att låta en enhet stå och tugga i maxkraft konstant inte kan vara så nyttigt :/ samt all värme huuua vet jag.. iofs på vintern hade de varit gött ;D

Det dynamiska försvinner mig veterligen inte för att du höjer BCLK. Processorn stryper ju multipliern ändå. Min urgamla i7 920 gör det iaf...

Permalänk
Medlem

ASrock är och bliver bare innovative, haha. Tänker inte at Intel bryr sig om detta.