Permalänk

Hjälp! Gamingstol till 11-åring! =O

Har en 11-årig son som sitter en hel del framför datorn och hans stol börjar rasa ihop. =O

Han spelar mest MineCraft och kollar YouTube, men många timmar i sträck.

Sitter just nu i en sån här, som bara går att justera i höjd...

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/basic/kontorsstol-nimtoft...

Det är ingen stor kille, 140 lång, liten och smidig...halvligger oftast i stolen han har nu...på något jäkla sätt, med ryggen på dynan.

Till saken...det behövs en ny stol, vad ska jag köpa?
Kollade på den här, men antar att det bara är skit...även om han tycker att den är skithäftig.

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Så...har ni nå bra tips?
Helst något man kan åka och köpa eller med snabb leverans till jul och max runt 1000-lappen.

Permalänk

Ingen som har något tips? =(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tycker personligen inte att gaming stolar tillför något. och då äger jag en. en vanlig ikea stol är nice.

den du har länkat blir väl fine, men eftersom han kommer växa ganska mycket dom närmsta åren och en liten stol kanske inte är det mest logiska att skaffa då. storleken på den du har länkat är ungefär lika stor som "torkel" från ikea. och den kör min tjej.
om han ändå bara ligger i stolen kan du nog ta vilken som helst.

"mission" stolar är dock inte 100% kvalitet, utan de är tex dxracer som har bra kvalitet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig Ikea stol bara. Har själv en dxracer men det tycker jag inte är värt att köpa till en 11 åring.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte själv en: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90196597/
Då min katt slakar stolar på årlig basis så köper jag inte dyra längre, ergonomisk och klart godkänd.

Om han är 11 eller 30 spelar la ingen roll

EDIT:
Spenderat många timmar i den då jag jobbar vid datorn och minst lika "ergonomisk" som den svindyra (4.5k) jag hade innan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare, IKEA stolarna är mycket bra och betydligt bättre prislapp på än många andra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Köpte själv en: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90196597/
Då min katt slakar stolar på årlig basis så köper jag inte dyra längre, ergonomisk och klart godkänd.

Om han är 11 eller 30 spelar la ingen roll

EDIT:
Spenderat många timmar i den då jag jobbar vid datorn och minst lika "ergonomisk" som den svindyra (4.5k) jag hade innan.

Den där skräpstolen är, tack vare avsaknaden av inställningsmöjligheter, riktigt usel ur ergonomisynpunkt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den där skräpstolen är, tack vare avsaknaden av inställningsmöjligheter, riktigt usel ur ergonomisynpunkt.

Flickvännen läser någon samlingskurs inom rehabilitering, ergonomi, arbetsskador, träning med mera och enligt henne så så var enda skillnaden emot min gamla att armstöden är fasta och "svankkudden" i ryggen saknas.

Bara för något kostar mera så betyder inte det bättre "gamingstolar" ser ut som rallystolar men har ingen som helst fördel enligt henne om personen i fråga inte är extremt kort eller lång.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Flickvännen läser någon samlingskurs inom rehabilitering, ergonomi, arbetsskador, träning med mera och enligt henne så så var enda skillnaden emot min gamla att armstöden är fasta och "svankkudden" i ryggen saknas.

Bara för något kostar mera så betyder inte det bättre "gamingstolar" ser ut som rallystolar men har ingen som helst fördel enligt henne om personen i fråga inte är extremt kort eller lång.

Jag har inte sagt att s k gaming-stolar är bra heller.

En stol som inte går att justera, men har "rätt" form är bara ergonomisk för den kropp som passar just den formen. Det finns en anledning till varför riktiga arbetsstolar har femtioelva olika delar som går att ställa in i flera ledder.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Flickvännen läser någon samlingskurs inom rehabilitering, ergonomi, arbetsskador, träning med mera och enligt henne så så var enda skillnaden emot min gamla att armstöden är fasta och "svankkudden" i ryggen saknas.

Bara för något kostar mera så betyder inte det bättre "gamingstolar" ser ut som rallystolar men har ingen som helst fördel enligt henne om personen i fråga inte är extremt kort eller lång.

Antagligen hade du väl en dålig stol innan också. Speciellt när du kallar 4.5k för en stol för svindyrt.
Den saknar armstöd som går att reglera. Dynan går ej att flytta fram/bak, är antagligen värdelöst stoppad eftersom att ikeas bästa stolar inte ens är bra på det området.
Ryggstödet går ej att justera, vinkeln på dynan går ej att justera.

Gamingstolarna är knappast bra ur ergonomisynpunkt men de slår ikea/jysk sakerna. Pratar mest om dxraxer/maxnomic då, de billiga kopiorna brukar ha dålig stoppning och vara obehagliga att sitta i längre tider.

Om din son gillar att ligga ner kan det kanske vara värt att kolla på stolar som går ner lite längre så han inte förstör ryggen helt.
https://www.youtube.com/watch?v=GxhPcSGS3m4

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Antagligen hade du väl en dålig stol innan också. Speciellt när du kallar 4.5k för en stol för svindyrt.
Den saknar armstöd som går att reglera. Dynan går ej att flytta fram/bak, är antagligen värdelöst stoppad eftersom att ikeas bästa stolar inte ens är bra på det området.
Ryggstödet går ej att justera, vinkeln på dynan går ej att justera.

Gamingstolarna är knappast bra ur ergonomisynpunkt men de slår ikea/jysk sakerna. Pratar mest om dxraxer/maxnomic då, de billiga kopiorna brukar ha dålig stoppning och vara obehagliga att sitta i längre tider.

Om din son gillar att ligga ner kan det kanske vara värt att kolla på stolar som går ner lite längre så han inte förstör ryggen helt.
https://www.youtube.com/watch?v=GxhPcSGS3m4

Personen i fråga vill ha en stol för max 1000kr
Stolen du beskriver med reglerbara dynor och "lyxig" stoppning är Overkill så det skriker om det och kostar runt 3 - 8k.
Vill du lägga mera på en stol än ett grafikkort så är det upp till dig, OT vill tydligen inte det för en "casual" 11 årig gamer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har själv en DX Racer som faktiskt hjälpte mig med mina ryggproblem någorlunda mycket. Nu vet jag dock inte om det finns någon mindre modell, sen kanske den är lite dyr för just den åldern?

Annars finns det ju billiga på typ Jysk för 600 kr, har kört slut på ett par sådana i mina yngre dagar

Permalänk

Rekommenderar den här alla dagar i veckan! IKEA Markus

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Personen i fråga vill ha en stol för max 1000kr
Stolen du beskriver med reglerbara dynor och "lyxig" stoppning är Overkill så det skriker om det och kostar runt 3 - 8k.
Vill du lägga mera på en stol än ett grafikkort så är det upp till dig, OT vill tydligen inte det för en "casual" 11 årig gamer.

Såg ej det, det är imo ändå värt att nämna att allt i den prisklassen (som inte är beg) är skit.
En bra stol är inte overkill imo, min stol kostade (eller vad motsvarande modell kostar nu) 14k~ ny men är nu över tio år gammal. Allt fungerar fortfarande perfekt även fast jag vägt 140kg och legat i stolen dagligen.
Ett grafikkort duger i två-tre år, en bra stol lär man ha i tjugo år och hjälper med rygg och axlar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack alla för svar!
Förstår att en stol för massor av tusenlappar är bättre än en billigare...men känner att dom pengarna inte finns.
Tror att det får bli en billigare från Ikea eller ev begagnad.
God Jul på er!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En billig begagnad i hyffsat skick av märket Kinnarps från blocket.se är bättre än Ikea Markus.

Jag förstår inte folks fascination till Ikea Markus, stolen är inte något att höja till skyarna eller skriva om och rekommendera på forum.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

En sån här kanske? så pojken får lite motivation för att gå ut och leka ibland

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@kaya:

Haha! Den var bra!

Permalänk
Medlem

@Lindavimsig: Vad blev det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Det blev ingen stol alls i julklapp. =( Det blev ett headset, som han bytte till ett mekaniskt tangentbord.