AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Alltså.. Va?
Visst, i många fall kan det förstöra, men att säga att stängd källkod borde vara olagligt är bara ignorant. När vi pratar källkod pratar vi alltså inte bara kod till drivrutiner utan även kod till programvaror, spel osv. Tänk efter lite hur du hade tänkt att branschen skulle överleva om man inte kunde ta betalt för sin kod då den ändå finns öppen på annat håll. Kan man inte ta betalt för sina produkter kommer det finnas färre utvecklare. Färre utvecklare gör att man inte längre måste tävla lika hårt för att bli bäst. Det resulterar i sämre programvaror för oss användare.

Det är lustigt att du säger det med tanke på hur många spel är idag. Det finns massor av utvecklare och ändå är kvaliteten urusel på alldeles för många titlar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära i praktiken men jag ser däremot att det ger AMD en välbehövlig ryktesförbättring, jag tycker mig se att termen "öppen källkod" brukar generera mer positiv "buzz" än t.ex "gameworks" Kommer AMD bara med en vettig processor blir det nog det röda laget nästa gång. Var länge sen nu....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nja jag vet inte, det finns mycket windows är sämre på, dock så är ju många spel beroende av directx, och emuleringen är ju inte alltid superbra. Sen jämförelsevis så kostar ju windows skitmycket, + en office licens + en osv

Linux + libreoffice så har du något jämförbart direkt som är gratis. Kör själv libreoffice på min windows maskin

Jag hoppas på vulcan iaf

Fast nu finns det ju gott om gratisprogram som ersäätter Officepaketet även till Windows. Jag har till exempel använt OpenOffice i många år.

Hur som helst, det här är orsaken till varför jag köper AMD-produkter.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

AMD vet att de inte kan komma på något bra för att konkurrera med nVidia så de släpper det här i förhoppningen att andra ska förbättra koden åt dom...
Sen gör de det givetvis också för att säkra sin position hos open source-fanatiker.

Får se hur nästa generation från AMD och nVidia slutar... Pris, Prestanda och Effektförbrukning tre viktiga parametrar jag tittar på, förutom drivrutins-kvalitet.
Arctic Islands vs Pascal... vi får se snart nog vad jag siktar på att skaffa härnäst.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan detta ge AMD en knuff framåt, det behövs. Sen tror jag att en majoritet skiter fullständigt om det är open-source. Sen är väl detta ingen direkt lösning på deras större problem, de har inte direkt dåliga kort. Det jag skulle vilja säga spelar störst roll är i första hand PR, där vi alla vet att AMD är ganska tafatta, det är ni som behöver bli "fixade" AMD

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Gix:

Det kanske blir ett AMD-grafikkort nästa gång det är dags att uppgradera. Öppen källkod ger många pluspoäng i min värld.
Väljer i dagsläget Nvidia enbart för att det är bättre stöd i Linux. Körde AMD tidigare på Windows och var väldigt nöjd.

Fast Amd har mycket bättre drivrutiner om du nöjer dig med att köra med de öppna. Nvidias går väl knappt att använda om du inte kör låsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Förhoppningsvis kan detta ge AMD en knuff framåt, det behövs. Sen tror jag att en majoritet skiter fullständigt om det är open-source. Sen är väl detta ingen direkt lösning på deras större problem, de har inte direkt dåliga kort. Det jag skulle vilja säga spelar störst roll är i första hand PR, där vi alla vet att AMD är ganska tafatta, det är ni som behöver bli "fixade" AMD

Håller med fullständigt.
Själv funderar jag på att bojkotta nVidia just pga deras tänk kring stängda standarder som t ex g-sync.
Går ju inte att köpa en skärm i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Med Far Cry syftar du på Primal då eller? Hörde att alpha finns för spelet

Skulle skriva Fallout :$
Men för mig att det var någon nVidia-grej som var bra att stänga av i FarCry också.
Primal har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem

Det här ser riktigt bra ut. Nog ett smart drag att distansiera sig från AMD-varumärket då det närmast agerat sänke för Radeon. Satsningen på open source är lite av ett "äntligen" och slår två flugor i en smäll. Förhoppningsvis åtminstone, då det väl ger effekter för spel på Linux och därmed också Steam OS.

Jag har sagt det förr och säger det igen, Valve och Radeon/AMD borde samarbeta, de har båda mycket att vinna.

Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

PS: Jo, det finns massor av människor som drivs av skaparglädje och inte bara monetär vinning. Med mitt system kommer "roffa åt sig nissarna" att "självdö" affärsmässigt så att säga. Jag kallar systemet för "survival of the kindest", och här är definitivt AMD en bra bit före Nvidia.

Skrivet av Peking:

Alltså.. Va?
Visst, i många fall kan det förstöra, men att säga att stängd källkod borde vara olagligt är bara ignorant. När vi pratar källkod pratar vi alltså inte bara kod till drivrutiner utan även kod till programvaror, spel osv. Tänk efter lite hur du hade tänkt att branschen skulle överleva om man inte kunde ta betalt för sin kod då den ändå finns öppen på annat håll. Kan man inte ta betalt för sina produkter kommer det finnas färre utvecklare. Färre utvecklare gör att man inte längre måste tävla lika hårt för att bli bäst. Det resulterar i sämre programvaror för oss användare.

Ja. Öppen källkod i all ära, men typ alla projekt med öppen källkod lider av ofantligt långsam utvecklingstakt efter att den initiala entusiasmen har lagt sig, just för att resurserna är små samt att motivationen sjunker delvis pga det. Inte sällan kapsejsar många av dem också av den anledningen, och det blir avknoppningar in absurdum som även en någorlunda insatt har svårt att hänga med i.

Både öppen och stängd kod har sin plats. Däremot behöver upphovsrätten och patentlagarna reformeras då det många gånger agerar hämmande för utvecklingen, vilket inte alls var syftet. Men det är en annan diskussion

Skrivet av NodCommander:

Ja alltså. Jag älskar öppen källkod jag med. Men jag kan faktiskt inte få det att gå ihop med kommersiella spel. Kanske någon detalj jag missar, men om man begär att koden ska vara gratis tillgänglig från dag 1 så förstår jag inte hur utvecklare ska ha råd att göra spel så som The Witcher 3, exempelvis. Kanske om koden blir tillgänglig efter X antal år...

Men angående Mozilla, är inte en rätt enormt stor del av deras inkomst från Google/Yahoo? Dom är ju dessutom icke-vinst, vilket är ädelt men kanske inte vad alla är ute efter.

Öppen eller stängd kod så finns ju fortfarande upphovsrätt kvar för allt bildmaterial, musik, videor, manus och lite annat.

Skrivet av enbom:

Låter väldigt bra i teorin! Man får helt enkelt hoppas att detta leder till något bra i praktiken.

De gör väldigt bra beslut som kommer gynna oss konsumenter (öppna standarder etc), dock har ju deras produkter varit lite "lackluster" på senare tid speciellt på CPU-sidan.

Mig veterligen har Radeon-grafikkort aldrig varit "lackluster". Det skiftar för varje generation vem som är kungen av kullen för tillfället, men ingen sida har eller har haft ett produktmässigt markant övertag. Både husen är fullt likvärdiga och skiljer enbart i detaljerna.

Detta bekräftar min tes om att det är bra att Radeon distansierar sig från AMD, då många drar slutsatsen att dåligt på ett ställe betyder dåligt på alla ställen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Mig veterligen har Radeon-grafikkort aldrig varit "lackluster". Det skiftar för varje generation vem som är kungen av kullen för tillfället, men ingen sida har eller har haft ett produktmässigt markant övertag. Både husen är fullt likvärdiga och skiljer enbart i detaljerna.

Detta bekräftar min tes om att det är bra att Radeon distansierar sig från AMD, då många drar slutsatsen att dåligt på ett ställe betyder dåligt på alla ställen.

Det var därför jag skrev "speciellt CPU-sidan".

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det var därför jag skrev "speciellt CPU-sidan".

Vilket betyder att du även menar GPU-sidan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vilket betyder att du även menar GPU-sidan.

Jo men inte lika mycket.
Deras GPUs har ju dragit mer ström och generellt klockat lite sämre. De har ju dock varit väldigt bra prestanda out of the box och helt klart jämförbara med Nvidia.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo men inte lika mycket.
Deras GPUs har ju dragit mer ström och generellt klockat lite sämre. De har ju dock varit väldigt bra prestanda out of the box och helt klart jämförbara med Nvidia.

För ca 3 generationer sedan var det tvärtom. Och det där har skiftat genom åren. Skillnaden nu är att "alla" tycks vara överrens om att det "alltid" varit som det är nu.
Minns också denna klassiker:

Så mitt första påstående står fast.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För ca 3 generationer sedan var det tvärtom. Och det där har skiftat genom åren. Skillnaden nu är att "alla" tycks vara överrens om att det "alltid" varit som det är nu.
Minns också denna klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=PFZ39nQ_k90

Så mitt första påstående står fast.

Som jag skrev i mitt första inlägg.. "på senare tid.". Menade de närmaste åren. Det har inte alltid varit så, självklart!
Jag har haft ett AMD HD5850 som var extremt bra då det kom!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Som jag skrev i mitt första inlägg.. "på senare tid.". Menade de närmaste åren. Det har inte alltid varit så, självklart!
Jag har haft ett AMD HD5850 som var extremt bra då det kom!

Well okej! God afton!
OffT: Missa inte på spåret ikväll

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian