Passiva inkomster och hur lyckas man med dessa?

Permalänk
Inaktiv

Passiva inkomster och hur lyckas man med dessa?

Har suttit och kollat runt på både svenska och internationella sidor kring hur man skrapar ihop till den första miljonen (dollarmiljonär är ju förstås lite mer eftertraktat). Många av de som har detta som ett faktiskt projekt förespråkar självklart en inkomstmaximering (gärna dubbla arbeten och välavvägda placeringar i aktier/fonder etc).

Jag har blivit mer och mer sugen på att ge mig på en reell satsning på att förbättra privatekonomin avsevärt, och då verkar passiva/semi-passiva inkomster spela en ganska stor roll. Men frågan är nu, utöver aktier/fonder, vilken passiv inkomst är bäst?

Jag har sett ganska många förespråka bloggande/hemsidor som en potentiell inkomstkälla, men det måste ju vara en av de minst passiva inkomstkällor man kan hitta? Kollar man på de stora bloggarna så har de ju bloggen som heltidssysselsättning (och ofta lite mer därtill).

Om man, likt mig, vill hitta ett sett som genererar någon tusenlapp extra per månad (som i sin tur kan investeras i fonder), vad bör man satsa på då?

Jag stöter med jämna mellanrum på betalda marknadsundersökningar som ett alternativ till passiv inkomst, men det verkar ju bara röra sig om några kronor här och där. Går det verkligen att tjäna pengar på det?

Jag har levt med en instabil ekonomi tillräckligt länge nu, snälla hjälp mig med tips på hur jag ska kunna få en riktigt stabil ekonomi!=)

Permalänk
Medlem

Utbildning är en väg, att slå sig in på blogg eller stream marknaden är grymt tufft..
Polaren läste 2år KY nätverkstekniker och fick 22k ut i ingångslön första dagen efter studenten (Jönköping).

EDIT: Dock är ju det ingen vad du kallar "passiv inkomst".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Vive la liberté!

Se över hur du spenderar dina inkomster. Se över om du kan avsätta pengar för reguljärt sparande i en indexfond. Överlag så är det relativt svårt att klå börsindex konsekvent, vilket gör att en tråkig indexfond typ Avanza Zero kommer vara bästa valet för de flesta. Det räcker att välja fel aktie en gång för att sparandet ska gå åt pipan om man chansar för hårt.

Passiv inkomst bygger på att slippa tänka, göra saker osv. Vilket i princip innebär sparande av överskott på finansmarknaden under längre tid. Kraschar finansmarknaden totalt har vi antagligen större bekymmer i världen. I såfall är det bättre att hamstra konserver, vapen, osv istället för att köpa guld, silver, Bitcoin och hoppas att det är värt något i en post-kollaps värld.

Permalänk

Kan inte förespråka direkt om det, men tror inte det är så mycket små jobb du kan göra utan att lägga ner rätt mycket tid, iaf inte när det kommer till hemarbete, inte till en början.

Bloggande, Youtube etc bygger runt att man har massa som känner till än,
något jag gissar tar väldigt lång till att bygga upp,
(och då måste man även där ha tur samt vara bra på det, riskabelt i sig kan man säga).

Vet att programmeringsjobb kan vara eftertraktat för små udda jobb,
för mig iaf det, typ bounty hunting grejs som "add xxx support" i nåt random program och så betalar dom kanske vi säger, 500kr om man gör det arbetet, finns nån sida för det.

Slängde mest ut det ja känner till, kommer säkerligen någon med bättre kunskap inom det hela.

Permalänk

Hej

Intressant inlägg som väcker ett antal frågor i mitt begränsade sinne.

Jag tänker såhär:
Passiva inkomster genereras av överskottet från aktiva inkomster. Ex spara pengar i fonder eller liknande. Att nån skulle betala dig för att inte göra nånting verkar högst osannolikt.

Då återstår alltså att du själv måste satsa pengar på dig själv i form av sparande, spelande eller annat mer eller mindre säker investering/risktagande.

Tyvärr tror jag att god ekonomi är så enkel och opassiv som: det är inte inkomsterna som avgör utan utgifterna, samt hårt jobb lönar sig. Då du har en balans i din ekonomi som gör att du kan spara så kommer dina passiva inkomster öka successivt.

Om du hittar en lösning på detta så grattis och dela gärna med dig då :-).

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Inaktiv

Tack för all input här, det uppskattas verkligen!

Gällande utbildning, vilket nämndes tidigare i tråden, kanske jag borde ha inlett med att nämna att den biten är avklarad sedan tidigare (har dubbla kandidatexamina inom relativt "attraktiva" ämnen, snart en magister utöver dessa). Jag är dock för närvarande sjukskriven, varpå min inkomst är lite begränsad (dock långt ifrån katastrof). Jag fick nyligen besked om att jag har ett jobb när jag väl kliver av sjukskrivningen, med en helt okej lön, så den biten känns ganska okej.

Sedan tidigare sparar jag en del i fonder, och känner mig ganska påläst kring det jag investerar i. Men mycket vill ha mer som det så fint heter.

Självklart förstår jag att jag knappast kommer att bli rik på att inte göra någonting, tvärtom är jag beredd på att jag kommer få slita utav bara helvete för att få en riktigt grym privatekonomi.

Min tanke kring passiva inkomster är egentligen bara ett komplement till de befintliga inkomstkällor jag har i nuläget, och egentligen mest som en kul grej. I.e. huvudsyftet var att se om det finns någon behållning alls i alla påståenden kring betalda marknadsundersökningar, Adsense, affiliate och liknande.

Jag inser att jag formulerade mig väldigt klumpigt i inledningen, med instabil ekonomi menar jag den rådande situationen med sjukskrivning, och egentligen är det absolut ingen katastrofal sits jag sitter i. Men, jag känner att jag vill ta tag i allt som har med privatekonomin att göra på allvar (se över mitt sparande, öka mina inkomster, se över alternativa inkomstkällor m.m.). Jag vill helt enkelt optimera min ekonomi=)

Permalänk
Medlem

Gå in och läs på rikatillsammans.se, mycket intressant information som ter sig som självklarheter som man inte tänkt på när man läser artiklarna. Särskilt bra att läsa artikelserien "Så blir du rik" i ditt fall, jag har känt likadant som du den senaste tiden - att jag vill optimera min ekonomi, på kort men även på lång sikt. Bloggen jag nämner har bidragit till det anser jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Gå in och läs på rikatillsammans.se, mycket intressant information som ter sig som självklarheter som man inte tänkt på när man läser artiklarna. Särskilt bra att läsa artikelserien "Så blir du rik" i ditt fall, jag har känt likadant som du den senaste tiden - att jag vill optimera min ekonomi, på kort men även på lång sikt. Bloggen jag nämner har bidragit till det anser jag.

Jag har faktiskt lyckats missa den sidan helt och hållet (vet ärligt talat inte hur det gått till), men den verkat ju hur grym som helst! Tack så jättemycket för tipset, den där sidan ska jag spendera någon dag åt att verkligen plöja igenom helt och hållet=)

En fråga till dig, då du verkar gå i samma tankar som mig; hur ser du på det här med att ha dubbla jobb (förslagsvis ett heltid, och ett som komplement/när tid finns)? Är risken påtaglig att man bränner ut sig själv, och sitt familjeliv, eller finns det en chans att man kan balansera upp det om man verkligen ger sig fan på det?

Min sambo jobbar natt på heltid nu, och jag själv kommer att jobba kontorstider. Så hur man än vrider och vänder på det så kommer vi att gå om varandra en stor del av tiden i veckorna. I och med detta känner jag att jag skulle kunna jobba lite (några timmar här och där) på kvällstid. En dröm vore att hitta en semi-passiv inkomstkälla som man kan avsätta lite tid till på kvällarna.

Vad tror ni om att lära sig webbdesign eller programmering som en hobby/bi-inkomstkälla? Går det att dra in några tusenlappar/månad på något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Kan inte förespråka direkt om det, men tror inte det är så mycket små jobb du kan göra utan att lägga ner rätt mycket tid, iaf inte när det kommer till hemarbete, inte till en början.

Bloggande, Youtube etc bygger runt att man har massa som känner till än,
något jag gissar tar väldigt lång till att bygga upp,
(och då måste man även där ha tur samt vara bra på det, riskabelt i sig kan man säga).

Vet att programmeringsjobb kan vara eftertraktat för små udda jobb,
för mig iaf det, typ bounty hunting grejs som "add xxx support" i nåt random program och så betalar dom kanske vi säger, 500kr om man gör det arbetet, finns nån sida för det.

Slängde mest ut det ja känner till, kommer säkerligen någon med bättre kunskap inom det hela.

Hur hittar du dessa? Var?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sithson:

Hur hittar du dessa? Var?

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa antar jag: https://www.bountysource.com/
Kan ingenting om det dock, bara sätt det då en ja tala med satte upp en bounty på ett arbete, verkar vara ett fungerande koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Jag har faktiskt lyckats missa den sidan helt och hållet (vet ärligt talat inte hur det gått till), men den verkat ju hur grym som helst! Tack så jättemycket för tipset, den där sidan ska jag spendera någon dag åt att verkligen plöja igenom helt och hållet=)

En fråga till dig, då du verkar gå i samma tankar som mig; hur ser du på det här med att ha dubbla jobb (förslagsvis ett heltid, och ett som komplement/när tid finns)? Är risken påtaglig att man bränner ut sig själv, och sitt familjeliv, eller finns det en chans att man kan balansera upp det om man verkligen ger sig fan på det?

Min sambo jobbar natt på heltid nu, och jag själv kommer att jobba kontorstider. Så hur man än vrider och vänder på det så kommer vi att gå om varandra en stor del av tiden i veckorna. I och med detta känner jag att jag skulle kunna jobba lite (några timmar här och där) på kvällstid. En dröm vore att hitta en semi-passiv inkomstkälla som man kan avsätta lite tid till på kvällarna.

Vad tror ni om att lära sig webbdesign eller programmering som en hobby/bi-inkomstkälla? Går det att dra in några tusenlappar/månad på något sånt?

Läs som sagt framförallt artikelserien "Så blir du rik", den handlar om just det du pratar om.

Jag ser det själv inte som något alternativ att ha två jobb, man måste ha utrymme att leva i livet också. Dock har jag en hobby som innebär hantverk och inbringar några tusen om året, vilket jag ser som mitt "andra jobb" då. Risken lär vara väldigt påtaglig att ett andra jobb förstör ditt sociala liv på alla fronter skulle jag personligen säga (förutsatt att du jobbar heltid redan nu). Allt handlar väl om hur mycket du kan strunta i allt annat i ditt liv för att få pengar.

Själv ser jag det på lång sikt och investerar i indexfonder varje månad. Det var både roligt och nyttigt att ta ordentligt tag i sin ekonomi och göra ett system på banksidorna som automatiskt sparar och investerar pengar åt mig.

Mitt tips är att läsa på bloggen jag länkade till dig, så tror jag att du kommer att kunna formulera en plan för hur du ska göra sen. Vad du kan ha som andra inkomstkälla är svårt för mig att säga eftersom det är upp till dig hur mycket tid och energi du vill lägga på att skaffa kunskapen och kontakterna för att tjäna pengar på t.ex. webbdesign.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Läs som sagt framförallt artikelserien "Så blir du rik", den handlar om just det du pratar om.

Jag ser det själv inte som något alternativ att ha två jobb, man måste ha utrymme att leva i livet också. Dock har jag en hobby som innebär hantverk och inbringar några tusen om året, vilket jag ser som mitt "andra jobb" då. Risken lär vara väldigt påtaglig att ett andra jobb förstör ditt sociala liv på alla fronter skulle jag personligen säga (förutsatt att du jobbar heltid redan nu). Allt handlar väl om hur mycket du kan strunta i allt annat i ditt liv för att få pengar.

Själv ser jag det på lång sikt och investerar i indexfonder varje månad. Det var både roligt och nyttigt att ta ordentligt tag i sin ekonomi och göra ett system på banksidorna som automatiskt sparar och investerar pengar åt mig.

Mitt tips är att läsa på bloggen jag länkade till dig, så tror jag att du kommer att kunna formulera en plan för hur du ska göra sen. Vad du kan ha som andra inkomstkälla är svårt för mig att säga eftersom det är upp till dig hur mycket tid och energi du vill lägga på att skaffa kunskapen och kontakterna för att tjäna pengar på t.ex. webbdesign.

Återigen, tack så mycket för att du tar dig tid att svara så pass utförligt. Jag tror att du har rätt i att man troligtvis kommer få offra väldigt mycket av ens sociala skyddsnät om man bestämmer sig för att ha ett jobb utöver den primära sysselsättningen. Generellt så har jag nog tyvärr lätt för att tänka kortsiktigt på just sånt här. Antagligen klarar man av att jobba väldigt mycket under en tid, men det är nog inte en långsiktigt hållbar lösning.

Det där med att ha en hobby som kan inbringa pengar är ju lite av drömmen när man talar om passiva inkomster och dylikt.

Jag ska nog ta och fördjupa mig lite ytterligare i indexfonder och aktier. Egentligen är det väl antagligen det som har absolut störst potential att inbringa några större summor=)

Är riktigt taggad på att ta mig an rika tillsammans, det får bli helgens projekt tror jag bestämt!=)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 & §1.6*

Tagit bort meningslösa och ohjälpsamma inlägg. Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

YCDBSOYA

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Tack för all input här, det uppskattas verkligen!

Gällande utbildning, vilket nämndes tidigare i tråden, kanske jag borde ha inlett med att nämna att den biten är avklarad sedan tidigare (har dubbla kandidatexamina inom relativt "attraktiva" ämnen, snart en magister utöver dessa). Jag är dock för närvarande sjukskriven, varpå min inkomst är lite begränsad (dock långt ifrån katastrof). Jag fick nyligen besked om att jag har ett jobb när jag väl kliver av sjukskrivningen, med en helt okej lön, så den biten känns ganska okej.

Sedan tidigare sparar jag en del i fonder, och känner mig ganska påläst kring det jag investerar i. Men mycket vill ha mer som det så fint heter.

Självklart förstår jag att jag knappast kommer att bli rik på att inte göra någonting, tvärtom är jag beredd på att jag kommer få slita utav bara helvete för att få en riktigt grym privatekonomi.

Min tanke kring passiva inkomster är egentligen bara ett komplement till de befintliga inkomstkällor jag har i nuläget, och egentligen mest som en kul grej. I.e. huvudsyftet var att se om det finns någon behållning alls i alla påståenden kring betalda marknadsundersökningar, Adsense, affiliate och liknande.

Jag inser att jag formulerade mig väldigt klumpigt i inledningen, med instabil ekonomi menar jag den rådande situationen med sjukskrivning, och egentligen är det absolut ingen katastrofal sits jag sitter i. Men, jag känner att jag vill ta tag i allt som har med privatekonomin att göra på allvar (se över mitt sparande, öka mina inkomster, se över alternativa inkomstkällor m.m.). Jag vill helt enkelt optimera min ekonomi=)

Om vi pratar optimering, varför inte investera direkt i aktier istället för fonder? Eller iallafall skapa lite diversifiering med både och. Av rent intresse, vilka fonder äger du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Om vi pratar optimering, varför inte investera direkt i aktier istället för fonder? Eller iallafall skapa lite diversifiering med både och. Av rent intresse, vilka fonder äger du?

Risk och volatilitet? Det är klart att du förmodligen peakar högre med aktier än fonder, men samtidigt lika sannolikt att du tappar mycker mer vid en nedgång. Om man däremot har rejält med is i magen och klarar av att se ens aktier rasa ett par hundra tusen efter flera års sparande så är aktier nog ett bättre alternativ på 20 års sikt, men det här är väl en fortgående diskussion om vad som fungerar bäst som långsiktigt sparande.

Diversifiering är helt klart en bra strategi.

Permalänk
Medlem

Dra in en miljon är inte så svårt som många tror. Man får bara använda fantasin.
Tex köpa in klockor ifrån China och sälja dom med 400% påslag o.s.v
Det är bara fantasin som sätter gränser.

I min ungdom köpte jag billiga bilar och fixade till dom lite (polera/tvätta klädseln osv) och sålde dom lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så om du tittar på som blivit rika utan att ärva en förmögenhet så är de oftast egna företagare. Sen är naturligtvis de allra flesta egna företagare inte rika, men det är två tankar man får ha i huvudet samtidigt. Visst finns det folk som blir tjänstemän och slavar åt annat herrefolk och tjänar en slant men generellt sätt så är det den egna vägen som gäller.

Är det en passiv inkomst? Nej. Men som Mabuse påpekade, att tro att man kan bli miljonär genom att småspara och/eller investera småsummor i indexfonder är att inte läsa datan korrekt. Visst KAN du bli det, men på vilken tidshorisont? Om du gör matten så inser du att det kommer ta ett flertal decennier och t.o.m. då talar vi någon miljon på sin höjd.

Du har då ändå levt ditt liv som en vanlig svensson så vad har du fått ut av det? Inget. Du kan inte spendera mer än en vanlig svensson för din extrainkomst är för låg för att klara det och samtidigt bli miljonär, så nettoeffekten blir att du lever ditt liv som alla andra eller t.o.m. mer snålare än alla andra och samtidigt inte fått något särskilt ut av det. Någon extra miljon på banken är inte så mycket pengar. Det betyder att du slipper låna till huset och/eller bilen och inte så mycket mer än så. Det är först 20-30 miljoner som vi ser någon genuin skillnad och det är hysteriskt roligt om du tror att du kan få de pengarna genom "passiva inkomster"

Do the math.

Permalänk
Medlem

Köp egendom i en stabil stad i växt. Kanske Trollhättan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

@anon136741:

Det finns ju ganska enkla sätt att minska sina utgifter, nu är ju inte det passiva inkomster direkt.

Sluta röka/snusa, jag köper stock vilket är 350kr var 10e dag, 1050:-/mån.

Käka matlåda istället för att äta ute, speciellt i Stockholm.

~100:-/dag*20=2000:- käkar du matlåda kan du minst gå ner till halva priset.

Köp aldrig saker på impuls. Planera ditt mathandlande innan veckan börjar, på söndagar. Dra upp excel och skriv ner det du vill äta under nästkommande vecka.

Logga alla utgifter är ett annat bra sätt att faktiskt ta reda på vad man spenderar sina pengar på, har för mig att det finns appar för detta.

Handla aktier måste nog vara det som kan ge mest avkastning men ofta medkommer hög risk. Som någon annan skrev, lägg allt som är överblivet från förra månaden i en indexfond, t.ex. Avanza Zero.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

@Arcturus:

Det finns ju ganska enkla sätt att minska sina utgifter, nu är ju inte det passiva inkomster direkt.

Sluta röka/snusa, jag köper stock vilket är 350kr var 10e dag, 1050:-/mån.

Käka matlåda istället för att äta ute, speciellt i Stockholm.

~100:-/dag*20=2000:- käkar du matlåda kan du minst gå ner till halva priset.

Köp aldrig saker på impuls. Planera ditt mathandlande innan veckan börjar, på söndagar. Dra upp excel och skriv ner det du vill äta under nästkommande vecka.

Logga alla utgifter är ett annat bra sätt att faktiskt ta reda på vad man spenderar sina pengar på, har för mig att det finns appar för detta.

Handla aktier måste nog vara det som kan ge mest avkastning men ofta medkommer hög risk. Som någon annan skrev, lägg allt som är överblivet från förra månaden i en indexfond, t.ex. Avanza Zero.

Minska utgifterna och möjligen öka inkomsterna är ett enkelt råd. Dock så förespråkar jag automatisk månadssparande i samband med att du får lönen och inte i slutet av månaden. Genom att ta bort pengarna direkt blir du ej beroende av dem och det blir mer naturligt.

Jag gillar RikaTillsammans uppläg för att Strukturera sin privatekonomi

Tycker procents siffrorna är lite skeva. Men här har varje person själv möjlighet att skruva på för att få det att passa sin situation bäst. I mitt fall går 30% av inkomsten till sparkontot och då främst pengamaskinen i form av fonder och aktier.

Permalänk
Medlem

@Tino:

För mig går ca 25-30% till pengamaskinen för mig med. Mest för att jag är ensamstående och knappt har några lån/ jag kan tumma på utgifterna som jag vill.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Master Chief:

Om vi pratar optimering, varför inte investera direkt i aktier istället för fonder? Eller iallafall skapa lite diversifiering med både och. Av rent intresse, vilka fonder äger du?

Som svar på det kan jag egentligen inte ge något bättre än just Cinders tankar kring diversifiering. Jag har inte enbart bra erfarenheter av att investera storskaligt i aktier, varpå jag den här vändan är lite mer försiktig. Jag kan återkomma om en liten stund med vilka fonder jag äger (även de aktier jag har investerat i, trots att de utgör en minoritet av mina investeringar).

Skrivet av Umbrellas:

Generellt sätt så om du tittar på som blivit rika utan att ärva en förmögenhet så är de oftast egna företagare. Sen är naturligtvis de allra flesta egna företagare inte rika, men det är två tankar man får ha i huvudet samtidigt. Visst finns det folk som blir tjänstemän och slavar åt annat herrefolk och tjänar en slant men generellt sätt så är det den egna vägen som gäller.

Är det en passiv inkomst? Nej. Men som Mabuse påpekade, att tro att man kan bli miljonär genom att småspara och/eller investera småsummor i indexfonder är att inte läsa datan korrekt. Visst KAN du bli det, men på vilken tidshorisont? Om du gör matten så inser du att det kommer ta ett flertal decennier och t.o.m. då talar vi någon miljon på sin höjd.

Du har då ändå levt ditt liv som en vanlig svensson så vad har du fått ut av det? Inget. Du kan inte spendera mer än en vanlig svensson för din extrainkomst är för låg för att klara det och samtidigt bli miljonär, så nettoeffekten blir att du lever ditt liv som alla andra eller t.o.m. mer snålare än alla andra och samtidigt inte fått något särskilt ut av det. Någon extra miljon på banken är inte så mycket pengar. Det betyder att du slipper låna till huset och/eller bilen och inte så mycket mer än så. Det är först 20-30 miljoner som vi ser någon genuin skillnad och det är hysteriskt roligt om du tror att du kan få de pengarna genom "passiva inkomster"

Do the math.

Just eget företag står jag faktiskt i startgroparna för att komma igång med, dock kommer det att ske parallellt med studier till en början så jag har mest planerat att ha det som en hobby under det kommande året=). Men precis som du säger så är det ju mer eller mindre omöjligt att jobba sig rik inom en rimlig tidshorisont, så det känns som att det kan vara rätt väg att gå. Men ja, passiv inkomst är det ju verkligen inte till en början, snarare så långt ifrån passiv som man bara kan komma. Men i takt med att företaget förhoppningsvis växer så kan man kanske gå emot att bli en alltmer passiv ägare/delägare.

Jag vet att jag skriver lite luddigt nu, men jag sitter med en bruten hand och lite för mycket morfin i kroppen för att kunna formulera mig fördelaktigt

Skrivet av Gauz:

@Arcturus:

Det finns ju ganska enkla sätt att minska sina utgifter, nu är ju inte det passiva inkomster direkt.

Sluta röka/snusa, jag köper stock vilket är 350kr var 10e dag, 1050:-/mån.

Käka matlåda istället för att äta ute, speciellt i Stockholm.

~100:-/dag*20=2000:- käkar du matlåda kan du minst gå ner till halva priset.

Köp aldrig saker på impuls. Planera ditt mathandlande innan veckan börjar, på söndagar. Dra upp excel och skriv ner det du vill äta under nästkommande vecka.

Logga alla utgifter är ett annat bra sätt att faktiskt ta reda på vad man spenderar sina pengar på, har för mig att det finns appar för detta.

Handla aktier måste nog vara det som kan ge mest avkastning men ofta medkommer hög risk. Som någon annan skrev, lägg allt som är överblivet från förra månaden i en indexfond, t.ex. Avanza Zero.

Måste nog påstå att jag har rätt bra koll på den där biten; snusar/röker/dricker inte, äter nästan uteslutande matlådor, loggar alla utgifter i tink, handlar aldrig på kredit och spontanshoppar ytterst sällan. Avanza Zero finns redan med bland mina månatliga investeringar, men ska kolla över ytterligare någon indexfond att investera i.

Syftet med den här tråden var egentligen mest att se om det fanns någon behållning i allt som skrivs om att tjäna pengar på marknadsundersökningar, bloggande etc. Den mer basala delen av privatekonomin tror jag att jag har ganska bra koll på. Det som återstår för mig att göra för att verkligen kunna optimera ekonomin är att i) betala av alla lån jag har, ii) se över olika abonnemang och försäkringar och iii) framförallt; bli klar med universitetsstudierna så att jag kan satsa helhjärtat på en karriär inom min tilltänkta bransch

Permalänk
Avstängd

Jag personligen har som mål att efter att jag har fyllt 40 år (8 år kvar) så ska jag kunna ta ett beslut om att helt sluta arbeta ifall jag så önskar.

Hur då? En aktieportfölj med fokus på utdelningar där jag återinvesterar utdelningar i antingen nya eller gamla bolag som jag äger aktier i. Kort sagt; nyttja ränta på ränta effekten av utdelningar. Det i kombination med att jag även sysslar med swingtrading vid sidan av mitt arbete gör att jag snabbare har möjligheten att bygga den utdelningsportföljen som jag eftersträvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Har suttit och kollat runt på både svenska och internationella sidor kring hur man skrapar ihop till den första miljonen (dollarmiljonär är ju förstås lite mer eftertraktat). Många av de som har detta som ett faktiskt projekt förespråkar självklart en inkomstmaximering (gärna dubbla arbeten och välavvägda placeringar i aktier/fonder etc).

Jag har blivit mer och mer sugen på att ge mig på en reell satsning på att förbättra privatekonomin avsevärt, och då verkar passiva/semi-passiva inkomster spela en ganska stor roll. Men frågan är nu, utöver aktier/fonder, vilken passiv inkomst är bäst?

Jag har sett ganska många förespråka bloggande/hemsidor som en potentiell inkomstkälla, men det måste ju vara en av de minst passiva inkomstkällor man kan hitta? Kollar man på de stora bloggarna så har de ju bloggen som heltidssysselsättning (och ofta lite mer därtill).

Om man, likt mig, vill hitta ett sett som genererar någon tusenlapp extra per månad (som i sin tur kan investeras i fonder), vad bör man satsa på då?

Jag stöter med jämna mellanrum på betalda marknadsundersökningar som ett alternativ till passiv inkomst, men det verkar ju bara röra sig om några kronor här och där. Går det verkligen att tjäna pengar på det?

Jag har levt med en instabil ekonomi tillräckligt länge nu, snälla hjälp mig med tips på hur jag ska kunna få en riktigt stabil ekonomi!=)

Ska man bli rik är det sarare så att du bör minimera dina utgifter. Det är de små utgifterna, inte de stora inkomsterna, som man blir rik på. Sedan har man också betydligt större kontroll över just den biten.

Ett sätt som är jääävligt effektivt är att spara t. ex alla matkvitton och skriva ner hur mycket man lägger på varje sak. Ser man då t. ex att man lägger 500Kr på energidricka eller cigg eller vad det kan vara i månaden kan man kanske skära ner där osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ska man bli rik är det sarare så att du bör minimera dina utgifter. Det är de små utgifterna, inte de stora inkomsterna, som man blir rik på. Sedan har man också betydligt större kontroll över just den biten.

Ett sätt som är jääävligt effektivt är att spara t. ex alla matkvitton och skriva ner hur mycket man lägger på varje sak. Ser man då t. ex att man lägger 500Kr på energidricka eller cigg eller vad det kan vara i månaden kan man kanske skära ner där osv.

Personligen så tror jag på en kombination av de båda; visst att det hjälper att skära ner på utgifterna, men det kommer alltid finnas ett tak för hur mycket du kan skära ner (till och med vatten och nudlar kostar). När det gäller inkomster och investeringar å andra sidan så finns det ju inte ett absolut tak för hur mycket man kan tjäna. Jag har svårt att se hur man kan spara sig till första miljonen utan att maximera inkomster/investeringar, men jag förstår vad du menar:)

Själv använder jag mig av betalkoll och tink för att hålla koll på räkningar och utgifter, vilket funkar kanonbra. Särskilt tink och kontoutdrag kan, som du säger, ge en ganska ordentlig tankeställare.

Som vidareutveckling på topic tänkte jag ge mig på betalda undersökningar och se om jag helt kan betala en räkning på 500-ish, samt se hur lång tid det tar. Inser själv att det är ett riktigt sisyfosarbete, men det skulle vara intressant att se om det är möjligt.

Faktum är att jag funderar på att testa de vanligaste "passiva/semipassiva" inkomsterna och se om det finns några pengar alls att tjäna. Inte för att jag tror det, utanken mer av intresse. Nu syftar jag förstås inte på aktier och liknande, utan snarare adsense/affiliate etc:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående budget så gillar Smart Budget och deras budget funktion.

Har mina inkomster per månad samt vilka utgifter jag har och när jag har dessa. Sen har jag även lagt till sparande och sedan kan man få lite grafer över ens intäkter, utgifter och sparande. Per kategori eller kvar per månad.

Detta hjälper mig att få koll på vilka kostnader jag har samt när eventuella räkningar förväntas komma.

Började med att använda Konsumentverket budgetkalkyl samt deras Koll på pengarna 2016 för att få en bra utgångspunkt på min budget.

@anon136741 du har nämnt flera gånger undersökningar nu. Det måste väl ge bra mycket mer pengar att jobba lite extra på jobbet än att göra dessa undersökningar. En timma undersökningar måste ju ge mindre än en timma extra på jobbet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Angående budget så gillar Smart Budget och deras budget funktion.

Har mina inkomster per månad samt vilka utgifter jag har och när jag har dessa. Sen har jag även lagt till sparande och sedan kan man få lite grafer över ens intäkter, utgifter och sparande. Per kategori eller kvar per månad.

Detta hjälper mig att få koll på vilka kostnader jag har samt när eventuella räkningar förväntas komma.

Började med att använda Konsumentverket budgetkalkyl samt deras Koll på pengarna 2016 för att få en bra utgångspunkt på min budget.

@Arcturus du har nämnt flera gånger undersökningar nu. Det måste väl ge bra mycket mer pengar att jobba lite extra på jobbet än att göra dessa undersökningar. En timma undersökningar måste ju ge mindre än en timma extra på jobbet?

Jag ska ta och kolla in smartbudget.se nu under kvällen, tack för tipset. Kollade bara lite som hastigast nu men det såg riktigt bra ut. Plus att grafer och sånt alltid är trevligt;)

Gällande min lilla fetisch för betalda undersökningar och liknande så är det, som jag sagt tidigare, mest på grund av att jag vill utforska alternativa inkomstkällor. Självklart ger övertid och liknande garanterat mer i nio fall av tio, men det är inte det ämnet som var syftet med den här tråden.

Vidare så är jag för tillfället långtidssjukskriven, så övertid är inte direkt aktuellt för min del. Men jag förstår vad du menar, och jag delar din (och övrigas) skepsis gällande undersökningar och liknande. Grundtanken var egentligen att försöka lägga grunden till en "pengamaskin" nu under sjukskrivningen (aktier/fonder etc finns sedan tidigare). Att jag snöat in på betalda undersökningar är egentligen inte för att jag har några förhoppningar, utan snarare för att jag vill ta reda på om det går att tjäna några pengar whatsoever.

En timmes undersökning ger nog i stort sett inget alls, och hade jag varit frisk så hade jag såklart hellre klämt in en timme övertid. Men nu är situationen som den är, och sjukpenning i Sverige blir man inte direkt fet av. Tur att jag var det sedan tidigare=P

Nej men skämt åsido, syftet med den här tråden var främst att lyfta fram alla alternativ till mer eller mindre passiva inkomster för att kunna skapa mig (och kanske andra) en uppfattning kring huruvida man kan maximera sin privatekonomi med hjälp av dessa. Hittills ser det dock inte så lovande ut. Man skulle ha hoppat på BitCoin-tåget innan det var försent=(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Minska utgifterna och möjligen öka inkomsterna är ett enkelt råd. Dock så förespråkar jag automatisk månadssparande i samband med att du får lönen och inte i slutet av månaden. Genom att ta bort pengarna direkt blir du ej beroende av dem och det blir mer naturligt.

Jag gillar RikaTillsammans uppläg för att Strukturera sin privatekonomi

https://rikatillsammans.se/wp-content/uploads/2014/07/automatisera-version02.jpg

Tycker procents siffrorna är lite skeva. Men här har varje person själv möjlighet att skruva på för att få det att passa sin situation bäst. I mitt fall går 30% av inkomsten till sparkontot och då främst pengamaskinen i form av fonder och aktier.

Skrivet av Gauz:

@Tino:

För mig går ca 25-30% till pengamaskinen för mig med. Mest för att jag är ensamstående och knappt har några lån/ jag kan tumma på utgifterna som jag vill.

Skrivet av Barren Wuffet:

Jag personligen har som mål att efter att jag har fyllt 40 år (8 år kvar) så ska jag kunna ta ett beslut om att helt sluta arbeta ifall jag så önskar.

Hur då? En aktieportfölj med fokus på utdelningar där jag återinvesterar utdelningar i antingen nya eller gamla bolag som jag äger aktier i. Kort sagt; nyttja ränta på ränta effekten av utdelningar. Det i kombination med att jag även sysslar med swingtrading vid sidan av mitt arbete gör att jag snabbare har möjligheten att bygga den utdelningsportföljen som jag eftersträvar.

Jag tänkte ställa en fråga till er som verkar lite mer insatta.
Aktier vs Fonder.

Varför förespråkar så många aktier när det ändå slutar med att de i stort sett skapar en portfölj som följer index i slutändan?
Det finns ju indexfonder som följer alla olika index som man kan vara intresserad av?

Är det något jag har missat.

Jag förstår såklart det fina med "jag tror på bolag X, jag vill köpa några andelar där".

Den största fördelen jag kan tänka mig med aktier är att jag kan se till att endast köpa aktier när de är lågt värderade (säg t ex. efter brexit) då man fick en rabatt på runt 8% (eller om vi jämför börsen nu vs tidigare så är det en rabatt motsvarande 30% jämfört med högsta).

Är det därför som det är bättre med aktier? Eller är det något ytterliggare jag har missat? Utdelningen återinvesteras ju i fonden i vart fall (om man har koll på fonden dvs. så att det är "rätt" fond)

Permalänk
Medlem

Köp av flerfamiljshus är en av de bättre investeringarna du kan göra.
Min farsa köpte ett hus med plats för 3 familjer. Han tog övervåningen (100 kvm+) och hyr ut undervåningen (2 lägenheter)

Han bor nästan gratis, dock sätter han undan cirka 5000 i månaden för renoveringar och har bättre ekonomi än någonsin. När han blir äldre så kommer han hyra ut övervåningen och flytta in i en av lägenheterna på nedervåningen. Då kommer han bo gratis och tjäna några tusenlappar i månaden t.o.m.. Tänk att bo gratis när du är pensionär och ha en passiv inkomst på x antal tusenlappar? Perfekt syssla också, va lite handyman där bara.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080