AMD Radeon Software Crimson 15.12 tar klivet från beta till WHQL

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Software Crimson 15.12 tar klivet från beta till WHQL

Drivrutinerna Radeon Software Crimson Edition har hittills endast funnits som betaversion. Nu släpps den första utgåvan med Microsofts WHQL-certifiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ska bli kul att se om 390x fortfarande kraschar i varje spel man spelar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Intressant! Ska bli kul att se om 390x fortfarande kraschar i varje spel man spelar.

Hmm, jag hade inga bekymmer med det faktiskt... Fungerade klockrent vid installation och flyter på fortfarande, får se om det blir ändring på det ikväll

Permalänk
Medlem

Funkar som vanligt lika smidigt som det brukar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ska testa och se om det löser mina Crossfire-problem. Om jag startar spel i fullskärm blinkar båda mina skärmar och det blir ospelbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Någon annan som har märkt en signifikant prestandaförlust i EVE Online när man är i miljöer med många celestial objects, som mission sites. När man zoomar in och tittar runt är det som en slideshow.

Byter man till DX9 så fryser datorn och crimson kraschar. Sker inte med catalyst 15.11.1 .

Permalänk
Medlem

Brukar inte gilla betaversioner, så jag använde den äldre tills för några dagar sedan.
Hade inget fläktproblem, som flera andra haft, med den första utgåvan och utgick från "är det inget fel så fixa det inte"-andan. Underligt nog så började min GPU-fläkt rampa upp till 100% när jag startade datorn och stannade där om jag inte gick in och fixade eller hade MSI Overdrive på startup (då den bara rampade i några sekunder). Låter ju rätt saftigt i 100% på asus r9 290 directcuII.
Dom tidiga var läbbiga.. tur att dom dom valde att slänga fläkten på 100% istället för 0% i alla fall. Rekommenderar att uppgradera utifrån mina erfarenheter, då problemen kan uppstå långt långt efter användning.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga mig om man får använda 3 skärmar nu utan att köra eyefinity med dessa? Vill bara kunna extenda till min tv ibland för att se film och liknande.

Permalänk
Medlem

Får hoppas Crimson säger till nu att det finns nya uppdateringar att installera, samt att den kan ladda ner och installera åt mig, hade varit förträffligt om man slapp avinstallera allt ta bort ev register och installera igen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Får hoppas Crimson säger till nu att det finns nya uppdateringar att installera, samt att den kan ladda ner och installera åt mig, hade varit förträffligt om man slapp avinstallera allt ta bort ev register och installera igen.

Såg ändringslog i annan tråd om denna version och vad det står är det en av förbättringarna. Vet dock inte om det påverkar ditt problem att det inte laddar ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Någon som kan säga mig om man får använda 3 skärmar nu utan att köra eyefinity med dessa? Vill bara kunna extenda till min tv ibland för att se film och liknande.

hum vad?
kör med 4 skärmar utan eyefinity med crimson beta utan bekymmer och en är TV.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tvingad kantutjämning slutade fungera för mig med crimson, sitter med 280x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Intressant! Ska bli kul att se om 390x fortfarande kraschar i varje spel man spelar.

hade samma problem med 780 Ti, kolla så att du inte skickar ljud både genom HDMI och från ljudkortet det var det som orsakade problem för min del och kan vara samma för dig och detta började ske för mig när jag gick över till DP kabel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Flopper: Fick inte ens välja sist jag körde crimson utan det var bara två som fick vara aktiva åt gången eller eyefinity om jag ville ha alla 3, helt efterblivet.

Helt ren install också.

Permalänk
Medlem

Den är identiskt med 15.11.1 , Det finns ingen ny changelogg så inget är nytt förutom WHQL

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Såg ändringslog i annan tråd om denna version och vad det står är det en av förbättringarna. Vet dock inte om det påverkar ditt problem att det inte laddar ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget problem jag har. Mer en quality of life funktion som jag gärna hade velat se om Crimson har.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Flopper: Fick inte ens välja sist jag körde crimson utan det var bara två som fick vara aktiva åt gången eller eyefinity om jag ville ha alla 3, helt efterblivet.

Helt ren install också.

Antar du kör tvn genom HDMI? För om jag kör mina 3 skärmar med ena i hdmi så funkar ej alla 3 skärmar. Kör nu 2 på dvi och 1 på displayport och funkar perfekt, så antar det är pågrund av att du kör hdmi?

Permalänk
Medlem

@Fatty: Självklart, tror inte ens min tv har DP och även om den hade det så kostnaden för en så lång DP kabel hade inte varit något jag vill lägga.

Sitter hellre kvar på äldre drivrutiner tills AMD fattar hur man gör igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hade samma problem med 780 Ti, kolla så att du inte skickar ljud både genom HDMI och från ljudkortet det var det som orsakade problem för min del och kan vara samma för dig och detta började ske för mig när jag gick över till DP kabel.

Det lär dock bero på grafikkortet, hade GTX 670 SLI och ett GTX 970 och hade inga problem då. Sedan jag installerade mitt 390x har datorn rebootat randomly.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det lär dock bero på grafikkortet, hade GTX 670 SLI och ett GTX 970 och hade inga problem då. Sedan jag installerade mitt 390x har datorn rebootat randomly.

Skickades från m.sweclockers.com

allt är 100% borta från ditt gamla kort då? jag brukar alltid ta som regel att blåsa in 100% formaterat windows när jag byter grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

allt är 100% borta från ditt gamla kort då? jag brukar alltid ta som regel att blåsa in 100% formaterat windows när jag byter grafikkort.

Jag tyckte att jag var väldigt noggrann när jag avinstallerade allt från Nvidia, så det borde inte vara det (även om det är möjligt förstås). Det kanske beror på knasiga drivrutiner, knasig PSU eller defekt GPU. Inte en aning faktiskt, har suttit och väntat på nya drivrutiner för att se om något ändras.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag tyckte att jag var väldigt noggrann när jag avinstallerade allt från Nvidia, så det borde inte vara det (även om det är möjligt förstås). Det kanske beror på knasiga drivrutiner, knasig PSU eller defekt GPU. Inte en aning faktiskt, har suttit och väntat på nya drivrutiner för att se om något ändras.

har du kört denna http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle... i felsäkert läge och rensat allting?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har du kört denna http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle... i felsäkert läge och rensat allting?

Japp, det var den jag körde.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Intressant! Ska bli kul att se om 390x fortfarande kraschar i varje spel man spelar.

Har samma bekymmer med mina 2st 7970/280x, börjar bli sjukt irriterande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

allt är 100% borta från ditt gamla kort då? jag brukar alltid ta som regel att blåsa in 100% formaterat windows när jag byter grafikkort.

Det ska dock inte behövas. Se bara på techies som benchmarkar grafikkort hela dagarna, inte fan har de tid att blåsa rent disken varenda gång.

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Får hoppas Crimson säger till nu att det finns nya uppdateringar att installera, samt att den kan ladda ner och installera åt mig, hade varit förträffligt om man slapp avinstallera allt ta bort ev register och installera igen.

Skrivet av Broken-arrow:

Såg ändringslog i annan tråd om denna version och vad det står är det en av förbättringarna. Vet dock inte om det påverkar ditt problem att det inte laddar ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är ändringsloggen som jag postade i den andra tråden (antar att den var denna du menade eller?)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Intressant! Ska bli kul att se om 390x fortfarande kraschar i varje spel man spelar.

Skrivet av vilee:

Har samma bekymmer med mina 2st 7970/280x, börjar bli sjukt irriterande...

Har era datorer fungerat med tidigare drivrutiner? Använd i så fall dom. Vilket OS? Låter mycket märkligt oavsett då jag satt upp flertalet maskiner med 290/390X på både Win 7 och Win 10. Polarns 7970 fungerar fint också med senaste drivers och Win 10.

Jag har nog aldrig installerat varken en Radeon eller GeForce drivrutin som gjort att alla spel man kör kraschar helt plötsligt. Då har det vart alltifrån installationer rätt över dom gamla, till avinstallering av dom gamla och en nyinstallering av dom senare.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Här är ändringsloggen som jag postade i den andra tråden (antar att den var denna du menade eller?)

Nej detta #15868187.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Har era datorer fungerat med tidigare drivrutiner? Använd i så fall dom. Vilket OS? Låter mycket märkligt oavsett då jag satt upp flertalet maskiner med 290/390X på både Win 7 och Win 10. Polarns 7970 fungerar fint också med senaste drivers och Win 10.

Jag har nog aldrig installerat varken en Radeon eller GeForce drivrutin som gjort att alla spel man kör kraschar helt plötsligt. Då har det vart alltifrån installationer rätt över dom gamla, till avinstallering av dom gamla och en nyinstallering av dom senare.

Dom enda spelen jag lyckats spela är CS:GO & league of legends, men t.ex. Half-life 2 & bf4 fungerar inte. Det knepigaste är att alla spel fungerade en kväll, men inte morgonen efter. Har provat 3-4 olika drivrutiner utan framgång, även med bara 1 kort i taget och olika typer av ram-minnen om det skulle hjälpa på något sett.