Permalänk
Medlem

Ny bil igen...

Dags för mig att byta bil. Har idag en Mitsubishi Outlander (gen III) diesel. Det har varit en utmärkt familjebil när man har tre barn, två barnstolar och två vagnar. Den saknar dock den där sista finishen och känns billig rent kvalitetsmässigt och den är ganska bullrig. Dock coolt att den bygger på evo-plattan och har "riktig" fyrhjusdrift med lågväxel. Det senare har dock liten praktisk betydelse då jag varken kör terräng eller drar tungt så det blir mest en gimmick. Barnen har växt lite vilket gör att jag kan gå på en lite mindre bil då vi bara behöver en vagn numer. När vi åker på långresa har vi ändå takbox (annars hade jag varit tvungen att skaffa en Suburban eller liknande).

Har skalat ner till två modeller runt 400-450k (leasing, firman betalar en del jag betalar en del) och de är ganska olika men faller ändå på något sätt inom samma spektrum. Den ena är BMW 320d GT och den andra är Volvo XC70. Om jag lägger samma budget på båda får jag verkligen allt med Volvon till kanske till och med lägre pris, jag får en praktisk familjebil som ändå kommer att ha lite tryck i omkörningarna (D5, Polestar edition), min äldsta kommer att sitta bra i mitten i bak och den är lite mer vinterbil generellt. Om jag väljer BMW får jag lägga 33900 på dieselvärmare vilket känns nödvändigt utan garage, den är inte lika rymlig och inte ens lika kraftfull. Jag har dock fått låna hem en 320d GT och både jag och frugan blev frälsta av den den mjuka gången och hela körkänslan, dessutom fick vi in barnen med vagn och kunde åka och storhandla sp den skulle funka i vardagen.

Vad ska jag välja? Hjärtat säger BMW och hjärnan säger Volvo.

Edit: Har ni något annat förslag så skriv!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Jag skulle tagit Volvon men skippat Polestar å kört på denna istället;

Rica Tuning

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

@wounds: Kollat något på nya mercedes C-klass? Jag gillar den iaf men vet inte hur det står till med priserna på dieslarna.

Annars skulle jag tagit BMW'n. Bilar skall väljas med hjärtat. ALLTID! Man behöver inte kunna göra allt perfekt, hela tiden.

Edit: Kan tillägga att jag kör mycket volvo V70 med jobbet och gillar den inte alls. Det är iofs snålmotorer på allihopa men dom känns så sjukt stora och klumpiga. Man sitter som en kung på långkörningar dock, som man alltid gjort i Volvo.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Kan inte uttala mig om bmw då jag inte kört den, Men äger en Volvo XC70 D4 Sport (automat) med eftermonterad polarstar och är supernöjd.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@wounds: Kollat något på nya mercedes C-klass? Jag gillar den iaf men vet inte hur det står till med priserna på dieslarna.

Annars skulle jag tagit BMW'n. Bilar skall väljas med hjärtat. ALLTID! Man behöver inte kunna göra allt perfekt, hela tiden.

E-klass vore väl det vettiga valet som dessutom slår XC70 i lastutrymme
tog GLK 220cdi 4matic som hyrbil en sväng (när en filminspelning fuckade upp veteranen och fick böta genom fri hyrbil under reparationen)
var chockerad över hur fint+mjukt den låg på vägen, och ändå gick att piska igenom 50 kurvor i 120. (om vi nu ska föreslå andra bilar)

hursom.
med tanke på att det är leasing, så är kanske inte värdeminskning och servicekostnader ett problem, och då gör ju sig vilken bil bra hursom.
Välj med glädje är mitt förslag, och med tanke på att folk verkar tro att en "Volvo är budget" så kommer det sticka betydligt mer i grannarnas ögon att du åker BMW.
Men har du provkört nya Volvon, körglädje i xc70n kanske inte är sämre?
Är verkligen ingen stor vän av Volvo, men de nya bilarna är ju ett steg upp från vad de varit, utan tvekan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

ONTOPIC: Personligen hade jag nog valt Volvo, Dock är BMWn inte en dålig bil heller. Tror du skulle bli nöjd hur du än gör!
Gör så att du provkör båda bilarna samma dag? Så väljer du den som känns bäst just då.

Tagit bort citat i enlighet med §1.6 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Jag skulle tagit Volvon men skippat Polestar å kört på denna istället;

Rica Tuning

Ok, tyvärr är inte Leaseplan jättepigga på att man chiptrimmar deras bilar.

Skrivet av heatm:

@wounds: Kollat något på nya mercedes C-klass? Jag gillar den iaf men vet inte hur det står till med priserna på dieslarna.

Annars skulle jag tagit BMW'n. Bilar skall väljas med hjärtat. ALLTID! Man behöver inte kunna göra allt perfekt, hela tiden.

Edit: Kan tillägga att jag kör mycket volvo V70 med jobbet och gillar den inte alls. Det är iofs snålmotorer på allihopa men dom känns så sjukt stora och klumpiga. Man sitter som en kung på långkörningar dock, som man alltid gjort i Volvo.

Har faktiskt kikat på Merca GLC men inte kommit mycket längre än så. Har liksom blivit lite kär i BMW:n... Gillar hur den är sportig men ändå rymlig + att den faktiskt har hyfsad markfrigång. Har också kört V70, helt klart en habil bil men ganska trist. Att man sitter bra är helt klart. Vår gamla 940 var en landsvägskryssare av bästa klass.

Skrivet av Munken_89:

Kan inte uttala mig om bmw då jag inte kört den, Men äger en Volvo XC70 D4 Sport (automat) med eftermonterad polarstar och är supernöjd.

Ok, kan du utveckla? Finns det något som du saknar?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar BMW men gillar inte deras svenska prissättning. Jag har kört XC70 de senaste åren och måste säga att det är en mycket kompetent bil. Man får utan problem allt lull-lull man kan tänka sig och det är ändå billigare än BMW. Jag är speciellt förtjust i Volvo on call. Att ta fram telefonen en kall dag och skicka till bilen att jag kommer åka 16:30 och sedan komma till en avfrostad och varm bil, mycket trevligt. Adaptiv farthållare är också något man vänjer sig vid snabbt och blir besvärad när man sedan kör en bil utan det.

Vissa saker som är irriterande med XC70: Regnsensorn stängs av varje gång du lämnar bilen. Körde Audi A6 innan och hade alltid på Regnsensorn. Parkeringssensorn går på varje gång du stänger av bilen. Använder sällan parkeringssenorn, den bara väsnas och man vet var bilen är ändå.
Men det är bagateller.
Det som är bra är att ingen retar sig på att man kör Volvo. En kollega körde BMW ett tag i jobbet och en del kunder kommenterade detta. Man är under radarn med en Volvo. Det är nästan mer så att de tycker synd om dig

Permalänk
Avstängd

Hade personligen valt XC70, du får mer för pengarna än en 320D GT.

Permalänk
Medlem

@wounds: Jag vet inte om du har fått offerter på bilarna men BMW har grymma rabatter för tjänstebilar. När jag tog ut min X1:a för två år sedan var det ingen som kunde matcha BMW. Jag fick kanske marknadens bästa fyrhjulsdrift, den mjukaste automatlådan och starkaste motorn på marknaden i sin storlek. Oavsett om man väljer med hjärta eller hjärna så blir det BMW!
Volvo jobbar hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla eller levererar lika mycket. Du får kanske mer lull-lull på en Volvo men du får inte mer bil.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@wounds: Jag vet inte om du har fått offerter på bilarna men BMW har grymma rabatter för tjänstebilar. När jag tog ut min X1:a för två år sedan var det ingen som kunde matcha BMW. Jag fick kanske marknadens bästa fyrhjulsdrift, den mjukaste automatlådan och starkaste motorn på marknaden i sin storlek. Oavsett om man väljer med hjärta eller hjärna så blir det BMW!
Volvo jobabr hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla.

Har du kört xc90? Den nya givetvis.

Permalänk
Medlem

@tomtemat: På vilket sätt XC90 relevant i denna diskussion? Har du kört senaste 7-serien? Den senaste såklart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bilarna du funderat på är väldigt bra bilar, men om jag vore dig hade jag funderat lite över antingen C-klass som nämnt ovan eller kanske till o med E-klass / 5serie då det ryms i din budget.

Har just nu en CLS (baserad på E-klass bottenplatta med S-klass delar), har ägt en f10 535d (såldes i maj) och har även en 328i som är lik 320d GT i det mesta förutom motorn såklart. Morbrorn min och även min kusin har en 520d så jag har fått köra 2.0d motorn en hel del. Har haft nya C-klass som lånebil också. XC70 har jag aldrig kört men har kört både XC60, S60 D5 samt nya xc90 T6 så jag kan iaf ge en bild av hur motorerna är i jämförelse med konkurrenternas.

Med ovan sagt vill jag komma fram till att jag har en hel del erfarenhet av bilarna i klassen du funderar på och jag förmodar att jag vet vad jag pratar om haha

3 serie: 2.0d är en bra och snål motor som passar utmärkt för den storleksordningen, du kommer aldrig känna att du har för lite kraft men samtidigt är det inte "det lilla extra". Personligen gillar jag inte GT, grannen har den och vi har jämfört vår 328i sedan med deras 320d GT och jag tycker sedanen är mycket finare. Oavsett så är det en bra bil men invändigt är den inte som storebror 5 serie och inte heller komfortmässigt. Den är dock tightare i styrning och man känner att bilen ligger bättre och kränger mindre än sin storebror 5-serie. Kvalitetsmässigt så ligger den snäppet under både 5serie och Mercedes C/E klass. Allt är lite mer budget om du förstår, lite sämre feeling i knapparna, ljudet från blinkers låter inte lika fint o mjukt som i 5serie samt ljuset blinkar inte lika snyggt, dörrarna är lättare osv. Småsaker men ändå grejer som förstör helhetsintrycket när man jämför bilarna direkt mellan varandra.

c-klass: en stark kandidat du behöver fundera på! Sjukt snygg utvändigt, motorn är snarlik bmws 20d även om BMW-n är snäppet vassare. Interiören är dock från en annan värld när det kommer till den prisklassen. BMW, Volvo, Audi.. Ingen har en chans mot c-klass när vi jämför bilar i den prisklassen. Körningen är bra och dynamisk, men tycker 3 serie ligger lite bättre på vägen även om Mercedes har lyckats lite bättre med styrningen i sina bilar. Sedan BMW gick över till elektronisk styrning har man tappat lite feedback och de känns inte så direkta i styrningen. Komforten i C-klass är precis vad man förväntar sig; väldigt bra. Litet minus dock för att motorn knackar en hel del och det kan höras rätt mycket in i bilen. Det gör det dock på vår CLS också så det verkar vara nån mercedesgrej.

5 serie: värdig kandidat att titta på eftersom din budget tillåter det och det är en bättre bil än de andra. I helhet tycker jag 5 serien vinner. Komforten är utmärkt, kvalitén är bra och körglädjen är på topp. 2.0d kan vara liiite lite för denna storlek av bil men det duger ändå utmärkt för all typ av normal körning. Automataren i BMW är från ZF, 8 växlars, och den är helt underbar. Mercedes har börjat med sin egenutvecklade 9 växlars låda men ZF lådan äter upp mercans till frukost. Den är såååå mjuk och växlar perfekt! 5 serien är självklart större än 3 serien/c Klass och det känns bakom ratten också, det är nog den största "nackdelen" vid sportigare körning.

E-klass: kommer snart ny, lanseras i Januari. Interiören är helt sjuk, googla på det. Du kommer bli chockad. Kan inte kommentera mycket mer än så då nya Eklass inte är ute och det är inte värt att köpa den gamla när den nya snart kommer.

Hur dessa bilarna ställer sig mot Volvo vill jag inte ens diskutera egentligen. Volvoälskare kommer säkert börja hatea, men det går inte att jämföra en Volvo med de tyska konkurrenterna. De har börjat närma sig med nya XC90 (sjukt bra bil, men därav priset!!!) Om ni vill veta mer detaljer varför jag tycker som jag tycker så citera mig, skriver från mobilen och orkar inte skriva en hel bok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@tomtemat: På vilket sätt XC90 relevant i denna diskussion?

Det var en motfråga till ovanstående skribent: "Volvo jobbar hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla eller levererar lika mycket".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@wounds: Jag vet inte om du har fått offerter på bilarna men BMW har grymma rabatter för tjänstebilar. När jag tog ut min X1:a för två år sedan var det ingen som kunde matcha BMW. Jag fick kanske marknadens bästa fyrhjulsdrift, den mjukaste automatlådan och starkaste motorn på marknaden i sin storlek. Oavsett om man väljer med hjärta eller hjärna så blir det BMW!
Volvo jobbar hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla eller levererar lika mycket. Du får kanske mer lull-lull på en Volvo men du får inte mer bil.

Däremot så slår volvo säkerhetsdetaljer hästlängder ifrån bmw. Det är lite från och till vad man är ute efter. BMW har bättre växellåda givetvis och premiumkänsla. Man får se vilka krav man har före andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@tomtemat: På vilket sätt XC90 relevant i denna diskussion? Har du kört senaste 7-serien? Den senaste såklart.

Skrivet av tomtemat:

Det var en motfråga till ovanstående skribent: "Volvo jobbar hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla eller levererar lika mycket".

Jag måste bara. Vem var det som lanserade hybrid tekniken och därev sa att det är bara skit, vips 10 år senare så uhm tog bmw in den tekniken.

sluta tjafsa, alla bilar har sina för och nackdelar

Fördel med bmw:

-växellådan
-premiumkänsla
-snygg

fördel med volvo:
-säkerhet
-mer power under huven
-billigare försäkring

Själv har jag jobbat hos volvo ett tag och kört de flesta bilarna, xc60 xc70 xc90 v40 v60 v70 s60 s80 osv. Kört många andra bilar också.

Permalänk
Medlem

xc70 D4 med automat samt en tripp till bsr = nice

Skrivet av wounds:

Dags för mig att byta bil. Har idag en Mitsubishi Outlander (gen III) diesel. Det har varit en utmärkt familjebil när man har tre barn, två barnstolar och två vagnar. Den saknar dock den där sista finishen och känns billig rent kvalitetsmässigt och den är ganska bullrig. Dock coolt att den bygger på evo-plattan och har "riktig" fyrhjusdrift med lågväxel. Det senare har dock liten praktisk betydelse då jag varken kör terräng eller drar tungt så det blir mest en gimmick. Barnen har växt lite vilket gör att jag kan gå på en lite mindre bil då vi bara behöver en vagn numer. När vi åker på långresa har vi ändå takbox (annars hade jag varit tvungen att skaffa en Suburban eller liknande).

Har skalat ner till två modeller runt 400-450k (leasing, firman betalar en del jag betalar en del) och de är ganska olika men faller ändå på något sätt inom samma spektrum. Den ena är BMW 320d GT och den andra är Volvo XC70. Om jag lägger samma budget på båda får jag verkligen allt med Volvon till kanske till och med lägre pris, jag får en praktisk familjebil som ändå kommer att ha lite tryck i omkörningarna (D5, Polestar edition), min äldsta kommer att sitta bra i mitten i bak och den är lite mer vinterbil generellt. Om jag väljer BMW får jag lägga 33900 på dieselvärmare vilket känns nödvändigt utan garage, den är inte lika rymlig och inte ens lika kraftfull. Jag har dock fått låna hem en 320d GT och både jag och frugan blev frälsta av den den mjuka gången och hela körkänslan, dessutom fick vi in barnen med vagn och kunde åka och storhandla sp den skulle funka i vardagen.

Vad ska jag välja? Hjärtat säger BMW och hjärnan säger Volvo.

Edit: Har ni något annat förslag så skriv!

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

xc70 D4 med automat samt en tripp till bsr = nice

problemet är att han begår ett brott enligt avtal.

Permalänk
Medlem

Saab 9-7X

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Kan personligen rekommendera toyotas rav 4 hybrid

samma motor som lexus nx, du har cvt lådan, du sitter bekvämt och du har denna premiumkänslan. Du åker kvalité i världsklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag gillar BMW men gillar inte deras svenska prissättning. Jag har kört XC70 de senaste åren och måste säga att det är en mycket kompetent bil. Man får utan problem allt lull-lull man kan tänka sig och det är ändå billigare än BMW. Jag är speciellt förtjust i Volvo on call. Att ta fram telefonen en kall dag och skicka till bilen att jag kommer åka 16:30 och sedan komma till en avfrostad och varm bil, mycket trevligt. Adaptiv farthållare är också något man vänjer sig vid snabbt och blir besvärad när man sedan kör en bil utan det.

Vissa saker som är irriterande med XC70: Regnsensorn stängs av varje gång du lämnar bilen. Körde Audi A6 innan och hade alltid på Regnsensorn. Parkeringssensorn går på varje gång du stänger av bilen. Använder sällan parkeringssenorn, den bara väsnas och man vet var bilen är ändå.
Men det är bagateller.
Det som är bra är att ingen retar sig på att man kör Volvo. En kollega körde BMW ett tag i jobbet och en del kunder kommenterade detta. Man är under radarn med en Volvo. Det är nästan mer så att de tycker synd om dig

Nej, det känns som att man får mer med volvo helt klart och ändå ok kvalitetskänsla (bättre än mitsun iaf). Volvo on call är stort plus. Man kan inte nog uppskatta vinteranpassning i vårt land. Som du säger är det smågrejer och det kommer att finnas sådana med alla bilar man har, ingen är helt perfekt.

Det sista du skriver är både intressant och relevant. Folk kan på riktigt störa sig om man kör en bil som är för mycket premium. Dock tror jag att en 320 klarar sig om det inte är någon ovanligt missunsam man har att göra med. Har en kollega som kör X6, då kan nog vänta sig ett eller annat rynkat ögonbryn (sen är han iofs nog inte mer än 160cm så det kanske är någon slags kompensation. )

Skrivet av Alle22:

Hade personligen valt XC70, du får mer för pengarna än en 320D GT.

Precis, jag vet ju det. Men jag får inte den där mysiga körkänslan...

Skrivet av Dr.Mabuse:

@wounds: Jag vet inte om du har fått offerter på bilarna men BMW har grymma rabatter för tjänstebilar. När jag tog ut min X1:a för två år sedan var det ingen som kunde matcha BMW. Jag fick kanske marknadens bästa fyrhjulsdrift, den mjukaste automatlådan och starkaste motorn på marknaden i sin storlek. Oavsett om man väljer med hjärta eller hjärna så blir det BMW!
Volvo jobbar hårt på att betraktas som premium men det räcker inte att höja priset när detaljerna inte håller premiumkänsla eller levererar lika mycket. Du får kanske mer lull-lull på en Volvo men du får inte mer bil.

Jo, jag har fått offerter. Bmw:n går på ca 425' medan volvon hamnar strax där under. Skillnaden är dock att BMW:n är ok utrustad medan Volvon har typ all tänkbar extrautrustning.

Skrivet av xervz:

Bilarna du funderat på är väldigt bra bilar, men om jag vore dig hade jag funderat lite över antingen C-klass som nämnt ovan eller kanske till o med E-klass / 5serie då det ryms i din budget.

Har just nu en CLS (baserad på E-klass bottenplatta med S-klass delar), har ägt en f10 535d (såldes i maj) och har även en 328i som är lik 320d GT i det mesta förutom motorn såklart. Morbrorn min och även min kusin har en 520d så jag har fått köra 2.0d motorn en hel del. Har haft nya C-klass som lånebil också. XC70 har jag aldrig kört men har kört både XC60, S60 D5 samt nya xc90 T6 så jag kan iaf ge en bild av hur motorerna är i jämförelse med konkurrenternas.

Med ovan sagt vill jag komma fram till att jag har en hel del erfarenhet av bilarna i klassen du funderar på och jag förmodar att jag vet vad jag pratar om haha

3 serie: 2.0d är en bra och snål motor som passar utmärkt för den storleksordningen, du kommer aldrig känna att du har för lite kraft men samtidigt är det inte "det lilla extra". Personligen gillar jag inte GT, grannen har den och vi har jämfört vår 328i sedan med deras 320d GT och jag tycker sedanen är mycket finare. Oavsett så är det en bra bil men invändigt är den inte som storebror 5 serie och inte heller komfortmässigt. Den är dock tightare i styrning och man känner att bilen ligger bättre och kränger mindre än sin storebror 5-serie. Kvalitetsmässigt så ligger den snäppet under både 5serie och Mercedes C/E klass. Allt är lite mer budget om du förstår, lite sämre feeling i knapparna, ljudet från blinkers låter inte lika fint o mjukt som i 5serie samt ljuset blinkar inte lika snyggt, dörrarna är lättare osv. Småsaker men ändå grejer som förstör helhetsintrycket när man jämför bilarna direkt mellan varandra.

c-klass: en stark kandidat du behöver fundera på! Sjukt snygg utvändigt, motorn är snarlik bmws 20d även om BMW-n är snäppet vassare. Interiören är dock från en annan värld när det kommer till den prisklassen. BMW, Volvo, Audi.. Ingen har en chans mot c-klass när vi jämför bilar i den prisklassen. Körningen är bra och dynamisk, men tycker 3 serie ligger lite bättre på vägen även om Mercedes har lyckats lite bättre med styrningen i sina bilar. Sedan BMW gick över till elektronisk styrning har man tappat lite feedback och de känns inte så direkta i styrningen. Komforten i C-klass är precis vad man förväntar sig; väldigt bra. Litet minus dock för att motorn knackar en hel del och det kan höras rätt mycket in i bilen. Det gör det dock på vår CLS också så det verkar vara nån mercedesgrej.

5 serie: värdig kandidat att titta på eftersom din budget tillåter det och det är en bättre bil än de andra. I helhet tycker jag 5 serien vinner. Komforten är utmärkt, kvalitén är bra och körglädjen är på topp. 2.0d kan vara liiite lite för denna storlek av bil men det duger ändå utmärkt för all typ av normal körning. Automataren i BMW är från ZF, 8 växlars, och den är helt underbar. Mercedes har börjat med sin egenutvecklade 9 växlars låda men ZF lådan äter upp mercans till frukost. Den är såååå mjuk och växlar perfekt! 5 serien är självklart större än 3 serien/c Klass och det känns bakom ratten också, det är nog den största "nackdelen" vid sportigare körning.

E-klass: kommer snart ny, lanseras i Januari. Interiören är helt sjuk, googla på det. Du kommer bli chockad. Kan inte kommentera mycket mer än så då nya Eklass inte är ute och det är inte värt att köpa den gamla när den nya snart kommer.

Hur dessa bilarna ställer sig mot Volvo vill jag inte ens diskutera egentligen. Volvoälskare kommer säkert börja hatea, men det går inte att jämföra en Volvo med de tyska konkurrenterna. De har börjat närma sig med nya XC90 (sjukt bra bil, men därav priset!!!) Om ni vill veta mer detaljer varför jag tycker som jag tycker så citera mig, skriver från mobilen och orkar inte skriva en hel bok

Jo, merca finns med i kalkylen. Har inte provkört någon än men det kommer att göras. Har en kollega som har en 520d touring för ungefär samma pengar (dock utan xdrive vilket jag vill ha), den känns dock ganska tråkig. Jag gillar formspråket på GT-modellen, 3-serien mer än 5-serien och sedan är inte att tänka på med tre ungar, barnvagnar och fan och hans moster... Du får också tänka på att jag jämför med min mitsubishi så GTn framstår ju som ett under av kvalitet.

Skrivet av Alle22:

Däremot så slår volvo säkerhetsdetaljer hästlängder ifrån bmw. Det är lite från och till vad man är ute efter. BMW har bättre växellåda givetvis och premiumkänsla. Man får se vilka krav man har före andra.

Jo, det var ju det där med hjärta vs. hjärna...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Alle22: Eftersom det är tjänstebil så lär försäkringspremien inte vara en faktor, hur du nu på förhand kan veta vilket försäkringsbolag och villkor som TS leasingbolag kommer använda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Alle22: Eftersom det är tjänstebil så lär försäkringspremien inte vara en faktor, hur du nu på förhand kan veta vilket försäkringsbolag och villkor som TS leasingbolag kommer använda.

vart enda kostnad gör en faktor. TS betalar och företaget betalar. Det handlar om hur mycket pengar det rör sig om. Visst det kan bli några hundralappar mer i månaden men man måste beräkna innan man kan jämföra helt. Sedan vet jag ju inte hur det blir uppdelat mellan ts och företaget.

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat båda nu i höstas och jag måste säga att jag är väldigt besviken på Volvos materialval i mycket på inredningen samt även dörrhandtagen(speciellt bak).
Handtag, instrumentpanel, mittkonsol är uselt för bilar som kostar en bit över 300k.
Dock har de bättre stereo än motsvarande BMW bilar har om man nu inte väljer deras hifi-system för herrejösses mycket pengar.
Bra säten överlag i deras bilar, bra på långkörning men BMW är lika bra på denna punkt.
Körglädje existerar inte i volvon men dock är motorn rätt bra, växellådan(automat) är sådär.
Besviken över bagageutrymmet samt baksätet faktiskt, trodde Volvo hade störst bagage i kombiklassen.

Nackdel med BMW:n är givetvis tillvalspriserna som skjuter i höjden när man ska ha lite lull-lull
och att motorn väsnas lite i låg hastighet(0-30km/h).
Baksätet, bagageutrymmet, växellådan, körglädjen och komforten är extremt bra men man ska be att få vanliga däck och inte deras Run-flat däck som höjer ljudnivån i kupén rätt mycket.
Dålig originalstereo, där är volvo mycket bättre.

Jag testade, V40, V60, V70XC, 320 Touring, 320 GT, 520 Touring.
Ingen utav Volvos modeller ligger i min topp 3, och det som sänker massor i mina ögon är deras materialval som är helt åt pipan i den "Premium" klassen som dom vill ligga i.

Andra bilar som jag även tittade på var Audi A4 och A6 men jag har väldigt svårt för deras A-stolpar och karossen överlag som ger iaf mig dålig sikt samt att man lätt slår i huvudet vid i- samt utgång.
Mercedes är väl ok överlag men deras motorer är inget vidare, ska du ha en motor med ca 180-200hk och lite lull-lull så blir det dyrt.
Sen känns även deras instegsmodeller lite snikna i vissa materialval men blir dock bättre när man går upp i prisklass.

Givetvis är det högst individuellt hur man uppfattar materialvalen i bilarna men vi var ändå 3st personer som testade samma bilar och vi kom alla fram till samma åsikter vad gäller plastkänslan i bilarna.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

@Alle22: Jag menar att den anställde enbart betalar förmånsvärde och leasingkostnad på bilen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Volvon. Har själv en v70 bestyckad med två barnstolar, och det är gott im plats att faktiskt åka tre vuxna i den (plus ungarna så klart). Vet inte om det skiljer så mycket i kupén på en xc70, men den är knappast mindre.

Har du tänkt på hur Bmw:n blir med barnstolar i? Jag inbillar mig att den är mindre än Volvon? Kanske vore en ide att provköra med barnstolarna i?

Permalänk
Medlem

XC70 är gammal och kommer ganska snart sluta tillverkas. Vänta istället till V90 kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kollat på Mazda 6? de erbjuder 10 års nybilsgaranti och kan köpas betydligt billigare så man får pengar över till viktiga saker som t.ex. datordelar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kollat på Mazda 6? de erbjuder 10 års nybilsgaranti och kan köpas betydligt billigare så man får pengar över till viktiga saker som t.ex. datordelar

Bra förslag, @ TS, kika på Mazda!

Permalänk
Medlem

Tittar själv på en xc60.
Som du säger själv, åker man långt så är det takbox som gäller.
En sitter högt, och redesignen är faktisk vettig.
Vet inte om den passar i ditt budget.
Kommer köpa privat och kollar på bilar mellan 250 och 300k...
O
Om jag skulle titta på BMW, så är 520xd ända alternativet. 320 kan kännas bra i första hand, men du blir snabbt irriterad över hur liten den är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W