Permalänk

Problem med 4K upplösning. *Solved*

Jag har köpt en ny dator med ett GTX 980Ti kort + en ny 4K tv men lyckas bara ha 1920 i upplösning när jag använder den som skärm. Gör jag någonting fel eller är det max upplösning man kan ha genom HDMI?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony Wettervik:

Jag har köpt en ny dator med ett GTX 980Ti kort + en ny 4K tv men lyckas bara ha 1920 i upplösning när jag använder den som skärm. Gör jag någonting fel eller är det max upplösning man kan ha genom HDMI?

HDMI ger enbart 1920x1080@60hz, om jag inte missminner mig :/

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: 4k@30Hz i hdmi 1.4 som kom 2009. Kanske är en gammal/dålig kabel.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

@Ajin: Får åka och köpa en ny sladd och prova då. Någonting speciellt man ska tänka på i sladdväg?

Eller kan man köpa en Display port till HDMI sladd för att få bättre kvalitee?

Permalänk
Medlem

@Tony Wettervik: Se till så den är är rätt märkt bara, vilket alla idag borde vara eftersom hdmi 1.4 är så gammalt, om du har hdmi 2.0 i tvn så kanske en sådan kabel är att föredra så du får 60Hz om den stödjer det.

Testa först att göra en custom resolution i Nvidia control panel, testa även att avinstallera drivrutinerna helt och installera om dem så du inte köper en kabel i onödan.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

@Ajin: Det står att bildskärmen inte stöder den upplösningen.

Permalänk

Ni får ursäkta mig men jag är helt dum i huvudet..

Det är inte konstigt att jag inte kan titta med 4K upplösning med den här tv´n. Den har inte 4K..

Köpte en 55 OLED LG 55EG910V Smart Curved 3D för att prova i vardagsrummet men blev inte nöjd. Min nya TV, en LG 65UF855V 65" LED 4K kommer på måndag..

God morgon!