Ny router som ska användas tillsammans med en UniFi AC Lite AP (ingen wifi via router) - Krav på router?

Permalänk
Medlem

Ny router som ska användas tillsammans med en UniFi AC Lite AP (ingen wifi via router) - Krav på router?

Hej!

Ska köpa en ny router som ersättare till min gamla WRT54GL, och som kommer användas tillsammans med en UniFi AC Lite AP. De kommer placeras på ~3m avstånd från varandra och där routern kommer placeras i ett skåp i vår källare. Så behovet av bra wifi via routern är litet då wifin kommer gå över AP'n.

Min frågor handlar om hur avancerad en router behöver vara om den kombineras med en AP (UniFi AC Lite AP).

Avlastar AP'n routern överhuvudtaget eller får routern fortfarande göra huvuddelen av arbetet?
Vad är det som ställer krav på en modern router, är det WIFI'n, trådat eller båda delarna?

Eftersom jag kommer ha en AP som sköter WIFI så är behovet av en avancerad WIFI-del på en router överflödig (antar jag), så vilka parametrar är viktiga vid val av router i mitt fall?

Är alltså inte intresserad av en jättedyr super-wifi-router, men söker en stabil router med tillräcklig prestanda för en normal familj (4 telefoner/ tv trådlös stream/ipads och 3 stationära) inkl torrents då och då.

Sist men inte minst, tips på lämpliga routrar mottages gärna!

/mansjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Hej!

Ska köpa en ny router som ersättare till min gamla WRT54GL, och som kommer användas tillsammans med en UniFi AC Lite AP. De kommer placeras på ~3m avstånd från varandra och där routern kommer placeras i ett skåp i vår källare. Så behovet av bra wifi via routern är litet då wifin kommer gå över AP'n.

Min frågor handlar om hur avancerad en router behöver vara om den kombineras med en AP (UniFi AC Lite AP).

Avlastar AP'n routern överhuvudtaget eller får routern fortfarande göra huvuddelen av arbetet?
Vad är det som ställer krav på en modern router, är det WIFI'n, trådat eller båda delarna?

Eftersom jag kommer ha en AP som sköter WIFI så är behovet av en avancerad WIFI-del på en router överflödig (antar jag), så vilka parametrar är viktiga vid val av router i mitt fall?

/mansjo

Vad får det kosta?

AP kommer att avlasta eftersom din router inte behöver hantera WiFi. Kan du så ska du skippa allt i ett routrar. De är oftast en kompromiss. Ubiquiti har router också om du vill köra med samma tillverkare.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad får det kosta?

AP kommer att avlasta eftersom din router inte behöver hantera WiFi. Kan du så ska du skippa allt i ett routrar. De är oftast en kompromiss. Ubiquiti har router också om du vill köra med samma tillverkare.

Runt 1000 kr, men inte mer än nödvändigt så klart.

Tack för tipset angående deras egna routers! om jag köper en Ubiquiti Networks EdgeRouter ER‑X, så ska den kunna mata AP'n med ström via PoE? Är det en bra router eller ska jag gå upp till EdgeRouter ER-X SFP för bätter PoE(och SFP som jag inte har en aning om vad det är) och framtidsäkring? Vet inte vilka parametrar som är viktiga.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

Tack för svar!

Edit: Sitter på en 100/10 uppkoppling för närvarande (kan få upp till 1gbit men kommer nog aldrig hamna högre än 250/100 under routerns livstid)

Permalänk
Medlem

Det är en del jobb att sätta upp en edgerouter. Det är en bra produkt men förvänta dig inte plug and play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är en del jobb att sätta upp en edgerouter. Det är en bra produkt men förvänta dig inte plug and play.

Ok, bra att veta... Har en nära vän som är nätverkstekniker och som är skyldig mig några gentjänster så det ska förhoppningsvis lösa sig.
Skiljer 150kr mellan X och X SFP så blir nog en SFP.

Permalänk
Medlem

Kan annars tipsa om Cisco:s RV-serie, framförallt RV130 i din prisklass. Stabila routrar med hög throughput. Stora nackdelen är det långsamma menysystemet.

Använder själv föregångaren RV180 (utan 3G/4G-stöd).

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med att alla delar är av samma märke? Alltså router, switch och AP från Ubiquiti, eller är det bara att blanda hur som helst?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att det är någon fördel att använda Ubiquitis router. APn är ju faktiskt inte inblandad alls, utan vidarebefordrar bara nätet kan man säga.

Jag har konfigurerat upp en sådan där edge router utan några större problem, men då har jag varit nätverkstekniker också. Eller för att vara mer exakt så är jag både tekniker och säljare. Edgeroutern stödjer faktiskt riktigt mycket och var väldigt kraftfull. Ciscos RV tycker jag personligen verkligen inte om, men det kanske bara är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Hej!

Om du ska ha AP varför ska du har wifi via "routern"?

Skrivet av mansjo:

Som tidigare svar så har APn inget med routern att göra.

Skrivet av mansjo:

Det som normalt sett kallas för "router" är egentligen tre delar. Router, switch och wifi. Om du köper en AP så kommer ju inte "routern" att sköta det så på så sett så avlastas "routern".

Skrivet av mansjo:

Förslagsvis så låter du dina AP sköta wifi och stänger av wifi på "routern" om du köper en router med wifi.

Skrivet av mansjo:

Är alltså inte intresserad av en jättedyr super-wifi-router, men söker en stabil router med tillräcklig prestanda för en normal familj (4 telefoner/ tv trådlös stream/ipads och 3 stationära) inkl torrents då och då.

Vad är det som gjort att du kommit fram till att du behöver AP? Vad är det du tror att du behöver?

Skrivet av mansjo:

/mansjo

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Om du ska ha AP varför ska du har wifi via "routern"?

Som tidigare svar så har APn inget med routern att göra.

Det som normalt sett kallas för "router" är egentligen tre delar. Router, switch och wifi. Om du köper en AP så kommer ju inte "routern" att sköta det så på så sett så avlastas "routern".

Förslagsvis så låter du dina AP sköta wifi och stänger av wifi på "routern" om du köper en router med wifi.

Vad är det som gjort att du kommit fram till att du behöver AP? Vad är det du tror att du behöver?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Kanske var otydlig i trådstarten men syftet är att låta ap'n sköta wifi-delen och routern den trådade delen av trafiken. Är inte helt insatt när det gäller routers och ap så undrade hur mycket ap avlastar routern vad gäller lastfördelning etc men har fått svar i tidigare svar.

Anledningen till att routern inte kan sköta wifin är att den kommer placeras i ett skåp i källaren medans AP'n kommer placeras i en gammal nu överflödig apparatdosa på markplan och därmed får den mycket bättre förutsättningar. Sist men inte minst ger det mig en anledning att köpa mer prylar ^^

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli så mycket avlastande, då det är routern som är din gateway och troligen kommer köra NAT och SPI osv. Däremot får du bättre wifi täckning då du kan placera APn mer optimalt.

Visa signatur

Nätverksnörd