Permalänk
Melding Plague

Corsair Carbide 600Q

Inverterad moderkortsmontering och stark fokus på låg ljudnivå är några av huvudnumren för Corsairs färska chassi Carbide 600Q, som tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snygg låda

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Nej men titta vilken trevlig överraskning så hör en gråmulen och julavsaknad stämnings fredag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men skulle ni ge den 5/7 poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

Tycker att dom kunnat fortsätta med det "vågade" tänket till utsidan. Utseendet står ut som en clementin i apelsinlådan på Maxi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Detta chassi ser riktigt trevligt ut och jag gillar utseendet på utsidan. Enda jag saknar är plats för fler 3,5-tums hårddiskar men de kanske har större chassin i samma stil också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tycker att dom kunnat fortsätta med det "vågade" tänket till utsidan. Utseendet står ut som en clementin i apelsinlådan på Maxi.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är delt helt tvärtom. Jag växte upp med att vilja ha mycket ljus, att det ska se lite futuristiskt ut, till att nu när jag är 26år, vilja ha någonting som är stilrent och smälter in finare i hemmet & dessutom är tyst!
Gillar exteriören i metallfinish! Ger en kvalitetskänsla
Synd bara med dammfiltret :/

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk

Hade inte tackat nej till en version utan 5.25" platser och den tillhörande frontluckan.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Ska man köra med inverterad låda så ska man då fan heller ha ett referenskort! Var så fult med upp-och-ner text, men tänkt vad coolt med en eftermarknadskylare där man kan se sina fläktar snurra igång! Det är guld i mina ögon

Permalänk
Medlem

Heter det inte CPU-hållare?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

För mig är delt helt tvärtom. Jag växte upp med att vilja ha mycket ljus, att det ska se lite futuristiskt ut, till att nu när jag är 26år, vilja ha någonting som är stilrent och smälter in finare i hemmet & dessutom är tyst!
Gillar exteriören i metallfinish! Ger en kvalitetskänsla
Synd bara med dammfiltret :/

Vet vad du menar, men det är skillnad på stilrent och tråkigt för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Natrude:

Men skulle ni ge den 5/7 poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

det är ju "perfect score" och denna nådde ju inte riktigt dit

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Lösningarna för hårddiskarna känns betydligt modernare än exempelvis ett FD R5. Gillar definitivt hur cleant man kan få bygget.
Synd att det är inverterat.

Permalänk
Medlem

Vad är tanken bakom inverterat, vad får man ut av det? Stigande värme? Frågar i nyfikenhet

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Vad är tanken bakom inverterat, vad får man ut av det? Stigande värme? Frågar i nyfikenhet

Detta har jag också frågat mig själv flera gånger, och även frågat ett par av mina närma vänner.
Skulle gärna vilja ha nån slags utförlig test för att se fördelarna med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ska man köra med inverterad låda så ska man då fan heller ha ett referenskort! Var så fult med upp-och-ner text, men tänkt vad coolt med en eftermarknadskylare där man kan se sina fläktar snurra igång! Det är guld i mina ögon

spelar ju jättestor roll då det inte är något glas fönster.... NOT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

spelar ju jättestor roll då det inte är något glas fönster.... NOT

Tänkte mer på den mentala biten Nä men glömde att det inte var fönster, då är det väl bra med inverterad för att det blir bättre luftflöde?

Permalänk
Medlem

Men hur är det med värmen ifrån grafikkortet?

Blir luftflödet verkligen så effektivt att det pumpas ut genom fläkten där nere eller stiger det upp mycket i nätagget?

Permalänk
Skrivet av Casper:

Vad är tanken bakom inverterat, vad får man ut av det? Stigande värme? Frågar i nyfikenhet

Skrivet av obbeluff:

Detta har jag också frågat mig själv flera gånger, och även frågat ett par av mina närma vänner.
Skulle gärna vilja ha nån slags utförlig test för att se fördelarna med detta.

Skrivet av Kilroy:

Men hur är det med värmen ifrån grafikkortet?

Blir luftflödet verkligen så effektivt att det pumpas ut genom fläkten där nere eller stiger det upp mycket i nätagget?

Nu vet jag inte de exakta specifikationerna för detta chassi men tanken och fördelen med inverterat är att du kan ha två 180mm fläktar i botten som på sakta varv hjälper den varma stigande luften uppåt samtidigt som värmen från grafikkorten inte värmer upp processor. Detta avslutas med att nätaggregatet agera utblås och på så vis minimerar antalet chassifläktar till två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Lösningarna för hårddiskarna känns betydligt modernare än exempelvis ett FD R5. Gillar definitivt hur cleant man kan få bygget.
Synd att det är inverterat.

R5 ser trevligt ut, tack för tipset!
R5 har definitivt en bättre lösning för hårddiskarna.
Man vill ju ha plats för sina 3,5-tums diskar.

Permalänk
Medlem

Enligt mig årets intressantaste chassi recension och som tack den sista och värdiga för året 2015.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

R5 ser trevligt ut, tack för tipset!
R5 har definitivt en bättre lösning för hårddiskarna.
Man vill ju ha plats för sina 3,5-tums diskar.

Det såg ju ut att finnas plats för två stycken 3,5"-diskar i denna.
Jag personligen sitter på 2 st SSD 2,5" och 1 st 3,5" snurrdisk. För mig känns 600Q's lösning definitivt trevligare än att ha onödigt många platser på framsidan av moderkortsplåten.

Jag får väl säga varsågod då, även om min avsikt inte var att tipsa om R5 så är det fortfarande ett riktigt rejält chassi och definitivt värt att överväga

Permalänk

Bra med ett chassi som man kan kliva in och gömma sig i vid eventuellt behov.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu vet jag inte de exakta specifikationerna för detta chassi men tanken och fördelen med inverterat är att du kan ha två 180mm fläktar i botten som på sakta varv hjälper den varma stigande luften uppåt samtidigt som värmen från grafikkorten inte värmer upp processor. Detta avslutas med att nätaggregatet agera utblås och på så vis minimerar antalet chassifläktar till två.

Att låta nätagget agera utblås är ju bara dumt tycker jag.
Det var ju så ATX-standarden såg ut från början, sen kom man på att det fanns effektivare och bättre sätt.
Jag har hellre fler chassifläktar än jag låter nätagget värmas upp och dess fläkt få jobba på högvarv...

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker enligt mig, hoppas man varit snäll nog i år

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, hade funkat men priset är lite häftigt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att låta nätagget agera utblås är ju bara dumt tycker jag.
Det var ju så ATX-standarden såg ut från början, sen kom man på att det fanns effektivare och bättre sätt.
Jag har hellre fler chassifläktar än jag låter nätagget värmas upp och dess fläkt få jobba på högvarv...

Det du säger är sant i vissa fall. Hade det problemet med AX750 men det beror delvis på att Corsair valt en väldigt aggressiv fläktkurva. I tester visad det sig att vid runt 40C tempratur på luften så gick fläkten i 800rpm vid 350W och 1800rpm vid 450W så 1000rpm skillnad vid enbart 100W. Det är mycket.
Ett annat problem är att semipassiva spannet är på endast 130W beroende på temperatur och min rigg drar ca 130W idle med i7 3930K @ 4Ghz och GTX780.
Ett annat problem med det agget är att flera komponenter kyls mot aggets plåthölje vilket skapar problem när man har ljudisolering i lådan som agget vilar mot.

Jag hade innan tidigare en annan ATX låda, samma layout men flera hål i sidopanelerna, fläkten gick så klart men aldrig hörbart så det skiljer rätt mycket beroende på hur perforerad lådan är även med ungefär samma mängd luftflöde.

Jag skaffade helt enkelt ett Supernova G2 750W, det är passivt upp till en 300W i alla fall runt 40C, troligen mer, beror mer på temperatur än effekt även om marknadsföringen får det att verkar som effekt är det som avgör.

Fördelen med det agget är både att det har 140mm fläkt istället för 120mm men också en fläkt på max 1800rpm istället för 2200rpm men också att vid ca 450W ligger det runt 800rpm vill jag minnas så 1000rpm lägre än AX750 och det vid runt 40C temperatur vilket är det högsta jag nånsin mätt upp ut från min NH-D14 kylare med så även en varm sommardag om fläkten skulle gå så hamnar den max på 800rpm vilket är ljudlöst mer eller mindre madens 1800rpm på AX750 är som en orkan.

Som jag nämnde hade AX750 inte samma problem i gamla ATX lådan men tyvärr gick varmare i nya då den är mycket tätare, enbart hål i fronten.

Då jag enbart har EN 140mm fläkt som utblås styrt av CPU temperaturen så har jag undertryck i lådan. Detta ledder till att nätaget kyls bakvägen. Luft tas in bakifrån och kommer ut ovanför CPU kylaren och åker ut via bakre chassifläkten.
Detta hindrar varmluft från CPU kylaren att hitta in i agget och värma upp det.
Trots 6h+ timmar med konstant CPU och GPU stress, spel och annat så har inte fläkten startat i mitt Supernova G2 hittills efter månader av 24/7 användning.
I det teoretiska scenariot att fläkten startar så vet jag att luften från CPU kylaren är 37-40C och då bör fläkten göra ca 800rpm max vid 400W så inte ens då låter det mer än en rätt tyst chassifläkt så inte ens i värsta fall så skulle agget vara direkt högljutt jämfört med gamla AX750.

Men skulle systemet bli så varmt en dag att fläkten måste starta så har jag bonusen att nätaget kan agera chassifläkt, tex skulle chassifläkten dö så kan i alla fall nätaget hjälpa till tills jag upptäcker felet. Både AX750 och Supernova G2 klarar 50C vid max last om 750W var jag normalt sett når 400W så goda marginaler.

Så som du säger det kan bli problem men som alltid, komponenterna man väljer måste matcha och hur man placerar dom är kritiska för resultatet. Skulle jag montera en fläkt i fronten för push-pull konfiguration så skulle jag nog garanterat sabba kylningen på agget. Övertryck skulle garanterat leda till att agget fick i sig varmluft och gå varmare i onödan.
Alla mina komponenter och deras placering är genomtänkta för att harmonisera.
Oavset vad för "kylningslösningar" man föredrar så måste allt matcha, val av låda, PSU, graikkortskylare, CPU kylare, Typ av fläktar och placering, över eller undertryck osv. Räcker att få en sak fel så skiter sig allt om det är tyst och svalt man är ute efter.

Faktum är att så länge jag kör undertryck kan jag köra helt passiva nätdelar i min traditionella ATX låda då den alltid har luftgenomströmning som matchar lasten på systemets komponenter.

Med nätaget vänt nedåt där det tar luft utifrån är man helt beroende av konvektion vilket kräver ganska höga temperaturer för att få märkbart flöde på luften så jag vågar nästan sätta en tumme på att min lösning är svalare när agget går i semipassivt och att effektgränsen fläkten skulle starta vid är högre än vid konvektion där det suttit nedåt med fläkten riktat ut ifrån lådan.
Trots många timmars last blir agget knappt ljummet.

Jag föredrar traditionell ATX layout, mest för jag tycker det minimerar fläktar, ljudläckage om man bygger rätt.
Men som sagt dagens semipassiva agg som klarar höga laster passivt är ypperligt lämpade för ATX med undertryck i lådan.

En gammal bild med AX750 men som sagt utbytt till G2 750 nu men hade ingen bra bild från sidan.

Tyvärr tycker jag nog inte 600Q är lämpligt för traditionell ATX layout där agget drar luft inifrån, mest för det verkar optimerat för övertryck med just luftkylning.
Hade det haft utblås i toppen och agget i botten så hade det fungerar ypperligt. Men man vill inte direkt dra varmluft nedåt, det går så klart men mindre optimalt.

Men ska man köra något i den lådan bör det nog vara undertryck om det så innebär att man får ha AIO kylare i botten med utblås nedåt och utblås baktill och hellre skippa fläktar i fronten. Det bör hålla nätdelen sval då kall luft bör hitta sig in genom nätdelen bakvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det du säger är sant i vissa fall. Hade det problemet med AX750 men det beror delvis på att Corsair valt en väldigt aggressiv fläktkurva. I tester visad det sig att vid runt 40C tempratur på luften så gick fläkten i 800rpm vid 350W och 1800rpm vid 450W så 1000rpm skillnad vid enbart 100W. Det är mycket.
Ett annat problem är att semipassiva spannet är på endast 130W beroende på temperatur och min rigg drar ca 130W idle med i7 3930K @ 4Ghz och GTX780.
Ett annat problem med det agget är att flera komponenter kyls mot aggets plåthölje vilket skapar problem när man har ljudisolering i lådan som agget vilar mot.

Jag hade innan tidigare en annan ATX låda, samma layout men flera hål i sidopanelerna, fläkten gick så klart men aldrig hörbart så det skiljer rätt mycket beroende på hur perforerad lådan är även med ungefär samma mängd luftflöde.

Jag skaffade helt enkelt ett Supernova G2 750W, det är passivt upp till en 300W i alla fall runt 40C, troligen mer, beror mer på temperatur än effekt även om marknadsföringen får det att verkar som effekt är det som avgör.

Fördelen med det agget är både att det har 140mm fläkt istället för 120mm men också en fläkt på max 1800rpm istället för 2200rpm men också att vid ca 450W ligger det runt 800rpm vill jag minnas så 1000rpm lägre än AX750 och det vid runt 40C temperatur vilket är det högsta jag nånsin mätt upp ut från min NH-D14 kylare med så även en varm sommardag om fläkten skulle gå så hamnar den max på 800rpm vilket är ljudlöst mer eller mindre madens 1800rpm på AX750 är som en orkan.

Som jag nämnde hade AX750 inte samma problem i gamla ATX lådan men tyvärr gick varmare i nya då den är mycket tätare, enbart hål i fronten.

Då jag enbart har EN 140mm fläkt som utblås styrt av CPU temperaturen så har jag undertryck i lådan. Detta ledder till att nätaget kyls bakvägen. Luft tas in bakifrån och kommer ut ovanför CPU kylaren och åker ut via bakre chassifläkten.
Detta hindrar varmluft från CPU kylaren att hitta in i agget och värma upp det.
Trots 6h+ timmar med konstant CPU och GPU stress, spel och annat så har inte fläkten startat i mitt Supernova G2 hittills efter månader av 24/7 användning.
I det teoretiska scenariot att fläkten startar så vet jag att luften från CPU kylaren är 37-40C och då bör fläkten göra ca 800rpm max vid 400W så inte ens då låter det mer än en rätt tyst chassifläkt så inte ens i värsta fall så skulle agget vara direkt högljutt jämfört med gamla AX750.

Men skulle systemet bli så varmt en dag att fläkten måste starta så har jag bonusen att nätaget kan agera chassifläkt, tex skulle chassifläkten dö så kan i alla fall nätaget hjälpa till tills jag upptäcker felet. Både AX750 och Supernova G2 klarar 50C vid max last om 750W var jag normalt sett når 400W så goda marginaler.

Så som du säger det kan bli problem men som alltid, komponenterna man väljer måste matcha och hur man placerar dom är kritiska för resultatet. Skulle jag montera en fläkt i fronten för push-pull konfiguration så skulle jag nog garanterat sabba kylningen på agget. Övertryck skulle garanterat leda till att agget fick i sig varmluft och gå varmare i onödan.
Alla mina komponenter och deras placering är genomtänkta för att harmonisera.
Oavset vad för "kylningslösningar" man föredrar så måste allt matcha, val av låda, PSU, graikkortskylare, CPU kylare, Typ av fläktar och placering, över eller undertryck osv. Räcker att få en sak fel så skiter sig allt om det är tyst och svalt man är ute efter.

Faktum är att så länge jag kör undertryck kan jag köra helt passiva nätdelar i min traditionella ATX låda då den alltid har luftgenomströmning som matchar lasten på systemets komponenter.

Med nätaget vänt nedåt där det tar luft utifrån är man helt beroende av konvektion vilket kräver ganska höga temperaturer för att få märkbart flöde på luften så jag vågar nästan sätta en tumme på att min lösning är svalare när agget går i semipassivt och att effektgränsen fläkten skulle starta vid är högre än vid konvektion där det suttit nedåt med fläkten riktat ut ifrån lådan.
Trots många timmars last blir agget knappt ljummet.

Jag föredrar traditionell ATX layout, mest för jag tycker det minimerar fläktar, ljudläckage om man bygger rätt.
Men som sagt dagens semipassiva agg som klarar höga laster passivt är ypperligt lämpade för ATX med undertryck i lådan.

En gammal bild med AX750 men som sagt utbytt till G2 750 nu men hade ingen bra bild från sidan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/modern_midi_20_1.png

Tyvärr tycker jag nog inte 600Q är lämpligt för traditionell ATX layout där agget drar luft inifrån, mest för det verkar optimerat för övertryck med just luftkylning.
Hade det haft utblås i toppen och agget i botten så hade det fungerar ypperligt. Men man vill inte direkt dra varmluft nedåt, det går så klart men mindre optimalt.

Men ska man köra något i den lådan bör det nog vara undertryck om det så innebär att man får ha AIO kylare i botten med utblås nedåt och utblås baktill och hellre skippa fläktar i fronten. Det bör hålla nätdelen sval då kall luft bör hitta sig in genom nätdelen bakvägen.

Flödet genom psun är väl ändå åt andra hållet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Då jag enbart har EN 140mm fläkt som utblås styrt av CPU temperaturen så har jag undertryck i lådan. Detta ledder till att nätaget kyls bakvägen. Luft tas in bakifrån och kommer ut ovanför CPU kylaren och åker ut via bakre chassifläkten.

På det viset får du in massa damm både i nätagg och chassits innandöme, eller har du satt ett dammfilter där?

Och att värmen ifrån nätagget ska gå in i chassit igen låter oerhört dumt enligt mig.

Nej, jag får helt enkelt lite krupp av hur du tänker kring detta och tycker du har så extremt fel.

Bara 1 140mm fläkt ger dessutom ganska lågt lufttryck, nu har du ju ett grafikkort med radialfläkt så det klarar sig, men inte alls så som jag skulle föredra det även då.
Sen föredrar jag fler långsamma chassifläktar och ett grafikkort av annan modell som behöver hjälp att få ut värmen men som är mycket tystare.
Jag föredrar också övertryck med dammfilter för alla fläktar så att damm inte sugs in både här och där...

Skrivet av Heinel:

Flödet genom psun är väl ändå åt andra hållet?:)

Han har undertryck i chassit och semipassivt nätagg så flödet går sådär.
Om inte fläkten i nätagget startar, eller hade han vänt på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ska man köra med inverterad låda så ska man då fan heller ha ett referenskort! Var så fult med upp-och-ner text, men tänkt vad coolt med en eftermarknadskylare där man kan se sina fläktar snurra igång! Det är guld i mina ögon

Skrivet av Viochee:

spelar ju jättestor roll då det inte är något glas fönster.... NOT

Skrivet av seraj5:

Tänkte mer på den mentala biten Nä men glömde att det inte var fönster, då är det väl bra med inverterad för att det blir bättre luftflöde?

Exakt samma finns med fönster 600C och 600Q

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]