Köpa ny skärm Xperia Z3 (D6603)

Permalänk
Medlem

Köpa ny skärm Xperia Z3 (D6603)

Hej!
Jag behöver en ny skärm till min Xperia Z3 (Skärmen sprack när telefonen satt i laddaren över natten, Helt utan yttre påverkan. Skitkvalitet!)

Jag ser att det finns eftermarknadsskärmar på Ebay för strax över 500 kr inkl. frakt.

http://www.ebay.co.uk/itm/Black-LCD-Display-Touch-Screen-Digi...

Vad tror ni? Vågar man köpa dessa "kinaprylar" eller är det som att kasta pengarna i sjön?

Permalänk
Medlem

Brukar fungera, tänk själv. Vad kostar det egentligen att tillverka en glasskärm? Och kineserna gör det på löpande band haha!

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Min far tappade sin z3+ i golvet o skärmen sprack, han ringde o pratade med Sony supporten, dom skickade fraktpåse o allt.
Dom byter ut skärmen o lämnar garanti för 1250 tror ja det var.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Brukar fungera, tänk själv. Vad kostar det egentligen att tillverka en glasskärm? Och kineserna gör det på löpande band haha!

Jo jag tänker för fulla muggar, Jag själv är ju i fordonsbranschen och det har ju hänt att mina kunder någon gång då och då har med sig billiga kina-tillverkade delar som knappt passar på bilen eller ens fungerar som det är tänkt, tänkte därför att det kanske är samma sak när det gäller sådana här delar...? Därför är jag lite skeptisk.
Jag läste om någon som hade köpt en eftermarknadsskärm och där fungerade t.ex. inte den där funktionen att telefonens skärm ska slockna när du lägger den mot kinden när du pratar i den, varje gång han la telefonen mot örat och pratade så hände det att han gick emot "lägg på" knappen och samtalet bröts. Så vill man ju t.ex. inte ha det...

Skrivet av Miinan:

Min far tappade sin z3+ i golvet o skärmen sprack, han ringde o pratade med Sony supporten, dom skickade fraktpåse o allt.
Dom byter ut skärmen o lämnar garanti för 1250 tror ja det var.

Jo jag skickade in telefonen där jag har köpt den (Telia), jag har ju garanti, och dom skickade telefonen till verkstaden men där blev motiveringen att telefonen har varit utsatt för fysisk skada, vilket är rent jävla skitsnack. Har aldrig någonsin tappat eller varit hårdhänt mot den, skärmen sprack när telefonen satt i laddaren över natten, telefonen fungerade klockrent när jag gick och la mig på kvällen men fungerade inte alls när jag vaknade på morgonen. Verkstaden vill ha 2400 kr för att byta skärmen för att garantin ska fortsätta att gälla och att dom ska kunna garantera vattentätheten, jag kan ju nästan köpa en ny Z3 för dom pengarna idag.

Jag har varit enormt nöjd med telefonen men just nu är jag enormt besviken på Sonys kundtjänst. Säljer man telefoner som spricker av sig själva så borde man ta tag i problemet och inte bara vända kunderna ryggen. Skulle jag göra liknande i mitt företag så skulle jag inte finnas kvar så länge.

Permalänk
Medlem

Du har lika tur med mobiler som just min far, han hade en Samsung s3 som han lämnade in för att det var "cp" och dom hitta en fuktskada MITT på kretskortet.. ingen annan stans förutom där och då sa dom att garantin inte gällde.
Företagen försöker så mycket dom kan så länge dom kan för dom vet att många inte "orkar" strida för sin sak.
Jag tycker du gladligen men bestämt förklara för dom att du inte gjort nått och att dom får visa hur den blivit skadad "fysiskt"

Sen använder inte Telia eller nån annan Sonys egen reparations verkstad utan dom har ju upphandlat med andra.
Men prova ring Sony http://support.sonymobile.com/se/

Du kan inte få mer än ett nej eller hur... God jul

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinan:

Du har lika tur med mobiler som just min far, han hade en Samsung s3 som han lämnade in för att det var "cp" och dom hitta en fuktskada MITT på kretskortet.. ingen annan stans förutom där och då sa dom att garantin inte gällde.
Företagen försöker så mycket dom kan så länge dom kan för dom vet att många inte "orkar" strida för sin sak.
Jag tycker du gladligen men bestämt förklara för dom att du inte gjort nått och att dom får visa hur den blivit skadad "fysiskt"

Sen använder inte Telia eller nån annan Sonys egen reparations verkstad utan dom har ju upphandlat med andra.
Men prova ring Sony http://support.sonymobile.com/se/

Du kan inte få mer än ett nej eller hur... God jul

Jo jag pratade med Sony häromdagen och dom sa att eftersom jag inte var nöjd med verkstadens bedömning så skulle jag skicka telefonen direkt till Sony när den kom tillbaka. Och idag på förmiddagen så kom telefonen tillbaka till min lokala Teliabutik så jag var där inne och snackade med dom och visade mejlet som jag hade fått från Sony om att dom skulle skicka in telefonen till dom för vidare bedömning. sagt och gjort, så skulle dom göra. Nu på kvällen ringde dom från Teliabutiken och sa att dom hade skickat en bild till Sony på den spräckta displayen och att Sony direkt hade sagt att det inte var någon idé att skicka in den för det skulle ändå avslås...

Jag ringde och snackade med någon dryg typ nu hos Sony nu och vad dom säger rakt ut är att jag har tappat telefonen. Väldigt konstigt eftersom displayen sprack när telefonen satt i laddaren på natten. Ja ord står mot ord helt enkelt.

På nätet finns hundratals ägare till Xperia som berättar om att deras displayer har självspruckit av spänningar. Till och med på Sonys egen facebooksida så finns det ägare som berättar om problemet, men till mig säger Sony att dom aldrig har hört talas om problemet...

Hur som haver så beställde jag en ny display på ebay nu, får väl hoppas att man inte köper fler döda grisar att lägga i säcken...
Jag ångrar verkligen att jag köpte min Xperia.

God jul!

Permalänk
Skrivet av Ormbiten:

Jo jag pratade med Sony häromdagen och dom sa att eftersom jag inte var nöjd med verkstadens bedömning så skulle jag skicka telefonen direkt till Sony när den kom tillbaka. Och idag på förmiddagen så kom telefonen tillbaka till min lokala Teliabutik så jag var där inne och snackade med dom och visade mejlet som jag hade fått från Sony om att dom skulle skicka in telefonen till dom för vidare bedömning. sagt och gjort, så skulle dom göra. Nu på kvällen ringde dom från Teliabutiken och sa att dom hade skickat en bild till Sony på den spräckta displayen och att Sony direkt hade sagt att det inte var någon idé att skicka in den för det skulle ändå avslås...

Jag ringde och snackade med någon dryg typ nu hos Sony nu och vad dom säger rakt ut är att jag har tappat telefonen. Väldigt konstigt eftersom displayen sprack när telefonen satt i laddaren på natten. Ja ord står mot ord helt enkelt.

På nätet finns hundratals ägare till Xperia som berättar om att deras displayer har självspruckit av spänningar. Till och med på Sonys egen facebooksida så finns det ägare som berättar om problemet, men till mig säger Sony att dom aldrig har hört talas om problemet...

Hur som haver så beställde jag en ny display på ebay nu, får väl hoppas att man inte köper fler döda grisar att lägga i säcken...
Jag ångrar verkligen att jag köpte min Xperia.

God jul!

Tänkte säga att det du säger att skärmen spricker av sig själv hände min polare, han hade varit ute o sedan lagt undan mobilen på ett bord och när han tog upp den var det en stor spricka o skärmen var död. Tycker att det är dåligt av Sony att inte byta skärmarna bara när det är ett vanligt problem. /Robin och god jul och gott nytt år

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Jag

Skrivet av Ormbiten:

Jo jag pratade med Sony häromdagen och dom sa att eftersom jag inte var nöjd med verkstadens bedömning så skulle jag skicka telefonen direkt till Sony när den kom tillbaka. Och idag på förmiddagen så kom telefonen tillbaka till min lokala Teliabutik så jag var där inne och snackade med dom och visade mejlet som jag hade fått från Sony om att dom skulle skicka in telefonen till dom för vidare bedömning. sagt och gjort, så skulle dom göra. Nu på kvällen ringde dom från Teliabutiken och sa att dom hade skickat en bild till Sony på den spräckta displayen och att Sony direkt hade sagt att det inte var någon idé att skicka in den för det skulle ändå avslås...

Jag ringde och snackade med någon dryg typ nu hos Sony nu och vad dom säger rakt ut är att jag har tappat telefonen. Väldigt konstigt eftersom displayen sprack när telefonen satt i laddaren på natten. Ja ord står mot ord helt enkelt.

På nätet finns hundratals ägare till Xperia som berättar om att deras displayer har självspruckit av spänningar. Till och med på Sonys egen facebooksida så finns det ägare som berättar om problemet, men till mig säger Sony att dom aldrig har hört talas om problemet...

Hur som haver så beställde jag en ny display på ebay nu, får väl hoppas att man inte köper fler döda grisar att lägga i säcken...
Jag ångrar verkligen att jag köpte min Xperia.

God jul!

Jag har själv beställt en skärm från kina (Aliexpress) för 30 usd med frakt och väntar på den. Har bytt displayer på mobiler innan och inte varit några problem.
Det som är lite omständigt med denna är att allt är limmat och man måste använda värmepistol. Rekommenderar dig att kolla på iFixit för guider att byta display och även se över om du ska köpa ny baksida också. Du måste minst köpa nytt klister iaf.

Cheers

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Tänkte säga att det du säger att skärmen spricker av sig själv hände min polare, han hade varit ute o sedan lagt undan mobilen på ett bord och när han tog upp den var det en stor spricka o skärmen var död. Tycker att det är dåligt av Sony att inte byta skärmarna bara när det är ett vanligt problem. /Robin och god jul och gott nytt år

Ja det finns läsning för flera dygn på olika nätforum liknande detta, om just ägare till Xperia som kan vittna om detta problem, jag fastnade framför skärmen i timtal när jag googlade om ämnet självsprickande Xperia och Xperia som spricker av inre spänningar, jag har läst om detta på tyska forum, på engelska och amerikanska forum, på danska och norska forum, tyvärr så kan jag inte tyda fler språk än så annars är jag övertygad om att man skulle hitta information om saken även på franska och spanska nätforum med många flera...
En del personer skriver att dom har fått hjälp av SONY att fixa telefonen men dom flesta har liksom jag blivit nekade då Sony hävdar fysisk skada, ord står oftast mot ord.
Det underliga är att när jag pratade med SONYs support så hävdade han att detta problem inte existerade, det var tydligen något som tusentals forumskribenter hade hittat på... Heja SONY!

Skrivet av Sweex:

Jag har själv beställt en skärm från kina (Aliexpress) för 30 usd med frakt och väntar på den. Har bytt displayer på mobiler innan och inte varit några problem.
Det som är lite omständigt med denna är att allt är limmat och man måste använda värmepistol. Rekommenderar dig att kolla på iFixit för guider att byta display och även se över om du ska köpa ny baksida också. Du måste minst köpa nytt klister iaf.

Cheers

Ja jag har ju aldrig någonsin bytt en display på en mobiltelefon men å andra sidan så har jag varit i mycket styrdonselektronik och reparerat när det gäller bilar så jag inbillar mig att jag ska fixa detta efter att ha tittat igenom denna video ett par gånger.
https://www.youtube.com/watch?v=x56gWKCFst4
Det verkar ju som att man ska kunna få bort batteriluckan hel om man är lite försiktig och inte våldför sig i demonteringen...
och nytt klister till både display och baksida är det med i satsen jag beställde. Så det lär väl lösa sig hoppas jag.
Lite irriterande att vara utan telefon över jul bara...

Nåja, än en gång, GOD JUL och ta det försiktigt med glöggen.

EDIT: Även Xperia Z5 tycks vara behäftad med problemet...
https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premiu...

Permalänk
Medlem

Det blev aldrig någon skärm från Ebay, jag gjorde en avbeställning.
Jag åkte istället och köpte mig en ny telefon av annat känt märke, som en julklapp till mig själv.

Efter nyår var jag dock nere i Tyskland och fick där hjälp av en nära vän som jobbar med att sälja telefoner, han hjälpte mig med att skicka in min Xperia till Sony service i Tyskland, vi skrev samma förklaring till dom som jag skrev när telefonen skickades till Sony Sverige.
”Skärmen sprack när telefonen satt i laddaren över natten”.

NU FICK JAG TELEFONEN REPARERAD PÅ GARANTIN!!!
HELT UTAN KOSTNAD!!!
Inga frågor ställdes från deras håll och snabbt som fan gick det.

Innan detta hade jag en LÅÅÅNG diskussion med Sony Sverige via flera mejl fram och tillbaka, SONY Sverige skrev i sitt sista mejl att dom ställde sig bakom verkstadens bedömning och att dom ansåg att ärendet var avslutat från deras håll, ville jag gå vidare så rekommenderade dom mig att gå till allmänna reklamationsnämnden.

Jag märkte på deras ton i det sista mejlet att dom inte längre vill prata med mig, jag var nog väldigt obekväm med mina frågor om hur i helvete skärmen kan spricka av sig själv…

I min ilska så skrev jag till och med ett argt brev till Sony Mobiles svenska VD för att få ett svar på hur skärmen kunde spricka av sig själv. Det tog nog tydligen skruv för idag ringde man från Sony Care i Linköping och sa att man gärna ville reparera min telefon på goodwill…
Tänk vad konstigt det kan bli…

När jag nu sa att jag redan fått den reparerad av Sony i Tyskland så ville dom istället erbjuda mig massa tillbehör till telefonen utan kostnad, men jag tackade nej, jag har allt jag behöver till min Xperia, dessutom så har jag lagt ut den på en säljesannons. Det blir tyvärr inga fler elektronikprylar från Sony för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Det blev aldrig någon skärm från Ebay, jag gjorde en avbeställning.
Jag åkte istället och köpte mig en ny telefon av annat känt märke, som en julklapp till mig själv.

Efter nyår var jag dock nere i Tyskland och fick där hjälp av en nära vän som jobbar med att sälja telefoner, han hjälpte mig med att skicka in min Xperia till Sony service i Tyskland, vi skrev samma förklaring till dom som jag skrev när telefonen skickades till Sony Sverige.
”Skärmen sprack när telefonen satt i laddaren över natten”.

NU FICK JAG TELEFONEN REPARERAD PÅ GARANTIN!!!
HELT UTAN KOSTNAD!!!
Inga frågor ställdes från deras håll och snabbt som fan gick det.

Innan detta hade jag en LÅÅÅNG diskussion med Sony Sverige via flera mejl fram och tillbaka, SONY Sverige skrev i sitt sista mejl att dom ställde sig bakom verkstadens bedömning och att dom ansåg att ärendet var avslutat från deras håll, ville jag gå vidare så rekommenderade dom mig att gå till allmänna reklamationsnämnden.

Jag märkte på deras ton i det sista mejlet att dom inte längre vill prata med mig, jag var nog väldigt obekväm med mina frågor om hur i helvete skärmen kan spricka av sig själv…

I min ilska så skrev jag till och med ett argt brev till Sony Mobiles svenska VD för att få ett svar på hur skärmen kunde spricka av sig själv. Det tog nog tydligen skruv för idag ringde man från Sony Care i Linköping och sa att man gärna ville reparera min telefon på goodwill…
Tänk vad konstigt det kan bli…

När jag nu sa att jag redan fått den reparerad av Sony i Tyskland så ville dom istället erbjuda mig massa tillbehör till telefonen utan kostnad, men jag tackade nej, jag har allt jag behöver till min Xperia, dessutom så har jag lagt ut den på en säljesannons. Det blir tyvärr inga fler elektronikprylar från Sony för min del.

Intressant utveckling. Kul att du återkom med en update!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hänvisade faktiskt till just flera sådana liknande forumtrådar till en snubbe som jag pratade med i telefon hos Sonys verkstad (Mobilife), en kaxig kille som gav mig svaret att man inte ska tro på allt som man läser på nätet.

Nää förvisso ska man inte tro på allt man läser på nätet men...............................