Permalänk
Medlem

Hdmi - cec styrning av dator från tv?

Hej,

Glad i hågen har jag nu lyckats få till det så att jag kan styra mig igenom menyer och sånt på ps4 genom min magic remote till LG tvn via hdmi-cec.

Finns det någon möjlighet att kunna göra detsamma med en pc?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Glad i hågen har jag nu lyckats få till det så att jag kan styra mig igenom menyer och sånt på ps4 genom min magic remote till LG tvn via hdmi-cec.

Finns det någon möjlighet att kunna göra detsamma med en pc?

https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter

Vet att den fungerar med xbmc, vad har du tänkt styra med fjärren?

Permalänk
Medlem

Skandal att dagens grafikkort inte stödjer cec, har för mig att r-pi gör det (?)

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:
Skrivet av mattias90:

https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter

Vet att den fungerar med xbmc, vad har du tänkt styra med fjärren?

Skrivet av smkr:

Skandal att dagens grafikkort inte stödjer cec, har för mig att r-pi gör det (?)

Ja det verkar ju som att pulse-eight är enda möjligheten att lösa det. Kan tycka att det är ganska bedrövligt att man inte ska kunna göra det med en hdmi kabel kopplad till moderkortet, kraften i dagens cpuer räcker ju mer än väl för att kolla på film och annat man ska ha en htpc till. R-pi ska ju kunna göra det utan extra tillbehör. Så i dagens läge om man ser till detta så är alltså r-pi bättre lämpad som htpc än en "vanlig" dator. Är väl först och främst kodi jag vill kunna kontrollera men fanns möjligheten att starta datorn genom tvn sen navigera till kodi och kunna styra kodi genom fjärren till tvn så vore det ju ultimat. Jag är ju inte ute efter att spela och grejer med tv fjärren

Edit: insåg nu att jag kunde till och med starta ps4 från tvfjärren

Edit 2: tänkte på en sak med pulse-eight adaptern, den går ju om jag fattar det med hdmi från tvn till adaptern och sen via usb till datorn? Då måste man alltså binda upp två hdmi portar på tvn eller kan man få ut bild signalen via usb eller hur är det egentligen tänkt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Edit 2: tänkte på en sak med pulse-eight adaptern, den går ju om jag fattar det med hdmi från tvn till adaptern och sen via usb till datorn? Då måste man alltså binda upp två hdmi portar på tvn eller kan man få ut bild signalen via usb eller hur är det egentligen tänkt?

Som jag fattade det så kopplar man adaptern mellan TV och PC, och att man kopplar en USB-kabel från adaptern till PCn, det är via USB som fjärrstyrningen sker eftersom den inte kan tas emot av grafikkortet.

Edit: så man kör bild och ljud som vanlig från PC till TVn men genom adaptern.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@smkr:

Aha då tror jag mig förstå bilderna på adaptern, tyckte bara dom visade att adaptern hade två olika portar men kollar man vad som står på den så verkar det vara tre portar på den så det kan nog mycket väl vara så

Får väl ta och beställa mig en sån där då

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB