Playstation VR nyttjar extern beräkningslåda vid sidan om Playstation 4

Permalänk
Medlem

@Ignostic: Det är jämförbart med Vive/Rift eftersom PSVR använder riktiga RGB-paneler istället för PenTile.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tiden då konsoler får expansioner är tillbaka

http://segaretro.org/images/3/34/MDAdd-ons.jpg

Skrivet av DerpMcDerp:

Undrar om vi får se "uppgraderingsboxar" till konsolerna i närtid där man efter halva livstiden kan få ut högre fps/kvalitet än med standardversionen. Skulle kanske vara meckigt för utvecklarna, men kanske värt det.

Sony har pratat lite löst om den möjligheten.

Skrivet av Marinlik:

Det är ju dock inte riktigt så att CoD brukar marknadsföra sig med bättre grafik. Det handlar snarare om andra vapen, helt nya spelsätt(De två senaste spelas markant annorlunda från tidigare CoD), andra banor, annan kampanj(om man nu lirar den), och sånt. Inte grafiken. CoD är snarare en av de spelserier som satsar ganska lite på att ha den absolut snyggaste grafiken.

Dold text

Andra anledningar till att uppgradera från PS3 till PS4 är att spelen kan vara mycket större på PS4 och innehålla mer saker. Saker som mer spelare online, fler NPCs, saker med mer förstöring. Helt enkelt saker som kraftigt kan förändra spel.

Det går att ha både väldigt snygg grafik, vilket kan hjälpa till att skapa en känsla och atmosfär i spelet, samtidigt som man har ett bra gameplay och bra story. Även om du felaktigt verkar anse att det är antingen det ena eller det andra. Crytek är ett exempel på några som satsar väldigt mycket på grafik. Men det kan förklaras av att de har en spelmotor som de vill sälja med spelet.

Fast det är inte så. Det är just det som är grejen med den senaste generationens konsoler, det är första gången som det inte sker ett steg framåt i spelmekanisk prestanda, dvs större miljöer med fler objekt och element. Det är i huvudsak CPU:n som begränsar det, och den är ungefär lika klen i PS4 som i PS3. För första gången kan man långt in i konsolcykeln släppa spel både på nuvarande och förra generationens konsoler utan någon markant skillnad. Samma grafikmotor kan i regel användas, det enda som skiljer är polygontal, effekter och upplösning, och sådant är enkelt att justera. Inga nämnvärda ingrepp i spelmekanik behöver göras. Det var helt omöjligt att göra mellan tidigare generationer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Fast det är inte så. Det är just det som är grejen med den senaste generationens konsoler, det är första gången som det inte sker ett steg framåt i spelmekanisk prestanda, dvs större miljöer med fler objekt och element. Det är i huvudsak CPU:n som begränsar det, och den är ungefär lika klen i PS4 som i PS3. För första gången kan man långt in i konsolcykeln släppa spel både på nuvarande och förra generationens konsoler utan någon markant skillnad. Samma grafikmotor kan i regel användas, det enda som skiljer är polygontal, effekter och upplösning, och sådant är enkelt att justera. Inga nämnvärda ingrepp i spelmekanik behöver göras. Det var helt omöjligt att göra mellan tidigare generationer.

Det där stämmer inte. Ett antal spel på Ps4 använder sig av fler karaktärer på skärmen då de klarar av det. Speciellt multiplayer spel har många fler spelare i sina next gen versioner då de konsolerna klarar av det. Att kunna ha fler personer i spelet är definitivt spelmekanisk prestanda.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är en current-gen konsol lol. Next-gen är inte ute än 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Last gen konsol med last gen hårdvara imo, tror du mig inte kolla gpu'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Last gen konsol med last gen hårdvara imo, tror du mig inte kolla gpu'n.

Hårdvaran har inte så mycket med next-gen eller current-gen att göra. Utan next-gen är nästa generations konsoler, det vill säga konsoler som kommer ut efter nuvarande. Wii, Xbox 360 och PS3 tillhörde alla samma "gen" trots att Wii var mycket svagare än de två senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nu kanske det kan vara något. PS4 av sig själv skulle aldrig klara av att ge en fullgod VR upplevelse

Men detta får nog ändå räknas som en extra konsol man köper

Hur kommer det bli bättre? Spelen kommer väl fortfarande bara rulla i 30fps? Om de nu inte kommer satsa på 2005 grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hårdvaran har inte så mycket med next-gen eller current-gen att göra. Utan next-gen är nästa generations konsoler, det vill säga konsoler som kommer ut efter nuvarande. Wii, Xbox 360 och PS3 tillhörde alla samma "gen" trots att Wii var mycket svagare än de två senare.

Jo det vet jag ju men man förväntar sig next gen hårdvara eftersom dom har boostat med att den har det.

Permalänk
Medlem

Den är väl ingen hemlighet? Så vitt jag har förstått det så hanterar lådan sladdhärvan och ger en owarpad spegling av bilden till tvn, det är inget externt grafikkort eller liknande.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ignostic:

Är inte 1920x1080 lågt för en VR skärm som sitter ett par cm från ögonen?

Jovisst! Och det är även 2560x1440 och 3840x2160. Och med tanke på att det behövs åtminstone någonstans runt 120 Hz för en bra upplevelse så inser man snabbt att prestandakraven för en bra VR-upplevelse är helt enorma med dagens mått mätt. Men konceptet är ännu i sin linda och framtiden är lovande, så vi behöver inte misströsta. Det krävs bara tålamod.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Den är väl ingen hemlighet? Så vitt jag har förstått det så hanterar lådan sladdhärvan och ger en owarpad spegling av bilden till tvn, det är inget externt grafikkort eller liknande.

/Hulle.

Japp, det är i princip som Hulle säger. Lådan har lite mera skum funktionalitet, men inget som kan räknas som någon slags "extra beräkningskraft".
Och ang ungefär hur fula spelen behöver vara för att gå i 60fps (timewarpat till 120), eller 90fps, så kolla på typ det som visades på psx nyligen:
https://www.youtube.com/watch?v=peT_qtnatsc

Permalänk
Medlem

Förstår inte resonemanget med att man inte ska satsa på verklighetstrogen grafik, för den ser ändå skit ut om 15 år?
Hur ska då grafikutvecklingen gå framåt? Ingen kan ju pusha grafikteknologin och göra den mer verklighetstrogen eftersom det ändå kommer något bättre längre fram.
Dessutom är ju spel gjorda i första hand för att spelas nu, inte för att utvärderas om 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Förstår inte resonemanget med att man inte ska satsa på verklighetstrogen grafik, för den ser ändå skit ut om 15 år?
Hur ska då grafikutvecklingen gå framåt? Ingen kan ju pusha grafikteknologin och göra den mer verklighetstrogen eftersom det ändå kommer något bättre längre fram.
Dessutom är ju spel gjorda i första hand för att spelas nu, inte för att utvärderas om 15 år.

Handlar om att det satsas så mycket på det att andra saker som t ex själva spelet blir lidande och inget kul att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Hmm, nja, det ser väldigt intressant ut men vet inte om det känns så roligt att lägga lika mycket på ett tillbehör som konsolen i sig:(
Varför ska VR vara så förbaskat dyrt!

Kanske för att konsolerna är billiga och bygger på ännu billigare hårdvara?

VR är inte "dyrt" men de är inte relevant i 2015, tror inte det kommer bli så stort till kanske 2017/2018, fram tills dess kommer hårdvarupriserna hålla borta den största delen av konsumentmarknaden. Kort som för tillfället spöar skiten ur "next-gen" konsoler som t.ex. GTX 670-/ samt Radeon 7950- framåt, har fortfarande inte kraft nog att driva VR.

Problemet med VR är att de går emot hårdvarulögnerna som utvecklare och publishers har ljugit om för att sälja mer spel till konsoler.

"30/60 fps looks the same".
"Resolution is just a number".

Allt de här går i spillror när man faktiskt har ett headset precis framför ögonen så går det inte att fuska med effekter, folk kommer att må dåligt av dålig prestanda, det är inte bara en livskvalité grej längre, man kommer vara tvungen att sikta på ett kvalitetskontroll som inte funnits någonsin på konsolmarknaden. Möjligtvis något man kunde hitta i Dreamcasten som var ett powerhouse, men för tillfället är VR INTE för mid-low range konsumenter. Det är ungefär som 4K var 2012.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att spel måste tydligen vara extremt blanka med massa specialeffekter för att vara bra eller något. Inte riktigt förstått hur det hänger ihop med tanke på att spelen som fortfarande anses snygga 5, 10 eller 15 år senare är spel med en egen stil och inte de som är blankast.

Jag bryr mig inte så jättemycket om ifall ett spel har den bösta grafiken eller inte. Men om jag skulle få för mig att köra VR så är det mest logiska att det ska ha en väldigt bra grafik. Hur kul är det att ha möjligheten att "på riktigt" utforska t.ex. rymden men istället vara fast i något star wars spel som ser ut att komma direkt från åttiotalet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Är inte 1920x1080 lågt för en VR skärm som sitter ett par cm från ögonen?

Jo, det hade vart bättre med 4k per öga. Men det hade inte ens dubbla 980 klarat, så första generation av vr kommer kännas pixligt. 120hz tillsammans med låg latens borde hjälpa bort mesta åksjukan iaf.

Gissar att spelen kommer sakna en hel del blingbling, då det kommer kräva en del av ps4 att jobba i 120hz när de flesta snygga spel ligger på 30hz.

Vissa genvägar kan säkert tas med optimering utav helvete, Sonys egna studios brukar kunna krama ur sista dropparna. Ska bli kul att se var ribban hamnar.

Indieutvecklare skulle kunna erbjuda titlar med enklare grafik, och kanske satsa på upplevelser och fartkänsla.
Med 120hz kommer just fartkänsla göra mycket för upplevelsen i 3d-rummet.

Då kan det säkert vara mer än värt att det blir lite pixligt, det hoppas jag iallafall..

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hur kommer det bli bättre? Spelen kommer väl fortfarande bara rulla i 30fps? Om de nu inte kommer satsa på 2005 grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kommer de inte:
http://www.playstationlifestyle.net/2015/11/20/playstation-vr...

Citat:

When it comes to PlayStation VR, Sony is reportedly pushing developers to aim for 90fps as standard to allow for a smooth and seamless experience, with 60fps considered as “a minimum.”

Ingen är korkad nog att köra 30 fps i VR, då skulle inte en enda person kunna spela dom spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Handlar om att det satsas så mycket på det att andra saker som t ex själva spelet blir lidande och inget kul att spela.

Jo, gameplay är viktigare än grafik - det var mer motiveringen att snygg grafik ändå ser skit ut om 15 år som jag ifrågasatte.

Men det finns också spel (klassiker) som man bara minns för att de var så förbaskat snygga! Skulle inte vilja varit utan dem heller.
Sedan finns det ju de spel som har medioker grafik men är väldigt roliga.

Samt de som är både roliga och snygga, och naturligtvis - de som är både fula och tråkiga.

Tycker det är bra att det finns alla kategorierna, utom möjligtvis den sista (men de kanske har sin plats också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag bryr mig inte så jättemycket om ifall ett spel har den bösta grafiken eller inte. Men om jag skulle få för mig att köra VR så är det mest logiska att det ska ha en väldigt bra grafik. Hur kul är det att ha möjligheten att "på riktigt" utforska t.ex. rymden men istället vara fast i något star wars spel som ser ut att komma direkt från åttiotalet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte helt uppenbart att fotorealism är det roligaste i VR dock. Stiliserad grafik fungerar väldigt bra i VR, se t.ex. spelet Windlands (http://www.windlands.com/) som av många anses vara ett av de bästa VR-spelen på gång.

Jag tycker själv att Windlands är otroligt bra och den stiliserade grafiken är inte något negativt för inlevelsen. Det är svårt att förklara känslan av att spela det i VR... det tar 30 sek sedan är min handkontroll helt dyblöt av handsvett p.g.a. vertigo.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej det kommer de inte:
http://www.playstationlifestyle.net/2015/11/20/playstation-vr...

Ingen är korkad nog att köra 30 fps i VR, då skulle inte en enda person kunna spela dom spelen

Alltså kommer de skära ner som fan på grafiken då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte bara spelbolagen som tänker så, tyvärr den högljudda delen utav spelarna med som verkar tro att ett spel är bättre bara för att det är grafiskt snyggt.

Jag är 100% säker på att Sony vet exakt vad de håller på med, så att sänka grafiken massor för att få detta att fungera bra på PS4 tror jag inte så mycket på, allt handlar om optimeringar, något som är enklare på konsol än på PC.

Vilket såklart är sant om man jämför två nästintill identiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

"When it comes to PlayStation VR, Sony is reportedly pushing developers to aim for 90fps as standard to allow for a smooth and seamless experience, with 60fps considered as “a minimum.”

Ingen är korkad nog att köra 30 fps i VR, då skulle inte en enda person kunna spela dom spelen

Vänta nu, 60-90 fps? På en 120Hz skärm? De kommer ha judder om inte frekvenserna matchar, och adaptiv synk är problematiskt tillsammans med low persistence... Då kanske det faktiskt är någon slags fristående timewarp-processor de byggt in i lådan! (Som någon föreslog tidigare i tråden)

Är det så så behöver inte VR-spelen vara mycket mer krävande än de titlar som redan går i 1080p60 på PS4.

Om det är sant så älskar jag Sony - Timewarp är sjukt coolt och jag skulle gärna vilja se det i även i vanliga PC-spel. I korthet ger det ett billigt sätt att generera extra frames om man inte når upp i t.ex. 120Hz. Missar du en frame så tar du den senaste inputen från mus+tangentbord och transformerar bilden så att åtminstone kameravinkeln uppdateras, då den gör en stor andel av det upplevda flytet. Det går också att använda det för att minska input lag - precis innan en bild skickas ut (efter ett par millisekunders renderingstid) tar du senaste input från musen och transformerar bilden så att kameravinkeln är rykande färsk.

Edit:
http://ps4daily.com/2015/03/ps4-vr-headset-120-fps/
Happhapp, de använder definitivt timewarp iallafall (även om författaren har blandat ihop det med bildinterpolering), då återstår bara att se om PS4:an sköter det själv eller om det läggs ut externt. Båda två är fullt möjliga - Timewarp är inga problem att lägga externt då det inte behöver mer information än bild + sensorinputs (ingen särskild PCIe eller sånt), och allt detta kommer finnas tillgängligt i breakout-lådan till PSVR.

Permalänk

Ugly kludge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det där stämmer inte. Ett antal spel på Ps4 använder sig av fler karaktärer på skärmen då de klarar av det. Speciellt multiplayer spel har många fler spelare i sina next gen versioner då de konsolerna klarar av det. Att kunna ha fler personer i spelet är definitivt spelmekanisk prestanda.

Okej, såhär då: tidigare generationsskiften möjliggjorde helt nya spelgenrer. Så är icke fallet nu. CPU:n är som sagt lika klen i PS3 som PS4, men med lite mer minne kan man ju få plats med något litet extra, men knappast något banbrytande. Vi lär inte se något "riktigt" MMO den här vändan heller.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

vi som har glasögon kan glömma detta :/

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

vi som har glasögon kan glömma detta :/

Ja visst är det underbart, precis som att vi får klara oss utan bekväma 3D glasögon *suck*

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

vi som har glasögon kan glömma detta :/

Linser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

vi som har glasögon kan glömma detta :/

Jag använder glasögon i DK2 hela tiden och jag har läst att just psvr är extra glasögonvänlig.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har PS4 en Thunderbolt-port eller något liknande? Hur skall en extern enhet överhuvudtaget kunna hjälpa till med beräkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Har PS4 en Thunderbolt-port eller något liknande? Hur skall en extern enhet överhuvudtaget kunna hjälpa till med beräkningen?

Timewarp är finemang för VR och går att göra med bara bild och sensordata. Se mitt inlägg lite högre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den externa lådan är verkligen inte lika kraftfull som en PS4. Den renderar inte grafik utan ändrar bara ljud- och videosignaler från konsolen och ser till att det man ser i headsetet är samma som andra kan se på TV:n.

Pris lär ligga på $300 -$400 med några spel i paketet.