Behöver hjälp med att flytta en itunes backup till en annan dator!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att flytta en itunes backup till en annan dator!

Hej alla!

Som rubriken säger så vill jag flytta en iTunes backup (backup på en iPhone) från en dator till en annan dator!
Mac eller PC guide spelar ingen roll.
Tanken är att jag ska skicka denna backup till en kille som ska importera denna iTunes backup i sin nya telefon och vi bor mkt långt ifrån varandra.

Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Här har du en länk till Apples supportsida som visar vart du kan hitta dina backups för iOS-enheter: https://support.apple.com/en-us/HT204215

Beroende på vad du har valt att backa upp så kan storleken på backupen variera rejält, vilket kan göra det krångligt att skicka över nätet. Som exempel så är min ipad-backup på ungefär 700mb, medan iphone-backupen är på nästan 6gb.
Tänk också på att om det är en backup från din telefon som av någon anledning ska användas av någon annan så kan det finnas personlig information såsom kontakter, meddelanden, bilder och annat som du kanske inte vill att någon annan ska ha tillgång till.
Vet heller inte hurvida en backup är låst till ett apple-id. Om det nu är det som är tanken.

Hoppas det hjälper

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Hej!

Har oxo hittat den länken.
Saken är den att jag har fått denna telefon som var trasig (funkade ej) dock lagad nu.
Som tack så skulle jag då i gengäld ta backup på all info och på något sätt skicka det tillbaka.
Jag har nu tagit en backup via iTunes men vet ej riktig hur jag löser resten på bästa sätt så han kan återställa den i sin nya iPhone.

Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Okej, tror jag förstår!

Det känns som att det bara borde vara att zippa ihop hela backup-mappen (den med det låååånga namnet) och få över den till hans dator på något sätt och sedan packa upp den där. Har för mig (länge sedan jag gjorde en återställning) att man kan välja en specifik backup man vill använda och att man då bara navigerar till den man kopierade över.
Se bara till att zippa rätt backup ifall du har flera!

Angående hur du får över den till honom så finns det nog lite olika lösningar. Det mest uppenbara för mig är att använda dropbox, om du använder det. Då kan du ju bara ge honom en länk så kan han ladda ner den. Detta är ju självklart beroende av att du har tillräckligt med utrymme (har för mig att man bara har en gig eller två om man inte betalar för mer).
Sen finns det ju olika tjänster online där du kan ladda upp filer och låta andra ladda ner. Hurvida det funkar för privata filer som den här vet jag inte, där får du nog googla och se om något passar.
Jag är ingen stor användare av Skype, men jag tror att man kan skicka över filer där. Om det finns någon begränsning på storlek vet jag inte.
I absolut värsta fall får du väl helt enkelt lägga över den på en USB-sticka och skicka med post

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Okej, tror jag förstår!

Det känns som att det bara borde vara att zippa ihop hela backup-mappen (den med det låååånga namnet) och få över den till hans dator på något sätt och sedan packa upp den där. Har för mig (länge sedan jag gjorde en återställning) att man kan välja en specifik backup man vill använda och att man då bara navigerar till den man kopierade över.
Se bara till att zippa rätt backup ifall du har flera!

Angående hur du får över den till honom så finns det nog lite olika lösningar. Det mest uppenbara för mig är att använda dropbox, om du använder det. Då kan du ju bara ge honom en länk så kan han ladda ner den. Detta är ju självklart beroende av att du har tillräckligt med utrymme (har för mig att man bara har en gig eller två om man inte betalar för mer).
Sen finns det ju olika tjänster online där du kan ladda upp filer och låta andra ladda ner. Hurvida det funkar för privata filer som den här vet jag inte, där får du nog googla och se om något passar.
Jag är ingen stor användare av Skype, men jag tror att man kan skicka över filer där. Om det finns någon begränsning på storlek vet jag inte.
I absolut värsta fall får du väl helt enkelt lägga över den på en USB-sticka och skicka med post

Hej!

Tack för ditt svar och att du tog dig tid att hjälpa.
Någon annan måste oxo ha hamnat i samma läge som jag?
Hoppas att någon mer vill dela med sig av sina erfarenheter.

Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Problemet är löst nu

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Hur löste det sig?

@Zoltrix: Hur gjorde du för att lösa problemet? Vill göra samma sak...