980Ti och 4690k på ett Corsair CX500M Nätagg.

Permalänk
Medlem

980Ti och 4690k på ett Corsair CX500M Nätagg.

Tjena!

Snabb och troligtvis enkel fråga. Jag tänkte köpa mig ett 980Ti och undrar om ett CX500M kommer vara nog att driva kortet och min 4690k som sitter på ett Asus VI Impact och har 3st ssd och 1 st 2,5" hdd inkopplad i dagsläget.

tacksam för svar.

Mvh Ozmix

Permalänk

det kommer troligen räcka men tipsar ändå om att fundera på att byta ut det då CX är corsairs budgetserie och därför byggda med minimala marginaler och kommer det gå hårt belastat länge så kommer det gå varmt och troligen väldigt nära övre gränsen vad Kondingar osv klarar i det och där med troligen slitas fort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nvidias officiella specifikationer rekommenderar minst 600w
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980-...
Och då får man inte glömma att detta gäller referenskorten. Tredje part utvecklade kylningssystem som t.ex ASUS STRIX lär dra mer.

Självklart går det att flexa lite på det men som @Rouge of Darkness: sade - Kan alltid vara värt att gå mot ett mer kvalité nätagg om du skall ha kvalité GPU/CPU. T.ex kan du gå Corsairs RMx serie eller EVGA G2 serien.

Permalänk
Medlem

förstår mig inte på kombinationen. har du råd med ett gtx 980 ti så har du råd med några hundra till för att få ett vettigt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Segt att behöva köpa ett nätagg med Men får väl bli det iallafall. Har detta för att det är väldigt grunt och fullt Modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

förstår mig inte på kombinationen. har du råd med ett gtx 980 ti så har du råd med några hundra till för att få ett vettigt nätaggregat.

Har inte direkt pratat om råd.. Det jag undrade var om jag behöver byta ut det jag har idag mot ett större eller om jag klarar mig. Men du kanske såg något i min text som säger annat?

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är nej, du behöver inte byta. cx500 ska klara 450 W på 12V och ett referens kort maxar ut på 300 W. Själv skulle jag nog uppgradera iaf då jag som alla andra här vill ha både hängslen och livrem.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozmix:

Tjena!

Snabb och troligtvis enkel fråga. Jag tänkte köpa mig ett 980Ti och undrar om ett CX500M kommer vara nog att driva kortet och min 4690k som sitter på ett Asus VI Impact och har 3st ssd och 1 st 2,5" hdd inkopplad i dagsläget.

tacksam för svar.

Mvh Ozmix

Sweclockers testrigg med ett 980ti och en törstigare processor drog 410W från väggen. Med 90% verkningsgrad betyder det ca 370W ut från nätaggregatet - specifikationerna för nätaggregat syftar alltid på uteffekt. Jag skulle säga att du har relativt as-bred marginal till godo. Att sen kvaliteten agget är sådär är en annan femma. Men det kommer lätt att orka driva datorn din.

http://www.sweclockers.com/test/20783-asus-geforce-gtx-980-ti...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Det korta svaret är nej, du behöver inte byta. cx500 ska klara 450 W på 12V och ett referens kort maxar ut på 300 W. Själv skulle jag nog uppgradera iaf då jag som alla andra här vill ha både hängslen och livrem.

Skrivet av Xyborg:

Sweclockers testrigg med ett 980ti och en törstigare processor drog 410W från väggen. Med 90% verkningsgrad betyder det ca 370W ut från nätaggregatet - specifikationerna för nätaggregat syftar alltid på uteffekt. Jag skulle säga att du har relativt as-bred marginal till godo. Att sen kvaliteten agget är sådär är en annan femma. Men det kommer lätt att orka driva datorn din.

http://www.sweclockers.com/test/20783-asus-geforce-gtx-980-ti...

Tanken var väl egentligen att byta upp mig men tänkte göra det vid ett senare tillfälle isåfall. Därav frågan. Tack så mycket för svaret

Permalänk
Medlem

Så länge du har råd att handla nya grafikkort/cpu/minne/moderkort/hd/ssd OM nätagget får för sig att säga upp sig (vilket inte är direkt ovanligt dvs både dör och tar andra komponenter med sig i döden efter 1-2år när vi talar CX nätagg) så kör på.
Det handlar ju bara om hårdvara för några få sketna 14papperslappar med 1000:- skrivet på dom (i dagens prisläge) så att lägga en tusenlapp på ett bra nätagg är ju inget som är nödvändigt.

JAG hade absolut inte ens provstartat datorn med ett nytt 980ti istoppat (jag hade dock inte haft ett skräp nätagg som är känt för att dö i tidig ålder och att ta med sig saker i döden i datorn till att börja med).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av grizzly666:

Så länge du har råd att handla nya grafikkort/cpu/minne/moderkort/hd/ssd OM nätagget får för sig att säga upp sig (vilket inte är direkt ovanligt dvs både dör och tar andra komponenter med sig i döden efter 1-2år när vi talar CX nätagg) så kör på.
Det handlar ju bara om hårdvara för några få sketna 14papperslappar med 1000:- skrivet på dom (i dagens prisläge) så att lägga en tusenlapp på ett bra nätagg är ju inget som är nödvändigt.

JAG hade absolut inte ens provstartat datorn med ett nytt 980ti istoppat (jag hade dock inte haft ett skräp nätagg som är känt för att dö i tidig ålder och att ta med sig saker i döden i datorn till att börja med).

Det råder, enligt min mening, ett ganska stort hat mot Corsairs-CX-serie och det är inte sällan jag läser om folk som påstår att dessa nätaggregat dör lite då och då. Är det någon som känner till ett fall som de kan hänvisa till där faktiskt ett CX-agg har dött och tagit med sig komponenterna i graven?

Min poäng är att är det inte bara så att CX-serien är en storsäljare och om man går upp på ett forum och skriver om sitt nätaggregat så är det ju oftast för att man är missnöjd och har fått ett problem. Om det är en felprocent på 1% så är de dessa 1-procenten som vi ser här på Swec.? Anledningen till att man inte ser andra märken och serien lika frekvent är för att dom helt enkelt inte säljer lika mycket. Det är min teori.

Sen vad japanska kondensatorer egentligen bidrar med i det långa loppet är ju också något jag ifrågasätter starkt, visst är dom bättre än kinesiska alternativ men gör det någon reell skillnad för slutanvändaren?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det råder, enligt min mening, ett ganska stort hat mot Corsairs-CX-serie och det är inte sällan jag läser om folk som påstår att dessa nätaggregat dör lite då och då. Är det någon som känner till ett fall som de kan hänvisa till där faktiskt ett CX-agg har dött och tagit med sig komponenterna i graven?

Min poäng är att är det inte bara så att CX-serien är en storsäljare och om man går upp på ett forum och skriver om sitt nätaggregat så är det ju oftast för att man är missnöjd och har fått ett problem. Om det är en felprocent på 1% så är de dessa 1-procenten som vi ser här på Swec.? Anledningen till att man inte ser andra märken och serien lika frekvent är för att dom helt enkelt inte säljer lika mycket. Det är min teori.

Sen vad japanska kondensatorer egentligen bidrar med i det långa loppet är ju också något jag ifrågasätter starkt, visst är dom bättre än kinesiska alternativ men gör det någon reell skillnad för slutanvändaren?

det tar sällan med sig saker när det dör men när kondensatorerna är slut så skickar agget dödlig ström till resten av komponenter så skulle aldrig rekommendera ett agg utan bästa sortens kondensatorer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pompa_kumla:

det tar sällan med sig saker när det dör men när kondensatorerna är slut så skickar agget dödlig ström till resten av komponenter så skulle aldrig rekommendera ett agg utan bästa sortens kondensatorer

Det är just detta som är min poäng. Att det är kvalitétsskillnad mellan olika kondensatorer är ju ett obestridligt faktum men om skillnaden i uthållighet är 30år eller 40år är ju frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av arry:

Det korta svaret är nej, du behöver inte byta. cx500 ska klara 450 W på 12V och ett referens kort maxar ut på 300 W. Själv skulle jag nog uppgradera iaf då jag som alla andra här vill ha både hängslen och livrem.

det finns nätagg & så finns det nätagg, CX har fått ett väldigt dåligt rykte just för att dom har en benägenhet att dö,
lite kort kan man förklara med ett ord.. Kvalitet?

Kondensatorer är till för att jämna ut den ström som nätagget ska leverera, gör dom inte sitt jobb så kan dom ta med sig något annat.

du vet Volt, Ampere, Farad, ohm ? mycket att hålla reda på inte bara Watt

@Dinoman: så hitta en tråd där ett CX agg har dödat resterande delarna i datorn.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

det finns nätagg & så finns det nätagg, CX har fått ett väldigt dåligt rykte just för att dom har en benägenhet att dö,
lite kort kan man förklara med ett ord.. Kvalitet?

Kondensatorer är till för att jämna ut den ström som nätagget ska leverera, gör dom inte sitt jobb så kan dom ta med sig något annat.
http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.123756.1191451003!imageManager/937049329.jpg

du vet Volt, Ampere, Farad, ohm ? mycket att hålla reda på inte bara Watt

@Dinoman: så hitta en tråd där ett CX agg har dödat resterande delarna i datorn.. ?

Tack, jag har också läst fysik i gymnasiet, både A och B. Jag skulle ge dig rådet att inte idiotförklara personer som du inte har en aning om vilka dom är, det bevisar bara din egen oerfarenhet och ungdom.

Jag frågar efter fakta, bevis och statistisk. Inte bara ett konstaterande att den ena kondensatorn är bättre än den andra. Jag har hittills inte sett någon sajt som har uthållighetstestat nätaggregat såsom CX-serien t.ex.

Så alla dom historier och trådar som florerar är anekdoter i mina ögon och anledningen till att det finns "så många", jag tror inte det är många som för statistik på hur många av varje märke som skapas, har snarare att göra med att det också säljs ofantliget mycket mer från CX-serien än andra serier.

Behöver inte vara en tråd för just CX-serien, jag menar i ren allmänhet att ett nätagg dödat hela datorn. Jag har i mina 20 år som aktiv aldrig hört talas om det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Tack, jag har också läst fysik i gymnasiet, både A och B. Jag skulle ge dig rådet att inte idiotförklara personer som du inte har en aning om vilka dom är, det bevisar bara din egen oerfarenhet och ungdom.

Jag frågar efter fakta, bevis och statistisk. Inte bara ett konstaterande att den ena kondensatorn är bättre än den andra. Jag har hittills inte sett någon sajt som har uthållighetstestat nätaggregat såsom CX-serien t.ex.

Så alla dom historier och trådar som florerar är anekdoter i mina ögon och anledningen till att det finns "så många", jag tror inte det är många som för statistik på hur många av varje märke som skapas, har snarare att göra med att det också säljs ofantliget mycket mer från CX-serien än andra serier.

Behöver inte vara en tråd för just CX-serien, jag menar i ren allmänhet att ett nätagg dödat hela datorn. Jag har i mina 20 år som aktiv aldrig hört talas om det.

Jag håller med i det om att CX-aggen inte är något fel på att köra. Men det finns bättre alternativ man borde köra om man har sådana komponenter för att garantera sig ordentlig driftstid. Framförallt när det gäller 85C-specifierade kondensatorer.

Jag har haft ett ColorsIT och ett Tagan Easycon som drog med sig min komponenter en gång i tiden
Har aldrig varit med om något sen dess dock, men å andra sidan byter jag mycket oftare och köper bättre delar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det var en tråd för nån/några få månader sedan här på swec där ett CX heller om det var CS agg (samma skräp med olika 80+ standard) där det smällde till i datorn rejält (högst troligen en konding som exploderade och ja dom kan göra det och det kan bli en rejäl smäll) i samma stund som proppen gick.
Efter det så gick propparna så fort dom byttes om agget var inkopplat och brytaren i bak var påslagen.

TS handlade nytt nätagg men fick ej moderkortet att starta (med enbart cpu och ett minne på det) varav TS frågade vad som kan vara fel.
Svaret var att det kan vara allt heller enbart en sak som är död och att man behöver helt enkelt testa alla olika enheter på en fungerande dator (heller köpa en sak i taget tills i värsta fall allt är utbytt) tills man hittat alla komponenter som är trasiga.
TS hade ingen annan dator att testa med.

Så TS köpte nytt moderkort men det hjälpte inte det heller så cpu´n var ju död den med men även minnet kan ju vara dött och sen dom övriga sakerna (gpu/hd/ssd/ljudkort) hade ju inte ens testats vid detta laget.
TS visste inte vad han skulle göra och sen dess har han övergivit tråden så om nåt mer än moderkort/cpu dödades av nätagget framkom ju aldrig.

Det är ju inte 100% säkert att det var nätagget som dödade allt det kan ha varit nåt annat som dog och ledde då till ett dött nätagget som i sin tur dödade andra saker (heller inte) med en strömspik.
Och visst det är inte så vanligt att nätagg tar med sig annat i döden men risken är långtifrån obefintlig.

Det finns en hel del liknande trådar om CS/CX nätagg här på swec och i dom allra flesta fall så slutar dom på liknande sätt dvs TS överger tråden/ger upp.

Sen finns det betydligt fler trådar där TS ställer frågan om vad som kan vara trasigt efter att ett nätagg dött/expolderat/datorn inte startar heller startar i x antal sek och sen dör (dör=strömmen försvinner) för att efter svaret att det är helt omöjligt att veta men troligen så har allt klarat sig överger tråden/ger upp utan några som helst indikationer på om nåt dog heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag håller med i det om att CX-aggen inte är något fel på att köra. Men det finns bättre alternativ man borde köra om man har sådana komponenter för att garantera sig ordentlig driftstid. Framförallt när det gäller 85C-specifierade kondensatorer.

Jag har haft ett ColorsIT och ett Tagan Easycon som drog med sig min komponenter en gång i tiden
Har aldrig varit med om något sen dess dock, men å andra sidan byter jag mycket oftare och köper bättre delar.

Tagan minns jag, men var inte det ett "bra" märke när det begav sig?

Jag sitter själv med ett Super Flower 1000W Gold så jag uppskattar också kvalité och bra komponentval men det utesluter inte det faktum att ett billigare märke kan göra jobbet precis lika bra.

Det hade varit väldigt intressant att se uthållighetstest, både på komponentnivå som produktnivå, men vad jag vet så verkar det inte som att detta görs av någon sajt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Tagan minns jag, men var inte det ett "bra" märke när det begav sig?

Jag sitter själv med ett Super Flower 1000W Gold så jag uppskattar också kvalité och bra komponentval men det utesluter inte det faktum att ett billigare märke kan göra jobbet precis lika bra.

Det hade varit väldigt intressant att se uthållighetstest, både på komponentnivå som produktnivå, men vad jag vet så verkar det inte som att detta görs av någon sajt.

Jo, det var det! Jag köpte just det på grund av skräpagget från ColorsIT dog

Nu köper jag bara väldigt dyra nätaggregat istället.

Ett sådant test hade varit intressant, men är rätt så svårt att ordna ett test på det. Antingen får man ställa en dator på belastning och hoppas på att alla parametrar håller sig någorlunda konsekventa. Eller så får man använda en konstlast, vilket är jobbigt om man har det som testutrustning som Swec.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, det var det! Jag köpte just det på grund av skräpagget från ColorsIT dog

Nu köper jag bara väldigt dyra nätaggregat istället.

Ett sådant test hade varit intressant, men är rätt så svårt att ordna ett test på det. Antingen får man ställa en dator på belastning och hoppas på att alla parametrar håller sig någorlunda konsekventa. Eller så får man använda en konstlast, vilket är jobbigt om man har det som testutrustning som Swec.

tagan / hiper var inte bra men dem var väll hyffsat dyra så folk trodde dem var bra. Båda var usla hiper var nog värst finn s massa trådar här där dem tagit med halva datorn av båda aggen speciellt hiper

Ace of sweden kanske någon missa också https://www.youtube.com/watch?v=4iwqurzOQpo

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Fan vad alla är anti CX... om man läser så ser man att det rör sig om ett CX500M det vill säga den nyare versionen av CX serien, har någon med handen på hjärtat sett någon tråd på swec där det har gått sönder ett sådant?

Det fick "Utmärkt produkt" av Sweclockers

Länk:
http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Fan vad alla är anti CX... om man läser så ser man att det rör sig om ett CX500M det vill säga den nyare versionen av CX serien, har någon med handen på hjärtat sett någon tråd på swec där det har gått sönder ett sådant?

Det fick "Utmärkt produkt" av Sweclockers

Länk:
http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...

Som nya är dem bra men efter 2-3 år när capxon kondningarna på sekundär sidan börjar ge upp så är det inget å ha å alldelles för många cx har redan rasat. Nu är vi väll uppe i 4 versionen för cx corsair var tillslut tvugna att byta bort capxon 105 c til en japansk 85c för alldelles för många gick sönder innan garanti tiden så bara där ser man att capxon är skit. Nee nätagg köper man efter tester och givetvis 105c japanska så håller det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozmix:

Tanken var väl egentligen att byta upp mig men tänkte göra det vid ett senare tillfälle isåfall. Därav frågan. Tack så mycket för svaret

Onödigt att ta risken att nätaggregatet bränner upp komponenter för tio tusen. Har haft minst ett som brunnit upp. Jag hade tur att allt i datorn klarade sig.

Permalänk

köp ett 970 då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Onödigt att ta risken att nätaggregatet bränner upp komponenter för tio tusen. Har haft minst ett som brunnit upp. Jag hade tur att allt i datorn klarade sig.

att de inte tar med sig delar är ju ett bevis på att de iaf har säkerhetsfunktionerna det ska ha dvs som jag sa tidigare i tråden de bygger på en äldre konstruktion av fsp om ja inte mins fel med i snålat på kondingar osv med kortare livslängd men alla funktioner för att minimera skador finns till skillnad från t.ex. Ass of sweden som saknade allt vad säkerhetskretsar som ska finnas heter.

dvs de är billiga ok agg som är lika säkra som de dyrare säkerhetsmässigt men med kort livstid vilket avspeglas i den korta garantitiden som även täcker delar som stryker med om det verkligen är agget som ryker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

rekommenderar denna http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1..., införskaffade mig en sådan med mitt gtx 980ti , toknöjd och inga problem!@Ozmix:

Permalänk
Skrivet av Ozmix:

Tjena!

Snabb och troligtvis enkel fråga. Jag tänkte köpa mig ett 980Ti och undrar om ett CX500M kommer vara nog att driva kortet och min 4690k som sitter på ett Asus VI Impact och har 3st ssd och 1 st 2,5" hdd inkopplad i dagsläget.

tacksam för svar.

Mvh Ozmix

har inte läst i tråden, men här är en skitbra vid och kolla på

(gäller alla)

https://www.youtube.com/watch?v=ajiN9aVOv4A&ab_channel=OC3DTV

kort sagt så kör han ett värstingsystem på ett 450 agg. men ja.. då är de agget guld sertifierat

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk

@Dinoman: CX är gjorda för att klara max 30C under längre tider.. alltså kan man inte använda datorn på sommaren ?
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

så Statistik skulle vara att ex företag XX har 88% av marknaden men bara 1-2% RMA av alla sålda nätagg ?
jag är inte helt säker men hur stor marknadsandel & RMA ett företag har är det verkligen officiell info ?

det finns ju massor med trådar med CX agg att det magiskt skulle sålts så mycket att man också märkte av det att det är fler datorer med Corsair agg som dör låter ju som en omöjlighet dom har väl inte 90% ?

hur ska man bevisa att ett redan dött nätagg har tagit med sig dom andra delar ur dator?
"jag satt och spelade det luktade bränt datorn dog och nu fungerar inte några av mina delar i datorn"
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1361689-ny-dator-dog-mi...

här är några till.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1343406-strul-med-dator...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1136415-dator-small-til...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/903522-min-dator-dog-he...

@grizzly666: var det du som hade gjort en lista på respektive märke och döda nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@grizzly666: var det du som hade gjort en lista på respektive märke och döda nätagg ?

Nope!
Har inte sett den tråden heller vad jag minns.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

@Dinoman: CX är gjorda för att klara max 30C under längre tider.. alltså kan man inte använda datorn på sommaren ?
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Det betyder att agget är specificerat att klara av en given effekt vid 30 grader celsius. Nätaggregatet klarar av betydligt högre temperaturer än så, vilket torde vara ganska självklart.

Citat:

så Statistik skulle vara att ex företag XX har 88% av marknaden men bara 1-2% RMA av alla sålda nätagg ?
jag är inte helt säker men hur stor marknadsandel & RMA ett företag har är det verkligen officiell info ?

det finns ju massor med trådar med CX agg att det magiskt skulle sålts så mycket att man också märkte av det att det är fler datorer med Corsair agg som dör låter ju som en omöjlighet dom har väl inte 90% ?

hur ska man bevisa att ett redan dött nätagg har tagit med sig dom andra delar ur dator?
"jag satt och spelade det luktade bränt datorn dog och nu fungerar inte några av mina delar i datorn"
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1361689-ny-dator-dog-mi...

här är några till.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1343406-strul-med-dator...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1136415-dator-small-til...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/903522-min-dator-dog-he...

@grizzly666: var det du som hade gjort en lista på respektive märke och döda nätagg ?

Med tanke på hur många frågetecken du lyckats klämma in i ett inlägg så kanske du skulle ha en liten mer avvaktande inställning till huruvida CX verkligen har en större felprocent än andra nätaggregat på marknaden. Så på sätt och vis bevisar du hela min poäng med detta inlägget.

Det finns personer som uttalar sig säkert om hur dåliga CX-serien är men kan inte producera mer bevis för sin tes än att det finns enstaka inlägg med personer som råkat ut för trasiga nätaggregat, vilket lika gärna kan ha berott på en uppsjö av andra faktorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt