Program för att höja hastigheten på fläktarna i datorn.

Permalänk
Medlem

Program för att höja hastigheten på fläktarna i datorn.

Hej jag letar efter ett program där man kan höja hastigheten på fläktarna i datorn.
Jag kör vattenkylning och har nu märkt att det har blivit Imma, kondens eller ånga i tanken.
Skulle gärna behöva tips på hur jag får bort det.

Mvh Johan

Permalänk

dkulle tippa på att det är kondens i tanken och är helt normalt när det är vatten i tanken vatten "avdunstar" ju även i rumstemp så att det blir droppat i taket på tanken är helt normalt när det är högsta punkt det kan ta sig till..

men beroende på vad du har för moderkort borde det gå att justera i bios en snävare kurva.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör ett MSI X99S GAMING 7
Har hört talas om ett program som heter speed fan vad tror du om det ??

Permalänk
Skrivet av Dixer81:

Jag kör ett MSI X99S GAMING 7
Har hört talas om ett program som heter speed fan vad tror du om det ??

absolut inte... har inte fungerat ordentligt på flera år är en relik från början på 2000 talet som folk vägrar släppa verkar det som.

däemot så borde du kunna justera fläktkurvorna i bios eller med MSI cammand center.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

okej det var som tusan.
tack för tipset då ska jag kolla in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixer81:

okej det var som tusan.
tack för tipset då ska jag kolla in det

Varför inte skriva vad du har för moderkort, va har du för fläktar samt exakt var på moderkortet har du kopplat in fläktarna?

Är dom inkopplade på moderkortet? i så fall brukar det inte vara nån konst att åtminstånde få fläktarna att gå i deras maxhastighet, för det behövs nästan aldrig nån extra programvara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Varför inte skriva vad du har för moderkort, va har du för fläktar samt exakt var på moderkortet har du kopplat in fläktarna?

Är dom inkopplade på moderkortet? i så fall brukar det inte vara nån konst att åtminstånde få fläktarna att gå i deras maxhastighet, för det behövs nästan aldrig nån extra programvara.

Det står modell lite längre upp i tråden.

TS: Om du har kopplat in fläktarna korrekt på moderkortet så kan du styra fläkthastigheterna i UEFI.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det där ska jag pröva då slipper man allt strul med bios.
Första gången jag använder ett kort från MSI så man har en del att lära sig.

Jag använder dom här delarna i datorn.
HyperX Predator 2400MHz 64GB
MSI X99S GAMING 7, Socket - 2011-3
Intel Core i7 - 5820K, Socket - LGA 2011-3