märkliga problem med min skärm via Display Port...

Permalänk
Medlem

märkliga problem med min skärm via Display Port...

Tjena.

Jag sitter på en ASUS Rog Swift PG279Q och har den kopplad till mitt Gigabyte GTX 690 via en Mini-DisplayPort -> Displayport kabel, och det fungerar utmärkt upp till 120hz med det kortet. Men stöter på lustiga problem...

Varje natt stänger jag av min PC, och slår av strömbrytaren till allt, på morgonen när jag vaknar igen sätter jag igång strömbrytaren och startar datorn. Skärmen går då igång av sig självt (Det kanske bara är bra?) Men den hamnar i något vilo-läge där logotypen blinkar långsamt och inget syns på skärmen i sig, måste då starta om datorn (via reset-knappen) för att den ska gå igång på allvar.

Märker också av då och då att skärmen blinkar till, och blir svart i någon sekund, otroligt irriterande när man sitter och spelar något. Ska snart byta grafikkort, och det kan mycket väl vara grafikkortet som strular, men vill i så fall ha den confirmat. Dessa problem uppstår ENBART via mini-displayport utgången med denna skärmen. Har tyvärr ingen annan skärm/GPU att testa med.

Vad orsakar dessa problem?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena.

Jag sitter på en ASUS Rog Swift PG279Q och har den kopplad till mitt Gigabyte GTX 690 via en Mini-DisplayPort -> Displayport kabel, och det fungerar utmärkt upp till 120hz med det kortet. Men stöter på lustiga problem...

Varje natt stänger jag av min PC, och slår av strömbrytaren till allt, på morgonen när jag vaknar igen sätter jag igång strömbrytaren och startar datorn. Skärmen går då igång av sig självt (Det kanske bara är bra?) Men den hamnar i något vilo-läge där logotypen blinkar långsamt och inget syns på skärmen i sig, måste då starta om datorn (via reset-knappen) för att den ska gå igång på allvar.

Märker också av då och då att skärmen blinkar till, och blir svart i någon sekund, otroligt irriterande när man sitter och spelar något. Ska snart byta grafikkort, och det kan mycket väl vara grafikkortet som strular, men vill i så fall ha den confirmat. Dessa problem uppstår ENBART via mini-displayport utgången med denna skärmen. Har tyvärr ingen annan skärm/GPU att testa med.

Vad orsakar dessa problem?

hur ofta blir den svart, kan du testa med något annat grafikkort ?
hur vet du att du bara får problemet med den skärmen ?
du har ju intern grafikkort testat om du fått samma problem ?
står inget i sign om nätagget

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur ofta blir den svart, kan du testa med något annat grafikkort ?
hur vet du att du bara får problemet med den skärmen ?
du har ju intern grafikkort testat om du fått samma problem ?
står inget i sign om nätagget

Helt random. Ibland 1 gång i timmen, ibland 1 gång/dag.

Som jag skrev kan jag inte testat med någon annan GPU eller skärm. Min gamla skärm är såld, och på den hade jag aldrig några problem via DVI.

Ja men varför skulle jag test-köra på interna grafiken om jag vet att alla andra portar på min GPU fungerar? ....

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Helt random. Ibland 1 gång i timmen, ibland 1 gång/dag.

Som jag skrev kan jag inte testat med någon annan GPU eller skärm. Min gamla skärm är såld, och på den hade jag aldrig några problem via DVI.

Ja men varför skulle jag test-köra på interna grafiken om jag vet att alla andra portar på min GPU fungerar? ....

är du 110% säker på att det är bara är Den displayporten som ger det problemet ?
din tråd handlar ju om Skärmen men får känslan att du misstänker grafikkortet ?

sen spelar det ingen roll att du inte haft problem med gamla skärmen eller med DVI,
det är dagens delar som gäller inte vad som suttit i den innan. dags testa DVI, HDMI & interna grafiken för att utesluta skärm eller grafikkortet.

har du inget annat kan du ta datorn till någon polare eller låna grafikkort av nån du känner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena.

Jag sitter på en ASUS Rog Swift PG279Q och har den kopplad till mitt Gigabyte GTX 690 via en Mini-DisplayPort -> Displayport kabel, och det fungerar utmärkt upp till 120hz med det kortet. Men stöter på lustiga problem...

Varje natt stänger jag av min PC, och slår av strömbrytaren till allt, på morgonen när jag vaknar igen sätter jag igång strömbrytaren och startar datorn. Skärmen går då igång av sig självt (Det kanske bara är bra?) Men den hamnar i något vilo-läge där logotypen blinkar långsamt och inget syns på skärmen i sig, måste då starta om datorn (via reset-knappen) för att den ska gå igång på allvar.

Märker också av då och då att skärmen blinkar till, och blir svart i någon sekund, otroligt irriterande när man sitter och spelar något. Ska snart byta grafikkort, och det kan mycket väl vara grafikkortet som strular, men vill i så fall ha den confirmat. Dessa problem uppstår ENBART via mini-displayport utgången med denna skärmen. Har tyvärr ingen annan skärm/GPU att testa med.

Vad orsakar dessa problem?

Det där och liknande DP-problem har tidigare addresserats Nvidia. Verkar nästan uteslutande vara Nvidia-drivisar som spökar. Några har fått det att lira med äldre drivrutiner och andra inte, de har fått vänta på uppgraderingar. ASUS-skärmar, Nvidia och DP verkar vara specifikt drabbade till och från.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är du 110% säker på att det är bara är Den displayporten som ger det problemet ?

Ja... Har enbart 3st DVI portat och denna miniDP som skärmen är i kopplad i nu. Har inte ens HDMI i grafikkortet...

Utesluter inte att det är skärmen det är fel på, men har haft skärmen i kopplad genom DVI -> HDMI kabel förut och då hade jag inte några av dessa problem.

Skrivet av Dockland:

Det där och liknande DP-problem har tidigare addresserats Nvidia. Verkar nästan uteslutande vara Nvidia-drivisar som spökar. Några har fått det att lira med äldre drivrutiner och andra inte, de har fått vänta på uppgraderingar. ASUS-skärmar, Nvidia och DP verkar vara specifikt drabbade till och från.

Tack för svar, då behöver jag kanske inte oroa mig i onödan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ja... Har enbart 3st DVI portat och denna miniDP som skärmen är i kopplad i nu. Har inte ens HDMI i grafikkortet...

Utesluter inte att det är skärmen det är fel på, men har haft skärmen i kopplad genom DVI -> HDMI kabel förut och då hade jag inte några av dessa problem.

Tack för svar, då behöver jag kanske inte oroa mig i onödan.

Någon löste det med en annan/ny kabel, men vetetusan, det är lite trial and error som gäller tror jag.

E: Någon har också löst det genom att uppgradera till W10.
Själv hade jag inte problemet i Linux, men väl i Windows på förra grafikkortet/skärmen (ASUS GTX960/ASUS-24")

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K