Permalänk
Medlem

Köpa bästa displayport kabeln?

Som ni vet kan det ofta bli problem med länkfel på en del 144hz monitorer (iaf min asus mg279q), då gäller det att köpa en bra DP kabel. Vart i sverige kan man köpa en sådan? Och inte något deltaco skit tack.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vilken DP kabel det är? Så länge det är minst DP 1.2 så bör vilken kabel, t.o.m. Deltaco, funka bra. I slutändan är det ju ändå överföring av digitala signaler.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad spelar det för roll vilken DP kabel det är? Så länge det är minst DP 1.2 så bör vilken kabel, t.o.m. Deltaco, funka bra. I slutändan är det ju ändå överföring av digitala signaler.

Nope det är inte sant. en DP kabel av högre kvalitet är skillnaden om du kan köra 144hz eller inte..

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Åk till ditt närmaste ombud som säljer dp kablar och nyp första bästa, tror inte du kommer märka speciellt stor skillnad mellan olika tillverkare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Billigaste eller dyraste, du lär inte se skillnad..
Själv köpte jag Netonenets billigaste, fungerar galant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Åk till ditt närmaste ombud som säljer dp kablar och nyp första bästa, tror inte du kommer märka speciellt stor skillnad mellan olika tillverkare.

Min DP kabel som jag fick med ASUS MG279Q monitor får jag länkfel när jag försöker köra den i 144hz. Har kikat runt på nätet, flera personer har samma problem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nope det är inte sant. en DP kabel av högre kvalitet är skillnaden om du kan köra 144hz eller inte..

Där har du fel - det enda som spelar roll är vilken version som kabeln stödjer. Sitter med en VG248QE skärm som är kopplad till datorn via en Deltaco DP kabel på 2m och jag får 144 Hz utan problem. Har även en kompis som sitter på en 0.5m Deltaco DP kabel han fick av mig som är kopplad mellan hans GTX 980 Ti och PG279Q och även han får 144 Hz på skärmen. Att kablen ska ha "guldplatering" eller annat som ger den "högre kvalité" spelar i princip noll roll när det gäller DP just för att det är en digital signal som överförs i kabeln. Har du analoga kablar så kan kvalité spela roll, men inte när det gäller digitala (DP, HDMI m.m.). Kör du för övrigt med FreeSync sp behöver du DP 1.2a enligt wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Där har du fel - det enda som spelar roll är vilken version som kabeln stödjer. Sitter med en VG248QE skärm som är kopplad till datorn via en Deltaco DP kabel på 2m och jag får 144 Hz utan problem. Har även en kompis som sitter på en 0.5m Deltaco DP kabel han fick av mig som är kopplad mellan hans GTX 980 Ti och PG279Q och även han får 144 Hz på skärmen. Att kablen ska ha "guldplatering" eller annat som ger den "högre kvalité" spelar i princip noll roll när det gäller DP just för att det är en digital signal som överförs i kabeln. Har du analoga kablar så kan kvalité spela roll, men inte när det gäller digitala (DP, HDMI m.m.). Kör du för övrigt med FreeSync sp behöver du DP 1.2a enligt wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

förklara detta då:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?74568-MG279Q-Displa...

This is really getting annoying. I'm not finding a solution for this anywhere and my monitor keeps going back from 1440p@144Hz to 60Hz same res. This happens IN MID GAME! What the hell!? I've tried searching around and I've gotten no solutions!
I'm using the DP to Mini-DP cable that came with my MG279Q monitor and it's getting these issues. Someone please help I've had this monitor for about 2 months and i've still not been able to solve this.
I'm running Windows 10 and in the Device Manager both of my monitors VS229 and MG279Q are showing as Generic PnP monitors.

Och senare i tråden:

Update: The issue is solved by purchasing a certified StarTech DisplayPort Cable. What in the name of hell is wrong with ASUS? I paid so much for this monitor and they can't even provide a proper cable to make sure I can use the monitor as intended? Are they stupid? Anyone know how I can complain to them? Because this has really made me angry. You'd expect the products that came in the box to be working with each other like they should. I have the ASUS R9Fury X, Asus Sabertooth 990FX mobo, Asus MG279Q monitor and what the **** even... This was just plain ridiculous how it'd have issues with the cable that THEY provided.

The issue is fixed by changing to a not so **** cable, meaning I had to spend more money just to get my product to work like it should. As you can see I am really annoyed by this.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min DP kabel som jag fick med ASUS MG279Q monitor får jag länkfel när jag försöker köra den i 144hz. Har kikat runt på nätet, flera personer har samma problem.

Detta låter mer som ett problem med drivrutiner än att det är problem med kabeln alternativt att du fått med en kabel som inte stödjer DP 1.2. Antar att du läst följande tråd?

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?74568-MG279Q-Displa...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

förklara detta då:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?74568-MG279Q-Displa...

This is really getting annoying. I'm not finding a solution for this anywhere and my monitor keeps going back from 1440p@144Hz to 60Hz same res. This happens IN MID GAME! What the hell!? I've tried searching around and I've gotten no solutions!
I'm using the DP to Mini-DP cable that came with my MG279Q monitor and it's getting these issues. Someone please help I've had this monitor for about 2 months and i've still not been able to solve this.
I'm running Windows 10 and in the Device Manager both of my monitors VS229 and MG279Q are showing as Generic PnP monitors.

Och senare i tråden:

Update: The issue is solved by purchasing a certified StarTech DisplayPort Cable. What in the name of hell is wrong with ASUS? I paid so much for this monitor and they can't even provide a proper cable to make sure I can use the monitor as intended? Are they stupid? Anyone know how I can complain to them? Because this has really made me angry. You'd expect the products that came in the box to be working with each other like they should. I have the ASUS R9Fury X, Asus Sabertooth 990FX mobo, Asus MG279Q monitor and what the **** even... This was just plain ridiculous how it'd have issues with the cable that THEY provided.

The issue is fixed by changing to a not so **** cable, meaning I had to spend more money just to get my product to work like it should. As you can see I am really annoyed by this.

Se inlägget ovan!

Min rekommendation är att du pratar med ASUS om varför de skickat med en kabel som inte stödjer 1.2a (144 Hz + FreeSync) med en Freesync skärm och därefter letar efter en kabel som stödjer 1.2a om de inte skickar en sådan till dig. Låter som en miss från deras sida!

Kör du för övrigt DP->DP eller DP->Mini DP eller annat?

EDIT: Miss från min sida, läs här om DP kablar:

http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Det finns tydligen inte något sådan som DP 1.2 kabel utan alla DP kablar stödjer alla DP versioner. Men du får gärna dela med dig om du kör DP-DP eller annat? Har du någon adapter emellan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Se inlägget ovan!

Min rekommendation är att du pratar med ASUS om varför de skickat med en kabel som inte stödjer 1.2a (144 Hz + FreeSync) med en Freesync skärm och därefter letar efter en kabel som stödjer 1.2a om de inte skickar en sådan till dig. Låter som en miss från deras sida!

Kör du för övrigt DP->DP eller DP->Mini DP eller annat?

Kasst av ASUS. Har nu lagt en beställning på följande kabel:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3973832#ita...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kasst av ASUS. Har nu lagt en beställning på följande kabel:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3973832#ita...

Bra val, men tycker du ändå borde kontakta dem så att de åtminstone kan skicka en annan till dig alternativt lösa detta med en cashback eller nåt annat - dålig stil av dem att skicka med något som inte fungerar som det bör göra!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

förklara detta då:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?74568-MG279Q-Displa...

This is really getting annoying. I'm not finding a solution for this anywhere and my monitor keeps going back from 1440p@144Hz to 60Hz same res. This happens IN MID GAME! What the hell!? I've tried searching around and I've gotten no solutions!
I'm using the DP to Mini-DP cable that came with my MG279Q monitor and it's getting these issues. Someone please help I've had this monitor for about 2 months and i've still not been able to solve this.
I'm running Windows 10 and in the Device Manager both of my monitors VS229 and MG279Q are showing as Generic PnP monitors.

Och senare i tråden:

Update: The issue is solved by purchasing a certified StarTech DisplayPort Cable. What in the name of hell is wrong with ASUS? I paid so much for this monitor and they can't even provide a proper cable to make sure I can use the monitor as intended? Are they stupid? Anyone know how I can complain to them? Because this has really made me angry. You'd expect the products that came in the box to be working with each other like they should. I have the ASUS R9Fury X, Asus Sabertooth 990FX mobo, Asus MG279Q monitor and what the **** even... This was just plain ridiculous how it'd have issues with the cable that THEY provided.

The issue is fixed by changing to a not so **** cable, meaning I had to spend more money just to get my product to work like it should. As you can see I am really annoyed by this.

Det jag undrar är om personen i fråga provade med fler kablar än StarTech. Mycket möjligt att Asus skickar fel kablar och därför funkar det inte. Har aldrig haft problem med DP kablar oavsett kvalitet..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Nope det är inte sant. en DP kabel av högre kvalitet är skillnaden om du kan köra 144hz eller inte..

Jag har en Deltaco DP-kabel på fem meter, kör i 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min DP kabel som jag fick med ASUS MG279Q monitor får jag länkfel när jag försöker köra den i 144hz. Har kikat runt på nätet, flera personer har samma problem.

Yes, den medföljande är intet någon kan rekommendera. Dock funkar Deltacos 59:- lika bra som den du köper för 399:-

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icte:

Vad spelar det för roll vilken DP kabel det är? Så länge det är minst DP 1.2 så bör vilken kabel, t.o.m. Deltaco, funka bra. I slutändan är det ju ändå överföring av digitala signaler.

Skrivet av bärplockaren:

Åk till ditt närmaste ombud som säljer dp kablar och nyp första bästa, tror inte du kommer märka speciellt stor skillnad mellan olika tillverkare.

Skrivet av hakd:

Billigaste eller dyraste, du lär inte se skillnad..
Själv köpte jag Netonenets billigaste, fungerar galant

Det har inget med kvaliteten att göra; självklart är den exakt samma oavsett kabel. Men vid så hög bandbredd som TS vill köra (2560x1440 @ 144 Hz) kan det faktiskt bli så kallat link failure, vilket leder till att man tappar bilden helt, att den faller tillbaka på 60 Hz eller dylikt. Enligt @Laxpudding är (var?) detta extra vanligt med AMD-kort, vilket ju TS rimligen har till sin FreeSync-skärm:

Skrivet av Thomas Ytterberg:

Vår referensversion av Radeon R9 290X är till exempel mycket känsligare med valet av kabel. Just detta exemplar har också använts många gånger om med olika kablar genom olika tester.

När AMD-korten inte vill lira ger de felmeddelandet "Display Port Link failure" och tar ned hastigheten på överföringen så att det endast räcker till 60 Hz. Vi använde därför Asus eget grafikkort Radeon R9 290X DirectCU II OC istället. Så länge vi körde den medföljande kabeln tuffade skärmen på i 144 Hz utan att bråka.

Skulle det vara så att du primärt vill köra Freesync och nöjer dig med att driva skärmen i 90 Hz har redaktionen inte stött på några som helst problem med någon kabel. Det är först vid 144 Hz det brukar bråka.

SweClockers har även haft samma problem i 4K:

Skrivet av SweClockers:

Vidare tester visar att av fem tillgängliga kablar av olika snitt är det endast Samsungs medföljande variant som fungerar i 60 Hz SST med AMD Radeon R9 290X. Intressant nog fungerar samtliga kablar med Geforce GTX 780 Ti i samma situation. Alla fem går dessutom att använda för 60 Hz över MST med en annan skärm, en teknik som i praktiken kräver samma bandbredd.

Exakt vad problemen beror på är svårt att ringa in. En teori är att elektroniken i den första generationens 60 Hz-skärmar med SST är extra känsliga, vilket tillsammans med svagare signal från AMD-kort kräver Samsungs tillsynes mer påkostade kabel. Majoriteten testade sladdar är visserligen märkta Displayport 1.2, men under ytan kan det finnas andra kompromisser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag har en Deltaco DP-kabel på fem meter, kör i 144hz.

Säger ingenting om du inte specar upplösning och grafikkort. Problemet finns inte vid 1920x1080; TS har en skärm med 2560x1440. Det verkar heller inte som att Nvidia-kort är drabbade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Säger ingenting om du inte specar upplösning och grafikkort. Problemet finns inte vid 1920x1080; TS har en skärm med 2560x1440. Det verkar heller inte som att Nvidia-kort är drabbade.

Missade att TS kör 1440. Ursäkta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Säger ingenting om du inte specar upplösning och grafikkort. Problemet finns inte vid 1920x1080; TS har en skärm med 2560x1440. Det verkar heller inte som att Nvidia-kort är drabbade.

Samma här, missade det jag med. Tack för infon.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ja ni missade, så kolla fakta innan ni säger emot mig nästa gång

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Ja ni missade, så kolla fakta innan ni säger emot mig nästa gång

Det är inte superlätt att hålla modellnummer för skärmar i huvudet...

Permalänk
Bildexpert 📺

”Despite what you may read, there is no such thing as a DisplayPort 1.1 cable and DisplayPort 1.2 cable. ”

Saxat från: http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Precis som med HDMI finns det inte versionsnummer på Displayport-kablar utan endast certifierade och icke-certifierade kablar. Mängden tillverkare bakom certifierade kablar är dock få. Länken ovan har en länk till en sökfunktion för certifierade tillverkare.

Gränsen för när det fungerar och inte fungerar är som skrivet i citaten från @Alling ovan en kombination av grafikkort, skärm och kabel. Asus egna AMD-baserade grafikkort fungerade smärtfritt med Asus skärm och medföljande kabel. Med andra kort, några av korten på redaktion har åkt in och ut ur datorer 20+ gånger och det är ofta de ger "displayport link failure".

Betydligt vanligare med AMD-kort även om det inträffar mer sällan med Nvidia-korten också. AMD:s drivrutiner brukar i ge varningsruta och slå om till 60 Hz. Nvidia-korten brukar ge svart skärm och sedan när man forcerar omstart och/eller micklar med kabeln, kör de 60 Hz igen när det blir bild.

Permalänk
Medlem

Har precis hjälp en annan person på forumet som hade problem och köra 144hz i 1440p. När han köpte en certifierad Startech kabeln som jag rekommenderade tidigare i tråden fungerade det för han.

Det är bevisligen skillnad på kabel och kabel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1409268-kan-ej-fa-144hz... (mig det handlar om)

Så det som nämns att det är skillnad på kabel och kabel, stämmer.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Startech-kabeln fungerade även för mig i 144hz 1440p.

Skrivet av SectionX2:

Har precis hjälp en annan person på forumet som hade problem och köra 144hz i 1440p. När han köpte en certifierad Startech kabeln som jag rekommenderade tidigare i tråden fungerade det för han.

Det är bevisligen skillnad på kabel och kabel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tacka för det fina tipset på kabel hos Misco.

Även här blev det bättre då byte av kabel avhjälpte mitt problem med min 4k skärm som endast tog 30hz och inte 60hz som den borde.

Permalänk

Trådlyft, men med tanke på att många använder Deltaco som billigaste kabeln som ska fungera lika bra som dyra, så är inte fallet. Hade gott om glappkontakt mellan tv och bluray med deltaco HDMI kabel, köpte i stället en 400kr 1m, problemet finns inte mer, har prövat med andra deltaco kablar mellan tv och bluray, samma problem.

Nyligen köpte jag deltaco HDMI MHL adapter och hdmi kabel, även där mellan kabel och adapter glappar det, måste ligga exakt rätt för att man ska få bild.

Nu letar jag efter en HDMI-HDMI Micro till en platta och googlade på Startech o förhoppning om att detta är bättre passform än Deltaco, då dök denna tråd upp och jag kunde inte låta bli att nämna något att det är skillnad på kabel och kabel även om signalen inte gör bilden sämre så måste det passa så det bli kontakt.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en deltaco 5m displayport för att köra 1440p på 144Hz, det fungerade inte. 90Hz fungerade dock perfekt.

Köpte därefter denna: https://www.amazon.com/gp/product/B00LM3V2D8/ref=oh_aui_detai...

Det fungerar fint med 144Hz, leveranstiden var ungefär 3 dagar.