Permalänk

HDMI till VGA-omvandlare

Hej,

Länge sedan jag skrev här nu.

Men tänkte höra en grej, jag har nämligen försökt kolla upp om det finns väl fungerande HDMI till VGA-omvandlare som inte är överdrivet dyra (De jag har sett, som skall fungera, kostar runt 6000-7000 ex moms), men utan någon större lycka. Tänkte därför höra om ni vet ifall det finns billigare omvandlare som fungerar i ett någorlunda professionellt sammanhang?

Att byta annan utrustning är tyvärr inte aktuellt då det gäller en ganska stor kvantitet (Behöver köpa ett par 100 omvandlare).

Tack!

Permalänk
Medlem

Här finns det lite billigare.
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=7965

Om nu inte denna saknar någon funktion som efterfrågas.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bara för att se om det inte finns någon annan lösning, berätta gärna vad det är som har HDMI märke modell, samt vad den skall koppla det till.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det finns HDMI till VGA kablar, men för att dem skall fungerar så måste även din hårdvara göra det. Vilket är ytterst ovanligt.

Men som jag fattat dig, så behöver du bara
HDMI - Ut?
VGA - In?

Ingen vill du få ut bättre upplösningar, vill du ha ljud med?
I vilket fall så finns det oerhört många budget variater som fungerar minst lika bra, genom att det är VGA så behövs inte världens dyraste saker. Gammalt uttag.

Adapter:
http://www.clasohlson.com/se/Pr384705000/Pr384705000

Omvandlare:
http://www.dustinhome.se/product/5010615395/deltaco-vga-hdmi-...
http://www.kabelbutiken.com/hdmi-till-vga-konverter

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Lånar denna tråden Jo jag har fått två nya skärmar och skall koppla dom till min laptop, problemet är bara att skärmarna bara har VGA- och DVI- ingång och laptopen har bara EN VGA- och EN HDMI- utgång. Jag vill kunna ha dessa skärmar som utvidgat skrivbord i 1920x1200. Så det jag behöver är en HDMI till VGA (alternativt DVI (eller någon VGA-splitter historia)) adapter/konverterare. Någon som känner till en sådan här? Plus är om man kan dra ljud ifrån den!

Hittade denna men frågan är om man kan ha 1920x1200 i upplösning?

Tack så mycket! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Lånar denna tråden Jo jag har fått två nya skärmar och skall koppla dom till min laptop, problemet är bara att skärmarna bara har VGA- och DVI- ingång och laptopen har bara EN VGA- och EN HDMI- utgång. Jag vill kunna ha dessa skärmar som utvidgat skrivbord i 1920x1200. Så det jag behöver är en HDMI till VGA (alternativt DVI (eller någon VGA-splitter historia)) adapter/konverterare. Någon som känner till en sådan här? Plus är om man kan dra ljud ifrån den!

Hittade denna men frågan är om man kan ha 1920x1200 i upplösning?

Tack så mycket! <3

Du krånglar till det! Kör VGA-kabel mellan ena skärmen och graffekortet, och sen köper du en sådan här kabel till den andra: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla... så är du i hamn!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Du krånglar till det! Kör VGA-kabel mellan ena skärmen och graffekortet, och sen köper du en sådan här kabel till den andra: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla... så är du i hamn!

Aofan! Funkar denna båda hållen? Finns det även något alternativ så att man kan dra ljud (så att man kan spela ps3 på monitorn och ha ljudet i mina högtalare?) Tack för snabbt svar min käre landsman! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Aofan! Funkar denna båda hållen? Finns det även något alternativ så att man kan dra ljud (så att man kan spela ps3 på monitorn och ha ljudet i mina högtalare?) Tack för snabbt svar min käre landsman! <3

Den fungerar åt båda hållen; DVI och HDMI är elektriskt kompatibla med varandra så det behövs ingen aktiv elektronik i kabeln.

Ja, PS3 har väl någon slagts multi-analog-utgång vill jag minnas? Typ en sån här kabel, http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/pl... där du drar linjesignalen till dina högtalare. Eller kan du skicka en optisk signal till högtalarna? I

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Den fungerar åt båda hållen; DVI och HDMI är elektriskt kompatibla med varandra så det behövs ingen aktiv elektronik i kabeln.

Ja, PS3 har väl någon slagts multi-analog-utgång vill jag minnas? Typ en sån här kabel, http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/pl... där du drar linjesignalen till dina högtalare. Eller kan du skicka en optisk signal till högtalarna? I

Högtalarna har både AUX och sådan där röd och vit kabel (kan ej namnet hehehe...)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av J.Hilleskog:

Aofan! Funkar denna båda hållen?

Passiva adaptrar fungerar "alltid" åt båda hållen. (En DVI‑I till VGA-adapter kan förstås inte adaptra från VGA till DVI‑D, men DVI‑I är ju lite speciell i och med att den har både DVI‑D och DVI‑A i samma kabel.)

Aktiva adaptrar, eller mer tydligt omvandlare, fungerar "aldrig" åt båda hållen. (Det är klart att man kan bygga en aktiv omvandlare som gör det, men tumregeln är att det inte är så.)

Passiva adaptrar fungerar bara så länge signalen är oförändrad. Så är fallet med HDMI och DVI‑D: Båda använder Transition-Minimized Differential Signaling (TMDS) och adaptrar behöver därför bara vara en fysisk omkoppling av ledare. DisplayPort använder däremot Low-Voltage Differential Signaling (LVDS), så adaptrar mellan DP och HDMI/DVI måste läsa av den inkommande signalen och skapa en ny. VGA skickar ju analoga signaler, så det krävs verkligen aktiv omvandling mellan det och DP, DVI, HDMI etc, som ju är digitala.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Passiva adaptrar fungerar "alltid" åt båda hållen. (En DVI‑I till VGA-adapter kan förstås inte adaptra från VGA till DVI‑D, men DVI‑I är ju lite speciell i och med att den har både DVI‑D och DVI‑A i samma kabel.)

Aktiva adaptrar, eller mer tydligt omvandlare, fungerar "aldrig" åt båda hållen. (Det är klart att man kan bygga en aktiv omvandlare som gör det, men tumregeln är att det inte är så.)

Passiva adaptrar fungerar bara så länge signalen är oförändrad. Så är fallet med HDMI och DVI‑D: Båda använder Transition-Minimized Differential Signaling (TMDS) och adaptrar behöver därför bara vara en fysisk omkoppling av ledare. DisplayPort använder däremot Low-Voltage Differential Signaling (LVDS), så adaptrar mellan DP och HDMI/DVI måste läsa av den inkommande signalen och skapa en ny. VGA skickar ju analoga signaler, så det krävs verkligen aktiv omvandling mellan det och DP, DVI, HDMI etc, som ju är digitala.

Måste säga att jag älskar sådana här svar! Avgudar sådana människor (antar att du är en människa) som inte är rädda för att sprida lite kunskap till ovetande frivilligt! Så då vet jag att jag behöver HDMI till DVI. Då är frågan om man kan skaffa en sådan här som kan erbjuda att koppla ljudet till en 2.1 högtalare med AUX eller "Röd & vit kabel"? Någon som vet!

+1 till dig Alling!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av J.Hilleskog:

Måste säga att jag älskar sådana här svar! Avgudar sådana människor (antar att du är en människa) som inte är rädda för att sprida lite kunskap till ovetande frivilligt! Så då vet jag att jag behöver HDMI till DVI. Då är frågan om man kan skaffa en sådan här som kan erbjuda att koppla ljudet till en 2.1 högtalare med AUX eller "Röd & vit kabel"? Någon som vet!

+1 till dig Alling!

Tack, roligt att höra!

Är det en PS3 du vill ansluta till skärm och högtalare? Det bästa är om du kan dra en optisk kabel från PS3:n till högtalarna, men då måste förstärkaren ha optisk ingång. Annars kan det vara så att skärmen har en hörlursutgång som du kan ansluta högtalarna till med en enkel AUX till RCA-kabel. ("Röd och vit" brukar man kalla RCA, eftersom kontaktdonet heter så, men det finns även digitala kablar med RCA-kontakter.) Vad har du för skärm och förstärkare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Tack, roligt att höra!

Är det en PS3 du vill ansluta till skärm och högtalare? Det bästa är om du kan dra en optisk kabel från PS3:n till högtalarna, men då måste förstärkaren ha optisk ingång. Annars kan det vara så att skärmen har en hörlursutgång som du kan ansluta högtalarna till med en enkel AUX till RCA-kabel. ("Röd och vit" brukar man kalla RCA, eftersom kontaktdonet heter så, men det finns även digitala kablar med RCA-kontakter.) Vad har du för skärm och förstärkare?

Njaaa det låter inte riktigt möjligt med mina prylar Skärmarna är två HP Compaq LA2405x, högtalarna är Logitech Z623 2.1 och dator är en ASUS G75VW Hittar ingen optisk ingång på högtalarna och ingen AUX ut på skärmen. Planen är ju att jag ska kunna koppla datorn till skärmen via HDMI -> DVI. Det ska gärna vara möjligt att kunna dra ut ljud från denna kabel och koppla till mina högtalare så jag kan spela ps3 på monitorn <3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av J.Hilleskog:

Njaaa det låter inte riktigt möjligt med mina prylar Skärmarna är två HP Compaq LA2405x, högtalarna är Logitech Z623 2.1 och dator är en ASUS G75VW Hittar ingen optisk ingång på högtalarna och ingen AUX ut på skärmen. Planen är ju att jag ska kunna koppla datorn till skärmen via HDMI -> DVI.

Det är inga problem. Det är bara att köpa en kabel eller adapter från HDMI till DVI. Sedan ansluter du ljudet med en vanlig AUX till RCA-kabel från datorn till högtalarna.

Citat:

Det ska gärna vara möjligt att kunna dra ut ljud från denna kabel och koppla till mina högtalare så jag kan spela ps3 på monitorn <3

Detta är lite knepigare. Här behöver du antingen en omvandlare som plockar ut ljudet ur HDMI-signalen eller en omvandlare från toslink (optisk S/PDIF) till AUX eller RCA. Den sistnämnda är nog generellt mer användbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det är inga problem. Det är bara att köpa en kabel eller adapter från HDMI till DVI. Sedan ansluter du ljudet med en vanlig AUX till RCA-kabel från datorn till högtalarna.

Detta är lite knepigare. Här behöver du antingen en omvandlare som plockar ut ljudet ur HDMI-signalen eller en omvandlare från toslink (optisk S/PDIF) till AUX eller RCA. Den sistnämnda är nog generellt mer användbar.

Du tror inte att denna funkar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...
Men frågan är då om dessa kablar kan leverera upplösning på 1920x1200?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Du tror inte att denna funkar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...
Men frågan är då om dessa kablar kan leverera upplösning på 1920x1200?

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu har jag köpt en kabel (HDMI -> DVI) men när jag kopplar in båda samtidigt så funkar bara HDMIn och drar jag ut HDMIn så fungerar VGA skärmen, hur fixar jag så att båda skärmarna funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Så nu har jag köpt en kabel (HDMI -> DVI) men när jag kopplar in båda samtidigt så funkar bara HDMIn och drar jag ut HDMIn så fungerar VGA skärmen, hur fixar jag så att båda skärmarna funkar?

Det kan kanske ha med hdcp att göra, hdmianslutningen stänger av vga anslutningen eftersom den inte stödjer hdcp, det strular ofta att blanda vga och hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske ha med hdcp att göra, hdmianslutningen stänger av vga anslutningen eftersom den inte stödjer hdcp, det strular ofta att blanda vga och hdmi.

Finns det någon lösning på det eller bör jag köpa mini display port -> DVI/VGA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Finns det någon lösning på det eller bör jag köpa mini display port -> DVI/VGA

Det är dyrt att omvandla signalen så kan du slippa det är det bra och måste du omvandla så stödjer dp > dvi hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är dyrt att omvandla signalen så kan du slippa det är det bra och måste du omvandla så stödjer dp > dvi hdcp.

Kan du bidra med en förenklad förklaring? heheh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Kan du bidra med en förenklad förklaring? heheh

man bör inte göra om signalen för det är rätt dyrt om det ska bli bra, har man gamla prylar så kan det vara bättre att byta monitor i stället för att konvertera signalen.
Ev kan man göra om vissa digitala signaler typ dp till hdmi/dvi men inget annat.
hdmi och dvi-d samt dvi-a och vga är samma videosignaler så där räcker det med att göra om kontakten så delarna passar ihop.
Dvi-i är kompatibel med både vga och hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

man bör inte göra om signalen för det är rätt dyrt om det ska bli bra, har man gamla prylar så kan det vara bättre att byta monitor i stället för att konvertera signalen.
Ev kan man göra om vissa digitala signaler typ dp till hdmi/dvi men inget annat.
hdmi och dvi-d samt dvi-a och vga är samma videosignaler så där räcker det med att göra om kontakten så delarna passar ihop.
Dvi-i är kompatibel med både vga och hdmi.

Kom på att skärmen har en displayport ingång så det blir mini displayport -> displayport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Kom på att skärmen har en displayport ingång så det blir mini displayport -> displayport

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog en mycket bättre ide att bara använda en kontaktadapter .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog en mycket bättre ide att bara använda en kontaktadapter .

Nu börjar jag bli lite irriterad. Laptopen jag har har 1x VGA, 1x HDMI & 1x MiniDisplayPort. Skärmarna jag har har 1x VGA, 1x DVI & 1x DisplayPort

Jag vill ha två skärmar inkopplade till datorn (3 totalt med laptop skärmen)

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med HDMI -> DVI så funkar bara HDMI -> DVI skärmen (VGA skärmen fungerar inte (men fungerar när man drar ut HDMIn))

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med Mini DisplayPort -> DisplayPort funkar bara Mini DisplayPorten och inte VGA (Men drar jag ut mini displayport kontakten fungerar VGA skärmen igen)

Har en Asus G75vw och två HP Compaq LA2405x som skärmar!

Vad ska jag göra nu? Finns det någon lösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Nu börjar jag bli lite irriterad. Laptopen jag har har 1x VGA, 1x HDMI & 1x MiniDisplayPort. Skärmarna jag har har 1x VGA, 1x DVI & 1x DisplayPort

Jag vill ha två skärmar inkopplade till datorn (3 totalt med laptop skärmen)

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med HDMI -> DVI så funkar bara HDMI -> DVI skärmen (VGA skärmen fungerar inte (men fungerar när man drar ut HDMIn))

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med Mini DisplayPort -> DisplayPort funkar bara Mini DisplayPorten och inte VGA (Men drar jag ut mini displayport kontakten fungerar VGA skärmen igen)

Har en Asus G75vw och två HP Compaq LA2405x som skärmar!

Vad ska jag göra nu? Finns det någon lösning?

Det har kanske med hdcp att göra, det är dumt att blanda. Möjligtvis går det att få ut 2 skärmar via dp och en adapter.
Det kan också vara så att grafikkretsen bara stödjer 2 skärmar och inte 3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det har kanske med hdcp att göra, det är dumt att blanda. Möjligtvis går det att få ut 2 skärmar via dp och en adapter.
Det kan också vara så att grafikkretsen bara stödjer 2 skärmar och inte 3.

Och du ser ingen lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Nu börjar jag bli lite irriterad. Laptopen jag har har 1x VGA, 1x HDMI & 1x MiniDisplayPort. Skärmarna jag har har 1x VGA, 1x DVI & 1x DisplayPort

Jag vill ha två skärmar inkopplade till datorn (3 totalt med laptop skärmen)

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med HDMI -> DVI så funkar bara HDMI -> DVI skärmen (VGA skärmen fungerar inte (men fungerar när man drar ut HDMIn))

Kopplar jag ena skärmen med VGA och andra med Mini DisplayPort -> DisplayPort funkar bara Mini DisplayPorten och inte VGA (Men drar jag ut mini displayport kontakten fungerar VGA skärmen igen)

Har en Asus G75vw och två HP Compaq LA2405x som skärmar!

Vad ska jag göra nu? Finns det någon lösning?

Varför använder du VGA över huvud taget? Kör ena skärmen på DP och andra med HDMI till DVI-kabel/adapter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Varför använder du VGA över huvud taget? Kör ena skärmen på DP och andra med HDMI till DVI-kabel/adapter.

Tror du det borde funka bättre, eller funka överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Tror du det borde funka bättre, eller funka överhuvudtaget?

Om datorn har stöd för tre skärmar samtidigt, ja, annars nej.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om datorn har stöd för tre skärmar samtidigt, ja, annars nej.

Och hur tar man reda på det? <3