Permalänk

Vad SKA jag ha för stol?!

Har fått så jävla ont i ryggen efter lite sittandes vid datorn (8-12 timmar i stöten).. och vet att man inte ska göra det men skit samma.

Har ni några ideer på vad man kan använda för stol? inget för dyrt heller. 2000-2500 kr, Eller ska man sänka skrivbordet 40 cm och köpa en fotölj? alla ideer är välkomna

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem

Jag satt alltid med IKEA/Jysk stolar tidigare och helt enkelt accepterade att jag fick ont i ryggen av att sitta länge, men för några månader sen så bestämde jag att det var dags för en bra stol och köpte mig en DXracer King series, har inte haft ont i ryggen sen dess!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar Kinnarps-stolar, jag håller med. Har själv en IKEA-markus, men kvalitén på den kunde tyvärr varit bättre.
Håll koll på begagnade kontorsmöbler, finns ofta att köpa för löjligt bra priser:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=kinnarps&cg=0&w=3&st=s&c...

Utöver stol rekommenderar jag att du börjar träna upp din rygg/bålstyrka litegrann.
Behöver inte ta jättemycket tid, men några enklare övningar så som rygglyft, sit-ups mm.
Du kommer tacka dig själv i framtiden om du börjar göra detta nu.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

DX Racer... Sen kan det ju vara på sin plats att röra på sig lite oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

Har fått så jävla ont i ryggen efter lite sittandes vid datorn (8-12 timmar i stöten).. och vet att man inte ska göra det men skit samma.

Har ni några ideer på vad man kan använda för stol? inget för dyrt heller. 2000-2500 kr, Eller ska man sänka skrivbordet 40 cm och köpa en fotölj? alla ideer är välkomna

finns ju ett antal Företag som säljer begagnade kontorsstolar Kinnarps är väl det mest kända märket.
http://www.foretagsmobler.se/begagnade-kontorsm%C3%B6bler-skr...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

Har fått så jävla ont i ryggen efter lite sittandes vid datorn (8-12 timmar i stöten).. och vet att man inte ska göra det men skit samma.

Har ni några ideer på vad man kan använda för stol? inget för dyrt heller. 2000-2500 kr, Eller ska man sänka skrivbordet 40 cm och köpa en fotölj? alla ideer är välkomna

Hade jag varit som dig hade jag kollat blocket lite då och då efter bättre begagnade Kinnarps-stolare eller liknande. Kostart ofta 4-7k ny men brukar ligga ute för 2-2,5k i beganangat bra skick.
Ur ergoni synpukt bör du leta efter dessa eller motsvarande från andra kända märken. På billiga stolar eller "gaming" stolar saknas ofta vissa viktigta inställningar för att kunna få optimalt stöd för just DIN kropp.

Om du sitter 8-12 timmar i stöten bör du nog även investera i höj och sänkbart bord. Även dessa brukar man komma förbi på blocket relativt ofta och till kraftigt reducerade priser. Att vara 8-12 timmar i samma postition är aldirg bra.
Står man upp kan det även vara bra att kompletera med "stå matta" som gör att man avbelastar knäna.'

Alternativ till "vanliga" stolar är att köpa dem där man ej har ryggstöd och lägger öve en del av vikten på knäna. Googlar lite efter ergonmiska stolar så kommer du snart förbi en sådan.
För delen med dessa är att de brukar hjälpa till att ge en bättre hållning. Dock så gör detta att man lätt i början blir trött i ryggen då man inte är van att behöva använda dessa muskler så att ha kvar sin gamla stol ett tag och byta tills dess att man orkar bara använda den nya är aldirg fel.

Edit: Sök även efter guider hur du ska ställa in din stol för att få rätt stöd. Tänk på att det alltid inte är det skönaste direkt men det kommer hjälpa dig i längden.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat istället, flera gånger billigare
Typ denna! http://www.sweclockers.com/marknad/120967-hag-h09-inspiration...