Läshastighet på minneskort till mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Läshastighet på minneskort till mobiltelefon

Hej,

Jag har en Sony Xperia Z5 och ska köpa ett minneskort. Jag vill ha 64 gb, så jag behöver ett SDXC (SDHC går ju bara till 32 gb). Frågan är vilken läshastighet som "behövs". Märker man någon skillnad på hastigheter över 80 mb/s?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag röstade på att det räcker bra. Eftersom jag alltid kört klass 10 med 30MB/s enligt spec och varit nöjd. Men du kanske har speciella krav med tanke på att du funderar på om det är för segt ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är inte 80MB/s som kan vara problem, utan småfils-skrivning. Få minneskort har mer än nån enstaka MB/s i 4k skriv, och det är där man snabbt märker skillnad om man ska använda det till program eller "jobba" mot det. Läshastighet har även billiga kort rätt bra, så titta bara på skrivhastighet och då även slumpmässig skrivhastighet.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för bra info! Om det ligger runt 80 MB/s även på skrivsidan, funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decket:

@Paddanx: Tack för bra info! Om det ligger runt 80 MB/s även på skrivsidan, funkar det?

Vad är den slumpmässiga skrivhastigheten? Som PaddanX skriver så är det där flaskhalsen hamnar, de där 80MB/s i skrivhastighet är sequential write och är bra när du skriver filer på några GB men hjälper dig inte ett dugg när det handlar om små filer, t.ex om du tar kort, installerar appar osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på tredje grafen på denna sida http://www.sweclockers.com/test/16837-nio-usb-minnen-med-supe...

Sedan så bläddrar till bild 2 i den tredje grafen. Det kvittar hur många MB per sekund som minnet utlovar som max, det är vad det presterar som minimum som du kommer märka av (vilket de två ovanstående påpekar).

Nu är testet jag länkat till visserligen gjort på USB-minnen men det är exat samma sak för alla minnen om det så är minneskort, SSD eller vanliga hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för en massa bra svar!

Det som återstår är alltså; vilken hastighet "behöver" jag på småfilsskrivning och hur ser jag denna hastighet på produkterna innan jag köper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decket:

Tack för en massa bra svar!

Det som återstår är alltså; vilken hastighet "behöver" jag på småfilsskrivning och hur ser jag denna hastighet på produkterna innan jag köper?

Ingen som har något bra svar på detta?

Permalänk
Medlem

@Decket: Inte du tittar på vad du behöver kanske du ska titta på vad som finns och vad du är villig att betala.
Imo varför göra det krångligt? Jag köpte bara första bästa class10 64Gb kort med känt märke. Til en vettig peng såklart.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Jag hänger inte riktigt med. Jag försöker få hjälp att veta vad jag ska kolla efter. Jag ser "vad som finns" men jag måste ju också veta vad jag behöver.