Vill rensa mina diskar utan nytt OS :)

Permalänk

Vill rensa mina diskar utan nytt OS :)

Tjenare allihopa!

Jag har lite funderingar om två diskar som ska bli rena och undrar hur jag ska gå till väga!

Så jag har OS'et nedladdat på min SSD på 256gb, sedan har jag en 2TBdisk som diverse saker ligger på. Jag undrar två saker:
1. Finns det något behändigt program att använda för att göra rent min disk (ordvitsen var inte med mening).
2. Kan jag ta bort allt på min stora disk så att det är nada kvar, eller har jag sönder något viktigt då?

Tack och god jul
//Anton

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att formatera dem eller raderar partitionen så blir de tomma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag är ganska okunnig om detta, skulle jag kunna få lite tips till en pålitlig sida eller kanske du har lite hjälp på rak hand? Tack för svaret

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vattenmelon:

@mrqaffe: Jag är ganska okunnig om detta, skulle jag kunna få lite tips till en pålitlig sida eller kanske du har lite hjälp på rak hand? Tack för svaret

Om det inte är den disk ditt operativsystem ligger på så är det bara att högerklicka på disken i den här datorn en och välja formatera, men välj inte fel disk bara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det inte är den disk ditt operativsystem ligger på så är det bara att högerklicka på disken i den här datorn en och välja formatera, men välj inte fel disk bara.

Jo man tackar ^^ Vet du någon väg för att ta bort det "oviktiga" på disken med OS på också?

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Jo man tackar ^^ Vet du någon väg för att ta bort det "oviktiga" på disken med OS på också?

Vad som är viktigt för dig kanske inte är det för något annan, mitt tips är att rensa bort mappar som du vet att du inte behöver. Papperskorgen (och Hämtade Filer) brukar vara en av de större bovarna när det handlar om att ta upp lagringsutrymmet på din systemdisk.
CCleaner finns även för att ta bort diverse skräp-data (temp-filer m.m som inte behövs).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vattenmelon:

Jo man tackar ^^ Vet du någon väg för att ta bort det "oviktiga" på disken med OS på också?

Det är väl bara att markera och trycka på delete ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad som är viktigt för dig kanske inte är det för något annan, mitt tips är att rensa bort mappar som du vet att du inte behöver. Papperskorgen (och Hämtade Filer) brukar vara en av de större bovarna när det handlar om att ta upp lagringsutrymmet på din systemdisk.
CCleaner finns även för att ta bort diverse skräp-data (temp-filer m.m som inte behövs).

Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att markera och trycka på delete ?

Alright, tack för era svar Ha en god jul!

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|