Ny processor , I7 4790k och skyhöga temperaturer ? Noctua NH-L12 kylare. Hjälp mig !

Permalänk

Ny processor , I7 4790k och skyhöga temperaturer ? Noctua NH-L12 kylare. Hjälp mig !

Så jag installerade min nya cpu och satte dit cpu kylaren , Har testat ta av och sätta på 2-3 gånger nu , Men cpu'n stiger till 80-90 grader direkt endå. Laddade ner någon uppdatering på nätet nu och på HW monitor så va cpun uppe i 90 grader direkt , Och på 2 sekunder kan den stig till 90 och sen direkt tillbaka till 45 grader osv , Är det något som inte stämmer ? Ai suite visar samma ,90 grader ena sekunden och 45 den andra. Speedfan visade dock 51 grader hela tiden , Även när hw monitor/ ai suite visade 90+ grader.

Är min Noctua NH-L12 för dålig cpu kylare ? Eller är det gamla drivrutiner och skit från mitt gamla asus moderkort som kan strula till det med ? Undrar bara hur temperaturen kan stiga 50 grader på 1 sekund och sen sjunka 50 grader på 1 sekund.

Väldigt svårt att se om cpu kylaren sitter på 100 % okså då man inte direkt kan se om den sitter där eller inte. Men tror den ska sitta bra.

Vad har ni för temps/kylare med era i7 4790k's ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Så jag installerade min nya cpu och satte dit cpu kylaren , Har testat ta av och sätta på 2-3 gånger nu , Men cpu'n stiger till 80-90 grader direkt endå. Laddade ner någon uppdatering på nätet nu och på HW monitor så va cpun uppe i 90 grader direkt , Och på 2 sekunder kan den stig till 90 och sen direkt tillbaka till 45 grader osv , Är det något som inte stämmer ? Ai suite visar samma ,90 grader ena sekunden och 45 den andra. Speedfan visade dock 51 grader hela tiden , Även när hw monitor/ ai suite visade 90+ grader.

Är min Noctua NH-L12 för dålig cpu kylare ? Eller är det gamla drivrutiner och skit från mitt gamla asus moderkort som kan strula till det med ? Undrar bara hur temperaturen kan stiga 50 grader på 1 sekund och sen sjunka 50 grader på 1 sekund.

Väldigt svårt att se om cpu kylaren sitter på 100 % okså då man inte direkt kan se om den sitter där eller inte. Men tror den ska sitta bra.

Vad har ni för temps/kylare med era i7 4790k's ?

Har du spritat bort gamla kylpastan och lagt på adekvat mängd mellan gångerna du satt på och tagit bort kylaren? Typ pasta i storlek som ett riskorn?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har du spritat bort gamla kylpastan och lagt på adekvat mängd mellan gångerna du satt på och tagit bort kylaren? Typ pasta i storlek som ett riskorn?

Japp , kylpastan är nog inga problem. Det skiljer liksom 50 grader på olika program , kylpastan ska vara okej. Vet inte om kylpastan hade gjort så en cpu går ifrån 45 grader till 100 grader på att ladda ner en fil ifrån google chrome heller ?

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Har du bytt moderkort så kan det vara gamla drivrutiner som spökar.

Va säger bios att du har för temp?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@helgehorse:

Kör du med båda fläktarna på NH-L12, kör du med low noise adapter?

Har du överklockat CPU:n?

I CPU-Z vilken Core Voltage har du?

Vilka program kör du när tempen sticker iväg?

4790K har en TDP på 88 W vilket verkar vara max för kylaren när båda fläktarna är på, så verkar inte som den är gjord för en överklockad 4790K.

http://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Vad är det för moderkort?

Asus z97-a på Windows 10 , funderar på att formatera ol och körs w7, står på förpackningen windien 7 read haha få bort gamla drivisar med kanske hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Har du bytt moderkort så kan det vara gamla drivrutiner som spökar.

Va säger bios att du har för temp?

Ska formatera om datorn och få bort gamla drivisar och testa. Bios visade sjukt höga temps bara vid 1a uppstarten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter mer som att sensorerna spökar, att temperaturen skiljer sig 50 grader mellan varje sekund är ganska otroligt.

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@helgehorse:

Kör du med båda fläktarna på NH-L12, kör du med low noise adapter?

Har du överklockat CPU:n?

I CPU-Z vilken Core Voltage har du?

Vilka program kör du när tempen sticker iväg?

4790K har en TDP på 88 W vilket verkar vara max för kylaren när båda fläktarna är på, så verkar inte som den är gjord för en överklockad 4790K.

http://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Båda fläktarna ja , low noise nej och allting är sprillans nytt så inte överklockat eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Asus z97-a på Windows 10 , funderar på att formatera ol och körs w7, står på förpackningen windien 7 read haha få bort gamla drivisar med kanske hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har exakt samma moderkort-CPU kombo fast med en Noctua DH-15, och samma problem. Startar jag till exempel Prime95 hoppar omedelbart temperaturen till skyhöga värden, och så fort jag stoppar den hoppar den direkt ned till en rimligare nivå.

Tror helt klart att det rör sig om någon form av bugg.

Testat i Windows 7.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Båda fläktarna ja , low noise nej och allting är sprillans nytt så inte överklockat eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ned Speccy och kolla vilka temps du får där

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag har exakt samma moderkort-CPU kombo fast med en Noctua DH-15, och samma problem. Startar jag till exempel Prime95 hoppar omedelbart temperaturen till skyhöga värden, och så fort jag stoppar den hoppar den direkt ned till en rimligare nivå.

Tror helt klart att det rör sig om någon form av bugg.

Testat i Windows 7.

Vågar man fortsätta ha det såhär är ju min undran, när min AMD cpu med samma kylare gick upp till 85 grader var kylflänsarna varma som fan , men nu är dem inte alls varma. Dålig kontakt mellan cpu och kylan så värme inte leds bort ? Vet ej , har testat sätt dit kylan 4 gånger nu och tycker den sitter lika bra varje gång. Funderar på att ta hem en värmepistol ifrån jobbet och mäts värmen direkt på. Det är så jävla skuuumt , hur gör du ? Fortsätter du köra även fast det visar högs temps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Vågar man fortsätta ha det såhär är ju min undran, när min AMD cpu med samma kylare gick upp till 85 grader var kylflänsarna varma som fan , men nu är dem inte alls varma. Dålig kontakt mellan cpu och kylan så värme inte leds bort ? Vet ej , har testat sätt dit kylan 4 gånger nu och tycker den sitter lika bra varje gång. Funderar på att ta hem en värmepistol ifrån jobbet och mäts värmen direkt på. Det är så jävla skuuumt , hur gör du ? Fortsätter du köra även fast det visar högs temps

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, inte märkt av några konstigheter. Spelar Civilization V just nu, ligger på dryga 60 grader klockad till 4,7 GHz.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Japp, inte märkt av några konstigheter. Spelar Civilization V just nu, ligger på dryga 60 grader klockad till 4,7 GHz.

Men det är ju inte farligt , vilket program för att kolla temps? Jag ligger ju på dryga 95 grader + på 3 olika pga och sen 68 grader på speedfan. Hade ju helst haft lite lägre temps asså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CoreTemp använder jag.

Har inte kollat så jättenoga på det, men det verkar som om att det endast är program i stil med Prime95 som triggar den konstiga temperaturen att visas. (?)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

CoreTemp använder jag.

Har inte kollat så jättenoga på det, men det verkar som om att det endast är program i stil med Prime95 som triggar den konstiga temperaturen att visas. (?)

För mig är det asus Ai programmet, hw monitor , Cam som visar extrema temps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Så jag installerade min nya cpu och satte dit cpu kylaren , Har testat ta av och sätta på 2-3 gånger nu , Men cpu'n stiger till 80-90 grader direkt endå. Laddade ner någon uppdatering på nätet nu och på HW monitor så va cpun uppe i 90 grader direkt , Och på 2 sekunder kan den stig till 90 och sen direkt tillbaka till 45 grader osv , Är det något som inte stämmer ? Ai suite visar samma ,90 grader ena sekunden och 45 den andra. Speedfan visade dock 51 grader hela tiden , Även när hw monitor/ ai suite visade 90+ grader.

Är min Noctua NH-L12 för dålig cpu kylare ? Eller är det gamla drivrutiner och skit från mitt gamla asus moderkort som kan strula till det med ? Undrar bara hur temperaturen kan stiga 50 grader på 1 sekund och sen sjunka 50 grader på 1 sekund.

Väldigt svårt att se om cpu kylaren sitter på 100 % okså då man inte direkt kan se om den sitter där eller inte. Men tror den ska sitta bra.

Vad har ni för temps/kylare med era i7 4790k's ?

Det är ju faktiskt möjligt att kylaren inte klarar av att avleda din cpus värmeutveckling och att du därav får dessa temperaturspikar. Testa att sätta upp fläkthastigheten till max och kolla om samma sak händer, gör det det inte så vet du att kylaren inte duger. Det låter iofs konstigt.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju faktiskt möjligt att kylaren inte klarar av att avleda din cpus värmeutveckling och att du därav får dessa temperaturspikar. Testa att sätta upp fläkthastigheten till max och kolla om samma sak händer, gör det det inte så vet du att kylaren inte duger. Det låter iofs konstigt.

Jo men kylan borde ju endå bli varm liksom , när jag hade mi gamla klockade AMD cpu på 4.7 GHz och körde på 85 grader då blev metallen puss varm altså , tar jag på samma ställe nu är den inte alls varm. Och den ska ligga på korrekt enligt mig , så borde vara bra kontakt mellan cpu och kylan. Värmen borde ju endå ledas i metall flänsarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Jo men kylan borde ju endå bli varm liksom , när jag hade mi gamla klockade AMD cpu på 4.7 GHz och körde på 85 grader då blev metallen puss varm altså , tar jag på samma ställe nu är den inte alls varm. Och den ska ligga på korrekt enligt mig , så borde vara bra kontakt mellan cpu och kylan. Värmen borde ju endå ledas i metall flänsarna

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter underligt minst sagt. Har du känt på den just då temperaturen visar 95 grader celsius?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av helgehorse:

Så jag installerade min nya cpu och satte dit cpu kylaren , Har testat ta av och sätta på 2-3 gånger nu , Men cpu'n stiger till 80-90 grader direkt endå. Laddade ner någon uppdatering på nätet nu och på HW monitor så va cpun uppe i 90 grader direkt , Och på 2 sekunder kan den stig till 90 och sen direkt tillbaka till 45 grader osv , Är det något som inte stämmer ? Ai suite visar samma ,90 grader ena sekunden och 45 den andra. Speedfan visade dock 51 grader hela tiden , Även när hw monitor/ ai suite visade 90+ grader.

Är min Noctua NH-L12 för dålig cpu kylare ? Eller är det gamla drivrutiner och skit från mitt gamla asus moderkort som kan strula till det med ? Undrar bara hur temperaturen kan stiga 50 grader på 1 sekund och sen sjunka 50 grader på 1 sekund.

Väldigt svårt att se om cpu kylaren sitter på 100 % okså då man inte direkt kan se om den sitter där eller inte. Men tror den ska sitta bra.

Vad har ni för temps/kylare med era i7 4790k's ?

Känns som Battlefield 4/Hardline/Battlefront.
Är det mest cpu krävande jag spelar.
Överklockad cpu till 4.6 gigahertz.puttrar på fint mellan 65-68 grader.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har du spritat bort gamla kylpastan och lagt på adekvat mängd mellan gångerna du satt på och tagit bort kylaren? Typ pasta i storlek som ett riskorn?

Skrivet av NodCommander:

Jag har exakt samma moderkort-CPU kombo fast med en Noctua DH-15, och samma problem. Startar jag till exempel Prime95 hoppar omedelbart temperaturen till skyhöga värden, och så fort jag stoppar den hoppar den direkt ned till en rimligare nivå.

Tror helt klart att det rör sig om någon form av bugg.

Testat i Windows 7.

Skrivet av Dockland:

Ladda ned Speccy och kolla vilka temps du får där

Skrivet av NodCommander:

Japp, inte märkt av några konstigheter. Spelar Civilization V just nu, ligger på dryga 60 grader klockad till 4,7 GHz.

Skrivet av NodCommander:

CoreTemp använder jag.

Har inte kollat så jättenoga på det, men det verkar som om att det endast är program i stil med Prime95 som triggar den konstiga temperaturen att visas. (?)

Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju faktiskt möjligt att kylaren inte klarar av att avleda din cpus värmeutveckling och att du därav får dessa temperaturspikar. Testa att sätta upp fläkthastigheten till max och kolla om samma sak händer, gör det det inte så vet du att kylaren inte duger. Det låter iofs konstigt.

Skrivet av Gustav.Henrik:

Det låter underligt minst sagt. Har du känt på den just då temperaturen visar 95 grader celsius?

Skrivet av Mange43:

Känns som Battlefield 4/Hardline/Battlefront.
Är det mest cpu krävande jag spelar.
Överklockad cpu till 4.6 gigahertz.puttrar på fint mellan 65-68 grader.

Såhär ser det altså ut direkt vid uppstart : CPU TEMP BIOS UPPSTART , gick in på bios direkt. Och datorn har stått avstängd i mitt rum hela natten och dagen , glömde även fönstret uppe så mitt rum va ca 15 grader kallt. Tog ca 5 sekunder innan jag kom in på bios och såg tempsen. Är detta rimligt ? Att cpun blir så varm DIREKT medans moderkortet är på 18 grader bara.

Såg precis på Asus AI suite 3 program att det står under cpu fliken : pch 35grader och sensor 1 N/A , Hittar den ingen sensor ?

Nu är tydligen CPUN uppe i 89 grader medans jag skriver detta inlägg med endast gooogle chrome och denna fliken uppe. 12 % cpu användning atm...

På bilden står det ju även 1.056 volt , Det är väll inte mycket heller ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av helgehorse:

Jo men kylan borde ju endå bli varm liksom , när jag hade mi gamla klockade AMD cpu på 4.7 GHz och körde på 85 grader då blev metallen puss varm altså , tar jag på samma ställe nu är den inte alls varm. Och den ska ligga på korrekt enligt mig , så borde vara bra kontakt mellan cpu och kylan. Värmen borde ju endå ledas i metall flänsarna

Skickades från m.sweclockers.com

Om kontakten mellan kylaren och processorn är riktigt dålig kommer kylaren inte att bli varm medan processorn överhettas. Om kylaren blir riktigt varm innebär det att kontakten är god!

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Om kontakten mellan kylaren och processorn är riktigt dålig kommer kylaren inte att bli varm medan processorn överhettas. Om kylaren blir riktigt varm innebär det att kontakten är god!

Jo det är ju det jag menar , men jag tycker kontakten ska vara bra , har monterat kylaren 4 gånger nu och tycker den sitter bra varje gång. Ska kolla mer efter jobbet... Antingen är temp värdena helt åt skogen eller så är det något allvarligt fel på kylaren / cpun

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har du spritat bort gamla kylpastan och lagt på adekvat mängd mellan gångerna du satt på och tagit bort kylaren? Typ pasta i storlek som ett riskorn?

Skrivet av the_speed:

Har du bytt moderkort så kan det vara gamla drivrutiner som spökar.

Va säger bios att du har för temp?

Skrivet av Snorren:

@helgehorse:

Kör du med båda fläktarna på NH-L12, kör du med low noise adapter?

Har du överklockat CPU:n?

I CPU-Z vilken Core Voltage har du?

Vilka program kör du när tempen sticker iväg?

4790K har en TDP på 88 W vilket verkar vara max för kylaren när båda fläktarna är på, så verkar inte som den är gjord för en överklockad 4790K.

http://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Skrivet av Efta:

Låter mer som att sensorerna spökar, att temperaturen skiljer sig 50 grader mellan varje sekund är ganska otroligt.

Skrivet av Dockland:

Ladda ned Speccy och kolla vilka temps du får där

Skrivet av NodCommander:

CoreTemp använder jag.

Har inte kollat så jättenoga på det, men det verkar som om att det endast är program i stil med Prime95 som triggar den konstiga temperaturen att visas. (?)

Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju faktiskt möjligt att kylaren inte klarar av att avleda din cpus värmeutveckling och att du därav får dessa temperaturspikar. Testa att sätta upp fläkthastigheten till max och kolla om samma sak händer, gör det det inte så vet du att kylaren inte duger. Det låter iofs konstigt.

Skrivet av Gustav.Henrik:

Det låter underligt minst sagt. Har du känt på den just då temperaturen visar 95 grader celsius?

Skrivet av Mange43:

Känns som Battlefield 4/Hardline/Battlefront.
Är det mest cpu krävande jag spelar.
Överklockad cpu till 4.6 gigahertz.puttrar på fint mellan 65-68 grader.

Skrivet av anon99339:

Om kontakten mellan kylaren och processorn är riktigt dålig kommer kylaren inte att bli varm medan processorn överhettas. Om kylaren blir riktigt varm innebär det att kontakten är god!

Verkar som jag fått allting till och funka nu. Körde 3d mark precis och max temperaturen va 75 grader på cpun , Här är mitt resultat :

3dmark Är det bra för i7 4790k , msi gefore gaming gtx 970 , corsair 650W , 16 gb ram och asus z97-a ? Allting oklockat. Vad säger ni ? Tack för era svar och hjälp !

Permalänk
Medlem

@helgehorse: Hur löste du problemet? Det lät som om att kylaren inte var korrekt monterad?

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@helgehorse: Hur löste du problemet? Det lät som om att kylaren inte var korrekt monterad?

Jag formaterade om hårddisken , installerade w7 istället för W10 och tog bort kylaren , flyttade fästena så dem satt på sidorna istället för uppe och nere (vet ej om det spelar någon roll ) och satte dit kylaren ännu en gång. Sen installerade jag in drivisar osv och det verkar fasiken funka nu 😀 var så jäkla orolig i början haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta händer på min 4790k också det blir tydligen så när man kör nån benchmark som använder AVX/FPU typ Aida/Prime.

Rekommenderas inte för Devils Canyon / Haswell.

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Detta händer på min 4790k också det blir tydligen så när man kör nån benchmark som använder AVX/FPU typ Aida/Prime.

Rekommenderas inte för Devils Canyon / Haswell.

75 grader på benchmark och så när processorn jobbar 90%+ är jag helt nöjd med .. Jag rekomenderar det verkligen. Halv kass kylare , behöver en ny sen har jag perfekt temp skulle jag tro. Just nu klarar jag mig för tillfället Mellandagsrean smäller det på en kanske !