Permalänk
Avstängd

Konstig säkerhetsbugg

Hacka Linux genom att trycka backspace 28 gånger

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.645940/konstigaste-sakerhets...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Hacka Linux genom att trycka backspace 28 gånger

"Hacka GRUB2 genom att trycka backspace 28 gånger"

Permalänk
Medlem

Fast man kommer bara till "räddningskonsolen" som frågar efter lösenord iaf för mig om jag skall göra något annars kan jag bara reboota.

Edit: Meh ser ut som det är bara om man har password för boot vilket man där kan sedan använda backspace för att komma till konsolen. Fast redan där måste man ha root login om man skall skriva till systemet så förstår inte riktigt. Kanske den hoppar över root lösenordet för man gick förbi boot lösenordet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

boot access is root access

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Om filsystemet inte är krypterat dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denka:

Om filsystemet inte är krypterat dvs.

Definitivt så länge det är alla filsystem

Dessutom bör lådan vara ordentligt, säkert och spårbart låst inkl access till portar, hårdvarunyckel användas i säkrad usbport för att låsa upp disken, den potentiellt hackade grubkonsolen får inte innehåller kod som tillåter nätverksaccess, bios/uefi skall vara ordentligt låst och secureboot eller liknande som förhindrar attack mot bootsteget i övrigt användas.