Permalänk
Medlem

Köpa ny tv mellandagarna

Hej, jag har tänkt att köpa en ny tv under mellandagarna, men det är en sådan fruktansvärd djungel där ute.
Tänkte kolla om man kan få lite tips på vad man ska kolla efter och vad man ska undvika, 4k eller inte, 3D, smart tv och allt vad det heter.
De ända två kraven jag har är att den ska vara 50+ samt att den ska vara under 10 000:- tror inte jag kommer utnyttja 3D så det kommer jag nog också att utesluta.

Permalänk

Hej.

Tycker absolut att du ska kolla efter 100hz på tvn, har en tv med 50hz och bildförbättring (CMR (fulhertz)) och upplever att bilden släpar vid stora breda rörelser.

Kommer du att använda smarttv funktionen nåt tror du?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att smart-TV-funktioner är något som är värt att betala extra för, men det är nästan omöjligt att inte köpa en TV med dessa funktioner idag. Jag har nog aldrig använt 3D-funktionaliteten på min TV heller.

Här har du en lista på lite olika TV-apparater som en förståsigpåare gillar http://www.heronfidelity.com/blog/deal-alert.html

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av rovaaa:

Hej, jag har tänkt att köpa en ny tv under mellandagarna, men det är en sådan fruktansvärd djungel där ute.
Tänkte kolla om man kan få lite tips på vad man ska kolla efter och vad man ska undvika, 4k eller inte, 3D, smart tv och allt vad det heter.
De ända två kraven jag har är att den ska vara 50+ samt att den ska vara under 10 000:- tror inte jag kommer utnyttja 3D så det kommer jag nog också att utesluta.

Det ända tipset jag kan ge är att inte fokusera eller lägga någon vikt vid TVns smart tv funktioner då de i samtliga fall är fullständigt undermåtliga ändå

Utöver det så gäller det väll att försöka läsa på, ha mobilen tillgänglig i butiken och försöka kolla recensioner osv vilket är svårt då alla butiker har olika modellbetekning på TV apparaterna för att de inte ska behöva konkurrera via prisjakt mm..

Permalänk
Medlem

"Smart"-funktionerna blir gammalmodiga inom typ ett år, och är oftast ganska kassa. Satsta på en TV med bra bild utan lull-lull, en bra 1080p-skärm är mer värd än 4K enligt mig. Välj gärna en där man enkelt kan slå av eventuella "bildförbättringar" (egentligen bildförstöringar), så du kan få så ren bild ut som möjligt. Testa i affären! 100hz och liknande är bara bullshit med interpolerade mellanframes, och ger artifakter i bilden och gör att film ser ut som såpoperor (Finns i princip inga TV-apparater som stöder mer än 60 riktiga hz). Men gillar du sånt så visst, kör på det. Ska du spela på TVn, kolla upp input lag för modellen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom jag är också ute efter en ny tv under mellandagarna. Tänkte köpa en LG 55UF675V, men tänkte att det kanske kommer en mer prisvärd tv nu under mellandagarna. Borde jag köra på LGn eller vänta?

Tack på förhand