Permalänk
Skrivet av imo:

@Khers:
Det bord man kanske kunna komma fram till själv om man bara tänkt... Man kan inte alltid ha tur!

Jo visst är jakten nästan det största nöjet.
Lite som att ha i bakhuvudet att någon dag kommer man inte kunna hålla sig från ett HHKB heller... Men då måste jag först komma över ANSI tröskeln, vilket är ännu mindre chans sedan jag sluta hålla på med programmering. Ser inte mycket vinst i det nu :/
Men lik väl sitter man och suktar efter ett i geekhack trådarna lite då och då.

Man kan konvertera ett Model M-ANSI till ISO. Det kräver dock en bolt mod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

angående fjädrarna blir det lite över budget med guldpläterade så jag letar vidare

Vad är det för fjädrar du är ute efter? Jag har ett 70-tal clear-fjädrar som bara ligger och dammar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Man kan konvertera ett Model M-ANSI till ISO. Det kräver dock en bolt mod.

Ha! Där ser man, då kan man söka lite bredare. Men lättare att bara fixa med de rätt tangenterna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Vad är det för fjädrar du är ute efter? Jag har ett 70-tal clear-fjädrar som bara ligger och dammar...

62g och 65g "korea" fjädrar och gärna från samma försäljare, men clear fjädrarna ska väl om jag förstått allt rätt vara som svarta / samma som svarta så då går dom tyvärr bort. men jag kan ha fel, är det nån som vet mer?

Permalänk
Skrivet av fax110:

62g och 65g "korea" fjädrar och gärna från samma försäljare, men clear fjädrarna ska väl om jag förstått allt rätt vara som svarta / samma som svarta så då går dom tyvärr bort. men jag kan ha fel, är det nån som vet mer?

Tror jag har, hur många behöver du?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

62g och 65g "korea" fjädrar och gärna från samma försäljare, men clear fjädrarna ska väl om jag förstått allt rätt vara som svarta / samma som svarta så då går dom tyvärr bort. men jag kan ha fel, är det nån som vet mer?

Clear och svarta har helt olika fjädrar. Clears är designade för att det inte skall vara så lätt att bottna ur brytaren (blir ordentligt tunga när du närmar dig botten), medan svarta följer Hookes lag. Clears med svarta fjädrar brukar kallas PandaClears.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

62g och 65g "korea" fjädrar och gärna från samma försäljare, men clear fjädrarna ska väl om jag förstått allt rätt vara som svarta / samma som svarta så då går dom tyvärr bort. men jag kan ha fel, är det nån som vet mer?

Jag borde ha ~30 11 guldiga koreanska 65g som jag skulle kunna bjuda på

Permalänk
Medlem

En kollega till mig använder en Ducky, jag antar det är mini eftersom det är 60 tangenter. Men hans "body" är helt annat. Så om man ska köpa Ducky: http://www.duckychannel.com.tw/en/ducky-mini/ hur kan jag ändra bodyn så den blir mer kompakt som den här stilen som han har: https://lh3.googleusercontent.com/-z8NCw2Yufys/UKJfn433S4I/AA...

Jag letar efter en body som är i metall. Ska väga jävligt mycket. Vart kan jag hitta det och finns det guide hur man ändrar det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av crno:

En kollega till mig använder en Ducky, jag antar det är mini eftersom det är 60 tangenter. Men hans "body" är helt annat. Så om man ska köpa Ducky: http://www.duckychannel.com.tw/en/ducky-mini/ hur kan jag ändra bodyn så den blir mer kompakt som den här stilen som han har: https://lh3.googleusercontent.com/-z8NCw2Yufys/UKJfn433S4I/AA...

Jag letar efter en body som är i metall. Ska väga jävligt mycket. Vart kan jag hitta det och finns det guide hur man ändrar det?

Som föregående talar är Pok3r (Poker 3) ett bra alternativ om du vill ha lite formfaktor, 60%. Kommer med PBT tangenter och aluminium chassi. Svårt att slå det priser om man kollar till vad man får då ofta ett aluminium chassi ensamt kostar 700+ ofta över 1000.

Se bara till att få den med rätt layout. Tror även Pok3r finns att få tag på med leds, och sett någon stans att RGB leds nog snart skulle komma. (Du får inte hålla mig vid detta, bara något jag tror mig läst).

Permalänk

Jag har det äldre Ducky Mini. Det är i princip ett bakgrundsbelyst Poker 2.

Poker 3, eller Pok3r, finns här. Finns i nordisk layout, och skickas från EU.

Permalänk
Medlem

inte alls nå irriterande att de tvåfärgade set:en har olika färg på tab och backspace

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Som föregående talar är Pok3r (Poker 3) ett bra alternativ om du vill ha lite formfaktor, 60%. Kommer med PBT tangenter och aluminium chassi. Svårt att slå det priser om man kollar till vad man får då ofta ett aluminium chassi ensamt kostar 700+ ofta över 1000.

Se bara till att få den med rätt layout. Tror även Pok3r finns att få tag på med leds, och sett någon stans att RGB leds nog snart skulle komma. (Du får inte hålla mig vid detta, bara något jag tror mig läst).

Ok, härligt att höra. Det får bli ett köp utav det då! Ska köra ANSI, så grymt skönt att koda med.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som kan spöka i mitt Das Keyboard från 2012? Varje morgon när jag ska starta datorn är det som att tangentbordet är dött. Måste då koppla ut och in den för att få den att fungera (den är död redan i BIOS, inget med operativsystemet). Mina andra tangentbord har ej detta fel (trodde först det var datorn) så har kommit fram till att det är mitt Das som blivit defekt.

Visst, den har ju använts flitigt sedan 2012 men tycker ju ändå att den borde hålla längre, då jag har mycket billigare tangentbord som gjort det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Någon som vet vad som kan spöka i mitt Das Keyboard från 2012? Varje morgon när jag ska starta datorn är det som att tangentbordet är dött. Måste då koppla ut och in den för att få den att fungera (den är död redan i BIOS, inget med operativsystemet). Mina andra tangentbord har ej detta fel (trodde först det var datorn) så har kommit fram till att det är mitt Das som blivit defekt.

Visst, den har ju använts flitigt sedan 2012 men tycker ju ändå att den borde hålla längre, då jag har mycket billigare tangentbord som gjort det.

Har du händelsevis aktiverat antighosting? Nått tangentbord jag strulade med detta. Annars kan du ju prova att helt ominstallera drivrutinerna i kontrollpanelen och se om det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Har du händelsevis aktiverat antighosting? Nått tangentbord jag strulade med detta. Annars kan du ju prova att helt ominstallera drivrutinerna i kontrollpanelen och se om det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte detta tangentbord har någon anti-ghosting funktion. Som sagt uppstår redan problemet i BIOS (då jag alltid väljer vilken device jag vill boota), så det är nog ingen drivutin i Windows som spökar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tror inte detta tangentbord har någon anti-ghosting funktion. Som sagt uppstår redan problemet i BIOS (då jag alltid väljer vilken device jag vill boota), så det är nog ingen drivutin i Windows som spökar.

Vet inte exakt vilken version du har, men på produktbladet för 4 ultimate så står det såhär;

"Gamers and fast typists will love to hear that Das Keyboard 4 supports full n-key rollover (NKRO) over USB. No need to use a PS2 adapter anymore. Just press shift + mute to toggle NKRO.
Full n-key rollover works with Windows, Linux, and Mac OS X."

Värt ett försök att stänga av det iaf, om det nu skulle vara det som spökar - annars kan du prova byta firmware.
Annars kan det ju vara någon inställning i bios som spökar i samband med ovan nämnda NKRO (det problemet jag haft själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vet inte exakt vilken version du har, men på produktbladet för 4 ultimate så står det såhär;

"Gamers and fast typists will love to hear that Das Keyboard 4 supports full n-key rollover (NKRO) over USB. No need to use a PS2 adapter anymore. Just press shift + mute to toggle NKRO.
Full n-key rollover works with Windows, Linux, and Mac OS X."

Värt ett försök att stänga av det iaf, om det nu skulle vara det som spökar - annars kan du prova byta firmware.
Annars kan det ju vara någon inställning i bios som spökar i samband med ovan nämnda NKRO (det problemet jag haft själv).

Har modellen från 2012 som inte ens har en mute knapp Den har Full-NKRO med PS/2, och 6KRO (har jag för mig med USB), men som sagt händer problemet oavsett om jag kör med PS/2 eller USB.
Ett annat tangentbord jag prövat (Tesoro Durandal G1N) har Full NKRO över PS/2 och med den har problemet aldrig uppstått, och tidigare har jag även haft ett CM Storm Quickfire där man kunde köra NKRO över USB och även det fungerade bra.

Här om dan så funkade inte heller den inbyggda USB hubben på tangentbordet så det kan väl vara att kretskortet på insidan har börjat dö, men tycker ändå det är konstigt då felen löser sig om jag kopplar ut och in tangentbordet samt att det är ett relativt nytt tangentbord ändå.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Har modellen från 2012 som inte ens har en mute knapp Den har Full-NKRO med PS/2, och 6KRO (har jag för mig med USB), men som sagt händer problemet oavsett om jag kör med PS/2 eller USB.
Ett annat tangentbord jag prövat (Tesoro Durandal G1N) har Full NKRO över PS/2 och med den har problemet aldrig uppstått, och tidigare har jag även haft ett CM Storm Quickfire där man kunde köra NKRO över USB och även det fungerade bra.

Här om dan så funkade inte heller den inbyggda USB hubben på tangentbordet så det kan väl vara att kretskortet på insidan har börjat dö, men tycker ändå det är konstigt då felen löser sig om jag kopplar ut och in tangentbordet samt att det är ett relativt nytt tangentbord ändå.

Kopplar du in den i en hub eller rätt in i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Kopplar du in den i en hub eller rätt in i datorn?

Direkt i baksidan av datorn och inte i en USB 3 port.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Direkt i baksidan av datorn och inte i en USB 3 port.

Hm... Och du har prövat med andra kablar? Eller är kabeln fast i ett Das?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Hm... Och du har prövat med andra kablar? Eller är kabeln fast i ett Das?

Kabeln är fast.

Får se hur det går imorgon, är det samma problem då slänger jag bort Das och tar fram mitt Model M eller Tesoro igen. Är ändå inte så förtjust i blåa brytare längre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mitt vortex klickar mindre än min brors ducky, båda har blåa switchar och båda cherry. Har dem ändrat de med tiden de tillverkats?

De är även så att vissa klickar mer än andra på mitt vortex. Är ju lite konstigt, hade förstått om de var Kalih på mina och Cherry på hans men det här ska ju vara samma.
Kan de vara så att Ducky sorterar ut de som klickar mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Mitt vortex klickar mindre än min brors ducky, båda har blåa switchar och båda cherry. Har dem ändrat de med tiden de tillverkats?

De är även så att vissa klickar mer än andra på mitt vortex. Är ju lite konstigt, hade förstått om de var Kalih på mina och Cherry på hans men det här ska ju vara samma.
Kan de vara så att Ducky sorterar ut de som klickar mest?

Jag tror att det kan bero på hur "kroppen" av tangentbordet är byggt, i vilket matrial osv. Har hört av min kollega att när han använder sin metallkropp så låter det annorlunda än när han kör standard på Ducky. Jag skulle tro att något sådant är orsaken.

Permalänk
Skrivet av crno:

Jag tror att det kan bero på hur "kroppen" av tangentbordet är byggt, i vilket matrial osv. Har hört av min kollega att när han använder sin metallkropp så låter det annorlunda än när han kör standard på Ducky. Jag skulle tro att något sådant är orsaken.

Det stämmer! Ljudet från brytarna resonerar i det dom sitter monterade i. Om du lyfter tangentbordet från skrivbordet och skriver kommer det låta annorlunda också, samma sak.

Permalänk
Medlem

Även jag märker skillnad på ljudet mellan mina tangentbord, ett Ducky g2pro och Ducky Mini YOTH, båda med MX Green.
YOTHet har ett annan ljud, låter något mer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@willeykk:

Jag vet inte riktigt, svårt o sätta finger på det men skulle vilja att dom kändes lite mer smooth.
O-ringar har jag beställt.

Förresten gud vad dyrt det blir när man kommer in i tangentbordsträsket.

Då föreslår jag att du smörjer dom och byter fjäder. Helst skulle du byta till Gateron switchar, Cherry har kört på samma maskiner sedan 80-talet medans Gateron har nya maskiner så dom är inte lika raspiga.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Så det är hög tid för mig att byta ut mitt gamla G19 som jag vann för något år sedan och jag har blivit intresserad av att testa ett mekaniskt den här gången. Jag har ganska bra koll på vad jag vill ha men det jag velar lite runt är vilken storlek.

Jag är väldigt sugen på ett Poker 3 då det ligger bra prismässigt. Jag vet att det är väldigt personligt men hur tycker ni det var att gå från full storlek ner till 60%? Jag kommer använda det till att framförallt skriva och lite, lite spelande.

Permalänk
Skrivet av infelix:

Så det är hög tid för mig att byta ut mitt gamla G19 som jag vann för något år sedan och jag har blivit intresserad av att testa ett mekaniskt den här gången. Jag har ganska bra koll på vad jag vill ha men det jag velar lite runt är vilken storlek.

Jag är väldigt sugen på ett Poker 3 då det ligger bra prismässigt. Jag vet att det är väldigt personligt men hur tycker ni det var att gå från full storlek ner till 60%? Jag kommer använda det till att framförallt skriva och lite, lite spelande.

Jag gick från fullstort till 60% och sitter sen några dagar på ett tenkeyless. Det jag saknade mest var framför allt F1-F12. Dessa går såklart att aktivera genom olika lager, men jag känner att de är värda sin plats på tangentbordet. Tenkeyless känns som en bra avvägning, för mina behov.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett TKL men är sugen på att prova 60%. Jag har installerat detta program som gör att man kan använda mellanslag som fn-tangent, funkar riktigt bra! http://martin-stone.github.io/touchcursor/ Kör nu på space + I,J,k,L som piltangenter. Skön att inte behöva flytta handen för att komma åt piltangenterna.