Permalänk
Medlem

Tangentbord (mekaniskt?) för programmering?

Behöver ett nytt tangentbord till min stationära dator..
Köpte för ett tag sen ett litet rapoo E9300 (eller vad det nu heter) men det är ganska värdelöst.. Funkar säkert till en HTPC eller liknande, men det är på tok för litet och tangenterna låser sig av och till o.s.v.

Datorn används till programmering, surf och allt vanligt.. Är lite sugen på ett mekaniskt tangentbord, men vet inte riktigt vad jag ska köpa i djungeln.. Det bästa vore ju om det var trådlöst, men verkar inte finnas så många trådlösa mekaniska tangentbord..?

Vad bör man ha för mekaniskt tangetbord om man programmerar mycket? Gärna ett som inte låter så mycket..
Ta gärna upp tillverkare och modell.

Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Kör du ISO eller ANSI? Alltså, amerikansk eller svensk layout.

Kolla in den här guiden från r/mechanicalkeyboards samt denna här på Sweclockers. Köp inget tangentbord utan att först ha prövat switchar i butik eller hos en vän.

Det finns inga switchar som passar bättre till en uppgift än en annan, utan det handlar bara om smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Kör du ISO eller ANSI? Alltså, amerikansk eller svensk layout.

Kolla in den här guiden från r/mechanicalkeyboards samt denna här på Sweclockers. Köp inget tangentbord utan att först ha prövat switchar i butik eller hos en vän.

Det finns inga switchar som passar bättre till en uppgift än en annan, utan det handlar bara om smak.

Varför köra amerikansk layout när vi befinner oss i Sverige?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför köra amerikansk layout när vi befinner oss i Sverige?

Tror att det finns en del programmerare som kör ANSI istället för ISO (men det är väl en smaksak).

Personligen gillar jag MX Red och MX Blue när det kommer till brytare. Röda kan man med lite träning skriva hyfsat ljudlöst på, medans blåa ger en riktigt mysig känsla med allt smatter.

Går även att peta in o-ringar för att dämpa ljudet när man bottnar med tangenterna.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ett trådlöst om du gillar mindre tangentbord. http://www.keyboardco.com/product.asp?PRODUCT=1174

fullstort dock ej trådlöst: http://www.keyboardco.com/product.asp?PRODUCT=1038

röda switchar låter inte så mycket. men du borde nog ta och åka förbi en butik och kolla vilken switch du gillar bäst.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SanTeoX:

Varför köra amerikansk layout när vi befinner oss i Sverige?

Kolla hur alla tecken sitter på ANSI tangentbord och sedan kollar du hur de sitter på svenska tangentbord.
Det är avsevärt mycket lättare att koda med ANSI layouten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kolla hur alla tecken sitter på ANSI tangentbord och sedan kollar du hur de sitter på svenska tangentbord.
Det är avsevärt mycket lättare att koda med ANSI layouten.

Precis som han säger. Programeringsspråken utevcklades från ANSI tangentbord och därför är layout mer optimerad. Tecken som man anväder flitigt i programering ligger minst sakt bökigt till på de svenska tangentborden. Kollar du då på ANSI förstår man varför det var dessa som blev så använda.

Så ska du köpa ett tangentbord till programmering börd du se över detta innan du väljer.

Permalänk
Medlem

Topre är överlägset om man vill ha något tyst och skönt att skriva på. Finns HHKB om man vill ha en mindre version (dom använder också Topre-brytare). Personligen gillar jag Type-S mer än vanliga Topre-brytare, dom är ännu tystare och ännu skönare.
Annars är säkert Cherry MX brown passande för dig om du vill komma undan billigt eller bara inte orkar importera ett tangentbord/hitta någon som säljer begagnat (då Topre-tangentbord är rätt ovanliga i Sverige).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av s0sdaf:

Topre är överlägset om man vill ha något tyst och skönt att skriva på. Finns HHKB om man vill ha en mindre version (dom använder också Topre-brytare). Personligen gillar jag Type-S mer än vanliga Topre-brytare, dom är ännu tystare och ännu skönare.
Annars är säkert Cherry MX brown passande för dig om du vill komma undan billigt eller bara inte orkar importera ett tangentbord/hitta någon som säljer begagnat (då Topre-tangentbord är rätt ovanliga i Sverige).

Om man är sugen på topre switchar så finns CM Storm Novatouch att tillgå inom Sveriges gränser.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2819713

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om man är sugen på topre switchar så finns CM Storm Novatouch att tillgå inom Sveriges gränser.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2819713

Juste, dom ja. Har inte haft möjligheten att prova ett sånt än tyvärr
Nån som har provat det och provat ett riktigt Realforce eller HHKB och kan jämföra?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av s0sdaf:

Juste, dom ja. Har inte haft möjligheten att prova ett sånt än tyvärr
Nån som har provat det och provat ett riktigt Realforce eller HHKB och kan jämföra?

Jag har alla 3.

Den enda märkbara skillnaden jag känner är att slaglängden känns lite längre på novatouch. Det har antagligen att göra med tangenterna som sitter på iom att det är OEM profil på dom VS Topres egna profil, som är lite lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har alla 3.

Den enda märkbara skillnaden jag känner är att slaglängden känns lite längre på novatouch. Det har antagligen att göra med tangenterna som sitter på iom att det är OEM profil på dom VS Topres egna profil, som är lite lägre.

Ok. Antar att Novatouch inte är som Type-S? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av s0sdaf:

Ok. Antar att Novatouch inte är som Type-S? Eller tänker jag fel?

Nope, Novatouch är vanliga Topre switchar med annan slider som gör att tangenter anpassade för Cherry MX passar på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Behöver ett nytt tangentbord till min stationära dator..
Köpte för ett tag sen ett litet rapoo E9300 (eller vad det nu heter) men det är ganska värdelöst.. Funkar säkert till en HTPC eller liknande, men det är på tok för litet och tangenterna låser sig av och till o.s.v.

Datorn används till programmering, surf och allt vanligt.. Är lite sugen på ett mekaniskt tangentbord, men vet inte riktigt vad jag ska köpa i djungeln.. Det bästa vore ju om det var trådlöst, men verkar inte finnas så många trådlösa mekaniska tangentbord..?

Vad bör man ha för mekaniskt tangetbord om man programmerar mycket? Gärna ett som inte låter så mycket..
Ta gärna upp tillverkare och modell.

Tack på förhand!

Jag kodar. Har länge suttit på ett HP "standard" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528663
Köpte för någon vecka sen ett Code med MX Clears och det funkar förvånansvärt bra att koda med. http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/code-keyboard...
Tidigare har jag försökt med Poker II MX Black ANSI men ANSI är inte för mig i alla fall. Jag tror att jag är för inkörd på svenska.
Min absoluta favorit är smorda MX black med 72g korea fjädrar, men det är gaming. COD då.

Så för att sammanfatta. Tyngre fjädrar, taktila brytare och svensk layout funkar för mig när det gäller koda. MX black i spel.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte knackar speciellt många rader kod per dag föredrar jag helt klart ANSI (specifikt HHKB med dess placering av BS och Fn) framför ISO. Kommunikationen på jobbet sker dock mestadels på engelska, så omställningen var inte stor i mitt fall. Om du skriver en hel massa kod skulle jag dock rekommendera dig att i alla fal prova ANSI.

Gällande brytare ligger även jag i det tveksamt mekaniska Topre-lägret. Jag har både HHKB och Relforce-tangentbord, men föredrar det förstnämnda. I ärlighets namn är jag inget större fan av Cherry, men skall det vara skall det vara linjärt, smort, vintage (eller Gateron sliders) och ca 60 cN-fjädrar. Näst bäst har jag tyckt om mina 62 cN ErgoClears, men i min mening var det alldeles för mycket jobb för vad det smakade och standard Clears var helt avskyvärda.

Men smaken är som röven – klöven.

Permalänk
Medlem

Blir nog att åka förbi någon affär där de har lite demo på tangentborden..
Som ni alla beskriver så verkar det vara ett måste innan man inhandlar.
Vill helst inte att det smattrar för mycket, men behöver inte vara helt ljudlöst heller..

Tror jag fortsättningsvis kommer hålla mig till ISO och inte gå över till ANSI. På jobbet kör vi vanliga tangentbord (även fast jag tagit med mig ett eget jag trivs bättre med (dock ej mekaniskt))) och det blir nog meckigt att hoppa mellan olika standarder. Tror, precis som =dorf=, att jag är alldeles för inkörd på ISO och svensk layout så jag tror inte att jag kommer trivas så bra med ANSI även om {}-tecken m.m. är enklare placerade.. Sitter just nu på en macbook pro och skriver och där är det ju ett rent helvete att skriva ovan tecken.. shift+alt+8 och 9 är inte vidare smidigt..

Synd att det finns så få trådlösa mekaniska tangentbord.. Skulle även vilja ha ett upplyst, men förstår att det kanske är svårt att bygga ett strömsnålt bakgundsbelyst mekaniskt tangentbord.. Skulle väl äta AA-batterier..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@-=fredrik=- vad skall du ha belysning för? Som programmerare bör du ha vanna att inte titta på tangentbordet

Är själv sjukt sugen på att köpa Das Keyboard 4 Ultimate SoftTactile MX Brown ända som stoppar mig är priset då jag vet att gå jag över till mekaniskt tangentbord så behöver jag ett hemma och ett på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Blir nog att åka förbi någon affär där de har lite demo på tangentborden..
Som ni alla beskriver så verkar det vara ett måste innan man inhandlar.
Vill helst inte att det smattrar för mycket, men behöver inte vara helt ljudlöst heller..

Tror jag fortsättningsvis kommer hålla mig till ISO och inte gå över till ANSI. På jobbet kör vi vanliga tangentbord (även fast jag tagit med mig ett eget jag trivs bättre med (dock ej mekaniskt))) och det blir nog meckigt att hoppa mellan olika standarder. Tror, precis som =dorf=, att jag är alldeles för inkörd på ISO och svensk layout så jag tror inte att jag kommer trivas så bra med ANSI även om {}-tecken m.m. är enklare placerade.. Sitter just nu på en macbook pro och skriver och där är det ju ett rent helvete att skriva ovan tecken.. shift+alt+8 och 9 är inte vidare smidigt..

Synd att det finns så få trådlösa mekaniska tangentbord.. Skulle även vilja ha ett upplyst, men förstår att det kanske är svårt att bygga ett strömsnålt bakgundsbelyst mekaniskt tangentbord.. Skulle väl äta AA-batterier..

Det du kan göra om du verkligen vill ha trådlöst är att skaffa en trådlös usb-hubb. Då får du friheten att använda vilket USB-tangentbord du vill trådlöst, den enda nackdelen är att dessa hubbar inte verkar säljas i Sverige (jag har letat!) så en sån kommer du få importera.