Alina kan inte fixa min dator som jag köpt där!
Hej!
Köpte en dator på Alina Systems i Uppsala (kungshörnet) för ungefär ett år sedan. Redan från början märkte jag att vissa saker inte fungerade, till exempel när man spelar krävande spel så blir det black screen och "no signal" kommer upp. Jag lämnande in datorn omgående och fick sedan ett sms ungefär en vecka senare att datorn var fixad och färdig att hämta. Samma problem kvarstod. Lite tid gick igen och jag lämnande in datorn, samma sak hände. Jag blev väldigt trött på dem och försökte felsöka själv och kom fram till att det var antingen nätagget eller grafikkortet som orsakade problemet.
Då tänkte jag att de kanske kunde fixa datorn denna gång med lite hjälp på traven så jag lämnade in den en ytterligare gång och berättade vad jag hade kommit fram till. När jag sedan kom för att hämta ut datorn ville de ha 500kr för att de hade "uppdaterat mina grafikkortsdrivrutiner" (som inte ingår i garantin). Jag betalde och åkte hem med datorn och testade direkt men som förväntat så kvarstod samma problem. Lämnande in den en 4:de gång fick fortfarande tillbaka den med samma problem.
Då bestämde jag mig för att göra en ytterligare felsökning innan jag lämnade in den igen och lånade min kompis grafikkort (gtx 570) och då fungerade det hur bra som helst. Vi detta laget var jag 99% säker på att det var grafikkortet det var fel på så jag lämnade bara in grafikkortet. Och såklart kunde de inte hitta något fel på det igen så de bad mig att komma in med hela datorn istället. Då gjorde vi ett test på plats för att se om det var nätagget. vi tog ett 1000w nätagg och körde det separat för grafikkortet och då fungerade det. Så då tog de in datorn igen och bytte nätagget. När jag fick tillbaka datorn så kvarstod samma problem och jag åkte direkt tillbaka och de sa att det förmodligen är grafikkortet och att allt de kunde göra är att skicka in de till leverantören för att de ska göra en bedömning (kommer tar 3 veckor ungefär). Alina sa också att leverantören inte kommer att hitta några problem eftersom de kör samma tester som Alina. De var väldigt tydliga med att jag inte kommer att få någon ersättning medans kortet är borta hos leverantören.
Hjälp mig! Vad ska jag göra för att få dem att fixa min datorn? Kan jag kräva något av dem? Jag har ju trots allt köpt en dator som ska fungera och just ligger jag ju ute i 3 veckor med pengarna som jag har köpt datorn med bara för att de inte kan lösa problemet som fanns där när jag köpte datorn. Eller är det bara jag som är bitter eftersom jag inte kan använda min dator?
Drömscenariot skulle vara att jag fick tillbaka pengarna för min dator och istället bygga en egen (som jag borde gjort från början). Men tror inte det kommer att hända... kommer iallafall ALDRIG handla där igen och avråder er också att göra det.