Alina kan inte fixa min dator som jag köpt där!

Permalänk
Medlem

Alina kan inte fixa min dator som jag köpt där!

Hej!

Köpte en dator på Alina Systems i Uppsala (kungshörnet) för ungefär ett år sedan. Redan från början märkte jag att vissa saker inte fungerade, till exempel när man spelar krävande spel så blir det black screen och "no signal" kommer upp. Jag lämnande in datorn omgående och fick sedan ett sms ungefär en vecka senare att datorn var fixad och färdig att hämta. Samma problem kvarstod. Lite tid gick igen och jag lämnande in datorn, samma sak hände. Jag blev väldigt trött på dem och försökte felsöka själv och kom fram till att det var antingen nätagget eller grafikkortet som orsakade problemet.
Då tänkte jag att de kanske kunde fixa datorn denna gång med lite hjälp på traven så jag lämnade in den en ytterligare gång och berättade vad jag hade kommit fram till. När jag sedan kom för att hämta ut datorn ville de ha 500kr för att de hade "uppdaterat mina grafikkortsdrivrutiner" (som inte ingår i garantin). Jag betalde och åkte hem med datorn och testade direkt men som förväntat så kvarstod samma problem. Lämnande in den en 4:de gång fick fortfarande tillbaka den med samma problem.

Då bestämde jag mig för att göra en ytterligare felsökning innan jag lämnade in den igen och lånade min kompis grafikkort (gtx 570) och då fungerade det hur bra som helst. Vi detta laget var jag 99% säker på att det var grafikkortet det var fel på så jag lämnade bara in grafikkortet. Och såklart kunde de inte hitta något fel på det igen så de bad mig att komma in med hela datorn istället. Då gjorde vi ett test på plats för att se om det var nätagget. vi tog ett 1000w nätagg och körde det separat för grafikkortet och då fungerade det. Så då tog de in datorn igen och bytte nätagget. När jag fick tillbaka datorn så kvarstod samma problem och jag åkte direkt tillbaka och de sa att det förmodligen är grafikkortet och att allt de kunde göra är att skicka in de till leverantören för att de ska göra en bedömning (kommer tar 3 veckor ungefär). Alina sa också att leverantören inte kommer att hitta några problem eftersom de kör samma tester som Alina. De var väldigt tydliga med att jag inte kommer att få någon ersättning medans kortet är borta hos leverantören.

Hjälp mig! Vad ska jag göra för att få dem att fixa min datorn? Kan jag kräva något av dem? Jag har ju trots allt köpt en dator som ska fungera och just ligger jag ju ute i 3 veckor med pengarna som jag har köpt datorn med bara för att de inte kan lösa problemet som fanns där när jag köpte datorn. Eller är det bara jag som är bitter eftersom jag inte kan använda min dator?

Drömscenariot skulle vara att jag fick tillbaka pengarna för min dator och istället bygga en egen (som jag borde gjort från början). Men tror inte det kommer att hända... kommer iallafall ALDRIG handla där igen och avråder er också att göra det.

Permalänk

Har du lämnat in skärmen också, då de har testat datorn flera gånger utan att få samma fel kanske felet är i skärmen?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

@Kosh of Vorlon: Har testat med olika skärmar 144, 120 och 60 hz

Permalänk
Skrivet av Bornelu:

@Kosh of Vorlon: Har testat med olika skärmar 144, 120 och 60 hz

Ja, då känns det som man kan utesluta den iallafall.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Häv köpet? Sån här skit ska du inte ta.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bornelu:

Hej!

Köpte en dator på Alina Systems i Uppsala (kungshörnet) för ungefär ett år sedan. Redan från början märkte jag att vissa saker inte fungerade, till exempel när man spelar krävande spel så blir det black screen och "no signal" kommer upp. Jag lämnande in datorn omgående och fick sedan ett sms ungefär en vecka senare att datorn var fixad och färdig att hämta. Samma problem kvarstod. Lite tid gick igen och jag lämnande in datorn, samma sak hände. Jag blev väldigt trött på dem och försökte felsöka själv och kom fram till att det var antingen nätagget eller grafikkortet som orsakade problemet.
Då tänkte jag att de kanske kunde fixa datorn denna gång med lite hjälp på traven så jag lämnade in den en ytterligare gång och berättade vad jag hade kommit fram till. När jag sedan kom för att hämta ut datorn ville de ha 500kr för att de hade "uppdaterat mina grafikkortsdrivrutiner" (som inte ingår i garantin). Jag betalde och åkte hem med datorn och testade direkt men som förväntat så kvarstod samma problem. Lämnande in den en 4:de gång fick fortfarande tillbaka den med samma problem.

Då bestämde jag mig för att göra en ytterligare felsökning innan jag lämnade in den igen och lånade min kompis grafikkort (gtx 570) och då fungerade det hur bra som helst. Vi detta laget var jag 99% säker på att det var grafikkortet det var fel på så jag lämnade bara in grafikkortet. Och såklart kunde de inte hitta något fel på det igen så de bad mig att komma in med hela datorn istället. Då gjorde vi ett test på plats för att se om det var nätagget. vi tog ett 1000w nätagg och körde det separat för grafikkortet och då fungerade det. Så då tog de in datorn igen och bytte nätagget. När jag fick tillbaka datorn så kvarstod samma problem och jag åkte direkt tillbaka och de sa att det förmodligen är grafikkortet och att allt de kunde göra är att skicka in de till leverantören för att de ska göra en bedömning (kommer tar 3 veckor ungefär). Alina sa också att leverantören inte kommer att hitta några problem eftersom de kör samma tester som Alina. De var väldigt tydliga med att jag inte kommer att få någon ersättning medans kortet är borta hos leverantören.

Hjälp mig! Vad ska jag göra för att få dem att fixa min datorn? Kan jag kräva något av dem? Jag har ju trots allt köpt en dator som ska fungera och just ligger jag ju ute i 3 veckor med pengarna som jag har köpt datorn med bara för att de inte kan lösa problemet som fanns där när jag köpte datorn. Eller är det bara jag som är bitter eftersom jag inte kan använda min dator?

Drömscenariot skulle vara att jag fick tillbaka pengarna för min dator och istället bygga en egen (som jag borde gjort från början). Men tror inte det kommer att hända...

Nu kan någon annan rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det ligger något i stil med att om försäljaren misslyckas att åtgärda problemet åt en så kan man kräva att få pengarna tillbaka istället. Vet iallafall att det är något som har kommit på tal när saker pajat och man istället har velat ha pengarna tillbaka. Som sagt så kan jag ha fel och hinner inte kolla då jag inte är hemma än, men detta har jag korsat vägar med förut.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@alteam: Kan jag göra det fortfarande? det är ju trots allt ungefär ett år sedan jag köpte den.

Permalänk
Administrativ avgift

Finns 2 fel här ,
1) filmade du problemet/dokumenterade något och skickade dessa till alina ?

2) de ska byta ut grafikkortet direkt inte vänta på utdömande. Av detta får resten av swec veta att alina inte är certifierade för att felsöka grafikkort av sina tillverkare. Hade detta varit någon av de större butikerna hade de bytt det direkt Alina konkurs någon ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Nej jag har inte filmat eller dokumenterat problemet... det ända som finns är i deras loggar (som är sjukt lång enligt killen som jag pratade med senast på alina)

Permalänk

@Bornelu:
jag slår vad om min vänstra njure att dom inte testat spelen utan använt Stresstest (FurMark, occt memtest) osv..
ibland kan stresstest vara väldigt "syntetiska" du får inte samma beteende som i spel..

så testa om du kan få några fel med FurMark, occt, memtest, PCMark, IntelBurnTest ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Har gjort det. Datorn klarar alla stresstester utan problem OCCT grafer (http://imgur.com/a/ACgoa) har även gjort tester med FurMark och Valley benchmark utan problem.

Tror du att de kan vara så dumma? Jag har sagt varje gång när jag lämnar in datorn att den klarar stresstester MEN när man startar batman arkham orgins osv så blir det black screen.

Permalänk
Medlem

Knepigt läge, håller mig undan Alina nu iallafall.

Permalänk
Skrivet av Bornelu:

@Grönahunden: Har gjort det. Datorn klarar alla stresstester utan problem OCCT grafer (http://imgur.com/a/ACgoa) har även gjort tester med FurMark och Valley benchmark utan problem.

Tror du att de kan vara så dumma? Jag har sagt varje gång när jag lämnar in datorn att den klarar stresstester MEN när man startar batman arkham orgins osv så blir det black screen.

inte dumma men ibland kan man bli låst vid ett visst sätt. be dom förklara hur dom har testat din dator ?

ja försökte hjälpa en kund för 3-4år sedan med en dator som bara hängde sig när den varit oanvänd i 1-2timmar.. hur enkelt som helst startade datorn lät den vara nån timme senare så frös allt och man var tvungen att hålla inne on/off knappen i 10sek..

skrev en utförlig beskrivning lämnade in datorn till Inet då kunden köpt den därifrån, efter några timmar ringde dom, nej dom hade testat den i flera timmar den fungerade okej.. kunden kom in med datorn igen efter 1timme så hade den hängt sig om man lät den stå oanvänd.. ringde pratade med dom jo dom hade "testat den" memtest / prime95, ja bad dom läsa lappen igen,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ring konsumntvägledare för din kommun som kan hjälpa dig med hur du ska göra anmälan till allmänna reklmationsnämden. Har de försökt laga den mer än 2 ggr så ska du inte behöva lämna in den fler ggr där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bornelu:

@Grönahunden: Har gjort det. Datorn klarar alla stresstester utan problem OCCT grafer (http://imgur.com/a/ACgoa) har även gjort tester med FurMark och Valley benchmark utan problem.

Tror du att de kan vara så dumma? Jag har sagt varje gång när jag lämnar in datorn att den klarar stresstester MEN när man startar batman arkham orgins osv så blir det black screen.

Är det bara "Batman Arkham Origins" du har problem med ?
Är inte det ett problem spel som var väldigt buggigt... isåfall är det ju spelet som är hela felet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det bara "Batman Arkham Origins" du har problem med ?
Är inte det ett problem spel som var väldigt buggigt... isåfall är det ju spelet som är hela felet ?

Det är inte bara det spelet det är ganska många faktiskt. Men det var det som jag gav som exempel till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bornelu: Du ska begära återköp.
Praxis är att säljare har två försök på sig att åtgärda felet. Krävs ett tredje försök att åtgärda samma fel kan du begära återköp. Du har även möjlighet att kräva skadestånd för kostnader i samband med reklamation, dvs dina 500 kr ska du ha tillbaka med ränta.

Du har köpt en dator av Alina som dessutom tillsammans med dig har dokumenterat att ett fel föreligger. Vilken eller vilka delkomponenter det handlar om har ingen betydelse för dig.

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.[...]
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Eftersom fel föreligger samt det faktum att Alina haft flera försök på sig att åtgärda problemet så anser jag att du har rätt att häva köpet enligt nedan - samt begära skadestånd, däribland dina 500 kr!

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Hej @Bornelu!

Det här låter inget kul. Jag vill gärna titta närmare på ditt ärende och lösa det åt dig. Självfallet kompenserar jag dig om det blivit helt tokigt i ärendet. Du köper ju en speldator för att spela, inte titta på en svart skärm.

Maila mig ditt ordernummer, telefonnummer eller e-postadress på david@alina.se eller skicka ett PM.

OBS! I och med juletider så kan svaren dröja några dagar, men så fort jag är på plats är det det första jag kommer titta på!

Mvh,
David – Alina

Skrivet av Bornelu:

Hej!

Köpte en dator på Alina Systems i Uppsala (kungshörnet) för ungefär ett år sedan. Redan från början märkte jag att vissa saker inte fungerade, till exempel när man spelar krävande spel så blir det black screen och "no signal" kommer upp. Jag lämnande in datorn omgående och fick sedan ett sms ungefär en vecka senare att datorn var fixad och färdig att hämta. Samma problem kvarstod. Lite tid gick igen och jag lämnande in datorn, samma sak hände. Jag blev väldigt trött på dem och försökte felsöka själv och kom fram till att det var antingen nätagget eller grafikkortet som orsakade problemet.
Då tänkte jag att de kanske kunde fixa datorn denna gång med lite hjälp på traven så jag lämnade in den en ytterligare gång och berättade vad jag hade kommit fram till. När jag sedan kom för att hämta ut datorn ville de ha 500kr för att de hade "uppdaterat mina grafikkortsdrivrutiner" (som inte ingår i garantin). Jag betalde och åkte hem med datorn och testade direkt men som förväntat så kvarstod samma problem. Lämnande in den en 4:de gång fick fortfarande tillbaka den med samma problem.

Då bestämde jag mig för att göra en ytterligare felsökning innan jag lämnade in den igen och lånade min kompis grafikkort (gtx 570) och då fungerade det hur bra som helst. Vi detta laget var jag 99% säker på att det var grafikkortet det var fel på så jag lämnade bara in grafikkortet. Och såklart kunde de inte hitta något fel på det igen så de bad mig att komma in med hela datorn istället. Då gjorde vi ett test på plats för att se om det var nätagget. vi tog ett 1000w nätagg och körde det separat för grafikkortet och då fungerade det. Så då tog de in datorn igen och bytte nätagget. När jag fick tillbaka datorn så kvarstod samma problem och jag åkte direkt tillbaka och de sa att det förmodligen är grafikkortet och att allt de kunde göra är att skicka in de till leverantören för att de ska göra en bedömning (kommer tar 3 veckor ungefär). Alina sa också att leverantören inte kommer att hitta några problem eftersom de kör samma tester som Alina. De var väldigt tydliga med att jag inte kommer att få någon ersättning medans kortet är borta hos leverantören.

Hjälp mig! Vad ska jag göra för att få dem att fixa min datorn? Kan jag kräva något av dem? Jag har ju trots allt köpt en dator som ska fungera och just ligger jag ju ute i 3 veckor med pengarna som jag har köpt datorn med bara för att de inte kan lösa problemet som fanns där när jag köpte datorn. Eller är det bara jag som är bitter eftersom jag inte kan använda min dator?

Drömscenariot skulle vara att jag fick tillbaka pengarna för min dator och istället bygga en egen (som jag borde gjort från början). Men tror inte det kommer att hända... kommer iallafall ALDRIG handla där igen och avråder er också att göra det.