Domän skapad i mitt namn (Av någon annan)

Permalänk
Medlem

Domän skapad i mitt namn (Av någon annan)

(Vet inte riktigt den bästa platsen för denna tråd men ansåg denna var lämpligast, flytta om ej duger)

Nu är det så att någon person har då skapat en domän i mitt namn och jag har då fått hem en räkning på 261.10:- kr för obetald domän och försening.

Detta är då från företaget "Uniweb.se"
Hur bär jag mig åt nu (Okunnig) ? Är det bara vara glad och betala skiten för vad någon annan har gjort i mitt namn? eller ska jag testa ringa till Uniweb? Förmodar att det är Sveriges drygaste och sämsta kundtjänst men antar att det är värt ett försök imorgon. Ni som är kloka eller råkat ut för samma situation, förslag?

Permalänk
Medlem

Har inte något att bidra med, men det verkar ju vara ett seriöst företag med tanke på beloppen, hade det varit en företags scam hade de krävt dig på tusentals Kr. Hoppas det går bra med kundtjänst.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Du bestrider fakturan. Alla krav från inkasso, KFM etc. bestrider du också.
Så..., klart...
Finns mera att fördjupa sig i om du söker.
Bestrid skriftligt, e-post t.ex.

Permalänk
Medlem

@widdin:

Bestrid fakturan, gör en polisanmälan som du i sin tur skickar som kopia till företaget.
Anmälan för dig gäller urkundsförfalskning och utsatt för bedrägeri.

Har du inte tecknat tjänsten ska du inte betala den eller dröjsmålsavgifter eller arvoden.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Är domänen aktiv? Är den ny reggad? ser ju ut som att den funnits i minst ett år?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

@widdin:

Bestrid fakturan, gör en polisanmälan som du i sin tur skickar som kopia till företaget.
Anmälan för dig gäller urkundsförfalskning och utsatt för bedrägeri.

Har du inte tecknat tjänsten ska du inte betala den eller dröjsmålsavgifter eller arvoden.

Det är meningslöst att blanda in polis.
Ett:du har ingen misstänkt för brottet
Två: din anmälan leder inte till en utredning
Tre: det är bara en massa jobb.

Man bara bestrider fakturan.

Permalänk
Medlem

för det första, betala ingenting.

sedan ska du bestrida det hela, kontakta dom och säg som det är. be att dom annulerar hela grejen. det är ju ett tydligt fel någonstans, och du borde inte drabbas. begär att få ut information om när och varifrån beställningen är lagd (om dom nu kan se sådant).

samtidigt tycker jag att du ska kika in på konsumentverkets web och kolla vad som gäller för sånt här med internettjänster (som detta borde gå under). har för mig att man som privatperson har några veckors betänketid för köp över nätet, typ öppet köp (är dock osäker, varför jag ber dig kolla in på konsumentverkets web).

i värsta fall kanske en polisanmälan borde göras. det är ju någon som begår handlingar i ditt namn. borde vara någon form av identitetsbrott med den biten...

/m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är meningslöst att blanda in polis.
Ett:du har ingen misstänkt för brottet
Två: din anmälan leder inte till en utredning
Tre: det är bara en massa jobb.

Man bara bestrider fakturan.

Om man vet vem som gjort det då?

Permalänk

Kolla om det finns hjälp vid Id-stöld i din hemförsäkring.
Jag nyttjade det för ett litet tag sedan, och det kostade inget extra...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Verkar finns två typer av webbhosts. De som kör med påminnelseavgifter och de som stänger ner /inte aktiverar domänen om man inte betalar. Samt endast skickar fakturan, samt alla påminnelser på mejl.

I ditt fall så bara bestrid den så borde de ge sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widdin:

Om man vet vem som gjort det då?

Om du vet som har gjort det så ska du absolut anmäla händelsen till polisen (ring 11414). Har du någon form av bevis så är det bra att lämna det till polisen också. Men bestrid fakturan i första hand!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är meningslöst att blanda in polis.
Ett:du har ingen misstänkt för brottet
Två: din anmälan leder inte till en utredning
Tre: det är bara en massa jobb.

Man bara bestrider fakturan.

Anmälan görs alltid för att styrka sin bestridan - att man blivit utsatts för ett bedrägeri och bestrider ärendet.
Oavsett om anmälan inte leder till något eller ens har den blekaste aning om vem som kan utfört bedrägeriet ska man alltid anmäla.

Gällande bedrägeriärenden där konsumenter drabbats har jag god kännedom om eftersom jobbat med det, leverantörer kräver oftast att en polisanmälan är gjord för att gå vidare i sitt ärende där konsumenten hävdar att man inte tecknat tjänsten.

Anser du att månen förföljer dig, du vill göra en polisanmälan så måste polisen mottaga och registrera anmälan hur löjlig den än må vara...

Snälla fortsätt ge dåliga konsumentråd tack...

@widdin:

Du gör vad du anser, du säger att du har fått en faktura för en tjänst du inte har tecknat - detta är en form av bedrägeri.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ringde nu in till kundtjänst och förstod inte riktigt vad hon sa (Norsk/dansk uttalande) men jag kunde iallafall kasta papperet nu och jag skulle inte behöva betala något och sidan skulle stängas ner .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Det är meningslöst att blanda in polis.
Ett:du har ingen misstänkt för brottet
Två: din anmälan leder inte till en utredning
Tre: det är bara en massa jobb.

Man bara bestrider fakturan.

Helt fel, det är jättebra att anmäla bedrägerier. Det kommer göra det mycket enklare att få tillbaka pengarna från företaget! Genom att anmäla markerar man tydligt att något gått snett. Hade det varit en kortbetalning är anmälnomg ett krav för att man ska få tillbaka pengar från banken.

Permalänk
Avstängd

@anon81912:
Nej, det blir bara en massa onödigt arbete som ingen tjänar på.
Företaget tar alltid en risk att sådant här händer. Och när det händer tar de bara bort allt direkt.
Det är stor skillnad om någon fysisk vara skulle vara skickad och du har hämtat den.. Då kvittar det om du beställt den eller ej, du är nu den nya köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@Killbom:
Nej, det blir bara en massa onödigt arbete som ingen tjänar på.
Företaget tar alltid en risk att sådant här händer. Och när det händer tar de bara bort allt direkt.
Det är stor skillnad om någon fysisk vara skulle vara skickad och du har hämtat den.. Då kvittar det om du beställt den eller ej, du är nu den nya köparen.

Suck...

Sluta upp med dåliga råd!

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av widdin:

Ringde nu in till kundtjänst och förstod inte riktigt vad hon sa (Norsk/dansk uttalande) men jag kunde iallafall kasta papperet nu och jag skulle inte behöva betala något och sidan skulle stängas ner .

Se till att du får bekräftelsen i skrift.
(Såvida du inte bandat samtalet...)

/Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det är meningslöst att blanda in polis.
Ett:du har ingen misstänkt för brottet
Två: din anmälan leder inte till en utredning
Tre: det är bara en massa jobb.

Man bara bestrider fakturan.

Idag är det "bara" 200 kr för en domän, gör man inget åt saken är det kanske 200 000 för en bil eller ett lån eller något annat som inte är lika lätt att bara ruska av sig nästa gång. Identitetsstöld eller urkundsförfalskning är inte något man bara ska ignorera utan bör anmäla så att det inte blir värre.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byched:

Suck...

Sluta upp med dåliga råd!

Jag tycker att polisen ska skicka en faktura till anmälaren på kostnaden för anmälan. Då är allt löst. Folk som ska utnyttja samhällstjänsterna till max hela tiden, borde också få betala för sig.

Permalänk
Medlem

Brott ska polisanmälas

Skrivet av lolight:

Jag tycker att polisen ska skicka en faktura till anmälaren på kostnaden för anmälan. Då är allt löst. Folk som ska utnyttja samhällstjänsterna till max hela tiden, borde också få betala för sig.

Är du på riktigt eller? Polisanmälningar från allmänheten ligger också till grund för statistik om t.ex. internetbedrägerier har blivit vanligare och kräver mer samhälls- och polisresurser. De som inte anmäler vartenda fall av internetbedrägeri hjälper till att hålla siffrorna nere så att polisen inte kan begära mer resurser till sin verksamhet. Dessutom krävs ofta många anmälningar för att utredaren ska se ett mönster och kunna agera - missade anmälningar kan leda till att bedragare klarar sig undan när utredningen istället läggs ner. Och glöm inte att försäkringsbolag kräver polisanmälan för att kunna betala ut ersättningar vid skada, vilket internetbedrägerier kan leda till.

Med din argumentation skulle man inte anmäla parkeringsskador på bilen om förövaren är okänd eller ens serievåldtäkter om det inte finns vittnen och bevis för var enda en av händelserna.

Ge inte dåliga och skadliga råd om du inte vet vad du talar om! God Jul!

Permalänk
Avstängd

@willpower:
Nu är det så att olika saker ska hanteras olika. Skada på bilen hanterar du/vi/samhället/försäkringsbolaget, mm på ett sätt. Mordhanteras på ett annat sätt osv osv.
Bedrägeri, det är en stor skala.
För det första vet vi inte ens om det något avsiktligt, någon med dåliga avsikter som har gjort detta. Det kan vara allt från fel på företagets system, till misstag av någon annan.
Dock är det kanske troligen så att TS har någon ovän som vill retas.

Minst skada eller kostnader görs då om detta tas omhand snabb och billigt. En rutin för att helt enkelt styrka köpet. Det sker fort, billigt och utan extra kostnader.
En anmälan kostar pengar, ja, mycket mera pengar än man kan tro. Och nästan helt säkert kommer det ändå inte leda till att någon person kan identifieras. Och ärendet kommer att läggas ner.

Man har då gjort så att personen som ville skada, har gjort ännu större skada, genom att det har blivit kostnader, också.
Bättre att helt enkelt bara ignorera det hela. Det finns en liknelse mellan klotter och detta. Om polisen skulle börja leta och jaga klottrare på stan, så skulle det säkert sporra klottrare att klottra mera. Att bara ta bort klottret fort och utan uppmärksamhet är bästa medicinen.

Det blir en helt annan sak om det är fler saker som sker, tex att det börjar komma fler saker emot ts. Att anmäla bara pga att man ska få statistik på det hela, vet jag inte om jag kan se någon vits med. Det finns andra viktigare saker som polisen måste jobba med.
Civilrättsliga småproblem bör skötas utan polisens inblandning.
God Jul

Permalänk
Permalänk
Medlem

Polisanmäl!

Skrivet av lolight:

@willpower:
Nu är det så att olika saker ska hanteras olika. Skada på bilen hanterar du/vi/samhället/försäkringsbolaget, mm på ett sätt. Mordhanteras på ett annat sätt osv osv.
Bedrägeri, det är en stor skala.
För det första vet vi inte ens om det något avsiktligt, någon med dåliga avsikter som har gjort detta. Det kan vara allt från fel på företagets system, till misstag av någon annan.
Dock är det kanske troligen så att TS har någon ovän som vill retas.

Minst skada eller kostnader görs då om detta tas omhand snabb och billigt. En rutin för att helt enkelt styrka köpet. Det sker fort, billigt och utan extra kostnader.
En anmälan kostar pengar, ja, mycket mera pengar än man kan tro. Och nästan helt säkert kommer det ändå inte leda till att någon person kan identifieras. Och ärendet kommer att läggas ner.

Man har då gjort så att personen som ville skada, har gjort ännu större skada, genom att det har blivit kostnader, också.
Bättre att helt enkelt bara ignorera det hela. Det finns en liknelse mellan klotter och detta. Om polisen skulle börja leta och jaga klottrare på stan, så skulle det säkert sporra klottrare att klottra mera. Att bara ta bort klottret fort och utan uppmärksamhet är bästa medicinen.

Det blir en helt annan sak om det är fler saker som sker, tex att det börjar komma fler saker emot ts. Att anmäla bara pga att man ska få statistik på det hela, vet jag inte om jag kan se någon vits med. Det finns andra viktigare saker som polisen måste jobba med.
Civilrättsliga småproblem bör skötas utan polisens inblandning.
God Jul

Det är tråkigt att du missförstått alltihop. Vid exempelvis parkeringsskada på bilen utan känd förövare MÅSTE polisanmälan göras för att ditt försäkringsbolag alls ska ta i ärendet. Detta för att brottet ska kunna ingå i rikstäckande statistik, för att eventuella serieförbrytare ska kunna väcka polisens uppmärksamhet och för att minska risken att frestas att begära pengar från ditt försäkringsbolag för skador du själv åsamkat bilen. Jag vet inte om du tycker att lackrepor är brott av "stor skala", men vad gäller polisanmälan görs alltså ingen skillnad på stora eller små brott.

Det krävs inte heller att du som privatperson börjar göra en utredning i större eller mindre skala för att ta reda på om det är någorlunda sannolikt att brottet du utsatts för är ett practical joke av en kompis, sabotage av en elak "vän" eller en handling av någon som inte ingår i din bekantskapskrets. Det är möjligt att du tycker att kriminella handlingar är mindre kriminella om en kompis busat, men i domstol tycker man inte att misshandel eller stöld är förlåtligt bara för att man känner varandra. Och du behöver inte heller gå och fundera på eller ta reda på om företaget gjort ett misstag, lika lite som du ska behöva fundera på din egen skuld i att du blivit misshandlad eller våldtagen innan du kontaktar polisen. Man bara polisanmäler!

Och som du säkert vet när du uttalar dig såhär säkert så ställs helt andra krav på en civilrättslig process än på ett vanligt polisärende? För du skulle väl inte ge råd som går tvärs emot både Polisens och Stöldskyddsföreningens åsikter bara baserat på att du tycker att det verkar dumt att anmäla brott?

Sammanfattningsvis så SKA "små brott" polisanmälas. Det spelar ingen roll om en vän busat eller ej. Och man ska ha ordentligt grundade påståenden om man ska gå emot polisens egna råd ("Det är viktigt att anmäla" www.polisen.se) och Stöldskyddsföreningens uppmaningar ("Polisanmäl!" https://www.stoldskyddsforeningen.se/).

Det är farligt att ge råd när man har ogrundade åsikter om hur saker och ting går till. Om du hittar fler trovärdiga källor från svenska brottsutredande myndigheter som varnar för att polisanmäla vid internetbedrägerier får du gärna länka till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tycker att polisen ska skicka en faktura till anmälaren på kostnaden för anmälan. Då är allt löst. Folk som ska utnyttja samhällstjänsterna till max hela tiden, borde också få betala för sig.

Alltså? det här var kanske det roligaste på Internet den här veckan.

Permalänk
Medlem

@widdin: Hej! Uniweb är en seriös leverantör, och förmodligen har ditt domännamn registrerats i samband med personnamnskampanjen initierad av .SE, där alla privatpersoner kunde registrera sitt eget namn som domännamn gratis första året. Det annonserades bland annat i Stockholms tunnelbana och syntes i annonsering på nätet. Om inte du registrerat namnet, så har förmodligen någon registrerat i ditt personnummer, och då ska det givetvis polisanmälas.

Det enklaste är att kontakta företaget direkt så kan de förmodligen bara avsluta ditt domännamn.
Uniweb har bra kundservice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willpower:

Det är tråkigt att du missförstått alltihop. Vid exempelvis parkeringsskada på bilen utan känd förövare MÅSTE polisanmälan göras för att ditt försäkringsbolag alls ska ta i ärendet. Detta för att brottet ska kunna ingå i rikstäckande statistik, för att eventuella serieförbrytare ska kunna väcka polisens uppmärksamhet och för att minska risken att frestas att begära pengar från ditt försäkringsbolag för skador du själv åsamkat bilen. Jag vet inte om du tycker att lackrepor är brott av "stor skala", men vad gäller polisanmälan görs alltså ingen skillnad på stora eller små brott.

Som jag skrev olika saker hanteras olika. En repa/lackskada är en större grej. Därmed kommer det i ett annat läge.

Citat:

Det krävs inte heller att du som privatperson börjar göra en utredning i större eller mindre skala för att ta reda på om det är någorlunda sannolikt att brottet du utsatts för är ett practical joke av en kompis, sabotage av en elak "vän" eller en handling av någon som inte ingår i din bekantskapskrets.

Jo, jag tycker att det krävs av dig som "brottsoffer" att själv jobba med saken och inte kräva att andra myndigheter ska göra allt jobb hela tiden. Dels för att du har direkt kunskap om vad som hänt, och dels för att det ligger i ditt eget intresse att göra så. Dels så kan man inte heller utreda saker utan att blanda in målsägaren.

Citat:

Det är möjligt att du tycker att kriminella handlingar är mindre kriminella om en kompis busat,

Beror naturligt vis på vad vi pratar om. Men rent generellt så måste folk ta lite mer ansvar för sitt eget liv och inte vara så löjliga och försoffade som de har blivit. Det är endast du själv som ytterst har ditt intresse för dig. Men jag antar att det blir så med en "nannystate". Hotell Sverige med helpension kommer ändå inte funka i längden med de krav som folk har börjat ställa på samhällstjänster.

Citat:

men i domstol tycker man inte att misshandel eller stöld är förlåtligt bara för att man känner varandra.

Nu försöker du blanda bort saker, samt koppla samma ett mjöligt misstag, eller en mindre grej med misshandel. Det är djupt ohederligt. Att försöka koppla samman olika saker genom att nämna dem i stigande ordning och sedan hävda att det är samma sak. Är ett trick som en del kör med. Nu pratade vi specifikt om en sak och inte något misshandelsärende.

Citat:

Och du behöver inte heller gå och fundera på eller ta reda på om företaget gjort ett misstag, lika lite som du ska behöva fundera på din egen skuld i att du blivit misshandlad eller våldtagen innan du kontaktar polisen. Man bara polisanmäler!

Nej, man ska inte behöva tänka själv!! Det ska staten göra åt dig. När du sedan har fått ett papper så kan du sedan känna dig trygg, för nu vet du att inget ytterligare kommer att hända i ärendet. Och att du samtidigt har tagit upp värdefull tid från någon utredare på polisen så att han har hindrats från att kunna utreda verkliga brott, verkliga förlorare. Du är verkligen en hjälte.

Citat:

Och som du säkert vet när du uttalar dig såhär säkert så ställs helt andra krav på en civilrättslig process än på ett vanligt polisärende? För du skulle väl inte ge råd som går tvärs emot både Polisens och Stöldskyddsföreningens åsikter bara baserat på att du tycker att det verkar dumt att anmäla brott?

Att Polisen och Stöldskyddsföreningens säger en sak och att det i praktiken fungerar helt annorlunda är inget nytt. Det ingår bara i det vanliga bedrägeriet som folk begår mot sig själva och andra. Allt för att tro att de gör rätt eller att saker fungerar bra. Det gör de inte.

Citat:

Sammanfattningsvis så SKA "små brott" polisanmälas. Det spelar ingen roll om en vän busat eller ej.

Det är väl just det som tråden handlar om. Hur vida det är ett brott eller ej. Gränsen är som bekant flytande. Och har på senare år. Gått mot att allt är ett brott. Folk har ingen egen ryggrad längre?

Citat:

Och man ska ha ordentligt grundade påståenden om man ska gå emot polisens egna råd ("Det är viktigt att anmäla" www.polisen.se) och Stöldskyddsföreningens uppmaningar ("Polisanmäl!" https://www.stoldskyddsforeningen.se/).

Det är du som har bedömt att dessa råd innefattar det som tråden handlar om. Råden är som vanligt av generell karaktär. Så du har som vanligt bedömt att just din tolkning av texten från länkarna är den rätta och att din åsikt är den rätta. Samt att jag har fel. Dvs du har rätt. Det du inte kan förstå eller klara ut, är att förstå olika andra aspekter eller se att som vanligt har alla saker två sidor. De argument som tala för eller emot. Man bedömer styrkan hos de olika argumenten och väger det över mot att en anmälan är det rätta i fallet, så gör man det. Det som är allvarligt här är att du inte verkar kunna ta in att andra här gör en annan bedömning i frågan samt att du kan respektera eller en förstå argumenten kring denna bedömning.

Citat:

Det är farligt att ge råd när man har ogrundade åsikter om hur saker och ting går till. Om du hittar fler trovärdiga källor från svenska brottsutredande myndigheter som varnar för att polisanmäla vid internetbedrägerier får du gärna länka till dem.

Åter igen, så tror du dig sitta någon slags objektiv sanning, när allt du gör är att sitta och tycka hur man ska man göra. Det är allvarligt i sig att göra så. Dessutom kväser det debatter, samt är en form av översittartaktik. Du misslyckas även med att ta till dig det jag ursprungligen skrev. Dvs att jag anser det inte vara nödvändigt att anmäla i så små ärenden, som inte ens är bevisade har något ont uppsåt. Men att man är fri att göra som man känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Lägg ned nu, du har inte hjälpt TS med någonting i tråden.
Du får och har rätt till din åsikt hur dum den än må vara...

Majoriteten i tråden är emot dig gällande hur man ska handskas med ärendet.

TS får göra exakt hur den själv vill, vi har givit råd om hur TS ska gå tillväga och lämna det där...

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byched:

Lägg ned nu, du har inte hjälpt TS med någonting i tråden.
Du får och har rätt till din åsikt hur dum den än må vara...

Det håller jag inte med om. Mitt råd till TS var att helt enkelt att inte jobba med att polisanmäla. Vilket skapar minst arbete för TS.
Om jag har rätt till min åsikt, om du respekterar det så gäller objektiv kritik mot det jag skriver. Inte generell klagan.

Citat:

Majoriteten i tråden är emot dig gällande hur man ska handskas med ärendet.

Majoriteten har inte alltid rätt, tyvärr. Det är därför jag är på nätet. Majoriteten kan ofta inte heller detaljer och önskar inget mer än att få höra två sidor av saken. Likt debatt på tv, vill man höra två motstående åsikter och argument. Någon som är för och någon emot. Det är faktiskt oerhört farligt när man börjar resonera som du gör, att majoriteten tycker, därför "ska du lägga ner", det hela urartar till DDR där endast en åsikt ska komma fram. Resultatet blir att den stora massan baserar sin kunskap på allt sämre fakta och argument. Det blir en form av mental censur, där dina tankar ska likriktas åt det hållet som fiskstimmet redan simmar. Men tyvärr är detta resonemang en väldigt svensk grej. Att alla ska tycka lika, samt att vi inte orkar höra på debatt. Istället vill vi veta 'sanningen' direkt. Någon ska tala om vad den är. Så är det klart sedan. Man ska slippa tänka själv utan din åsikt ska baseras på vad någon har sagt på tv, helt oemotsagd. Det var så DDR bla jobbade. Man fick aldrig höra någon kritik emot den 'sanning' som nyhetsuppläsaren presenterade.

Citat:

TS får göra exakt hur den själv vill, vi har givit råd om hur TS ska gå tillväga och lämna det där...

Vilket är precis det jag har skrivit från början. Att vi redan har givit TS råd, kan vi nog hålla med om. Slutet på tråden, är vår debatt och den vill du nu lämna, slut på argumenten? Nå ja, även jag anser nog att vi är klara här. God Jul.

Permalänk
Medlem

Den enda som vinner på att ett brott ej anmäls (oavsett utfall) är gärningsmannen.

§1 /moderator