Permalänk
Medlem

Noctua D-15, värt det?

God morgon,

Jag har just bråkat hela kvällen med min Fractal Design Kelvin S36. Verkar som pumpen plötsligt bara dog.
Provar plocka isär en gammal dator med någon äldre Noctua-kylare. När jag ska montera den märker jag att den behöver en egen backplate, vilket inte går på mitt X99-moderkort.

Perfekt såhär vid jul när man är lagom pank.

Hursomhelst... Avser kyla en 5820K i 4,4Ghz. Det blir luftkylt denna gång. Dels för priser och dels för att AiO kan dra åt helvete.

Noctus D15 bör klara jobbet, men är det värt priset? Finns det andra alternativ? Vill ogärna ha sämre temp eller ljudnivå från AiO;n. Behöver inte vara bättre heller. Bara skiten funkar så jag får igång datorn igen.

Tips välkomnas.

Permalänk
Medlem

Ja, den är med lätthet värd det, brutal kylare.

Noctua for life.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör 4790k 4,6 ghz med Noctua d-15.

Det är absolut värt priset.
Den är väldigt tyst och load ligger jag på 50-60 beroende på vad det är för spel.

Permalänk

kör D-14 5820K 4.5GHz, MVG.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Kör en D-14 till min 6700K @ 4.6GHz, funkar kanon!

Permalänk
Medlem

Hej du oldie. Kör på noctuan du. Den är lätt värt det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Vad har ni för temp med D-14? Den är ju klart billigare så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt i samma stol, hade en aio som jag tyckte var bra. Mja, har samma temps nu med fläktar i 700 rpm jämfört med 2000 rpm innan. Man vet inte hur underbar en knäpptyst dator är tills man har en. D14 här och inte D15 dock.

Skrivet av DasIch:

Vad har ni för temp med D-14? Den är ju klart billigare så...

Skickades från m.sweclockers.com

Letade lite efter d14 vs d15 tester själv innan jag bestämde mig för D14 över D15.
http://www.overclock.net/t/1493091/ohhgouramis-noctua-nh-d14-...

I snitt runt 4 graders skillnad, om det är värt ~150kr mer beror på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Om det bara är du inte har X99 fästanordningen för den gamla noctua kylaren så kan du få det gratis utav noctua.
http://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nm-i2011-mount...

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan 20-29 grader i idle med min phanteks ph-tc14pe.
Har till och med sprejat den med svart värmefärg och temperaturen blev inte sämre

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Satt i samma stol, hade en aio som jag tyckte var bra. Mja, har samma temps nu med fläktar i 700 rpm jämfört med 2000 rpm innan. Man vet inte hur underbar en knäpptyst dator är tills man har en. D14 här och inte D15 dock.

Letade lite efter d14 vs d15 tester själv innan jag bestämde mig för D14 över D15.
http://www.overclock.net/t/1493091/ohhgouramis-noctua-nh-d14-...

I snitt runt 4 graders skillnad, om det är värt ~150kr mer beror på.

Jag fick bra temp och ljudnivå med AiO;n, men luft borde ändå vara tystare. Har ju liksom tre fläktar bara till radiatorn. Det borde jag kunna byta mot en 140mm. Sen ta bort fläkten för utblås baktill. CPU-fläktarna borde klara det utan hjälp.
Så ja, tystare borde det ju kunna bli ändå.

4 graders skillnad kan nog faktiskt vara värt 150kr...

Skrivet av rotkiv42:

Om det bara är du inte har X99 fästanordningen för den gamla noctua kylaren så kan du få det gratis utav noctua.
http://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nm-i2011-mount...

Precis, det är fästanordningen som saknas. Väldigt hyvens av Noctua att bjuda på det. Problemet är att jag inte kan vänta. Stå utan dator när jag är ledig över jul är liksom inget alternativ.

Jag hoppad Webhallen är schyssta och vill ge mig tillgodohavande istället för en ny Kelvin. Annars får jag väl kränga den på blocket sen, men jag tänket iaf inte sätta in nån ny. Litar liksom inte på en kylare som pajar efter ett år.

Skrivet av Marreboy:

Pendlar mellan 20-29 grader i idle med min phanteks ph-tc14pe.
Har till och med sprejat den med svart värmefärg och temperaturen blev inte sämre

Alla kylare är bra idle. Det är att flytta stora mängder värme som skiljer agnarna från vetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis, det är fästanordningen som saknas. Väldigt hyvens av Noctua att bjuda på det. Problemet är att jag inte kan vänta. Stå utan dator när jag är ledig över jul är liksom inget alternativ.

Fästanordningen finns också att köpa på webhallen/inet för ~100kr, det är nog mer prisvärt än att köpa en ny kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Fästanordningen finns också att köpa på webhallen/inet för ~100kr, det är nog mer prisvärt än att köpa en ny kylare.

Sant, men det blir isåfall bara en temporär lösning. Den gamla kylaren var bra en gång i tiden (funkade bra till en överklockad i7 920), men tror den skulle svettas rejält med min 5820k.
Måste ändå ha en ny kylare, så det är frågan om jag ska snåla nu och köpa det sen eller bita i det sura äpplet på en gång. Har inte bestämt mig än...

Permalänk
Medlem

Tittar mest in här för att hänföras av denna gamla härförare och titan som smyger fram i vår verklighet såhär på småtimmarna

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

God morgon,

Jag har just bråkat hela kvällen med min Fractal Design Kelvin S36. Verkar som pumpen plötsligt bara dog.
Provar plocka isär en gammal dator med någon äldre Noctua-kylare. När jag ska montera den märker jag att den behöver en egen backplate, vilket inte går på mitt X99-moderkort.

Perfekt såhär vid jul när man är lagom pank.

Hursomhelst... Avser kyla en 5820K i 4,4Ghz. Det blir luftkylt denna gång. Dels för priser och dels för att AiO kan dra åt helvete.

Noctus D15 bör klara jobbet, men är det värt priset? Finns det andra alternativ? Vill ogärna ha sämre temp eller ljudnivå från AiO;n. Behöver inte vara bättre heller. Bara skiten funkar så jag får igång datorn igen.

Tips välkomnas.

AIO är bra kylare, men du har nog haft otur. Jag kan dra en referens till min chef.
Han köpte en spritt ny spolarvätskepump till hans Nissan-skåpbil som jag monterade åt honom.
Nu en månad senare så är skiten paj.
Så som sagt, du fick nog ett av dom exemplar som gjordes på första dagen i veckan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Tittar mest in här för att hänföras av denna gamla härförare och titan som smyger fram i vår verklighet såhär på småtimmarna

Shh... Du skrämmer de gamla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alla kylare är bra idle. Det är att flytta stora mängder värme som skiljer agnarna från vetet.

Sant, dock är Phanteks PH-TC14PE fortfarande riktigt bra, marginellt bättre och billigare än D-14 och imo mycket snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sant, men det blir isåfall bara en temporär lösning. Den gamla kylaren var bra en gång i tiden (funkade bra till en överklockad i7 920), men tror den skulle svettas rejält med min 5820k.
Måste ändå ha en ny kylare, så det är frågan om jag ska snåla nu och köpa det sen eller bita i det sura äpplet på en gång. Har inte bestämt mig än...

i7 920 130W TDP drar ligger på samma temps ungefär som min i7 3930K för det vad var jag uppgraderade till sist med min NH-D14.

i7 920 är ett varmt as så en modern 5820K är nog inget problem i så fall.

Noctua är lätt värt det. Körde NH-U12P först på i7 920 sedan Athlon II X2 240W och numera på i3 4360. I värsta fall får man köpa ett nytt monteringskit om inte Noctua bjuder på det men deras support är kanon vid garantiärenden tex ändå.
Min NH-D14 satt på i7 920 först och numera på i7 3930K.

Noctua må vara dyra men deras monteringsanårdning gör att dom betalar av sig i längden och deras långa garanti gör att det inte är nåt direkt problem att få grejor utbytt dom 6 första åren typ.

Bytet ut pärnonens fläkt på deras Noctua kylare då den började låta, fick en ny utan problem direkt från Noctua. Smidigare än dagens tjuriga svenska ÅF som borde lära sig kundservice.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller säga något direkt negativt om varken nh-d14/15 förutom priset. Vill ändå passa på att slå ett slag för BeQuiets Dark rock pro 3 som jag anser vara i samma klass som noctuan. Det enda som spelar roll mellan dessa två är i min mening huruvida du är intresserad av att färgkoordinera datorbygget. BQ kylaren är något "sämre" i kylprestanda till förmån för lägre ljudnivå i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tittar mest in här för att hänföras av denna gamla härförare och titan som smyger fram i vår verklighet såhär på småtimmarna

Haha, gammal härförare och titan? Jag gillar det.

Skrivet av Lifooz:

AIO är bra kylare, men du har nog haft otur. Jag kan dra en referens till min chef.
Han köpte en spritt ny spolarvätskepump till hans Nissan-skåpbil som jag monterade åt honom.
Nu en månad senare så är skiten paj.
Så som sagt, du fick nog ett av dom exemplar som gjordes på första dagen i veckan.

/Lifooz

Ja, det är kanske otur men jag vill ha saker jag vågar lita på 24/7. Särskilt när det gäller vatten. Nu var det bara pumpen, och datorn stänger förhoppningsvis av sig om den överhettar, men nästa gång kanske det börjar läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Kan inte heller säga något direkt negativt om varken nh-d14/15 förutom priset. Vill ändå passa på att slå ett slag för BeQuiets Dark rock pro 3 som jag anser vara i samma klass som noctuan. Det enda som spelar roll mellan dessa två är i min mening huruvida du är intresserad av att färgkoordinera datorbygget. BQ kylaren är något "sämre" i kylprestanda till förmån för lägre ljudnivå i load.

Dark rock skulle se oerhört mycket bättre ut i burken. Har ett Phanteks Enthoo Luxe chassi och moderkortet är svart. Allt utom grafikkortet går i svart/vitt.
Såg riktigt bra ut med Fractal Design kylaren, som passade perfekt in i chassit. Får dock leva med att det inte kommer se lika snyggt ut med luftkylare.
Noctuas design lämnar ju en del att önska.

När jag löser tester och folks erfarenheter lutar det åt att NH-D15 är enda alternativet. Om processorn inte genererat så förbannat mycket värme hade jag inte brytt mig över några få grader. Då hade jag prioriterat design och ljudnivå högre. Nu räknar jag dock med att NH-D15 kommer vara 5-6 grader varmare än S36 i full load, vilket gör att jag kommer landa nånstans strax över 70c. Några grader till på det, en varm sommardag osv kommer ge temperaturer jag inte vill köra.
Vet att processorn ska klara det, men jag tycker inte om att låta köra den så varm. Dessutom vet jag inte hur väl överklockningen håller sig på högre temperaturer. Det är ju sånt som kan skapa stabilitetsproblem.

Så, det får bli en Noctua ändå. Lite beroende på vad Webhallen säger förvisso.

Permalänk
Medlem

Hade kelvin S36 innan jag köpte noctua nh-d15 pga oväsen. Kyler min 5820k i 4,5ghz utan problem, med låg ljudnivå. Lätt värt pengarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Noctua NH-U14S istället. Har denna själv så kan tala utifrån erfarenhet. Kyler mycket bra och är tyst. Har för mig att jag sett tester där DH15 åstadkommer endast 2-3 grader bättre kylning. NH-U14S är stor, men Dh15 är Enorm.

Jag ligger strax under 55-59 spelandes med en överklockad 4690k till 4.4GHz, och detta med Noctuan på ca 900-1000 rpm, dvs rätt tyst och ändå bra kylning, max rpm på fläkten är 1500.

Edit:

http://www.guru3d.com/articles_pages/noctua_nh_d15_review,10....

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Problemet är att dom testar på en Ivy bridge med TIM istället för löd IHS. Trådskaparen har löd IHS (E modeller) så vinsten med en större kylare är mycket större än vad det är på en icke löd IVY, Haswell eller Skylake.

För en 130W TDP CPU kan jag lätt säga NH-D14 eller NH-D15 över tex NH-UP12 som är i stort sett en NH-U12S fast något mindre. Skillnaderna i ljudnivå vid samma kylning är enorm på en CPU i 130W klassen med lödd IHS och man pressar verkligen dom till gränsen vid OC runt 170-180W om man vill ligga under 900rpm. Då är dom stora tornkylarna klart bättre plus att man klarar sig med en 140mm fläkt istället för 2st 120 eller 140mm.

Talar som sagt också av erfarenhet. Min NH-U12P är skitbra, men min NH-D14 krossar den på 130W E processorer från intel.

Permalänk

Anser att det inte är någon diskuterbar skillnad mellan D14 och D15. Men nytt är väl alltid kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Hade kelvin S36 innan jag köpte noctua nh-d15 pga oväsen. Kyler min 5820k i 4,5ghz utan problem, med låg ljudnivå. Lätt värt pengarna!

Kul att höra! Vad ligger du på för temp full load?

Jag har just införskaffat nh-d15. Avnjuter en bira medan jag låter lacknaftan dunsta bort från processorn (fractals kylpasta var för övrigt en riktigt envis jävel att få bort, värre än Arctic Silver). Hoppas det blir bra sen och inget mer som ska strula...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är att dom testar på en Ivy bridge med TIM istället för löd IHS. Trådskaparen har löd IHS (E modeller) så vinsten med en större kylare är mycket större än vad det är på en icke löd IVY, Haswell eller Skylake.

För en 130W TDP CPU kan jag lätt säga NH-D14 eller NH-D15 över tex NH-UP12 som är i stort sett en NH-U12S fast något mindre. Skillnaderna i ljudnivå vid samma kylning är enorm på en CPU i 130W klassen med lödd IHS och man pressar verkligen dom till gränsen vid OC runt 170-180W om man vill ligga under 900rpm. Då är dom stora tornkylarna klart bättre plus att man klarar sig med en 140mm fläkt istället för 2st 120 eller 140mm.

Talar som sagt också av erfarenhet. Min NH-U12P är skitbra, men min NH-D14 krossar den på 130W E processorer från intel.

Bra poäng där. Dessa till synes små skillnader blir dessutom större ju mer värme som ska flyttas. Det var lite där jag kände att jag vann på AiO, för det är inte förrän vid stor värmeutveckling som de börjar dra ifrån luftkylarna.

Får se hur Noctuan klarar sig. Jag förväntar mig högre temperaturer men lägre ljudnivå. Så länge temperaturen inte drar iväg för mycket tror jag det blir bra (hoppas på max 70c, kanske lite över).

Permalänk
Medlem

Köp D14 om du lyckas få tag i den. Mer metall och lite bättre kylningsförmåga än nyare D15.

Och som svar på frågan så är dom helt klart värda sina pengar.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bra poäng där. Dessa till synes små skillnader blir dessutom större ju mer värme som ska flyttas. Det var lite där jag kände att jag vann på AiO, för det är inte förrän vid stor värmeutveckling som de börjar dra ifrån luftkylarna.

Får se hur Noctuan klarar sig. Jag förväntar mig högre temperaturer men lägre ljudnivå. Så länge temperaturen inte drar iväg för mycket tror jag det blir bra (hoppas på max 70c, kanske lite över).

Ned D14 ligger jag på 76-80C beroende på core i 4Ghz med i7 3930K men då pratar vi prime95 eller 2st instanser av intel linpack på 12 trådar med maximal värmeutveckling och på det stresstest på GTX780.

Men jag har bara 1st 140mm chassifläkt med. Ligger "MAX" på 1000rpm då men som sagt syntetiskt. Ska nog kika över min AS5 pasta, den har inte varit bytt vad jag mins på 3.5 år i alla fall.

Idle nu ligger jag på 269rpm på TY-140 fläkten på min NH-D14 och på 435 på min NF-A14, kan dock gå lägre i UEFI till 340rpm på chassifläkten men tycker det är rätt gott med lite högre idle rpm vid singeltrådade laster så slipper man att chassitempen stiger bara för fläkten inte kickar in.

Har som sagt rätt tätt låda med enbart 140mm chassifläkt och full ljudisolering. I spel brukar jag ligga på 61-71 beroende på om dom använder en kärna eller alla kärnor och då brukar väl CPU och chassifläkt ligga på runt 650-700rpm vid ungefär 400W last.

Men jag prioriterar tyst över temperaturer, satt det högsta, 75C som moderkortets fläktprofil tillåter som måltemperatur för CPU'n därför går den normalt sett dit rätt snabbt och varvtalet på fläktarna reglerar moderkortet för att matcha detta istället.

Men kör också OC på 4Ghz på alla kärnor så runt 170-180W på processorn, stock är det en baggis att kyla den. Ligger nog inte mycket mer än 65-66C stock på max 600-700rpm under prime95 eller intel linpack så OC gör ju sitt till.

Svårt att låta bli att inte klocka så mycket som möjligt tills man når högsta ljudnivån man kan leva med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Köp D14 om du lyckas få tag i den. Mer metall och lite bättre kylningsförmåga än nyare D15.

Och som svar på frågan så är dom helt klart värda sina pengar.

Vad sitter du på för information som bokstavligt talat ingen annan vet ?
Har inte lyckats hitta nåt test där D14 klår D15, skillnaden är inte stor kan jag medge men den finns och är till D15's fördel.