Asrock lanserar Sky OC – överklockning av låsta Skylake-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nackdelen med "icke-K" modellerna är att BCLK justering fortfarande påverkar fler delar så kommer vara svårare att nå en viss frekvens med bibehållen stabilitet. AnandTech har en bra illustration

När man höjer multiplikatorn för CPU-kärnan är det bara CPU-kärnan som får högre frekvens, vid BCLK justering påverkas även iGPU (irrelevant för de flesta överklockar gissar jag), ring-bussen där CPU, L3-cache och iGPU kommunicerar via samt samt RAM (fast är går det typiskt att kompensera genom att minska multiplikator).

Så länge denna typ av överklockning medför att man inte kan ändra C-states och därmed blir fast i C0 så är det ju en annan klar nackdel då strömförbrukning i "idle" blir rätt rejält mycket högre om CPUn inte en kan gå in i C1 när den inte jobbar.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle fastna i C0 läget? är det en mjukvare bugg? om inte borde inte den lägsta frekvensen bara vara en multipel av BCLK?

Skrivet av Yoshman:

Men visst är det intressant, vill själv se hur pass mycket man kan kräma ur i3-6100/6300/6320 med denna typ av överklockning och vad prestandaresultatet blir i applikationer och spel.

Fast en i5 6400 för 1900kr och man kan skräms upp till 4GHz skulle inte vara fy skam det heller

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker detta känns som ett långt långfinger uppkört i näsan på de som köpt k processorer...

Nja, men alla nackdelar med detta då? Med K processorer fungerar ju i alla fall alla funktioner vid överklockning.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Datavetare
Skrivet av erixon:

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle fastna i C0 läget? är det en mjukvare bugg? om inte borde inte den lägsta frekvensen bara vara en multipel av BCLK?

Verkar ju vara lite luddig information kring detta, läser man detta
http://hwbot.org/newsflash/3263_unlocked_bclk_for_all_skylake_cpus_by_asus_and_asrock._update_asus_asrock_msi_bioses_up_for_download
så står det

"no IGPU, No dynamic change of CPU frequency, No C-states, No Turbo Mode, CPU temperature reading is incorrect, AVX instructions have very low performance and Windows XP ACPI not supported."

så verkar det mest som en bug då saker som C-states och temperaturavläsning inte fungerar. Att P-states havererar (dynamisk förändring av CPU-frekvens) är inte helt ologiskt då frekvensnivåerna blir helt kajko när man skruvar upp BCLK vilket då betyder att den Vcore som är lämplig för varje steg ändra. D.v.s. vill man ha någon chans att få det stabilt lär man låsa allt på P0 (högsta frekvens fast med "turbo boost" avstängt).

Att AVX påverkar kan tyvärr bli bestående då detta kör på en egen intern klocka som i normala fall boostas när/om man använder AVX "tillräckligt" länge. CPUn har också andra Vcore nivåer för när AVX används.

Men ser som sagt inte riktigt varför C-states ska sluta fungera mer än att det just nu är en temporärt problem. Är bara i C0 som kärnan faktiskt kör instruktioner, i C1 och högre körs inga instruktioner (ju högre C-state ju mer stängs av, t.ex. så flushas cachar och blir helt strömlösa vid C4 eller högre).

Sedan undrar jag om C1 verkligen stängs av, utan detta skulle CPUn köra "idle" aktivt i en tight loop i stället för att stå still i en HLT instruktion som man lämnar först när det kommer in något externt avbrott. I BIOS verkar man kunna stänga av delar av C1, man kan stänga ner "C1E" vilket då betyder att man ändå kör HLT och "fastnar" där, men CPU-klockan tickar fortfarande (CPU-frekvensen är noll i C1E eller högre).

Är en väldigt stor skillnad i strömförbrukning mellan C1 och verkligen köra "idle" i en loop i tillstånd C0, i det senare fallet kommer CPUn drar nära sin maxeffekt medan den borde dra några enstaka Watt i C1 (i högre C-states så handlar det om <1W). Så undrar om inte detta BIOS som artikeln handlar om ändå tillåter C1, d.v.s. kärnan har en klocksignal men programräknaren står still. Det är ändå "power-save" på en nivå motsvarande en 486:a, så väldigt primitivt med dagens mått mätt.

Skrivet av erixon:

Fast en i5 6400 för 1900kr och man kan skräms upp till 4GHz skulle inte vara fy skam det heller

Tänkte mest på att i3 hade tidigare ingen möjlighet alls till överklockning. Om man tänker överklocka så lär man ändå lägga rätt mycket på kylning och PSU, varför skulle man i det läget försöka snåla på några 100-lappar på CPUn och tappa den extra flexibilitet som upplåst multiplikator ger?

Edit: under Linux kan man ändra P-state samt ändra högsta C-state dynamisk (ingen omboot krävs, ta det Windows ). Testade att sätta C0 som högsta möjliga C-state och satte CPU permanent i P0 (d.v.s. ändrade till "performance" CPU frequency governor), rapporterad strömförbrukning vid "idle" (skärmen på och endast webbläsaren igång) gick från ca 5-6W till 20W(!). D.v.s. CPUn tar ut sina fulla 15W motsvarande TDPn (i7-5600U) för att göra absolut ingenting vettig...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att AVX påverkar kan tyvärr bli bestående då detta kör på en egen intern klocka som i normala fall boostas när/om man använder AVX "tillräckligt" länge. CPUn har också andra Vcore nivåer för när AVX används.

Hmm, tyckte att det var lite konstigt att Intel inte använder sina FIVR fult ut? eller kan man ställa individuellt spänning för olika komponenter i cpu? typ L3 cash mm. Att ha exakt samma spänning till hela cpu verkar för mej lite korkat men vad jag har sett verkar det bara finnas en Vcore spänning i bios? eller är det en förenkling för användaren?

Skrivet av Yoshman:

Tänkte mest på att i3 hade tidigare ingen möjlighet alls till överklockning. Om man tänker överklocka så lär man ändå lägga rätt mycket på kylning och PSU, varför skulle man i det läget försöka snåla på några 100-lappar på CPUn och tappa den extra flexibilitet som upplåst multiplikator ger?

Fast mellan billigaste i5 6400 (prisjakt 1890kr, inet) och i5 6600k (prisjakt 2499kr, Dustin home) skiljer det ca 600kr och 6600k kommer utan kylare så en kylare tillkommer i alla fall, och nätaggregat så bör man klara sig med ett typ 550watt (av bättre märke) till i5 6400 och gtx970 även om man klockar lite granna... Det som är oro momentet är att den "går" sönder fort eller vissa funktioner ballar ur helt och hållet (jag tänker inte på igpu, utan andra kanske mer viktigare funktioner)

Edit:
Klart kan man inte gå ner i någon sparläge als, så blir det klart svettigare

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av erixon:

Hmm, tyckte att det var lite konstigt att Intel inte använder sina FIVR fult ut? eller kan man ställa individuellt spänning för olika komponenter i cpu? typ L3 cash mm. Att ha exakt samma spänning till hela cpu verkar för mej lite korkat men vad jag har sett verkar det bara finnas en Vcore spänning i bios? eller är det en förenkling för användaren?

CPU, ring-buss och L3-cache verkar ligga på samma spänningsplan

Dold text

Här måste man väga komplexiteten i designen mot hur mycket det faktiskt ger. Är ju inte alls osannolikt att det finns fall när GPU jobbar och CPU är "idle" och vice versa, så att ha dessa på olika spänningar är ju självklart. Men hur vanligt är det t.ex. CPU-kärnorna jobbar men man inte behöver L3-cache access?

Att AVX sedan påverkar har att göra med att de ALUs som används för detta drar relativt mycket ström. Vissa Xeon modeller har faktiskt lägre "turbo-boost" för kod som använder AVX än övrig kod av den anledningen. Är tydligen någon form av hysteres inbyggd för AVX där CPUn normal kör dessa på halv hastighet i normalfallet, är först när CPUn ett viss antal AVX-instruktioner inom ett viss tidsspann som den kickar upp i full hastighet. Rätt vettigt då majoriteten av all kod inte alls använder AVX, kod som har nytta av AVX tenderar att utnyttja det nästan hela tiden. Att då hålla stora delar av AVX-enheterna lägre klockade (antagligen är de klockade på halv eller en fjärdedel av resten) är ju en rätt vettig design.

Skrivet av erixon:

Fast mellan billigaste i5 6400 (prisjakt 1890kr, inet) och i5 6600k (prisjakt 2499kr, Dustin home) skiljer det ca 600kr och 6600k kommer utan kylare så en kylare tillkommer i alla fall, och nätaggregat så bör man klara sig med ett typ 550watt (av bättre märke) till i5 6400 och gtx970 även om man klockar lite granna... Det som är oro momentet är att den "går" sönder fort eller vissa funktioner ballar ur helt och hållet (jag tänker inte på igpu, utan andra kanske mer viktigare funktioner)

Alla prioriterar olika, men själv ser jag 600kr som ett avrundningsfel i kontext av ett datorbygge, framförallt för CPUn. Idag kommer en CPU prestandamässigt hålla minst 5-6 år (antagligen ännu lägre då vi slagit i ett rätt hårt IPC- och frekvens-tak så enkeltrådprestanda kommer inte ändras speciellt mycket framöver), så varför skulle man inte klippa till med den snabbaste modellen inom det segment som är rimligt för en själv? Med väldigt nära 100% säkerhet kan man säga att 4 kärnor + SMT kommer vara mer än nog 10 år från nu.

Är ungefär 10 år sedan de första x86 dual-core CPUerna hittade ut och än idag så skulle en lite högre klockad i3 inte göra någon som helst märkbar skillnad för >90% av datoranvändarna mot en i5 eller i7. Många problem är inneboende sekventiella på skrivbordet, den typen av problem kan överhuvudtaget inte snabbas upp genom att lägga på fler kärnor.

För laptops finns ju knappt en marknad för 4 kärniga modeller lägre, där har pendeln slagit tillbaka mot 2 kärniga + SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Aight, har inte kollat garantier på 100år då jag aldrig lyckats bränna en CPU som man gjort med GPUer

Men oavsett, så känns ändå en icke K modell helt ointressant i mitt tycke.. Då jag hellre lägger ner 300-500kr mer på en K modell än en icke K. Speciellt då det dynamiska försvinner iom detta.. Så känns bara som att låta en enhet stå och tugga i maxkraft konstant inte kan vara så nyttigt :/ samt all värme huuua vet jag.. iofs på vintern hade de varit gött ;D

Du var då inte med under Northwood-eran, det hör jag det.
I övrigt så känns detta som helt normal oldschool FSB-överklockning, snart får vi väl börja bygla moderkorten igen...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Du var då inte med under Northwood-eran, det hör jag det.
I övrigt så känns detta som helt normal oldschool FSB-överklockning, snart får vi väl börja bygla moderkorten igen...

Eller prescott... har fan aldrig sett en Intel CPU bokstavligt talat bränna sönder en sockel förr, men på något jävla sätt lyckades en vän göra det

Vi får iaf vara glada att dagens CPUer har både temp och andra skydd... förr brann de ju upp betydligt lättare. Minns själv när MSI biosen på en P35 gick fel i menyerna och jag lyckades på något sätt få den att ge 2.2V till CPUn... tänkte... shit.. den är grillad.

Nollställde BIOS och den hade klarat sig

Permalänk
Medlem

Roligt kul nu blir det dax att OCa i3 något 2core till 4.8 GHz för dat sexig max prestanda i spel hihihi

Glöm inte att detta specifikt gäller skylake, i3 har inge turbo i alla fall. Har för mig att skylake är generellt SPECIFIKT utvecklat så att bclk inte påverkar en massa annat grejs så att man enkelt kan dra upp bclk för den najs spelprestandan.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: 2 volt master race!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

I övrigt så känns detta som helt normal oldschool FSB-överklockning, snart får vi väl börja bygla moderkorten igen...

Ja, jag förstår inte riktigt vad som gör folk så upphetsade. Det här är inte precis nyteknik. Tillverkarna har bara varit för flata, och inte tagit fram moderkort med vettiga överklockningsfunktioner. Via basklockan har man kunnat överklocka hela tiden, och systemet ballar ur tidigt för att inte allt klarar av att följa med upp. Det var alltid ett standardproblem när man klockade via basfrekvensen, och det har funnits olika metoder för att komma runt det. Låst frekvens till minnen och bussar, olika dividers, osv.

Men det är lite roligt att framtiden ser "ljus" ut för riktig överklockning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, jag förstår inte riktigt vad som gör folk så upphetsade. Det här är inte precis nyteknik. Tillverkarna har bara varit för flata, och inte tagit fram moderkort med vettiga överklockningsfunktioner. Via basklockan har man kunnat överklocka hela tiden, och systemet ballar ur tidigt för att inte allt klarar av att följa med upp. Det var alltid ett standardproblem när man klockade via basfrekvensen, och det har funnits olika metoder för att komma runt det. Låst frekvens till minnen och bussar, olika dividers, osv.

Men det är lite roligt att framtiden ser "ljus" ut för riktig överklockning.
B!

Exakt. BH6 masterrace. Uppgraderade inte från PIIan förrens det var dags för ett TH7-II Raid. Abit i mitt hjärta...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Exakt. BH6 masterrace. Uppgraderade inte från PIIan förrens det var dags för ett TH7-II Raid. Abit i mitt hjärta...

BH6 <3 minns själv min PII gick inte att klocka då PackardBell hade låst ner bioset. Men med ett bios jag fick av polarens farsa så låstes överklock upp.

Lite halv skoj bugg, när den överklockades så lästes cpun som en P3 och ibland som en Celeron.

Men mitt Abit PB6 jag skaffa efteråt var nog det bästa! Dubbla Celeron 400A klockade till 667MHz var inte illa, fick även byta till NT då

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?