2 skärmar - Spel på ena laggar när den andra fokuseras [LÖST]

Permalänk
Inaktiv

2 skärmar - Spel på ena laggar när den andra fokuseras [LÖST]

Hej,

Sitter med två skärmar av samma modell och upplösning. Spelar jag på den ena, och för musen till den andra skärmen och klickar så börjar spelet att lagga något fruktansvärt. Ett drop från 200-300 fps till 5, med tur. Detta måste gå att korrigera, men hur gör man?

Permalänk

Är det något specielt spel eller gäller det alla??
Många spel är medvetet gjorda så att det "laggar" när de inte är i fokus så att datorn kan lägga mer kraft på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Hej,

Sitter med två skärmar av samma modell och upplösning. Spelar jag på den ena, och för musen till den andra skärmen och klickar så börjar spelet att lagga något fruktansvärt. Ett drop från 200-300 fps till 5, med tur. Detta måste gå att korrigera, men hur gör man?

Skrivet av Tibbetobbe:

Är det något specielt spel eller gäller det alla??
Många spel är gjorda så att det "laggar" när de inte är i fokus så att datorn kan lägga mer kraft på annat.

Precis, som Tibbetobbe säger finns det ofta en "max background fps" som man brukar kunna ändra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tibbetobbe:

Är det något specielt spel eller gäller det alla??
Många spel är medvetet gjorda så att det "laggar" när de inte är i fokus så att datorn kan lägga mer kraft på annat.

I just det här fallet så är det Star Trek Online som laggar så in i h-e. Jag tänkte att det fanns någon inställning i nvidias kontrollpanel som jag inte har förstått mig på, som kan balansera resurserna lite istället för att nästan strypa spelet till döds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Relive:

Precis, som Tibbetobbe säger finns det ofta en "max background fps" som man brukar kunna ändra.

Vet du om det finns på Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vet du om det finns på Steam?

Inställningen brukar vara inne i options i spelet.

Man kan ofta välja max foreground fps och background fps.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Inställningen brukar vara inne i options i spelet.

Man kan ofta välja max foreground fps och background fps.

Innuti själva spelet så finns enbart V-sync som kommer i närheten av att vara relevant men ändå missar rätt rejält

Permalänk
Medlem

det kan hända att grafikkortet går in i "2d" läge, om du fokuserar på ett vanligt skrivbordsfönster, dvs läget som används ute i windows där du inte behöver full grafikkraft.

så var det förr iaf, kanske inte är så längre dock

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TimmyQ:

det kan hända att grafikkortet går in i "2d" läge, om du fokuserar på ett vanligt skrivbordsfönster, dvs läget som används ute i windows där du inte behöver full grafikkraft.

så var det förr iaf, kanske inte är så längre dock

Kan man tvinga kortet att köra i 3D, för att testa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kan man tvinga kortet att köra i 3D, för att testa?

Ah hittade lösningen
Om någon annan har samma problem, så skriv i chatten:

/maxInactiveFps 999999

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ah hittade lösningen
Om någon annan har samma problem, så skriv i chatten:

/maxInactiveFps 999999

Om varje siffra är en fps så är väl 60/120/144 bättre val?

Brukar själva t.om välja låg fps så om man ska gå afk är det bara öppna startmenyn så slutar grafikkortet jobba.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har ett likande problem, fast tvärtom Har oxå 2 skärmar och när jag tex spelar wow och har ett youtube klipp eller what ever igång på den andra skärmen så hackar bilden rätt mycke men ljudet flyter på OK. Detta sker när jag för över musen till spelskärmen å börjar spela (räcker att jag trycker på en musknapp) för jag sen över musen till den 2 skärmen igen å trycker på en muknapp så hackar inte youtubeklippet längre.

Är väl mest ett Ilands problem kanske men rätt störingt endå

*edit Testade att köra wow i fullscreen och då försvann allt hack i youtubeklippet. Men då får man alt tabba varje gång man ska till skärm nr 2 =/

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:
Det du kan göra är köra spelet i borderless fullscreen alternativt windowed.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har ungefär samma grej men lite annorlunda.
Ett stream uppe på ena skärmen samt typ rocket league på andra, rocket league blir fruktansvärt ryckigt då fast min FPS ligger på fast 60 fps. Renderingstider heter det väl går åt skogen i alla fall.

Flyttar jag så streamet och spelet ligger på samma skärm fungerar det fint igen utan ryckigheter, hur kommer detta sig? Kan man lösa det med två skärmar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Lånar tråden lite, har ungefär samma grej men lite annorlunda.
Ett stream uppe på ena skärmen samt typ rocket league på andra, rocket league blir fruktansvärt ryckigt då fast min FPS ligger på fast 60 fps. Renderingstider heter det väl går åt skogen i alla fall.

Flyttar jag så streamet och spelet ligger på samma skärm fungerar det fint igen utan ryckigheter, hur kommer detta sig? Kan man lösa det med två skärmar?

Har exakt samma problem och har försökt lösa det sen jag uppgradera till windows 10, just rocket league märks det väl på också. Har prövat alla knep och knåp men ingenting fungerar!? Det gäller även andra spel som cs, eso osv..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W