AMD senarelägger Radeon R9 "Gemini" med dubbla grafikkretsar Fiji

Permalänk
Medlem

Kortet kommer vara utdaterat redan när det släpps....gör om gör rätt!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

1080p är mer eller mindre irrelevant upplösning då den är så relativt låg för produkter i den nivån att vi är tillbaks till tidigare när man benchade i 1280x1024 och andra då låga upplösningar för att hitta flaskhalsar i systemet. Dessa kort körs i 2560x1440 och uppåt såvida man inte ska köra skärmar med väldigt hög bildfrekvens och med bra grafik möjligen.

AMD är hack i häl i 2560x1440:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10954?key=38b51967afcfa7be6d07511428391c18

Mer eller mindre ikapp i 3840x2160:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10955?key=240a534194172a6b4183513c3aae4597

Och GCN-baserade korten lär gynnas mer med DX12 och Vulkan dessutom, finns fortfarande prestanda i korten dagens föräldrade APIer inte kan plocka ut.

Det ser olika ut beroende på vilka test som som görs. Det är riktigt jämt i en del titlar, större skillnader i andra. Det är ingen gigantisk skillnad, speciellt då AMDs kort ständigt knappar in på Nvidias (eventuella) övertag.

Nu återstår det ju att se när (om?) några seriösa VR-lösningar når marknaden under 2016, hur lång tid det tar innan AMD och Nvidia kan börja lämna 28nm och gå över till 14/16nm men känslan av att det blir för nätt med "Gemini" är inte svår att slå ifrån sig. Kortet har sin plats men kan få för få månader på marknaden. Samtidigt lär det nog dröja tills ett nytt dual GPU-kort släpps innan något kort lyckas klå den i prestanda. Ett 28nm kort lär få det svårt mot nya kort ändå på andra håll.

Som sagt, jag ser gärna att den lanseras men det är inte riktigt en produkt som behövs. Ett nytt flaggskepp är trevligt, den lär samtidigt bli det snabbaste kortet på marknaden utan något större problem men vad som egentligen behövs är en modell mellan R9 380X och R9 390 där det finns ett prestandahål som borde täckas. Och i en prisnivå där det också finns mycket kunder att vinna. Men lite för sent nu, i och med nästa års (förhoppningsvis) krympta tillverkningstekniker.

980Ti är ju 17% snabbare i 4k. Fury X är alltså inte direkt nära ickereferenskort. MSI 980Ti Gaming brukar kosta som Fury X. Det är inte heller enstaka kort, alla stora tillverkare har ju kort med vettigt pris och kraftig överklock. De flesta köper nog inte referenskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men lägg ner, du är redan överbevisad.
Du kan ju inte gå på den statistiken. Anledningen till att 1080 är vanligast är pga överrepresentation av Ryssar, U-länder etc.
Det är ungefär som att jämföra med: "- Jag kan inte rekommendera att köpa en Lamborghini, eftersom majoriteten av jordens befolkning ligger på en snitthastighet av 70km/h." Aaah!!! Men tänk om jag bara åker på Autobahn!!

F ö är GTX970 ett lagom kort att köra 1920x1080 om man har fläskat på med extra-allt. Men det går utmärkt att köra 2560x1440 på många spel med hög fps.

Överbevisad av vem?
Bara för att du tror att folk gillar högre upplösning snarare än högre uppdateringsfrekvens och högre inställningar gör inte det till fakta.
Visa gärna ett par källor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag har ett 980ti(1442/7800) och 1080p, droppar ibland till ca 70fps i t.ex starwars, för att inte prata om ifall jag försöker mig på hairworks hight i witcher 3.

Tycker det är synd att gemini blir försenat. Tycker det hade behövts redan i våras. Kan dock förstå om de vill bestämma klockfrekvenserna efter att de första VR tittarna släppts, samt om nu nvidia har vettiga pascal ute vid samma tid ställa den så de presterar lite bättre igenom hela serien.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

1920x1080 är den vanligaste upplösningen enligt Steam November 2015: http://store.steampowered.com/hwsurvey
GTX 970 är vanligaste dedikerade grafikkortet enligt samma undersökning.

Jag kan bara tolka det som att folk gillar att köra hög FPS med mycket ögongodis snarare än att lagga fram i 4K och därmed knappast irrelevant

Om vi ska prata det vanligaste så är det 1080p i 60 hz. Det klarar redan korten ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Om vi ska prata det vanligaste så är det 1080p i 60 hz. Det klarar redan korten ifråga.

60 Hz låter rimligt, men har du en källa i så fall?
Uppdateringsfrekvens ingår inte i Steam hwsurvey vad jag kan se.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

60 Hz låter rimligt, men har du en källa i så fall?
Uppdateringsfrekvens ingår inte i Steam hwsurvey vad jag kan se.

Behövs det verkligen en källa på att 60Hz är den vanligaste uppdateringsfrekvensen? Det tycker man är rätt uppenbart, väl?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Eh nej?
Det finns ett stort hål ovarför Fury X som helt domineras av Nvida just nu

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10873?key=8fd0554e60c8046f8acf74c93437833f

AMD måste göra någonting för att ta tillbaka prestandatronen.
Det ligger mycket prestige att ha det snabbaste kortet på marknaden och det tenderar att hypa upp även de andra segmenten för tillverkaren som håller toppen.

Tro det eller ej så är det inte i de högsta segmenten man tjänar pengar. Att ha prestandatronen ger inget annat än chansen att skryta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tro det eller ej så är det inte i de högsta segmenten man tjänar pengar. Att ha prestandatronen ger inget annat än chansen att skryta.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det ger mer än bara skrytfaktor, att ha det snabbaste kortet hjälper faktiskt till att sälja korten i de lägre prisklasserna.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Behövs det verkligen en källa på att 60Hz är den vanligaste uppdateringsfrekvensen? Det tycker man är rätt uppenbart, väl?

Borde inte krävas med tanke på vad för skärmar som sålts det senaste årtiondet. Både updateringsfrekvens över 60hz och upplösningar över fullHD är fortfarande något av en nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Borde inte krävas med tanke på vad för skärmar som sålts det senaste årtiondet. Både updateringsfrekvens över 60hz och upplösningar över fullHD är fortfarande något av en nisch.

Över 60Hz har funnits länge, redan dom gamla CRT skärmarna speciellt om jag inte misstar mig trinitron skärmarna klarade 75-85Hz vid 1920*1200 samt låg över fullHD med sina 1200p. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Över 60Hz har funnits länge, redan dom gamla CRT skärmarna speciellt om jag inte misstar mig trinitron skärmarna klarade 75-85Hz vid 1920*1200 samt låg över fullHD med sina 1200p. Rätta mig om jag har fel.

Absolut, men både 16:10 skärmformatet (1920x1200) och 75-85hz skärmar har hört till ovanligheterna under den tid de funnits. Att det sen finns ett fåtal som svär vid den upplösningen och tycker den är så grym för den är perfekt för två worddokument sida vid sida förtar inte det faktum att majoriteten datoranvändare fortfarande sitter på en 1920x1080 skärm med 60hz.

Permalänk
Medlem

@Chrisj: Absolut, nu klarade inte skärmen jag hade i 9 år 85Hz vid 1920x1200 den stannade vid 60Hz, numera sitter man vid 1080p istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless