Permalänk

Responstid och TV

Hej! Efter att ha spelat och tittat på TV-serier exklusivt på min datorskärm hela mitt liv så tänkte jag att det är hög tid att införskaffa en ordentlig TV, särskilt nu under mellandagsrean. Jag vill köpa en 4K-TV då jag har en bra PC som jag tänkte att det vore trevligt att utnyttja till att spela spel i högre upplösningar på. Det jag undrar då är hur mycket man bör tänka på saker som responstid/input lag om man har gaming i åtanke. Jag har främst kollat på IPS-paneler (då jag antar att de precis som på skärmmarknaden är att föredra om man inte bryr sig fööör mycket om perfekta responstider), och jag har hittat tester där folk har mätt input lag på upp till 65 ms på TV-apparater jag varit intresserad av. Dessa siffror är väldigt höga jämfört med de jag haft att göra med på mina IPS-datorskärmar, och jag undrar alltså om det hade varit ett märkbart problem för någon som främst spelar single player/icke-kompetitiva spel? Hur hög får responstiden vara utan att den ska vara märkbar i denna typen av spel? Bör jag kanske titta på andra paneltyper (VA t.ex.) för att vara försäkrad om en problemfri spelupplevelse? Har ni några särskilda rekommendationer? Tack.

Permalänk
Medlem

@Shrillwhip:

En fråga, vad spelar du och hur pass hardcore gamer är du? Har du en responstid på till exempel 65ms så är det alltså 65 tusendelar av en sekund, har en känsla av att dom flesta tar längre tid på sig att blinka vilket man gör automatiskt utan att märka det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Inte hardcore alls. Som sagt, spelar mest single player-spel, inte jättemycket onlinebaserat (ska jag spela fps eller liknande kan jag lika gärna göra det på datorn). Men jag vill fortfarande inte att min TV ska presentera någon form av märkbart lagg, det hade varit väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem

@Shrillwhip:

Jag kör mest Euro truck simulator 2 på min tv och jag märker då inte av något direkt lagg.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Euro Truck Simulator är ju dock ett rätt "långsamt" spel. Hur är det med saker som rytmspel, och händelserika plattformare t.ex.?

Permalänk
Medlem

@Shrillwhip:

Helt ärligt så har jag väl inte spelat något mer fartfyllt på tvn men tror inte du kommer uppleva det som jobbigt, spelandet blir ju allt mer inriktat på att göras från tvsoffan och jag tror ju inte speciellt många använder en 28" 144hz kapabel skärm där, dock så är ju detta helt utan personligt ansvar som jag skriver detta

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB